Nybegynder-spørgsmål. {{forumTopicSubject}}
Vi har Fie, som er exotic og 10 år. Vi har haft hende i ca. 3 måneder nu og vi kan se, at hun er faldet mere og mere til.
Vi har dog et problem med, at hun tisser andet sted end kattebakken - ihvertfald 1-2 gange om dagen. Det kan være sket, mens hun har været alene, men også når vi er hjemme både min kæreste og jeg. Det er altid samme sted (på et linoliumsgulv i entreen, lige foran døren) og vi har gjort rent og vasket efter med rodalon, men det er stadig et problem. Vi har endda haft flyttet kattebakken hen til det sted, hvor hun tisser, men det har ikke hjulpet. Én dag havde hun tisset lige op ad/ved siden af kattebakken. Jeg har noget strøgelse jeg har lagt i kattebakken, som med farve kan vise om katten har problemer med urinen, men jeg synes ikke, der var noget at se... Jeg synes også, vi er gode til at tømme kattebakken og ofte er der næsten intet i, når hun har tisset det andet sted..
Hun er indekat og har aldrig været vant til andet, men en dag, hvor døren ud til opgangen stod åben, så sprintede hun ud af den! Det gjorde mig ked af det, for jeg synes da vi giver hende et godt hjem her. Jeg så det jo som, at hun flygtede..
Hun er steriliseret.
Jeg er også lidt nervøs for om hun går og keder sig, når hun er alene, men det legetøj hun har er hun slet ikke interesseret i. Heller ikke sådan en kugle med mad i. Men det er måske "bare" fordi hun er en gammel dame?
Hun kan ikke finde ud af at trække sine kløer ind, så vores sofa ligner noget, der er løgn. Kan der gøres noget ved det?
Hun vil egentlig gerne tages op og kæles med, nogle gange, men hun bryder sig slet ikke om det, hvis man vil sætte sig ned med hende....??
Håber I kan hjælpe mig med aaaalle mine nybegynder-spørgsmål
Knus fra Julie.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
I forhold til både det at hun tisser og det med kløerne, så vil jeg anbefale at i tager til dyrlægen, hun kan have fået en blærebetændelse. Og så kan i få klippet kløerne ved samme lejlighed.
Når man har en kat på 10 år, vil jeg anbefale jer at hun får tjekket både nyrer og levertal og tilses af dyrlæge jævnligt. Alt sammen noget en god dyrlæge vil være behjælpelig med at tilrettelægge for jer. En indekat i den alder skal ikke vaccineres hvert år, det er der faktisk ingen indekatte der bør. Det er kun hvis de udstilles, for så er der nogle regler der skal overholdes.
feb 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 12
Ved du tilfældigvis, hvor der ligger en god dyrlæge i Århus-området?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.951
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 482
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Men de elsker deres foder "tonado" som jeg har købt i Petworld
http://www.petworld.dk/product/aktivitetslegetoej/foderlabyrint.aspx#top
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 24 Svar: 205
Så vores situationer er meget lig hinandens, da vi flyttede i hus et par år efter fortsatte han sit tisseri der. Dog helt andre steder. Vi fandt dog to løsninger.
Først prøvede jeg at sætte mad der hvor han tissede, det resulterede i at vi efter en uge havde 14 skåle med kattemad rundt omkring i huset, han holdte dog op med at tisse på gulvet i ihvertfald en måned. Prøv det i første omgang.
Den anden og mere permanente løsning var at lukke ham ud da vi havde købt hus. Han ændrede sig totalt og blev en rigtig glad og lykkelig kat af at måtte løbe frit. Desværre endte han sit liv ved at løbe ud foran et tog, så den løsning ville jeg ikke gentage. Idag har vi indhegnet vores have så kattene kan få det bedste af begge verdener
I første omgang, prøv det med mad skålene.
Ps. Hun løber ikke ud fordi hun ikke kan li jer, men fordi hun er nysgerrig og kan lugte, høre og se alt det spændende udenfor
Den med kløerne kan jeg desværre ikke hjælpe med.
Pps. Skrevet med fede fingre på en lille telefon, stavefejl må beholdes.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.951
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 482
feb 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 12
I morges havde hun også lavet stort på stolen! Vi var hos dyrlægen for en lille måned siden og fik tjekket hende og der var ingen urinvejs problemer og han syntes desuden, at hun så meget fin ud af en ældre kat at være. Vi fik dog sådan en duftsencsor med hjem til stikkontakten og vi kan mærke, at hun er blevet mere rolig og kælen, men det har altså ikke hjulpet på renligheden og mangel på samme
Håber I/nogen kan komme med nye forslag??
Nybegynder-spørgsmål.