Før jeg køber kat - spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Har nu noget tid gået og drømt om at anskaffe en kat. Har derfor forsøgt at finde en masse infomationer, men har stadig et par ting jeg gerne vil vide.
For det første: Jeg er single og bor i lejlighed, så det ville blive indekat, kun passet af mig.
1) Min første tanke var at skaffe mig én kat, men falder ofte over steder der står at det ville være bedre at få to fra samme kuld, så de kan holde hinanden ved selskab. Er det korrekt eller en salgs teknik?
2) Jeg er ryger og ryger også inde i min lejlighed. Så hvor meget vil katte blive påvirket af det? er det uansvarligt at holde katte i rum hvor der bliver røget?
3) Som følge af røgen har jeg åbne vinduer flere timer hver dag. Vil en indekat forsøge at komme ud, eller kan jeg trygt have vinduer åbne?
Hvis de naturligt vil søge ud, er der så effektive midler til at holde dem inde når vinduerne er åbne?
4) Jeg har computere, playstation, fladskærm og derfor en masse ledninger. hvor udsat er de for en nysgerig kat og hvor farligt vil det være for en kat?
Vil ledninger kun være interesante hvis der er mangel på legetøj?
5) Vil fritstående frugtskåle og slikposer være udsatte? eller vil katte hellere bare have deres egen mad?
6) Det koster selvfølgelig at holde kat. anskaffelse, mad, grus, legetøj, vacciner, dyrelæge besøg osv. Der er uden tvivl mange faktorer der spiller ind, både fra min og kattens side, men er det muligt at sætte lidt en "guideline" for hvad det kræver af ens økonomi. snakker vi 100, 500 eller 1000 i måneden?
7) Vil det være bedst for en nybegynder at skaffe sig en killing eller en kat der har et par år på bagen?
8) Tænker umiddelbart at tage til et af dyrenes beskyttelses internater for anskaffelse. Er der nogle ulemper ved det frem for anskaffelse fra andre steder?
Tak til alle dem der vil tage sig tiden til at svare på mine spørgsmål.
Vil gerne vide hvad det kræver og vil sige at holde kat, så jeg ikke bare flyver hovedløst ind i det
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 1.018
..... Det er ikke en salgsteknik. To katte har enormt meget glæde af hinanden, især hvis ejer er væk i en del timer hver dag. Men ønsker man en enekat, kan jeg anbefale at anskaffe en ungkat i stedet, som sælges ud som enekat.
2) Jeg er ryger og ryger også inde i min lejlighed. Så hvor meget vil katte blive påvirket af det? er det uansvarligt at holde katte i rum hvor der bliver røget?
..... Katte bliver påvirket af røg som alle andre gør.
3) Som følge af røgen har jeg åbne vinduer flere timer hver dag. Vil en indekat forsøge at komme ud, eller kan jeg trygt have vinduer åbne?
Hvis de naturligt vil søge ud, er der så effektive midler til at holde dem inde når vinduerne er åbne?
..... JA, en kat vil forsøge at komme ud. Man kan sætte net foran vinduerne eller specielle sikkerhedsbeslag, så katten ikke kan komme ud. Og ved altaner har de en tendens til at hoppe ud over kanten mere eller mindre frivilligt, også selvom det er på 4. sal. Dette ender så oftest ikke ret godt.
4) Jeg har computere, playstation, fladskærm og derfor en masse ledninger. hvor udsat er de for en nysgerig kat og hvor farligt vil det være for en kat?
Vil ledninger kun være interesante hvis der er mangel på legetøj?
.....JA, killinger leger med alt. Også ledninger. Derfor kan man købe kabelbakker og slanger til at komme ledningerne i. Ledninger er altid interessante, uanset hvor meget legetøj der ligger over det hele.
5) Vil fritstående frugtskåle og slikposer være udsatte? eller vil katte hellere bare have deres egen mad?
..... Katte er nysgerrige. Man skal påregne at skulle pakke ALT væk. Det er som at have små pilfingrede børn, bortset fra at katte er overalt. Husk at kontrollere om du evt. har giftige planter stående.
6) Det koster selvfølgelig at holde kat. anskaffelse, mad, grus, legetøj, vacciner, dyrelæge besøg osv. Der er uden tvivl mange faktorer der spiller ind, både fra min og kattens side, men er det muligt at sætte lidt en "guideline" for hvad det kræver af ens økonomi. snakker vi 100, 500 eller 1000 i måneden?
..... Det er meget forskelligt, hvor meget en kat koster. Det kommer helt an på, hvilket foder, grus mm man køber. Men beregn en lille opsparing til evt. dyrlægeregninger. Det er altid godt. Jeg bruger ca. 200 kr. pr. kat pr. md. (uden dyrlægen).
7) Vil det være bedst for en nybegynder at skaffe sig en killing eller en kat der har et par år på bagen?
..... En killing falder hurtigst til, men du ved ikke, hvordan dens sind ender med at blive. En lidt ældre kat skal have lidt mere tid, men da ved du, hvad du får. Og så er det også lettere at finde en lidt ældre kat, der kan være alene, end det er med en killing. Killinger har krudt i bagen, og den skal de have brugt hver dag.
8) Tænker umiddelbart at tage til et af dyrenes beskyttelses internater for anskaffelse. Er der nogle ulemper ved det frem for anskaffelse fra andre steder?
..... Ulempen er, at de oftest ikke kender kattens sind godt nok. Fordelen er, at den er fixet og færdig, og der ikke gerne skulle komme ekstra udgifter sådan lige med det samme. Men man kan også ofte købe "brugte" avlskatte, hvor opdrætteren kender sindet på sin kat til hudløshed, og hvor den også er med hele pakken.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/104235-indekat___erfaringer
http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/92346-erfaringer_med_indekatte_soeges
http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/99848-foerstegangs_ejer_hvad_skal_jeg_vid___
http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/51006-nybegynder__aldrig_haft_kat_foer__
Til spørgsmål 7 vil jeg sige, at hvis der kun er tilladelse til én kat (som desværre er tilfældet de fleste steder) så er en voksen ene- og indevant kat klart det bedste valg. Det er også nemmere at vurdere temperamentet på en voksen kat.
Og til spørgsmål 8 - De fleste katte på internater har været vant til at være ude, og det er no go til lejlighed, men det hænder nu også at private indleverer deres indekatte der.
Jeg prøver lige om jeg kan hitte nogle links med vinduessikring, for det er nødvendigt, hvis man har kat i lejlighed.
dec 2006
http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/sogeresultat?search=vinduer
Og link til (livsfarlige) vippevinduer:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattenet_kattelemme/kattenet_til_vippevindue/182820
dec 2011
dec 2006
dec 2011
dec 2006
http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/97775-saa_slem_en_nat___lang_tekst_
Og så nok om det herfra.
jul 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Har kun vinduer der åbnes i bunden og ud, så må nok se om jeg kan finde nogle net der kan dække hele vinduet.
Der er ikke begrænsning på hvor mange dyr jeg må have. Har tjekket lejekontrakten og der står blot at husdyr er tilladt.
Tager mig nu lige nogle ekstra "tænke dage" så jeg ikke ender med en beslutning jeg fortryder.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Jeg vil blot anbefale dig at se i min profil, der har jeg et album med mine netvinduer, dem har jeg for nyligt fået lavet, de er hægtet på kroge i toppen og så bliver de fæstnet med andre kroge i bunden, lige til at vippe indad og åbne vinduet og så fæstne net rammen fast så kan man lufte ud og samtidig er katten sikret for ikke at hoppe ud
jul 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Jesper skriver "Sørg for at killingen er vaccineret minimum en gang og får yderligere 1 vaccination efter du har modtaget den."
Det var min forståelse at katte bør vaccineres en gang om året, men det gælder måske kun ude katte?
og hvordan med ormekur, er det en behandling de skal have regelmæssigt (månedligt, årligt) eller er det kun i forbindelse med sygdom?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Berit har svaret det samme som jeg ville ang. vaccination..
Med hensyn til ormekur, så gives ormekur kun hvis der er mistanke eller klare beviser på at katten har orm, ormekur kan ikke give forebyggende, det er kun loppekur der kan det..
En ormekur slår kun de orme ihjel som er i katten på det tidspunkt kuren gives, de orme der skulle komme dagen efter kuren er givet har kuren ingen virkning på..
Generelt får indekatte sjældent orm, min 6 år gamle hunkat har kun fået en ormekur, det var sammen med sundheds tjek og neutralisering ved 12 uger, og loppekur har hun kun fået forebyggende 1 gang og det var sidste år da vi skulle på ferie, hun har aldrig haft hverken lopper eller orm, og hun har endda løbegård..
Den lille jeg har også kun fået ormekur forebyggende da jeg fik hende da hun er hittekilling, og aldrig fået loppekur, og igen aldrig haft lopper, og ja jeg er helt hysterisk med lopper, så 100% aldrig haft lopper
Jeg syntes bestemt du bør besøge nogle internater og se om der er en killing der du kan falde for, mange af de killinger der er på internaterne har været ude og er opvokset i plejefamilier, og altså ikke i et bur på et internat, de har aldrig været uden for, da man som plejefamilie er forpligtiget til at holde dem inde, dette ved jeg da jeg selv har været plejemor for Kattens Værn..
dec 2011
Dem der udstiller vaccinerer 1 gang om året.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Det er ikke sandt og direkte i strid med sund fornuft. Der skal gives TO basisvacciner hvor den sidste skal ligge ved 16 uger hvor man ved antistofferne fra moderet ER forsvundet - dvs. 12 og 16 uger er perfekt - der skal være ca 4 uger mellem vaccinerne - gives der før skal der en TREDIE vaccine til for at være sikker på katten er dækket.
et MUST er bacis vacciner på korrekt tidspunkt og den året efter - derefter kan man godt skrue ned for "blusset" - vacciner holder mere end 1 år - for lidt og for meget er lige galt. Og nej udekatte er ikke i større risiko for det man normalt vaccinerer mod da det er katteri og internat, altså mange katte sammen, problemer
(link fjernet)
http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml
Rejse og udstillingsregler skal altid overholdes
dec 2006
Det kunne, som Lone nævner, være en "brugt avlskat" fra opdrætter, men kan også være en indevant kælekat fra et privat hjem, der af forskellige årsager skal omplacere deres kat(te).
Privat omplacering har en fordel fremfor internat, at ejer kan fortælle alt relevant om katten(e), og man kan besøge den i et rigtigt hjem.
Og så er jeg enig med det Lone skriver **En killing falder hurtigst til, men du ved ikke, hvordan dens sind ender med at blive. En lidt ældre kat skal have lidt mere tid, men da ved du, hvad du får. Og så er det også lettere at finde en lidt ældre kat, der kan være alene, end det er med en killing. Killinger har krudt i bagen, og den skal de have brugt hver dag.**
Hvis adoption af voksen genbrugskat har interesse, så prøv evt. google - ikke fordi du er "en nar" , men fordi man vist ikke må linke til andre kattefora herindefra (og jeg mener, jeg har set et "muligt emne" for ganske nylig på et andet forum) .
dec 2011
dec 2006
Før jeg køber kat - spørgsmål