2.049 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Nyt hjem eller aflivning? Nyt hjem eller aflivning?

Jeg er nu selv kommet i den kedelige situation at vi skal af med vores ene kat, Demsey.. Han har nu tisset (ikke strintet!) nogle gange forskellige steder med ugers mellemrum. Der er to bakker til vores to katte, som bliver renset mindst 2 gange dagligt, nogle gange 3. Han spiser fint og leger også med den anden kat vi har, men han finder så på disse trælse ideer indimellem, hvor han f.eks sætter bag tv'et og tisser (-senest på kanten ind til tromlen på vores tørretumbler).
Jeg er af den overbevisning, at han nok ikke trives ved os og det liv, vi kan tilbyde ham. Vi har holdt ham som indekat pga den tunge og travle trafik, der ligger op af haven og det er derfor ikke muligt for os at beholde ham og forsøge at lukke ham ud og se om det kan hjælpe på problemet..
Vil det bedste for ham være at få en ny chance hos en ny familie eller er det bedst at aflive ham, når man tænker på, at han har denne "tendens" og der samtidig er fyldt op på internater og markedet bugner af katte til salg?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 700 kr.
  • Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nyt hjem eller aflivning?
  • #1   25. jan 2011 Synes helt bestemt ikke at han bare skal aflives.

• #2   25. jan 2011 Har i fået tjekket om han ku ha blærebetændelse?

• #3   25. jan 2011 Har du prøvet at snakke med dyrlægen om det? Måske han har nogle ideer... Synes bestemt heller ikke aflivning er løsningen..

• #4   25. jan 2011 Er han tjekket for blærebetændelse? Det plejer at være den hyppigste grund til urenlighed.

• #5   25. jan 2011 Jeg kan prøve at ringe og høre deres mening, men det er en ide han får en gang imellem, der kan godt gå en månede inden han gør det igen.. Vi har set tiden an indtil nu, da jeg troede det var pga bakkerne og han ellers normalt går i bakken. Men nu er grænsen nået, desværre.

• #6   25. jan 2011 prøv med en kattebakke mere

• #8   26. jan 2011 Kattens urin bør tjekkes uanset hvad, og det burde være sket INDEN "grænsen blev nået". Så længe skal man altså ikke gå og se tiden an.

**Jeg er af den overbevisning, at han nok ikke trives ved os og det liv, vi kan tilbyde ham. Vi har holdt ham som indekat pga den tunge og travle trafik, der ligger op af haven og det er derfor ikke muligt for os at beholde ham og forsøge at lukke ham ud og se om det kan hjælpe på problemet..**

Hvorfor ikke indhegne haven?

Synes du bør læse dette:
    http://www.inges-kattehjem.dk/Urenlighed#Urenlighed

• #9   26. jan 2011 Hvor er jeg ked af jeg ikke kan tage det lille pus, så havde jeg glædeligt gjort det smiley

• #11   26. jan 2011 Helt ærlig - Du kan da ikke overveje at lade en kat aflive, fordi den med ca. en måneds mellemrum tisser andre steder end på bakken smiley

Er du for øvrigt helt sikker på, at det er ham og ikke Liva?

Jeg kan se, at han er kastreret - Er Liva det også?
    Hunkatte tisser og strinter nemlig tit, når de er ved at være kønsmodne.

PS: Og en kat kan vel ikke tisse på kanten af tromlen til en vaskemaskine - Derimod kan den godt strinte på den.

• #12   26. jan 2011 Man begynder i hvert fald ikke på noget så drastisk som aflivning eller omplacering før alt andet er afprøvet. Katte 'finder ikke bare på' at nu vil de lige tisse et andet sted end på bakken. Der er altid en årsag; bakken/antallet af bakker/placering af bakke/ro ved bakken/kattegruset er ikke det rigtige/renligheden er ikke god nok eller lignende. Stress, fertilitet (hunkatten?!), blærebetændelse - også hos ganske unge katte! Og mange flere faktorer.

Men bortset fra det, så omplacerer man ikke en urenlig kat! I forvejen er verden et usikkert sted for små katte - at sende en kat med problemer videre er blot 'ude af syne, ude af sind'. Mens den stakkels kat udsættes for strækkelige gentagelser af forsøg og kasten rundt imellem mennesker, der gerne vil give den søde lille mis et hjem, men ikke evner at afhjælpe dens problem. Det er en grum skæbne, du må ikke begynde på den slags. Katten er dit ansvar, kun dit! Og tænk sig hvis det er urinvejsproblemer, og den så bare sendes ud på en gård eller lignende, hvor den aldrig bliver hjulpet smiley

• #14   26. jan 2011 Syntes godt nok det er nogle hidsige kommentarer nogle kommer med. Prøv lige at tænke på at trådstarter spørger om HJÆLP og nok ikke har brug for at blive skældt ud. Syntes man ser det alt for tit herinde og på de andre gallerier.
    Trådstarter gør sig i det mindste selv den overvejelse om katten ikke trives indendørs og det er den begrundelse der ligger for at den skal have nyt hjem. Jeg læser det bestemt ikke som at hun bare vil smide katten i armene på den første den bedste for at slippe af med den !

Ville bare gerne folk tænker sig om en ekstra gang inden de fyrer en sviner eller snakker ned til folk.

Men nu til svaret på trådstarters spørgsmål smiley
    Jeg ville som de andre også skriver tage en snak med dyrlægen om det.
    Siger dyrlægen god for at han ikke fejler noget, kan jeg ikke se noget galt i at finde et nyt hjem til ham hvor han kan komme ud, så længe man gør køber opmærksom på problemet. Nogle katte kan bare ikke finde ro indendørs og har brug for at komme ud og følge deres instinkter.
    Aflivning vil jeg bestemt ikke anbefale, hvis han er sund og rask.
    Flere bakker tror jeg ikke vil hjælpe, når der i forvejen er 2 bakker til 2 katte kan jeg ikke se hvad en 3. vil hjælpe, men er der ikke andet der hjælper er det selvfølgelig et forsøg værd.

Håber du finder en god løsning der passer til jer alle smiley

• #15   26. jan 2011 3 kasser er faktisk det rigtige antal til 2 katte,hvertfald hvad der anbefales ;O)

• #16   26. jan 2011 at finde et nyt hjem før problemet er løst er ikke en mulighed , det ville ikke være spor fair for hverken katten eller den nye ejer .
    Dyrlægen må kunne hjælpe dig .

• #18   26. jan 2011 Jeg bliver ganske enkelt rystet, når jeg ser folk overveje at slå deres kat ihjel, fordi den tisser på gulvet.
    "for det sviner jo, ja sådan noget gris kan man ikke have"
    så er det bedre at dræbe den lille stakkel eller hvordan ?

Beklager men jeg bliver virkeligt sur, når jeg læser sådan noget, jeg kan slet ikke sætte mig ind i at nogle folk overhovedet kan tænke på den måde.

Prøv at skifte kattegruset, vi har to hvoraf den ene tissede meget over det hele. Det viste sig så at han bare var mere sart over beskidt kattegrus end den anden. Da vi begyndte at skifte det mere ofte var problemet væk.

Ps. Det er tilsyneladene ikke tilladt at udtrykke sig så verbalt, derfor en ny moderet version af min post.

• #19   26. jan 2011 Først, tænker man er der sket nogen ændringer omkring katten, er bakkerne blevet flyttet..
    Så sætter man en bakke hvor katten tisser, og forsætter det, så se man om der er sygdom, og derefter kikker man på adfærdsproblemer..

altså lav en udelukkes metode.. udtøm alle problem..

Og katten behøver ikke tjat tisse i nyt hjem

• #20   26. jan 2011 Ja jeg kunne godt overveje at aflive en kat, som gentagne gange tissede andre steder end i sin bakke....Jeg ville ikke omplacere den.. Jeg mener at kunne huske, at trådstarter tidligere har skrevet om problemet, så hun har vel gjort hvad hun kunne for at begrænse problemet....
    Men endelig med mindre du har taget katte i at gøre det, kan det jo sagtens være det er den anden som er den skyldige, eller dem begge 2.

• #21   26. jan 2011 Det er ganske tilladt at udtrykke sig, men syntes godt man kan gøre det i en pæn tone. Det hjælper jo ikke trådstarter en dyt at man skælder og smælder og det er hjælp hun søger.

• #22   26. jan 2011 jeg kan fortælle at min hankat sasso selv om han er kasteret begyndte han at tisse på gulvet her for en måned siden jeg satte en kattebakke lige der hvor han gjorde det og satte ham op i da jeg opdagede han havde tisset i den bakke blev han rost til skyerne og det hjalp og nu har jeg flyttet den igen og hver gang jeg ser han er i bakken bliver han rost og han er meget stolt
    sød historie synes jeg smiley
    Måske du kunne bruge det til noget
    for jeg blev sgu så gal så jeg kunne aflive ham selv ha ha

• #23   27. jan 2011 Da jeg oprettede dette indlæg var det for at få nogle teorier omkring hvad der kunne være galt med min kat og samtidig også få luftet mine tanker omkring det hele.
    Til Mega: Jeg ved det er Demsey, da jeg har taget ham i det i de nævnte episoder.
    Til Lasse og jer andre, der er rystet over mit bud på aflivning og ny ejer: Jeg er selvfølgelig obs på, hvordan mine dyr har det og kunne ALDRIG finde på at sende ham ud til ny ejer uden at have tjekket at han er sund og rask og at ny ejer er informeret omkring problemet. Jeg har overvejet dette, hvis det er pga han ikke egner sig som 100 % indekat eller bare ikke trives ved os..
    Mht aflivningen, kommer dette KUN på tale, HVIS han er syg eller jeg ikke kan finde andet hjem til ham. Jeg syns internaterne gør et godt stykke arbejde, men de er jo godt fyldt op efterhånden?
    TIl Tinka: Det var på sigt meningen at vi skulle have en løbegård i haven til sommer, for at imødekomme noget af deres udelivsbehov, men desværre er vi nødsaget til at skulle flytte i løbet af året pga dårlig udlejer.
    Og ja, jeg er klar over mit ansvar som dyre-ejer...

• #24   27. jan 2011 Og til I andre der er kommet med gode råd og forståelse for mit dilemma, tak! smiley

Kommentér på:
Nyt hjem eller aflivning?

Annonce