Narkose Narkose
Egentlig har jeg aldrig været nervøs for mine katte, når de skulle bedøves - men:
På onsdag skal Andersen til tandeftersyn/rens inkl. røntgen fordi han har FORL og jeg er bare nervøs.
Det bunder i, at sidste gang jeg fik Freddie hjem, stod jeg om aftenen med en kat der næsten ikke trak vejret og var kold. Både vand og mad kastede han op. Jeg skulle lære ham at spise af en skål!
Det skal siges, at Freddie jo var på binyrebarkhormon og så er kroppen jo belastet i forvejen.
Jeg har haft så mange i narkose, men her er der tale om en ældre kat, der ved første øjekast ikke fejler noget.
Jeg blev sgu bange sidste gang.
Hvor lang tid er jeres katte påvirkede? Oplever I noget med vejrtrækning op mod 12 timer efter indgrebet?
Første gang skal han bare undersøges og tænderne skal poleres og så skal han have trukket evt. dårlige tænder ud senere, en praksis de har indført fordi det ikke er sundt at de er bedøvede så lang tid.
Er der nogen der kan berolige mig lidt?
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 805 Katte: 20 Emner: 115 Svar: 7.321
Derfor er killinger også meget hurtigere friske.
Generelt så sidder der rester af narkose i kroppen længe. Men mine voksne har næsten altid været ok friske, inden vi skulle i seng, og de bliver typisk opereret om formiddagen.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 7.998
det var så også lige knapt så slemt ved den anden
jeg har også haft katte som er køreklar en time efter
har haft en som fik opvågningssprøjte - han kørte i 3 dage efter (virkelig spændende at prøve det)
du kan jo bede dyrlægen om at beholde katten indtil at den er rimelig frisk igen. netop nu hvor han tager det så hårdt
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.128
Jeg ved min dyrlæge siger 2 timer og helst ikke mere i narkose, og der har hun både nået tandrens, røntgen, og fjernet op til 4 tænder, så jeg forstår ikke hvorfor det skal deles op? Og jeg ved det belaster hvis din kat skal for hurtigt i narkose igen
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 7.998
men det skulle gerne hjælpe at de får opvågningsprøjten - det er dog ikke alle dyrlæger som bruger den
Jeg har haft en som fik fjernet tænderne. Men det blev gjort på en gang- hun havde 5 tilbage.
så var det overstået. og hun kunne spise normalt samme dag
det kan blive noget l.. hvis man fjerne for mange på et sted af gangen- så risikere man at katten tygger i gummerne i stedet for - og det er ikke godt. for så går der lang tid inden at det helner op igen. Og katten vil ikke kunne spise fordi det gør ondt.
så det skal man ikke sige ja tak til. der skal være tænder i over og under mund på en gang eller også skal alle ud med det samme i samme side. alt andet er synd
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.261
Ja, det lagrer sig i fedt og jeg ved godt at de kommer sig.... meeen.. når jeg henter dem om eftermiddagen og de virker friske, så er det bare som om at det går den forkerte vej de næste timer. Jeg må jo bede til, at det ikke går så galt denne gang.
aug 2010
nov 2013
aug 2010
aug 2010
Nu er han indleveret, og jeg er kommet af med mine frustrationer, så må vi jo se, hvordan det går.
Det passede lige med, at det var vacciantionstid, så er det også til en side og så håber jeg bare ikke, at vi skal efter det igen.
maj 2012
Jeg vil så aldrig vaccinere tæt på narkose/operation, fordi det påvirker immunforsvaret en tid efter.
aug 2010
Lav blodprocent, forhøjet blodsukker og 2 tænder der skal ud. Herudover øremider, men de er da nemme at behandle.
Så vi skal på den igen om nogle uger, blodprøver og tandudtrækning - SUK!
I det mindste har han karet narkosen fint
maj 2012
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 344 Katte: 1 Emner: 74 Svar: 1.424
nov 2013
Krydser fingre for alt det andet.
aug 2010
Det andet skal vi bare have styr på.
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 111 Katte: 1 Emner: 149 Svar: 690
Jeg forstår dog slet ikke, at en dyrlæge sender en kat hjem, der ikke selv kan holde varmen! Det ville aldrig ske hos min dyrlæge. Min forrige kat Berte, var i narkose en del og hun kunne gå fint rundt og skulle tit på tisse og gerne spise bagefter. Også selvom hun havde fået trukket tænder ud. Jeg ville insistere på, at de havde den længere tid.
Angående FORL. Nu ved jeg ikke hvor tit din kat får renset tænder mm. og derfor skal i narkose. Men på et tidspunkt og i sær når han er ældre, ville jeg, hvis ikke dyrlægen selv forslår det, få trukket alle ud, på nær hjørnetænderne (de angribes sjældnere af FORL) Min fik trukket 14 ud til sidst. Hun spiste kostet efter hjemkomst og gik i gang med tørkost efter få dage. Så de klarer sig rigtig fint uden.
aug 2010
Han er en ældre herre og har fået fjernet en hjørnetand og 4 kindtænder. Nu skal der få fjernes 2 og det er vist simpel tandudtrækning.
Sidst han fik trukket tænder ud fik han mMetacam i 5 dage, men most mad ville han da ikke spise, så han fik Mother & Babycat fra RC og det gik da fint. Han er ikke pivet
Jeg hader bare at han skal afsted igen og at han skal have taget blodprøve i vågen tilstand for at fastslå hans blodprocent samt langtidsblodsukker.
nov 2013
maj 2012
Ps Husk vildkattene det er ikke bare en tandudtrækning
Denise godt din kar klarede det, men jeg er glad for, at min dyrlæge aldrig ville fjerne 14 tænder på en gang, mine har så fået 5 operationer på knapt 3 år hver, og har kun været i narkose ca 2 timer pr gang, og min dyrlæge har uddannet sig inden for tænder/tandbehandling.
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 111 Katte: 1 Emner: 149 Svar: 690
Jeg syntes det er svært, at sige hvorvidt man vil udsætte et andet dyr for noget den ene har været igennem. De er jo også forskellige individer. Jeg har sagt, at jeg siger stop hvis hende jeg har nu for enten allergi eller FORL. Generelt vil jeg gerne kunne sige stop ved alle længere sygdomsforløb. Jeg har ondt af dyrene når de skal fremover tilbage til diverse behandlinger og indgreb.
aug 2010
Nu må vi jo så lige se den blodprocent, for hvis han gemmer på en kræftsygdom, ja så er det da klart, at man ikke skal bruge tusindvis af kroner på halvårlige tandudtrækninger.
Den tid, den sorg.
Narkose