{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.757 visninger | Oprettet:

Jeanette  E
Jeanette E
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Nye killinger :) {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg er så heldig at have fået killinger natten til i går smiley - Dog er det upser killinger, men de er da lige dejlige for det...

Der er kun kommet to stks, men det virker til at alle er glade og har det godt. Min kat ligger i hvert fald selvtilfreds i kassen nu, mens de ligger ved hende og dier smiley

Men jeg har aldrig haft killinger før - altså fra helt helt baby af. Så jeg er helt lost og på bar bund. Og tænker at I derude, kunne komme med et råd eller to til mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye killinger :)
  • #3   14. mar 2013 Min misser fik også killingerne før første gang i tirsdags smiley Hvad vil du gerne vide ?

• #4   14. mar 2013 OG tillykke med dem! smiley

• #5   14. mar 2013 Det eneste du skal er at sørge for at der vand og foder tæt ved fødekassen.
    Og at de har det lunt (ikke for varmt) og ingen træk.
    Lad mormis få lidt fred og ro de første par dage.

Og hvis der er tegn på dårligdomme så afsted til Dr. dyr med det samme.

Når de så er omkring 8-10 uger tager du dem til dyrlæge og får dem vaccineret og undersøgt.
    Hvis du ikke selv vil beholde dem, får du dem neutraliseret omkring de 12-14 uger hvor de også kan flytte hjemmefra.

• #7   14. mar 2013 Du skal sørge for at få købt noget kvalitets killingefoder, det skal mismor også have nu, så skal du sørge for at mad, vand og kattebakke ikke er for langt fra kassen hun og killingerne ligger i, men kattebakken må heller ikke være for tæt på..

Når killingerne er ca 7-10 dage begynder de at få øjne og når de er ca 3 uger så vil de begynde at kravle ud af kassen, så skal du killingesikre rummet/ hjemmet, der skal være en kattebakke med lav kant som de kan komme i, kattegruset må ikke være klumpende, da killinger har en uvane med at spise kattegruset, og klumpende grus er bestemt ikke sundt for killingemaver.
    Mad og vand skåle til killingerne skal være lave, og give gerne vådfoder i starten, mine killinger er altid begyndt at spise vådfoder ved 4 ugers alderen, og det er også der man for alvor begynder at "pottetræne" dem..

Og så ellers det som Jesper L har skrevet (syntes ikke det er nødvendigt at gentage) smiley

Held og lykke og spørg gerne igen/ mere om alt hvad du er i tvivl om..

• #8   14. mar 2013 Lyder fornuftigt hvad der er blevet skrevet, så har ikke noget at tilføje andet end et tillykke.

Til gengæld synes jeg ærlig talt, det er lidt frækt at begynde at gisne om andre brugers økonomi!!!
    Ts har intet nævnt om penge eller mangel på samme, men har bare spurgt om råd i forbindelse med sine killinger.

• #10   14. mar 2013 Tillykke med killingerne smiley
    Har ingen råd, da jeg ikke kender til det at ha killinger smiley

• #11   14. mar 2013 Gaia

Måske du burde stoppe med at dømme sådan? Kan huske du også gjorde det hos mig smiley

TS. Jesper han sagde det meste så der er vidst ikke så meget mere at tilføje smiley

• #15   15. mar 2013 alt er sagt fra andre og måde du der på om de får nok at spise ved missemor er ved at veje dem daglig de første 14 dage ( det gør jeg selv) derefter på ugedagen hvor de er født.... når de små selv begynder at spise ved 3-4 ugers alderen kan man give dem meget forskelligt.... opløst tørkost så de vender sig til lugten og smagen torskerogn blandet med kaffefløde/mælkeerstatning A/D mad fra dyrlægen det kan også blandes med det opløste tørkost..... Tillykke med de små pus.... smiley

• #16   15. mar 2013 Gaia & Momo: Dine kommentarer er særdeles upassende. Der er absolut ingen grund til at havle TS ned med det ene og det andet, når nu det ikke er det hendes tråd handler om. Du skaber selv en konflikt, med den måde du skriver på.

TS: Stort tillykke med dine søde killinger, håber du får meget glæde af dem. :o)

• #18   15. mar 2013 Tillykke med killingerne..Sørg for der en rene tæpper i kassen og hold mormis inde hvis hun er udekat..Hvis der sker hende noget, står du for at skulle flaske hver 3 time.Held og lykke med dem..Og Gaia & Momo:behøver jeg vist ikke kommenter, det er gjort...

• #23   15. mar 2013 Øh fisk, som preben siger hvor står det at det er søskende.
    Da jeg kikkede på hende profil i går stod der ikke noget om det ??

• #28   15. mar 2013 TS har oprettet flere tråde hvor der bliver beskrevet at de er søskende og indekatte.. hvor hun har døjet med lopper og kattebakke der stinker....
    Der er i begge tråde anbefalet at få dem neutraliseret, da der netop kunne ske lige præsis det her.

Er enig med Winnie... afsted til dyrlægen og få det hele ordnet med det samme ... og vil faktisk råde til at få killingerne aflivet i samme omgang... da det vil være uansvarligt at videreformidle indavlet killinger.

• #31   15. mar 2013 Jeanette

Lyt til de råd du får please !!

Vis du er ansvarlig og handler smiley så er der ingen bebrejdelser herfra

Vi har jo erfaringer med at Ts sletter emnet,og det er ødelæggende for KG

Men indavl er (kan man næsten sige sig selv ) forfærdeligt.

Hilsen ,tror jeg fra en i den faste skare smiley

• #33   15. mar 2013 Jeg undrer mig over, at hvis det virkelig drejer sig om en søskendeparring (og i så fald er det noget forb*ndet sjusk!) at dette ikke er oplyst i startindlægget.

Jeg har ikke forstand på indavl, men det siger sig selv, at den parring burde, og kunne, have været undgået.
    Kan da være, at killingerne er sunde nok. Men min ufravigelige mening her er, at de killinger om nogen bør neutraliseres!

At aflive killingerne nu, som det foreslås, synes jeg bestemt ikke om - alene af hensyn til mormissen.

• #35   15. mar 2013 Tillykke med dem! Jeg vil kigge bort fra at det er upser killinger for det betyder ikke at de er ikke ligeså dejlige som hvis det havde været planlagt. Det synes jeg efterhånden er ved at være træls at høre på!

Men jeg fandt engang nogle gode tråde og vil lige se om jeg kan finde dem igen!
    Men ellers held og lykke. Killingerne ser dejlige ud! smiley

• #36   15. mar 2013 Jeg synes ikke, du bør aflive alene fordi det er indavl!

Jeg synes ikke, det er så heldigt, at du har lavet et ups kuld med indavl...

Men 1. generationsindavl burde ikke give de store problemer for kattene. Ved indavl forstærker man det, man har - både gode og dårlige egenskaber. Problemet kommer til gengæld tifold, hvis du ikke får forhindret kattene og de nye killinger i at videreformere sig...

• #37   15. mar 2013 Her kunne måske være noget:
    http://www.bluewhite.dk/Tips/foerstetre.shtml

Jeg kan desværre ikke finde dem jeg engang havde fundet. smiley .. ØV!

• #39   15. mar 2013 Gaia&Momo<3

Hvorfor skal det for alt i verden undgås?

Men der skal da være en god grund til at gøre det...

Hvis jeg skulle købe en killing, der er linieavl, så skulle der da være god omtanke forbundet med den parring. Og jeg ville nok ikke lige have nerver til at købe killingen fra en ikke-meget-erfaren opdrætter... smiley

• #43   15. mar 2013 Når nu dine killinger åbenbart er indavl, så bør du da hurtigst muligt få hannen kastreret, så det ikke fortsætter.

OT:uuuuhhj...det ser ud til jeg har fået en fast skare, som følger mig i alle indlæg hvor jeg kommentere smiley
    Wup wup me like ;-D

• #46   15. mar 2013 En dygtig opdrætter ville kunne komme sygdomme til livs ved at bruge indavl/linieavl på en ordentlig måde. Så jeg synes ikke, det er så simpelt at indavl = noget møg.

Jeg foretrækker parringer, hvor kattene ikke er så tæt beslægtede, men jeg er ikke imod indavl per se, det er bare bestemt ikke noget alle og enhver bør rode med for det ER at spille hasard.

Problemet med udavl er, at opdrætter ikke har samme kontrol over, hvilke egenskaber, du avler videre på.

Jeg er tilhænger af genetisk diversitet og jeg er også tilhænger af, at opdrætter avler på nogle interessante linier, selvom de ikke altid passer ind i det udseende, der lige er kommet på mode. For udseende i kattene er underlagt mode og man kan få spillet sig selv op i et hjørne ved at udelukke nogle gode katte fra avl, fordi de ikke lige kan vinde på en udstilling.

• #50   15. mar 2013 Husk at lade killingerne blive hos deres mor til de er min. 12 uger gamle, det er ulovligt både at købe og sælge killinger der er under 12 uger gammel smiley

• #51   15. mar 2013 Gaia det er noget forstokket vrøvl du har gang i.
    Vi er enige man skal helst undgå indavl, men at det ligefrem giver svagere dyr er noget sludder.

Læs det som Sarah skriver.

Man kan arbejde med indavl for at fremavle de gode egenskaber hos en race. Nu opdrætter jeg selv Ragdoll og de første ragdolls der kom frem var også meget tæt beslægtet og jeg ser ikke vores dyr som svage !!

• #54   15. mar 2013 Ja kære navnebror det gør jeg faktisk, hvis det bliver gjort under kontrollerede forhold.

Det vi har her er ikke heldigt, men ligefrem at opfordre til at få aflivet killingerne mener jeg er helt forrykt.

• #55   15. mar 2013 Jesper

Jeg er ikke opdrætter, men kan give dig et link til en informativ side fra DKK vedr. indavl/linieavl i hunde.

http://www.dkk.dk/Indavl-linieavl

• #57   15. mar 2013 Det glæder jeg mig til at læse.

• #59   15. mar 2013 Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at det er "fint" det er at lægge mig ord i munden.
    Det jeg sagde er at jeg mener at det er forrykt at få killinger aflivet.
    Og hvad mener du med "forsæt den gode stil" ??
    Har du læst det som Sarah har linket til ?

Hvis killinger eller er sunde og raske kan jeg ikke se noget problem.

Selvfølgelige skal killinger neutraliseret således at de ikke får killinger, hverken med hinanden eller med andre.

• #62   15. mar 2013 Gaia

Princippet må jo være det samme uanset om det er hund, kat, hest smiley

Mht din underviser så er brugen af indavl noget de fleste har stærke holdninger omkring, og der er jo også både fordele og ulemper ved det.

Og jeg har *** ikke sagt noget om, at jeg synes, det var godt. Jeg reagerer mere på, at der blev skrevet aflivning, for det mener jeg er en overreaktion.

• #64   15. mar 2013 Så det du siger Gaia er at dyrlæger altid ved det hele ? Og at viden om dyr er en statisk viden ?

Og jo jeg syntes også at denne tråd er kommet alt alt for langt ud, det hele startede med at en spurgte om råd ifb. med sine killinger og straks bliver hun overfaldt som man normalt gør her inde.

• #65   15. mar 2013 Gaia & Momo **Alle: Synes virkelig den her tråd er kommer for langt ud gør i ikke:**

Jo, og du har vist din andel i det smiley .... (og nu har jeg også).

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #66   15. mar 2013 <b>Jeg må venligst bede jer om at holde jer til trådens emne nu, da tråden simpelthen er kørt for langt ud eller bruge vores udmærket PB funktion.</b>

• #68   15. mar 2013 jeg bruger træpiller til mine killinger for det vil de ikk tygge i så det kan varmt anbefales

• gitte l
    gitte l Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Svar: 2
    #71   17. mar 2013 du skal såmen bare nyde dem, så meget du kan det er en stor oplevelse at studere hvordan de efter en 8 dages tid begynder at folde ørene ud og få øjne,så begynder de at lege og bide i poter og rusker lidt i hinanden.o.s.v. det er perfekt med 2 stk for moren kan virkelig passe og nyde sine unger og hun vil ikke blive fortaget. min erfaring med katte unger er at de skal blive hes en i 14 uger efter de 12 uger begynder hun nemlig at opdrage rigtigt på dem så de lærer at blive gode katte, jeg ved godt med de 12 uger,men der er npr de er ved at vændet lidt fra,men opdragelsen sker efter de 12 uger, mine killinger er først blevet sendt afsted ved 15 16 uger, jeg tror at folk ikke gider at have dem hjemme længere, tillykke med de små og god fornøjelse for det er sjovt at opleve deres udvikling.

• #72   17. mar 2013 Øv Øv for debatten

Kommentér på:
Nye killinger :)

Annonce