{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
405 visninger | Oprettet:

Forladt killing i nyt hjem med stor kat {{forumTopicSubject}}

Har en kastreret han, Jupiter på ca 5 år og har lige taget en lille forladt killing til mig. Hun blev forladt da hun var ganske lille. Da hun blev fundet var hun ca 6 uger, helt dehydreret og svag. Finderen har passet og plejet hende i 14 dage. Hun kunne ikke beholde den, da hun har tre hunde, hvoraf den ene af dem en gravhund.
Jupi blev som besat da han lugtede killingen og ville bare derind, “bankede på” og lå vagt foran døren. Killingen var rædselsslagen, vi har glasdør. Jeg satte noget op for døren så de ikke kunne se hinanden. Efter et døgn lod jeg dem møde hinanden. Killingen rasede og gjorde sig farlig, jupi var så mild, gav afstand og sad bare. Siden har vi ladet jupi komme ind når han ville. Desværre kom han ind hvor killingen sad på kattebakken. Det resulterede i at hun tissede på dynen næste gang. Vi har flyttet hendes kattebakke og det virker til at hun er tilfreds med det nu.
Nu har jeg åbnet dørene ind til hende, men hun holder sig inde på værelset. Men så kan hun vænne sig til husets lyde og dufte.
Jupi vil hende gerne tror jeg, så måske skal de bare have tid. Men det bekymrer mig at hun er så rædselsslagen over jupi, måske det er pga mødet med gravhunden…?????
Jeg har læst lidt herinde på tråden, men vil høre om I, kloge hoveder har råd til om vi kan gøre noget andet end det vi gør.
På forhånd tak ??
Kirstine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forladt killing i nyt hjem med stor kat
  • #2   27. jul Killingen skal lære kattesprog af søskende. Enten skal du finde en kattemor med jævnaldrende kuld at sætte killingen ind til eller du skal finde en 12ugers killing med godt kattesprog som legekammerat til killingen. Din hankastrat er alt for stor og voldsom til en sprogligt handicappet lille killing.

  • #3   28. jul jeg har flere gange haft så unge killinger ind i flokken.
    gør altid det samme nemlig at lade de store være dem som passer babyen.
    Og alle er komme ud på den anden side som gode katte som har det sociale i orden

    du skal ikke lukke hende væk. Lad dem finde ud af det selv
    din voksne kat lyder til at være meget fornuftig, ja hun er nok bange for ham pt, men det er ok. de finder ud af det sammen
    forsøg at lokke hende ud i dit hjem så hun får mere ejerskab over dit hjem. Jo mere hun "ejer" jo mere selvsikker vil hun blive
    leg med hende udenfor værelset. Forsøg at flytte så meget af hendes hverdag ud i resten af dit hjem som muligt, sådan at hun ikke bare kan nøjes med at være på værelset. For lige nu lyder det som om at hun bruger det som helle


  • #4   29. jul Tak for svar. Ja, det er ikke muligt at finde nogle andre rollemodeller til den lille, som tingene er.
    Detgiver så god mening at invitere hende ud i mere af hjemmet. Hun vil gerne men løber ind igenved denmindste lyd. At lege med hende der, er en rigtig god ide, det er hun vild med smiley og så vil jeg sætte en ekstra kattebakke og mad i næste rum også.
    Tak for at tro på det ??
    Kh kir


  • Jan K
    Jan K Tilmeldt:
    jul 2024

    Følger: 11 Svar: 1
    #5   31. jul Et par tips til når du begynder at lukke killingen ud og lade dem være mere sammen.

    Feliway, to madskåle, to kattebakker og "safezones" for begge katte (Rum, liggepladser eller huler for hver kat, hvor den anden kat ikke må komme og de kan søge tilflugt), rigeligt foder - gerne både våd og tør, gerne på præcist samme tidspunkt hver dag og gerne begge katte samtidigt. Start altid med den store (Kattene skal lære rangordenen for ikke at komme op og slås senere). Beskyt madskålene - så de ikke spiser hinandens (De kan godt dele vand og tørfoder, hvis der eller er mad nok). Hold kattebakkerne rene, hold vandet i vandskålen friskt, sørg for der er fuldstændigt styr på alle "katte-necessities" og kør en fast forudsigelig rutine omkring tingene som kattene kan genkende.

    Det vil reducere kattestress betragteligt og du vil opleve at få meget trygge og meget lykkelige katte, der har meget mere overskud til at blive gode venner.

    For en kat gælder i prioriteret rækkefølge:
    1) Mad (Hvis der ikke er styr på mad situationen kan katten ikke tænke på andet)
    2) Sikkerhed / Tryghed (Manglende tryghed, forudsigelighed, rutiner, gemmesteder stresser en kat gevaldigt)
    3) Underholdning /Leg / Eventyr / Stimulering

    Hvis 1 og 2 er på plads, vil kattene gå videre til 3 og begynde at interessere sig for hinanden fordi de keder sig. Mht. kattesprog, vil jeg ikke være så bekymret. Katte kan lære at kommunikere med mennesker, hunde, heste oma. Selv hvis dine to katte ikke ender med at tale kattesprog, skal de nok udvikle deres eget sprog over tid.


  • #6   31. jul Hej Jan. Tak for dine råd. Killingen er nu tryg i værelse, to stuer og køkkenet. Når jeg er hjemme er de sammen hvis den store er hjemme. Han bliver forkælet og får den bløde mad når jeg skal give til den lille. Han får først. Han er i forvejen rimelig velpolstret, så han får kun lidt. Der er altid tørkost til dem begge og vand til den begge. Den lille er blevet meget modig og nærmer sig ham tit og ofte. Han knurrer/hvæser hvis hun kommer for tæt på. Da hun listede sig op på han mens han spiste fik hun både et hvæs og en lussing. Men jeg tænker at det er fint, sålænge han ikke går på hende. Han søger også hende og sidder bare og kigger, nogen gange knurrrer han lidt. Men han brokker sig meget til mig, brummer og mivaver, jeg tror han synes det er noget værre bøvl, jeg har fundet på ??
    Han leger sjældent, han går på jagt uden for, jeg prøver at lege med hende foran ham, så han kan forstå at hun bare er en lille legesyg killing.
    Jeg kan ikke finde ud af hvordan man beskytter deres madskåle fra hinanden.. hmmm men hvis hun spiser af hans mad(sket en gang, da han ikke var hjemme) bærer jeg hende ind til hendes egen skål. Jeg har svært ved at skælde ud, når hun er så lille. Jeg har kun hvæset af hende en gang, da hun sprang op på spisebordet, det er absolut no-go zone hos mig.
    Han bruger ikke kattebakke, så der har jeg kun en.
    Tak igen
    Kh kir


  • #7   1. aug Du ved godt, at det er kornet i tørfoder, der feder ikke? Vådfoder indeholde som navnet indikerer op til 80% væske. Så skal din anden kat tabe sig, skal han netop leve mest af vådfoder. Kattens naturlige føde som mus, indeholder op til 70% væske. Tørfoder indeholder 5% +/-.

    Hvilket tørfoder har du?

    Og piiist killinger behøver ikke killingefoder, de kan ikke læse. En mus står der heller ikke Kitten eller Adult på. Så læmge foderet indeholder mest kød, kan det bruges til alle.


  • #8   1. aug Hej Susanne
    Nej, det anede jeg ikke. Jeg troede det var omvendt.
    Jeg bruger raakraft fra netto i voksenkat og killinge udgave. Og det våde er også fra netto, den lille fik whiskas killing, det fik jeg med fra hende der havde den før og modermælkserstatning til killinger fra apo, den store får også nogle poser fra netto.
    Har du noget du vil anbefale..? jeg købte noget meget fint mest kød fra olivers, tror jeg det var, men det ville katten ikke have.
    tak for ny viden
    Vh kir


  • #9   1. aug Husk katte er kødædere, og kik så på hvad der står først, anden og tredie på det foder du bruger.
    Ok udekatte supplere deres mad med en fugl eller en mus, nu og da, bare ikke helt så meget som mange tror, de går hellere på rov i naboens kattemad, jo de slå mus og fugle ihjel, men spiser kun en lille del af dem, det er der lavet danske og udenlandske undersøgelser af, ved at tjekke maveindholdet, på de mange katte som bliver indsamlet ved vores veje, uden for bygrænsen, hvor man burdetro, at kattene har gode jagt muligheder.


  • #10   1. aug Rigtig med supermarkedesfoder er alt for dårligt. Nu kender jeg ikke der fra netto, men jeg har mine tvivl om, hvorvidt det tilgodeser kattens behov.

  • #11   1. aug 25% kød til en kat, der normalt ville leve næsten kun af kød er ikke optimalt.

Kommentér på:
Forladt killing i nyt hjem med stor kat

Annonce