{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
855 visninger | Oprettet:

stamtavlen - hvad er den til for? {{forumTopicSubject}}

For mig er den et vigtigt dokument - der holdes styr på anerne - både hvad angår sundhedm titler og indavl.

Titler interesserer mig ikke i en stamtavle, idet det ofte er sådan at katte med høje titler er katte der kan fås på stort set ethvert gadehjørne -. jeg forsøger faktisk at undgå stamtavler der er spækket med disse for nogen meget "fine" katte.

At går burrækken igennem og se poteaftryk på hovedparten af de udstillede katte fra een bestemt han - det er en trist tendens, der vidner mere og man er titelrytter end opdrætter

Lidt på samme måde går jeg langt uden om katte hvor opdrætteren påstår at der intet er af arveligt eller andre sygdomme/tilfælde i stamtavlen - for det er løgn - og er man stavlefreak - så kan man pointe ud hvor der er hvad.

Stamtavler er ikke fine - de er et vigtigt værktøj for at nå de mål man har sat - og det kan man naturligsvis kun hvis man ved en masse om kattene i den race man arbejder med.

Og så elsker jeg at arbejde med linier stort set ingen andre i Danmark har . og ikke kan få adgang til.

En stor fornøjelse når man når derhen at ens katte har et look der gør man kan se den er opdrættet af mig.

Hvad er vigtigt for dig i dit opdræt, og hvad mener du stamtavlen bidrager med?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stamtavlen - hvad er den til for?
  • #1   17. sep 2011 Åååhhh tak, jeg troede lige at vi igen skulle diskuterer om stamtavlekatte er mere værd end andre osv. Så jeg var glad da jeg så at det handlede om noget helt andet.
    Derudover kan jeg kun give dig ret. Giver osse pokker i fine titler og hvor mange, det er ikke relevant i mit opdræt heller. Det er oftest de katte der er med til at ændre udseendet på racerne, da der dømmes efter ekstremer. Og pludseligt ligner racen ikke sig selv længere. Det er desværre sket med alt for mange racer.

• #2   17. sep 2011 Næhhh Marianne - det var ikke for at starte en krig:-)

Mere fordi jeg bl.a. jævnligt ser noge sige; fine stamtavler, undrer mig altid over hvad det er:-)

pænt dokument
    højt titlerede katte
    sunde katte

der er for mig intet fint over en stamtavle - den er et værktøj for mig . intet andet

• #3   17. sep 2011 Det er jo ikke stamtavlen man sidder og nusser i sofaen onsdag aften foran fjernsynet. Det er jo ikke dén som gør vores kæledyr mere værd. Men den er netop et redskab for de opdrættere som har lagt stort arbejde i kattene, og den er netop det redskab, som er med til at dokumentere HVAD man betaler for. -IKKE papiret til 200,-.
    Det er nemlig ikke titlerne som gør det, og jeg kan heller ikke se noget FINT over en stamtavle. Men den er nødvendig for mig.

• #4   17. sep 2011 Ja, det der med en meget fin stamtavle, har også altid undret mig.. Kan være den er lyserød med stjerne på :oP

Men jo, jeg bruger den netop som Lis D også beskriver.. smiley

• #6   17. sep 2011 selvom jeg ikke er opdrætter vil jeg kort sige at en tavle for mig er den ting der sørger for at vi har racekatte.
    ved at købe en tavlekat støtter man racernes fortsatte beståen og får en billig kat der er postet en god del omtanke i hvis man sørger for at søge ordentligt ud:)

• #7   18. sep 2011 Jeg opdrætter ikke. Men jeg synes at tavlen som værktøj er en rigtig god ide. Jeg er nemlig også ligeglad med fancy titler, for mig er sundheden og temprementet vigtigst. Desuden så har jeg jo allergi over for den type pels som huskatte ofte har, så når jeg skal ud og købe en killing så sikre tavlen mig at jeg ikke står med en blandingskat som jeg er allergisk over for.

• #8   18. sep 2011 Desuden så vil jeg også gerne støtte seriøst opdræt.

Kommentér på:
stamtavlen - hvad er den til for?

Annonce