{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

Plejefamilie til kattemor {{forumTopicSubject}}

Hej, nogen af jer der har prøvet at være en plejefamilie til kattemor med killinger? Fortæller gerne deres erfaring.

Jeg og kæresten snakkede om at få en kattemor ind efter nytår hvis dem dyreværnet har brug for hjælper. Jeg har haft katte i mange år, og sidste gang var siden for 6 år siden, jeg savner utroligt meget at have noget kattelivet og at se killinger der lave ballade osv osv.
Vi bor på en lejlighed på 2 sal. og har altan, så vi tænker lidt på om gad vide katte kan findes på at springer ud fra altan på 2. sal? Ellers må dør holdes lukkes hele tiden.

Men vil gerne høre deres erfaring første smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plejefamilie til kattemor
  • #1   20. dec 2012 Jeg følger med her.

Og tillægspg

Jer der er plejemor til missemor og killinger, har i selv katte og hvordan reagere disse? Hvordan håndtere i situationen med jeres egne katte?:)

• #3   20. dec 2012 Jeg er ofte plejemor, for KV.
    Først skal man gøre sig klart om man i det hele har psyke til at klare, historien der kan følge med fx mormis. Jeg har været udsat for mange meget unge kattemødre, der ikke engang anede hvordan man legede. Har man psyke til at være med til at tage beslutningen om at det bedste er at aflive ?

Når det så er sagt, så er det et kæmpe arbejde. I forhold til mine andre katte, så har jeg plejemisserne isoleret af hensyn til evt smitte. Dem jeg får bliver testet, det er et krav jeg stiller. Hvis det kun er killinger jeg får ind, uden mor, har jeg 2 gamle kastrater, der bruges som reservemor. Det er meget vigtigt at det er katte der lærer killingerne at blive til stabile voksne katte. Den dag sammenførringen sker med de andre katte, sker der det samme som hvis det var en af mine egne hunner, der havde født. Hankattene er de første der tøer op hvorimod hunkattene bestemt ikke kan lide de små asner. Men jeg har aldrig haft problemer. Når en killing får en på kassen af en voksen, så er det et led i opdragelsen. Det kan virke hårdt, men de tager aldrig skade af det.
    Når det så er ved at være tid til at de små og måske mormis skal herfra, har jeg lavet en vurdering om i hvilket type hjem killingen/katten passer ind. I langt de fleste tilfælde bliver min vurdering taget til efterretning og killingen/katten kommer et sådan sted hen.
    I forhold til at komme ud, så kommer mine plejemisser ikke ud. Det gør de ikke af den årsag at det måske ikke er muligt i deres nye hjem.
    Det er også meget vigtigt at hjemmet er gearet til killinger. Det vil sige at det ikke er smart med ledninger overalt, eller andre ting der kan være farlige for katte. Det kan være blomster man bliver nødt til at smide ud og ting, der skal gemmes af vejen.
    Selv om man synes at man sagtens kan klare opgaven, så er der mange der alligevel ikke var klar psykisk og heller ikke bryder sig om konsekvenserne, når 4-6 killinger drøner rundt i gardinerne.
    Man skal i øvrigt også være klar til at kunne behandle eventueller sygdomme/skader kattene har. Det kan være meget besværligt og ubehagligt.
    Mange ved hvor svært det kan være at give en kat man kender piller. Prøv så med en forskræmt kat.

• #5   20. dec 2012 enig lotte og heller få lavet en indhegning for en sikkerhedsskyld hvis der kom en smutter fordi man LIIIGEE skulle hente noget hurtigt på altanen

• #6   20. dec 2012 Ja jeg har været plejemor for Kattens Værn, det var sådan jeg fik min dejlige Tøsen smiley Missemor var blevet forladt af sin ejer og hang så d med nogle vildkatte som gjore hende gravid. Kattens Værn hentede hende en fredag morgen og 1 time senere nedkom hun med 4 smukke killinger, mandag hentede jeg alle 5 katte.
    Mismor var en super kælen og dejlig kat, meget velopdragen (ca. 3år skød KV på).
    Jeg syntes det var skønt at være plejemor og vil gøre det igen når jeg får muligheden, men det kræver en del arbejde, men jeg syntes det er så dejligt at blive mødt af et kuld killinger der bare er super glad for at se en, at se dem tumle og lege det er bare så livsbekræftende..
    Men ja en kat kan nemt hoppe ud fra 2. sals altan, så døren skal bestemt konstant være lukket, eller også skal altanen sikres med net så kattene ikke kan hoppe ud fra den..
    Jeg har også for et par år siden været plejemor for kat med killinger for en kammerat, det var på lidt andre præmisser en da jeg var det for KV, men elsker stadig at have mismor med killinger smiley

Her er et billed af mismor og hendes 4 killinger (det er Tøsen der ligger helt oppe ved mismors kind)

profilbillede
  • #7   20. dec 2012 Hvordan er det økonomisk når man er plejemor for kv og andre organisationer

Ved selvfølgelig godt det er frivilligt, men tænker med dyrlæge, foder og lignende

• #8   20. dec 2012 Man får foder, kattegrus, kradsetræ, madskåle, vandskåle, kattebakke og legetøj..
    Man er på ingen måde økonomisk forpligtiget, når man mangler mad eller grus kører man bare til internatet og får noget mere..
    Jeg vil dog nævne at jeg brugte mine egne penge på dem også, men det var mit valg, det var fordi jeg syntes de skulle have mere vådfoder end jeg fik med fra KV og så brugte jeg penge på legetøj, men igen det var mit valg og bestemt ikke noget der blev forventet af mig..

• #9   20. dec 2012 Det lært jeg godt at man få foder, grus fra dem. Men kan ikke se om man kan få kradsetræer fra dem. Min veninde har været plejemor til kattemor og hun købte dog selv et kradsetræ til dem.

Så nu er vi meget i tvivl om pga sal 2 med altan. Vi er bange for de kan springer ud, men når det gælder kun en periode, så må dør til altan lukkes.

• #10   20. dec 2012 Vil lige nævne for dig at det altså ikke er noget man bare bliver, du skal godkendes, og de fleste forbeholder sig at du har en form for erfaring med killinger somt at dit hjem skal leve op til nogle krav..
    Jeg blev i hvertfald stillet et par spørgsmål og der blev stillet nogle krav som jeg skulle efter leve, så undersøg lige sagen også..
    Med hensyn til kradsetræ kan det måske også være forskelligt fra internat til internat, men jeg blev tilbudt et kradsetræ, jeg sagde dog nej for jeg havde fået et fra min søster som var væsentligt bedre end det KV kunne still mig til rådighed..

• #11   20. dec 2012 Forresten Heidi..
    Dyrlæge betaler de også for, man skal selvfølgelig benytte den dyrlæge de anviser/ er tilknyttet , men det går altid gennem organisationen når/ hvis der er brug for dyrlæge..

• #12   21. dec 2012 Jeg har haft lidt af hvert af hittekillinger/katte (dog aldrig i forbindelse med KV), bl.a. kattemor med 3 nyfødte killinger (den ene var min Siri) og jeg syntes det er en skøn oplevelse at give katte der har haft en hård start på livet, en god omgang pleje og omsorg, og se hvordan de vokser sig store og raske, og får tillid til mennesker. Vær dog forberedt på at der er meget arbejde ved små killinger, for de sidder jo ikke stille smiley Det er også hårdt følelsesmæssigt når man skal aflevere kattene til nye ejere, for de bliver jo som børn for en.
    Der er nu ikke noget så skønt som killinger og en glad missemor.
    Jeg deler lige et billede af ægte nydning af mor Rine og 3 mislinger. Siri er den lille sorte klump smiley

profilbillede
Kommentér på:
Plejefamilie til kattemor

Annonce