Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Prisen med/uden stamtavle
  • #1   23. jan 2006 Skal moren og faren ikke have stamtavlæe for at killingen kan få det?

• #2   23. jan 2006 Skal moren og faren ikke have stamtavlæe for at killingen kan få det? JO.

• #3   23. jan 2006 Katte af avlskvalitet koster en del mere end alm. kælekatte. Det bør de ihvertfald gøre.
    Så spørgsmålet er vel nærmere om du vil lave kvalitetsavl eller ikke

• #4   23. jan 2006 Hvis du gerne vil opdrætte mainecoon, så gør racen en tjeneste og køb avlskatte MED stamtavler. Så ved du at det ER mainecooner du avler på.
    Mainecoonkatten er meget populær og desværre er der mange der avler uden stamtavler, og på ravl og krat, hvilket ikke er det bedste for racen.
    Fortsætter det sådan findes mainecoonracen på et tidspunkt ikke mere.

Du kan flere steder finde killinger med åben stamtavle til 2500.- men mange tager helt op til 6000.- for en avlskat.
    Men brug dine øjne godt, kig bl.a på dyrenettet og DBA så kan du sagtens finde flotte killinger MEd stamtavle til en rimelig pris

• #5   23. jan 2006 Hvis man skal have en maine coon hun kat MED stamtavle så man kan føre tavlen videre i avl, hvad koster sådan en så (cirka)

• #6   23. jan 2006 Åben stamtavle... Hvad vil det sige?
    Når det gælder hunde er der jo mange som mener at en hund uden stamtavle ikke er så meget værd (ikke kun pengemæssigt) som en hund med stamtavle.
    Er det også sådan inden for katteavl?
    Jeg spørger meget, men jeg vil gerne sætte mig ordentligt ind i det, inden jeg beslutter mig

• #7   23. jan 2006 En kat uden stamtavle er i min verden bare en huskat - og huskatte er der rigeligt af, bare tjek det lokale katteinternat.

Find en ordenlig opdrætter, tag på en masse udstillinger og find ud af hvordan og hvilke katte du evt. vil avle
    og inden du går i gang.... Vil du overhoved kunne nænne at skulle af med killingerne igen?

• #8   23. jan 2006 Nu er jeg lidt forvirret...
    Hvis man som i siger, helst skal købe en kat hos en "ordentlig" opdrætter men opdrætteren vil måske ikke sælge til en uden erfaring for avl... Hvad skal man så stille op. Skal man så købe en "prøvekat" og avle på den???

Ja, jeg er sikker på at jeg godt vil kunne klare at gå af med killingerne igen

• #9   23. jan 2006 Okay...
    Jeg vil undersøge Maine coon (altså racen, opdrættere osv) i hoved og r.. og så se hvad jeg finder ud af...
    Tak for alle de gode svar og indlæg

• #10   23. jan 2006 Når det gælder hunde er der jo mange som mener at en hund uden stamtavle ikke er så meget værd (ikke kun pengemæssigt) som en hund med stamtavle.
    Er det også sådan inden for katteavl?
    ____Ja_________________________________
    Kig evt her hvorfor man skal passe på med at avle katte uden tavler
    www.kattehandel.dk

• #11   23. jan 2006 Den var god, den med prøvekatten. *GG*

Jeg kan nu heller ikke forstå det.
    Hvis man skal have 2 års erfaring med avl INDEN man kan købe en avlskat, hvordan skal man så nogensinde kunne komme i gang med at avle?

Så er det jo at folk bliver fristet til at købe en "look a like" kat og avle på den.

• #12   23. jan 2006 Se f.eks her (link fjernet)

Der er priser på

• #13   23. jan 2006 eller denne:
    Dato: 22-01-2006 Navn: Helle Sørensen Tlf: 25478505 Postnr: 7700 By: Thisted

Ann.nr: 33458
    Opdrætter Dyreart:

Race:
    Manie Coon
    Alder:
    6 mdr.
    Køn:
    hun
    Pris:
    kr. 3500 Utrolig kælen og død charmende hun kat sælges må benyttes til avl. super dejlig temperment. ud af eneste kuld af denne sammensætning. 2 vacciner og chip. selvfølig stambog

Ring for flere info
    www.erinas.dk

• #14   23. jan 2006 Så som du ser kan priserne være m,eget forskellige.

Held og lýkke

• #15   23. jan 2006 Lotte---> Jeg er super glad for dit indlæg for som du skriver, føler jeg mig lidt bombarderet...
    Min venindes mor avler også maine coon og der er ikke papirer på dem og der er i hvertfald heller ikke nogen tvivl. Det er nok lidt som hende, jeg gerne vil avle. Hun har både han og hun kat men jeg vil kun have en hunkat og så selv bestemme hvornår hun skal have killinger.
    På hundegalleriet er der også kæmpe diskussion om hunde uden stamtavle er dårligere hunde end dem med og det kan jeg ikke se de er.
    Selvfølgelig er der mange katte som parrer sig uden at der er kontrol af det og derfor så mange herreløse katte men så længe man har kontrol med det, er man da med til at mindske antallet. Så er det vel lige meget om der er papirer på katten eller ej.

• #16   23. jan 2006 Indienite---> Dejlig tanke og godt indlæg. Jeg ved ikke om du har læst Chalies historie inde under hans profil men han er en af de katte du snakker om.
    Jeg har også overvejet at få en kat fra et internat og dermed redde dens liv.
    Overvejelser er mange, nu ser vi hvad det ender med.

• #17   23. jan 2006 Maine coonens baggrund
    Dag nutidens maine coon findes en ganske stor mængde novicegodkendte katte (eller med andre ord, stamkatte). Især i 1960- og 1970erne blev der registreret nye stamkatte, som kom til at lægge grunden for linier som Harobed, De Richelieu, Yankee Cats, Heidi Ho, Highmeadow/Kent, Pupuli, Haven-wood, Onat, Sundar, Tati-Tan, Illya, Family Zoo, Tesora, Mladia, Abnaki, Cauldron, Cork, Le Beau Minu/Mountwiew, Stasia’s Dream. Whittemore, Tamarack og mange flere. Flere af disse stamkatte blev indavlet fordi man ville kontrollere om de bar på uønskede anlæg.
    Dette kan få os til at tro at vi har en bred avlsbase, men desværre er det ikke tilfældet. Det skyldes at visse stamlinier har været anvendt i meget større udstrækning end andre. Visse stamlinier er til gengæld næsten forsvundet.
    Heidi Ho-linien
    Heidi Ho opdrættet startede i begyndelsen af 1970erne. Mary M. Condit eller Connie som hun kaldes, tog sig af en lille kattekilling fra et kuld som en strejfer fødte på hendes arbejde i april 1969. Kattekillingen var den eneste langhårede i kuldet, hvor moderen var korthåret. Denne kattekilling registreredes med tiden som Andy Katt of Heidi Ho. Siden hen fandt Bonnie Rich (De Richlieus opdrættet) en hun som var lige så gammel som Andy. Hun blev registreret som Bridget Katt of Heidi Ho.
    Connie Condit parrede de to katte. Blandt afkommet var blandt andet Heidi Ho Fanny Abigail, Heidi Ho Heather, Heidi Ho Henry Sayward, Heidi Ho Jason Katt, Heidi Ho Moll Stark, Heidi Ho Seth Parker og Heidi Ho Zacharius P. of Sundar. For at kontrollere den kommende linie, parrede Connie to søskende – Heather og Henry Sayward – med hinanden. Siden tog hun en hun fra kuldet – Heidi Ho Henrietta - og parrede hende med sin far. I dette kuld fødtes en af racens mest indflydelsesrige hanner, Heidi Ho Sonkey Bill.
    Sonkey Bill var en imponerende han, stor og med meget pels. Han havde også, ligesom de fleste af Heidi Ho-kattene, arvet Andy’s vilde udseende, det som amerikanerne i dag kalder for ’feral look’. Han blev hurtigt populær som avlshan. Connie selv købte nu en hun fra en anden opdrætter, Tanstaafl Polly Adeline of Heidi Ho. Polly Adeline’s stamtavle indeholdt rundt regnet en fjerdedel Heidi Ho, knapt halvdelen var fra Tati-Tan og ca. en fjerdedel var fra Whittemore-linien.
    Klonerne og deres afkom blev meget vindende på, frem for alt TICA-udstillingerne, der påskønnede man deres ’feral look’. De kloner jeg kender til er:
    - QGC Heidi Ho Annabel Lee of Tycoon
    - OD SGC & CH Heidi Ho Aurora of MtKittery
    - OD PR Heidi Ho Barnaby Katt
    - CH Heidi Ho Camille of Calicoon
    - QGC Heidi Ho Canth of Tanstaafl
    - QGC & CH Heidi Ho Coon Victoria
    - DM CH Heidi Ho Just Plain Bill Katt
    - PR & CH Heidi Ho Morgan Katt
    - SGC & GC Heidi Ho Lady Arwen
    - DM Heidi Ho Lovey Mero of Meunerie
    - SGC Heidi Ho Molly Brown of Tanstaafl
    - QGC Heidi Ho Percival of Meunerie
    - CH Heidi Ho Portius of Olde Farm
    - Heidi Ho Rachel Adeline
    - TICA TGC Heidi Ho Richard III of Charmalot
    - OS Heidi Ho Sasquatch of Ktaadn
    - Heidi Ho Wilyum of Ktaadn
    (med forbehold for fejl i kattenes titler). Sonkey Bill og Polly Adeline fik flere kuld sammen, og afkommene var meget ens. En dommer på en udstilling spurgte engang, hvordan opdrætterne fik dem til at se så ens ud, ”Kloner I dem?” spurgte hun. Siden da kaldtes Sonkey Bill og Polly Adeline’s afkom for The Clones eller på dansk klonerne.
    Klonerne blev meget populære avlskatte og snart begyndte man at dublere disse søskende. En del opdrættere dublerede en og samme klon, mens andre parrede afkommet fra en klon med en anden klon og siden tog man en af afkommet og parrede den med afkommet fra en tredje klon eller noget i den stil.
    Klonernes far, altså Heidi Ho Sonkey Bill parrede også nogle andre hunner fra forskellige opdrættere, inden han pludselig døde ca. 5 år gammel. Årsagen var kardiomyopati, sandsynligvis hypertrofisk, men eftersom han aldrig blev obduceret, så vil vi aldrig med sikkerhed vide det.
    Som et resultat af Heidi Ho liniens popularitet gennem 1980erne (og frem) består nu ca. 40% af den samlede genpool i verden af gener som kommer fra Heidi Ho linien, det vil sige Andy Katt og Bridget Katt. To katte født i 1969 står altså for over en tredjedel af generne i vore moderne maine coon! Der findes visse variationer, men det er i dag meget svært at finde katte med mindre end 20% Heidi Ho i stamtavlen. Selv det er selvfølgelig for meget, men sket er sket. Det er næppe muligt at reparere det skete fuldstændigt. Det er dog stadig muligt at finde katte med 25-30% Heidi Ho bag sig, men andre nutidige linier kan indeholde så meget som 45-50% Heidi Ho.
    Når det gælder klonerne står de for angiveligt 35% af genpoolen internationalt. Dette tal varierer stadig en hel del fra kat til kat, eftersom de ligger nærmere i tid end Andy og Bridget. Men der findes næppe en ukastreret maine coon i Sverige i dag som ikke har en af klonerne bag sig. Variationen er dog stor, fra nogle enkelte procent til over halvtreds procent.

Dauphin de France Tatiana of Tati-Tan
    Andre kendte stamkatte.
    Den tredje mest anvendte stamkat i racen er Dauphin de France og Tatiana of Tati-Tan, født i maj 1967. Dauphin står for ca. 15% af generne i racen. Til forskel fra Andy Katt og Heidi Ho og Bridget Katt og Heidi Ho anvendes Dauphin i mange forskellige kombinationer.

Den fjerde på vor liste over mest anvendte stamkatte er Tatiana of Tati-Tan, født i december 1965. Mig bekendt blev Tatiana udelukkende parret med Dauphin de France of Tati-Tan. Tatiana står for ca. 7-8% af racens gener.
    Sluttelig nummer fem, som er Whittemore Smokie Joe, født i første halvdel af 1960erne eller slutningen af 1950erne. Andelen af gener som kommer fra ham udgør rundt regnet 7%. Smokie Joe blev udelukkende parret med hunner af Whittemore-linien. Det er sandsynligt at de fleste af stamkattene fra Whittemore-linien var i familie med hinanden, men dette er ikke registreret eller noget man ved med sikkerhed.
    Tilsammen står disse fem katte – Andy, Bridget, Dauphin, Tatiana og Smokie-Joe for ca. 70% af maine coon stammen i hele verden. Alle de andre stamkatte står altså for kun ca. en tredjedel af racens gener sammenlagt. Naturligvis indebærer dette at en masse værdifuld genetisk variation er gået tabt.

Diagram over de mest almindelige katte i maine coon-stammen. Andy Katt of Heidi Ho 20%, Bridget Katt of Heidi Ho 20%, Dauphin de France of Tati-Tan 15%, Tatiana of Tati-Tan 8%, Whittemore Smokie Joe 7%.
    Hvordan avler vi egentligt?
    Hvordan kan det så være at visse katte og linier er blevet så overrepræsenterede i vore stamtavler mens andre næsten er forsvundet? Det går ikke at beskylde nogen eller nogle enkelte opdrættere for at der er blevet sådan. Connie Condit kunne jo næppe forudse hvor dominerende kattene fra hendes opdræt skulle blive. Og hver enkelt opdrætter som købte en klon til avl kan ikke lastes for det som er sket, for på den tid fandtes der også katte af andre linier i avl, så der var ingen grund til bekymring. Men siden har indflydelsen fra disse katte steget generation for generation og ingen lagde mærke til det førend over-anvendelsen var et faktum. Man havde helt enkelt ikke overblik over situationen.
    Per-Erik Sundgren har lavet beregninger på forskellige hunderacer her i Sverige. Resultatet blev at end ikke i de store racer avler man med effektive populationer på over halvtreds hunde. Såfremt racen er stor (antallet af registrerede hvalpe pr. år) selekterer man bare desto hårdere. For eksempel kan nævnes ruhåret gravhund, en af de større racer i antal. For nogle år siden var en hanhund og et par af hans sønner, far til 30% af alle registrerede hvalpe på et år! Dette leder naturligvis til indavl i fremtiden. Vi katteopdrættere avler på lignende vis.
    Vi har altså, også i senere generationer avlet med alt for meget af alt for få individer, således at maine coonen i dag er en ganske indavlet race. Og endnu har vi ikke lært noget! Opdrættere verden over er stadig ude efter de mest kendte linier, som dermed får stor indflydelse i avlen mens de mindre kendte linier spredes og næsten forsvinder. Vi selekterer altså mellem linier og ikke indenfor linier. Det er ikke de bedste indenfor hver linie som går videre, men snarere do gode og rimelig gode fra de ’bedste’ linier som går videre.
    Hvis vi fortsætter på denne måde med at overanvende visse linier, således den effektive population til stadighed er for lille, så vil andelen af fordoblende gener at øges for hver generation, samtidig med at andre gener forsvinder ud af genpoolen. Og til sidst går man over grænsen og problemerne begynder at vise sig i form af arvelige sygdomme af forskellig karakter, svagt immunforsvar, kræftsygdomme m.m.
    Hvad kan vi gøre nu?
    Det vi nu kan gøre, for i videst mulig omfang at reparere allerede begåede fejl, er to ting:
    - Vi kan forsøge at beskytte det som findes tilbage at andre gamle linier ved at anvende katte med lavere andel af, frem for alt de to Heidi Ho-katte og klonerne, men også Dauphin de France og de to andre katte nævnt ovenfor.
    - Vi kan parre med de udparringslinier som findes. Der findes opdrættere som avler med de sædvanlige linier, men som har anvendt en huskat som stemmer overens med maine coon standarden til kontrolleret avl. Dette kan give et vist tilskud af nyt blod. Men der findes også opdrættere som har frembragt hele linier som er helt ubeslægtede med de ’sædvanlige’ maine coon. Eksempel på sådanne linier er Dirigo, Choate, Kriscaj/Kris-Ki, Whales Back og Firestar.
    Derefter er det naturligvis uhyre vigtigt at vi anvender katte fra et bredt udvalg af linier for avlen i fremtiden, således at ikke yderligere genetisk variation går tabt.
    Vi må tage vort ansvar og sørge for at stoppe indavlen og i stedet tænke lidt længere. Vist kan man få supersmukke katte gennem linieavl og udelukkende anvende top-linier, men vi skal huske at det da sker på bekostning at racens mulighed forblive frisk og sund i fremtiden!
    Tidligere opdrættere deler ansvaret for hvad som er sket med vor race – positivt og negativt - gennem de tæt på 40 år man har drevet kontrolleret avl på maine coon. Nu er det os som opdrætter maine coon her og nu, som deler ansvaret for hvad som hænder med racen i fremtiden. Jeg håber at vi om yderligere 40 år kan være stolte over hvordan vi har avlet og at vi kan overgive en frisk og sund race med tilstrækkelig genetisk variation i arv til kommende maine coon opdrættere.
    ------------------------------------------------------------------
    Bare lige for at vise at indavl ikke kun forekommer ved at parre mor-børn-far med hinanden, men selv hvis man vælger en hanmis fra den anden del af DK faktisk kan få et indavlet kuld.
    Den eneste måde at undgå dette er ved at bruge stamtavlerne...

• #18   23. jan 2006 Jeg må nok sige at dette indlæg er blevet til noget andet end jeg regnede med...

Jeg tror jeg bare kigge med nu, for den diskussion der kører nu, kan jeg ikke rigtig blande mig i.

Endnu engang skal i allesammen have tak for de gode råd og mange spændende indlæg

• #19   23. jan 2006 LotteBeCoon .; Tommelfimgeren op for dit sidste indlæg
    Ha` selv en dejlig aften.

• #20   23. jan 2006 ........ Tommelfingeren.............

Dem har jeg åbenbart for mange af c",)

• #21   24. jan 2006 Cillle skrev: * Sylfiden * . Tak for dit gode indslag om maincoon... ;)))
    nu håber jeg bare ikke at folk læser det sådan at man bare parre familie ind i hinanden... der er meget bestemte regler og databaser hvor man kan regne på indavl (så det ikke bliver indavl

......................................................................................
    uha nej - det håber jeg heller ikke, for det var nemlig for at vise at der er avlet så tæt på mainecoonen, så selv om du tror du har fundet en kat i den anden ende af landet, og de jo så ikke er i familie, kan de rent faktisk være TÆT i familie alligevel. Derfor bruger man Tavlerne og bl.a Pawpeds ( som er en databace der beregner indavlsprocenten på netop de 2 katte de overvejrer at parre )
    Og indlægget har jeg altså bare "pastet" ind fra en anden god side - det er desværre ikke mine egne vise ord ..........c",)

• #23   6. feb 2006 jeg synes ikke der er noget galt i at avle en main coon uden stamtavle...
    jeg havde en hunmain coon til kæld hun var ikke neutraliseret og havde lukket tavle men hende overvejede jeg og lave killinger på med min venindes main coon og hvad skulle problemet være i det....? hun er nu købt tilbage af avlerne og er avlskat hos dem selv så hun var jo "fin" nok til at lave killinger...
    og jeg er ikke i tvivl om at min lille cirkeline hvis mor er en meget fin main coon er lige så fin og god som mine coonér bare fordi hun er en blanding...
    min veninde har fået killinger med hendes han med tavle på hendes hun uden tavle og jeg siger jer det er nogen super flotte og store katte...

• #24   6. feb 2006 cille: nej jeg ved ikke det helt vilde om katte andet end at de alle er søde med eller uden tavle...
    Når en person som min veninde har killinger til salg på den måde som hun har giver det flere muligheder for at få sig en "ægte" main coon uden og skal købe sig fattig i den for det er ikke alle der har over 2000kr til en kat (min veninde solgte sit sidste kuld for 500kr)...
    og jeg mener at alle ska ha muligheden for at huske sig med at avle også uden at det ska være med tavler osv...
    Og ska lige sige at avlerne fik "smidt" katten tilbage igen fordi de havde snydt mig ikke fordi jeg ville lave killinger på den for det måtte jeg gerne for dem da de selv tilbød nig og åbne tavlen....

• #25   6. feb 2006 jeg blev snydt ved at jeg skulle betale 3500kr for min kat fordi det var en fin avls han (resten af kuldet kostede 2500kr) jeg valgte og tage den til kæl og kunne få tavlen åbnet for 1000kr senere hvis det var det jeg ville men efter en noget og jeg tænkte nu sku han da snart kasteres kunne jeg se der ligesom ikke var noget og fjerne og kørte ud til dem med katten og pænt forklaret at det altså var en hun kat og jeg mente jeg havde krav på at få nogen penge tilbage eftersom jeg betalte ekstra for den i sin men det enste de ville tilbyde var at lave dens stamtavle om og det måtte jeg jo bare gå med til og de fik stamtavlen og så aldrig noget til den nye før der næsten var gået et år hvor jeg måtte klage til katteklubben som de er medlem af men kort sagt så ente det hele med at de tog katten tilbage udelukkende fordi katten mente at mit nyfødte barn var hendes og jeg fik en masse bøvl med katten og ringede så til avlerne og forklarede dem sagen og sagde jeg synes det var mest fair at de købte hende tilbage hvilket de gjorde....

Nå hehe men til den anden sag jeg forstår udemærket tingene fra din side men jeg er ikke opdrætter jeg er bare hygge fan af kattene og for mig er en killing med to forældrer som har lukket tavler helt lige så ægte som dem med, dem min veninde solgte 500 kr havde fået begge vaciner, ormekur, loppekur plus tjek ved dyrelægen...
    ang det er og købe en billig kat hos opdrætter med fejl osv har jeg selv benyttet mig af (ved ikke om du har kigget forbi mine katte) shablis som kommer i morgen er lige blevet kastret ham har jeg fået for 1400kr og fnug som jeg ka hente fra på onsdag ska jeg give 1500kr...
    jeg foretrækker rent faktisk selv og købe en kat med tavle fordi jeg synes det er sjovt og forske lidt i dens forfædre (gjorde det os med min hest som os havde stamtavle)

Kommentér på:
Prisen med/uden stamtavle

Annonce