6. nov 2008 Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.016
stamtavlen - hvad er den til for? {{forumTopicSubject}}
For mig er den et vigtigt dokument - der holdes styr på anerne - både hvad angår sundhedm titler og indavl.
Titler interesserer mig ikke i en stamtavle, idet det ofte er sådan at katte med høje titler er katte der kan fås på stort set ethvert gadehjørne -. jeg forsøger faktisk at undgå stamtavler der er spækket med disse for nogen meget "fine" katte.
At går burrækken igennem og se poteaftryk på hovedparten af de udstillede katte fra een bestemt han - det er en trist tendens, der vidner mere og man er titelrytter end opdrætter
Lidt på samme måde går jeg langt uden om katte hvor opdrætteren påstår at der intet er af arveligt eller andre sygdomme/tilfælde i stamtavlen - for det er løgn - og er man stavlefreak - så kan man pointe ud hvor der er hvad.
Stamtavler er ikke fine - de er et vigtigt værktøj for at nå de mål man har sat - og det kan man naturligsvis kun hvis man ved en masse om kattene i den race man arbejder med.
Og så elsker jeg at arbejde med linier stort set ingen andre i Danmark har . og ikke kan få adgang til.
En stor fornøjelse når man når derhen at ens katte har et look der gør man kan se den er opdrættet af mig.
Hvad er vigtigt for dig i dit opdræt, og hvad mener du stamtavlen bidrager med?
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Derudover kan jeg kun give dig ret. Giver osse pokker i fine titler og hvor mange, det er ikke relevant i mit opdræt heller. Det er oftest de katte der er med til at ændre udseendet på racerne, da der dømmes efter ekstremer. Og pludseligt ligner racen ikke sig selv længere. Det er desværre sket med alt for mange racer.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.016
Mere fordi jeg bl.a. jævnligt ser noge sige; fine stamtavler, undrer mig altid over hvad det er:-)
pænt dokument
højt titlerede katte
sunde katte
der er for mig intet fint over en stamtavle - den er et værktøj for mig . intet andet
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.524
Det er nemlig ikke titlerne som gør det, og jeg kan heller ikke se noget FINT over en stamtavle. Men den er nødvendig for mig.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men jo, jeg bruger den netop som Lis D også beskriver..
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 89 Svar: 1.393
ved at købe en tavlekat støtter man racernes fortsatte beståen og får en billig kat der er postet en god del omtanke i hvis man sørger for at søge ordentligt ud:)
maj 2008
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 82
maj 2008
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 82
stamtavlen - hvad er den til for?