Hvorfor købe en racekat uden stamtavle {{forumTopicSubject}}
Jeg tillader mig at stille det spørgsmål af ren og skær nysgerrighed og håber at finde svar på, hvorfor man anskaffer sig en ”ægte” racekat uden stamtavle.
Hvis man ønsker sig en racekat, kan man i min verden ikke komme udenom, at der er stamtavle på guldklumpen.
Markedet for ikke-stambogsførte katte med racekendetegn er efter min mening uoverskuelig og priserne efterhånden så høje, at det ikke kan svare sig at købe en uden stamtavle.
Hvorfor er der så nogen, der køber deres racekat hos et ikke-registreret opdræt og dermed uden stamtavle?
Er det fordi:
• Prisen er for høj på racerene katte?
Når opdrætterne vaccinerer, ormekursbehandler, chip’er, neutraliserer og i øvrigt drager omsorg for kattene med foder og grus osv., ja så løber prisen jo op for en kælekat.
• Opdrætternes krav til køber er urimelige?
Flere steder er der krav om, at katten ikke må være fritgående, skal have selskab af en artsfælle, evt. betale depositum, opdrætteren bestemmer hvilke kat til hvilken køber, talrige besøg m.v.
• Racekatte købt hos en ikke-registreret opdrætter er købt, fordi de er søde, og ikke fordi de er racekatte
Ingen katte er mere værd end andre, og folk har forskellige præferencer mht., hvad de vægter højest, når man anskaffer sig et nyt familiemedlem.
• Andre grunde?
okt 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 1 Emner: 24 Svar: 455
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
1) Det er synd, at katten bliver neutraliseret i en meget ung alder?
2) At det er synd for en hunkat ikke at få lov at få et enkelt kuld killinger?
Vil helst ikke bilde mig selv ind, at folk alene køber racekatte uden tavlen alene for at få killinger til at sælge.... Det kan da ikke være rigtigt...
maj 2008
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 1 Emner: 20 Svar: 217
Jeg er helt enig med DKKorat, jeg tror også det er fordi de fleste racekatte bliver neutralliseret før de flytter hjemmefra, og man kan jo se at mange af de blandings katte fokl køber, et stykke tid efter bliver gravide sååå
jun 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 1 Emner: 36 Svar: 453
Købte katten til kæl , men tog med på en udstilling og den fik meget ros , så opdrætter spurgte om ikke jeg ku tænke mig at blive opdrætter , den tænkte jeg meget over og jo , det ku jeg da godt , katten kom til at koste 3 gange så meget . Jeg fik et stamnavn og opdrætteren ville hjælpe mig hele vejen , sagde hun , for da jeg havde betalt kassen og ikke har plads til en fetil hankat , så lukkede hun alle muligheder for at få parret min kat , for nu var jeg jo blevet en konkurrent .........
Der stod jeg med en ret dyr kat , som jeg kun ku kæle med eller få aflivet , alt andet måtte jeg ikke ifølge kontrakten . Ville jeg sælge hende sku hun neutraliseres først og så ku jeg få under 1/4 af den pris jeg havde givet for hende ......
Derefter ønskede jeg ikke at få en kat med stamtavle , for jeg ville jo gerne ku tillade mig at få et kuld killinger .
Har dog heldigvis fundet andre opdrættere , som slet ikke er i stil med det her , så prøver nok igen :o)
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 23 Katte: 2 Emner: 131 Svar: 1.287
dec 2004
Sikke en trist oplevelse - forhåbentlig har du ikke vendt racekatteverdenen ryggen helt pga én dårlig opevelse;-)
dec 2004
Jeg frygter, det er sådan, det hænger sammen - bare se på mange af annoncerne rundt omkring på nettet med racerene katte uden stamtavle...
sep 2007
Sabrina - Du mener folk ikke ved bedre? At de er blevet snydt?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Heidi, du skriver "alt andet måtte jeg ikke ifølge kontrakten ."
Opdrætter havde jo sørger for, at katten måtte bruges til avl, hviordan kunne hun så lukke alle muligheder for det iflg. kontrakten? Måtte du ikke få hende parret eller hvad?
maj 2005
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 4 Emner: 14 Svar: 194
Jeg har selv lige købt 2 hellige birmaer, med stamtavle.
Jeg havde også købt dem selvom de ikke havde haft det.
Jeg søgte både med og uden stamtavle.
Jeg må indrømme at det var prisen jeg gik efter.
Jeg kan ikke forstå hvorfor en kat med stamtavle skal koste ca 5000 kr som kælekat og en uden stamtavle kan man få til måske 2000 kr vi snakker om 3000 kr for et stykke papir.
Jeg ved godt at opdrættere lægger meget arbejde i, men det kan privat personer jo også gøre.
Jeg købte mine 2 som voksne (1 og 3 år) og så er prisen pludselig faldet drastisk, hvilke er mærkeligt i mine øjne.
Men det var nu min fordel
Jeg skal ikke bruge stamtavlerne til noget, jeg gik bare efter den smukke kat, med den smukke maske og deres super måde at være på
Hvis man skal avle kan jeg godt forstå hvorfor man skal have stamtavle, men hvis man søger en kælekat, er det katten det kommer an på og ikke stamtavlen...
Jeg har 2 uden stamtavle og 2 med og jeg holder ikke mere af dem med stamtavle, i mine øjne er de lige meget værd
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 23 Katte: 2 Emner: 131 Svar: 1.287
Så de 'racekatte' der sælges uden stamtavle må være forskellige fra de ægte racekatte på andre områder. Opdrætterne påstår jo at de ikke tjerne penge på deres killinger, så når BYB'erne kan sælge deres såkaldte 'racekatte uden tavle' til langt under halv pris, så er der sgu noget der ikke stemmer...
sep 2007
Kan huske min far syntes det var snyd, at min gamle blandingskat skulle neutraliseres, da det var så flot en kat, hvorfor det ville være synd, hvis han ikke fik lov til at videregive noget til et kuld killinger...
Forestil dig at man står med en ikke-dokumenteret racekat, og synes den er noget af det sødeste i verdenen... Hvorfor er det så skidt, hvis de laver killinger på den, hvis det er muligt??
jun 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 1 Emner: 36 Svar: 453
sep 2007
Spørgsmål går på at HVIS man ønsker sig en racekat, hvorfor køber man den så uden tavle???
Ang. prisen... Så går jeg ikke ud fra at dine katte uden tavle er neutraliseret.... Hvis du lægger orisen for sette til, så er forskellen jo ikke så stor...
dec 2004
Fordi der findes 1000vis af uønskede killinger på internaterne hvert år - killinger bør være planlagte og komme til familier, hvor de er ønskede.
maj 2008
sep 2007
Men hvis man nu har fundet sig købere til sine ægte racekattekillinger uden tavle...???
Hvorfor er det så slemt?
maj 2005
Og svar på dit spørgsmål, så tror jeg at det er pga penge...
sep 2007
dec 2004
sep 2007
Vedrørende huskatte tror jeg desværre prisen for en neutraliseret killing vil skræmme køberne væk. Underligt nok egentlig, da mange alligevel for det gjort senere og typisk efter katten har fået afkom.
Der er desværre også registrede opdrættere, der sælger ikke neutraliserede katte ud til kæl... Det er måske lige lovligt naivt og underminerende for den racerene avl?
sep 2007
dec 2004
Vi er enige:-)
maj 2005
sep 2007
sep 2007
Det der undre mig er, at hvis man ønsker sig en racekat, hvorfor man så køber en uden stamtavle...
maj 2005
Jeg ville selvfølgelig have en ægte, men da jeg så at der var flere tusinde kroner til forskel med og uden stamtavle, søgte jeg begge dele og var heldig at få 2 med stamtavle som også var neutraliseret og det ville jeg ha gjort alligevel
maj 2005
sep 2007
maj 2005
Hvis du ønskede dig en hellig birma og du kunne købe en med stamtavle til 5000 kr eller en "ægte" uden til 2000 kr hvad ville du så vælge?
Jeg ved godt at det kommer an på hvad du skal bruge den til, men hvis det var til kæl?
Racen er jo stadig den samme...
Derfor mener jeg at det er pga penge folk vælger som de gør
sep 2007
Hvis jeg ville have en Hellig Birma, så findes de i min verden kun med stamtavle...
De andre kan være ligne eller være ægte nok, men der er ingen dokumentation, hvorfor man ikke er sikker på, om det er en fuldblods Birma man køber...
Desuden koster en birma til kæl fra 3.500 og opefter, som er vaccineret, ormebehandlet, chippet, neutraliseret og stambogsført.
Stort set alle birmaer til slag uden stamtavle er ikke neutraliseret til den pris på 2.000 kr. Hvis jeg så også betale det, så er prisen ikke meget forskellig.
Ville kun købe en birma uden stamtavle, hvis jeg syntes den var sød og slet ikke, hvis jeg gerne ville have en raceren birma...
sep 2007
maj 2005
Jeg tror at det kommer an på hvem man er og hvad katten skal bruges til.
Min søster fik en hellig birma af en opdrætter fordi den var fejlfarve, den fik hun så uden stamtavle for hun lavede kun stamtavle på de "rigtige"
men man ved jo at katten er 100 % ægte.
At opdrætteren ikke gjorde det rigtige er jo så en anden snak, nogle gange er man jo sikker på at katten er ægte, så hvorfor ikke få sådan en?
maj 2005
Hvis jeg køber en kat så er den min og ingen skal bestemme hvad jeg gør med den.
Det ville jeg aldrig finde mig i... tror jeg.
Jeg synes at det er strengt, at hvis man vil have et kuld killinger ,så skal man betale mere for katten og hvis man ikke kan have den mere så må man ikke selv finde et hjem osv... min kat og mig der bestemmer over den, derfor ville jeg aldrig købe en kat hos en opdrætter med betingelser...
feb 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 14 Svar: 353
en designer taske med certifikat koster boksen, jeg ved godt at jeg kan få en taske helt magen til for under en brøkdel af prisen men kan jeg så kalde det en designer taske når det er en kopi?
en kat er en kat, men er den også raceren uden certifikat?
eller er vores kæledyr bare blevet reduceret til status symboler men kan blære sig af, for det er vel derfor at man har så travlt med at kalde sine katte racerene uden stamtavle?
TINA SKOV S: ja når katten er købt og betalt er den din, men mange opdrættere stiller nogle krav til deres killinge købere, for at undgå at deres killinger ender som en forbrugs vare der smides ud når de ikke længere matcher gardiner og køkken, og for at sikre sig at køberen ikke bare foretager sig et impuls køb der resultere i endnu en sommerhus kat, når misser er blevet en stor mis der mangler cuteness faktor.
om en katteopdrætter tjener penge? jeg har ikke hørt om nogen endnu, så nej det tror jeg ikke
alle ny opstartede opdrættere render hovedet imod en mur for at finde ordentligt genmateriale at arbejde videre med, det kræver en masse gode kontakter at komme ind i varmen hos de rigtige hankatte. og ofte skal man rejse langt for at finde et godt match. dertil kommer udgifter til udstillinger når du kigger i en stamtavle og en kat har et IC foran navnet er den udstillet min 6 gange a' ca 300 pr gang plus rejseudgifter
sep 2007
men man ved jo at katten er 100 % ægte.
At opdrætteren ikke gjorde det rigtige er jo så en anden snak, nogle gange er man jo sikker på at katten er ægte, så hvorfor ikke få sådan en?"
Såvidt jeg ved, så skal en registreret opdrætter tage stamtavle hjem på killingerne.... Det vil sige at din søsters birma har en stamtavle og dermed er ægte... Hvorfor hun så ikke har bedt om den fatter jeg ikke...
sep 2007
"Hvis jeg køber en kat så er den min og ingen skal bestemme hvad jeg gør med den."
Grunden til at visse opdrættere stiller betingelser skyldes primært, at de ønsker deres afkom får et godt hjem. Hvis man køber en racekat alene med det formål at få killinger på den for at sælge afkommet, hvor meget interesserer man sig så for katten overordnet??
Ville du ikke stille nogle krav eller prøve at finde et godt hjem, hvis du havde killinger?
sep 2007
Tråden handler om motiverne til, hvorfor man vælger en racekat uden stamtavle frem for én med...
Kan ikke så godt lide at sammenligne døde ting som tasker, biler, spillekort what ever med levende dyr...
Uanset stamtavle eller ej fortjener de vores omsorg og kærlighed, og ingen er mere værd end en anden modsat døde ting mærke- og kopivare...
sep 2007
Jeg vil ikke hænge nogen ud, fordi de har valgt det ene frem for noget andet. Prøver derimod at forstå, hvorfor de vælger som de gør. Jeg forstår jo bare ikke, at hvis man ønsker sig en racekat, hvorfor man så køber en uden stamtavle. Særligt også hvis der i bund og grund ikke er den store prisforskel.
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
her er et lille regnestyke, der viser at racekatte med tavle ikke er dyre end blandinger / såkaldt ægte uden tavle:
Racekat m. tavle: 4500 - 5000 kroner, dette er incl alt, dvs. neutralisering, 2 vacciner, ormekur, tavle, chipning.
"Racekat" uden tavle: 2500 - 3000 kroner, dette er lad os sige med ormekur og 1 vaccine ( sådan er det som regel ). Har faktisk endnu ikke set dem solgt som neutraliserede.
Nummer 2 kat, skal du altså selv sørge for nr. 2 vaccine, chipning og neutralisering hos din egen dyrlæge. Dette vil koste for en pige ca. 2500 kroner og en dreng ca. 2000 kroner.
Synes du stadig en racekat uden tavle er billig og hvem tror du tjener mest, opdrætteren eller BYBeren ???
Jeg ved godt hvad jeg ville vælge.
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 34 Svar: 278
Jeg ledte efter en huskat da jeg faldt over dette smukke dyr og jeg var ligeglad med om han var raceren eller ej, han var dejlig!!!
- Men jeg kunne ikke finde på at købe en racekat uden stamtavle igen...... Og vil aldrig råde andre til det.....
nov 2007
maj 2005
Min søster er igang med at undersøge hvorfor hendes kat ikke fik stamtavle og om hun kan få¨en nu evt give noget for den.
Måske skal det nævnes at hun fik katten gratis af den grund.
Men vi kendte ikke reglerne inden og godtog hendes svar.
Lis D har før oplyst at den skal have sin stamtavle, så det gik jeg videre med til min søster.
Det med at folk ikke skal bestemme over min kat.
Jeg avler jo ikke og skal kun bruge den som kælekat, så hvorfor komme med en masse krav.
Selvfølgelig skal katten have et godt hjem, men hvem køber en dyr kat og ikke passer på den, jeg kender ingen.
Men hvis jeg nu købte en kat og fandt ud af at jeg ville have et kuld inden den skulle neutraliseres, hvorfor så give en masse penge mere for katten, jeg ville jo ikke få de penge hjem på det ene kuld...
Hmm det er svært at forklare...
Jeg står så heller ikke i det, da mine katte er mine, uden forbehold
maj 2005
Men den er meget smuk...
Den jeg kiggede på til 5000 kr var ikke neutraliseret, så det er ikke alle der er det.
Jeg har en god dyrlæge og jeg har lige fået mine hunkatte ordnet til ca 1000 kr inkl alt, pr stk altså, men det er billigt, så dit regnestykke passer ikke til mig, men nok de fleste andre
nov 2007
nov 2007
Jeg tror nærmere at den opdrætter har fået et ups kuld..... og så er hun kommet med en lille historie.
nov 2007
nov 2007
maj 2005
Ja det er billigt, men var nu en øremærkning og ikke chip og registreringen er gratis hos dansk katteregister, som mine dyrlæger bruger.
Det findes jo 2 registre dansk katteregister og det danske katteregister som koster penge.
maj 2005
Inde i københavn kan man få hele pakken til 990 kr inkl moms for hun katten og 690 kr for han katten.
Dyrlægen har et dårligt ry og flere har advaret mig imod ham.
Derfor sendte jeg en mail til 7 dyrlæger i mit område og hørte om de ville gøre det til den pris og 6 sagde klart nej, men den 7 sagde ja, så frækhed belønner sig
Jeg kom så også med mine 3 og 1 fra min søster, så det var jo heller ikke en dårlig forretning for dem.
Undskyld mit sidespring Glenn...
nov 2007
Personligt bruger jeg den dyrlæge jeg har brugt i mange år og som jeg har opbygget en tillid til. Jeg ved at nogen dyrlæger f.eks sparer mange penge ved at bruge dårlig og billig narkose og der skal man være meget varsom med når det gælder Birmaer, som tåler narkose meget dårligt.
Så, for mit vedkommende er prisen ikke det afgørende, det er jo trods alt mine missers liv og helbred det drejer sig om.
maj 2005
De 7 jeg skrev til havde jeg kun hørt godt om, jeg vælger da ikke en som jeg høre dårligt om.
maj 2005
Er jeg virkelig den eneste der kunne finde på at købe en uden stamtavle?
maj 2005
Nej jeg køber selvfølgelig ikke en kat for at tjene penge på den, men hvis det var det jeg ville, vil jeg gerne have muligheden for det.
Hvordan skal jeg forklare det.
Et eks hvis jeg nu købte en kælekat til 3000 kr som ikke var neutraliseret og så ville jeg alligevel have et kuld killinger, så koster katten pludselig mere, hvorfor... hvis jeg kan tjene lidt, så vil opdrætteren også, men jeg er skurken?
Det forstår jeg ikke helt, opdrætteren er ikke bedre i mine øjne.
Jeg fortæller bare hvordan jeg ser det.
Mine er jo købt med stamtavle og er neutraliseret, så det jeg skriver er ikke ment på mig, som sådan.
Jeg fortæller bare hvorfor jeg helst vil have en kat uden forbehold og hvorfor jeg ikke ville have noget imod ikke at have stamtavle på min evt kat.
Jeg skal ikke have flere katte, så det bliver ikke et problem for mig, men jeg forstår godt dem der køber uden forbehold og uden stamtavle...
Håber at i forstår hvad jeg mener
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
Jeg vil gerne prøve at fortælle hvorfor en avlskat her vil koste en del mere end en kælekat.
Ved en kælekat er mit primære mål at få dækket mine reelle "produktionsomkostninger". Det vil sige direkte udgifter som parring, dyrlæge etc etc. Jeg mener at en familie der bare ønsker sig en speciel kat ikke skal betale for at jeg har valgt at ha specielle linjer der ligger dyre importer bag, for principielt er de ligeglade, når de egentligt bare ønsker sig en speciel kælekat med de for racen karakteristiske egenskaber.
Skulle jeg sælge en avlskat vil jeg i den grad ha dækket flere af mine omkostninger. Mine katte har absolut ikke været billige i anskaffelse og stamtavlerne findes ikke magen til, og mange af linjerne er så unikke at de ikke på nogen måde kan genskabes. Jeg tester for bl.a. hjertefejl, uønsket maskegen, nyrer, fiv/felv etc etc. Nogle af testene skal endda foretages inden hver parring, og skal dermed gøres flere gange i kattens levetid.
Dvs. at hvis man vil ha noget af lige præcis det jeg har, så må man være indforstået med at betale for hvad man får. Ikke at det på nogen måder dækker de mange mange 1000 mit opdræt allerede har kostet mig, men rent princiepielt vil jeg ha noget af det ind.
Alene test for hjertefekl står mig efterhånden i næsten 10.000 årligt, og det er i høj grad noget der kommer en opdrætter til gode. Og vil de ha stamtavler uden importer, og som er noget nemmere tilgængelige, så kan de sikkert finde avlskatte billigere et andet sted.
Til detaljerne skal siges at jeg aldrig har solgt en avlskat og ingen planer har om det (og det er ikke henvendelser jeg har manglet). Jeg mener at mine små bamser for langt det bedste liv, som neutraliserede kælekatte. Og så pyt med indtægten, vil man tjene penge er opdræt den helt forkerte hobby at ha.
maj 2005
Helle... tak... jeg ved ikke helt hvad jeg skal skrive, jeg er vist ved at løbe tør for ord
Jeg kan se det fra begge sider...
maj 2005
Glenn P... du får en masse at læse igennem når du kommer på igen...
Undskylder for de sidespring der har været, håber at det er ok, ellers må du lige give en balle
maj 2008
dec 2004
Den med blodtypebestemmelse er vist racespecifik;-)
maj 2008
sep 2007
"Når jeg skal have en kat næste gang blir det en racekat med bog netop fordi den blir kastreret før den kommer hjemmefra. (1)
Men ellers er det for mig total ligegyldigt om katten har bog eller ej, hvis jeg ikke skal andet end at kæle med den. (2)
Men hvis jeg gerne vil have en kat af et bestemt udseende - men kunne få den billigere uden bog ville det da for mig være lige godt. (3)"
1) Den primære grund til at man køber en racekat med en stamtavle er da for at sikre sig, at den er raceren og lever op til de kendetegn, der er for racen? Det vigtigste er vel, at man får den kat, man ønsker sig og ikke om den i første omgang er neutraliseret eller ej?
2) Det vil sige, at du er ligeglad med, om det rent faktisk er en racekat, du køber eller ej? Og dine ønsker til katten og dens karakteristika ændre sig afhængigt af om den er fetil eller ej?
3) Mener du, at fordi en kat ligner en racekat, at så må det også være en racekat?
Det kan godt være at en ikke-stambogsført kat ligner en racekat, men hvad med alle de racerelaterede træk og kendetegn som en ægte racekat har? Jeg tænker på f.eks. aktivitetsniveau, hvor legesyge de er, i hvor grad de har behov for menneskelig nærvær, hvor meget de "snakker", hvor berøringsangste de er, intelligens, selvstændighed, tilpasningsevne overfor andre dyr m.v.
Da jeg besluttede mig for at købe racekat, var det vigtigt for mig at få stamtavle på, idet jeg gerne vil være sikker på, at det rent faktisk var en racekat jeg fik med de kendetegn både fysiske og psykiske, som denne race har og skal have. Og dette er uafhængigt af om katten er neutraliseret eller ej...
sep 2007
Takker for tonen i debatten foreløbig....
Krista N - Jeg er enig med dig... Kunne godt bruge mere input fra killingekøbere med stamtavle fra.
Hvis man blev lidt klogere på det område, kunne det være at registrerede opdrættere måske ville se indad og vurdere, om der rent faktisk var nogle normer og standarder, der kunne eller skulle ændres...
sep 2007
Det samme gør sig gældende med dine ønsker om at få en kat, der ligner enten en Sphynx eller en Selkirk rex.
Jeg vil dog anbefale dig at læse lidt om, hvorledes sindet og temperamentet på disse racekatte er. Såfremt du køber en med stamtavle, så får du altså hele "pakken" og den personlighed som denne kat har og ikke kun et look.... c";)
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 38
sep 2007
Den største forskel er umiddelbart at en Sphynx er mindre selvstændig end en Selkirk Rex. En Sphynx er endvidere meget opmærksomhedskrævende. Man skal derfor kunne imødekomme dens kontaktbehov m.v.
Du kan læse lidt om Sphynx på
http://www.killingelisten.dk/info/sph.php
og
http://animal.discovery.com/breedselector/catprofile.do?id=4070
Du kan endvidere prøve at skrive til Sara herinde, der er opdrætter af Sphynx... Er sikker på hun kan svare på alle de spørgsmål, måtte have vedrørende racen. Se tråden http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=42139
Her er lidt om Selkirk Rex
(link fjernet)
Lige vedrørende Selkirk Rax, så er det såvidt jeg kan se ikke en anderkendt race indenfor FIF'e, hvorfor man såvidt jeg ved ikke kan få stamtavle på den herhjemme. Så vedrørende denne race, er der jo en logisk grund til at købe en racekat uden stamtavle.
Min konklusion vil være, at du sagtens ville kunne mærke forskel på de to racer... c";)
sep 2007
Tror ikke ret mange seriøse opdrættere snyder med tavlen, da de ellers ville blive lukket ned og kun kunne opdrætte uden tavler...
Synes derfor dit argument nærmere taler til fordel for at købe med stamtavle...
sep 2007
Rart at lære lidt en søndag også... hehe
Kan dog godt forstå, at det er forvirrende, hvis man står som førstegangskøber... Man ved ikke hvordan en stamtavle ser ud, og kunne nemt blive syndt eller bildt noget ind... c";)
maj 2008
Nemlig. og især hvis man har små børn, er det enormt vigtig at man ved hvilken temperament katten har.
maj 2007
For øvrigt er det et krav fra Felis Danica, at avlsdyr SKAL være mærkede, og at nummeret SKAL opgives ved rekvisition af stambøger.
Er der begrundet tvivl om en killing/kats herkomst, kan der foretages DNA-test.
maj 2007
Tester du forældredyrene for bl.a. HCM (arvelig hjertesygdom), HD (hofteledsdysplasi) og PKD (arvelig nyre-sygdom)?
Dette ligger desværre i mange Maine Coon (også). HCM og PKD er sygdomme, der kan være dødelige, og HD er stærkt invaliderende og også meget smertefuldt.
Og hvis du ikke har stamtavle på dine katte, hvordan beregner du så indavlsgraden før en parring?
Det er IKKE nok at have avlsdyr, købt forskellige steder i Danmark, for den sags skyld verden. De kan alligevel være for tæt beslægtede, og det kan kun en stamtavle vise.
jan 2008
nov 2007
Jytte: Hvad tager du for dine killinger ?
sep 2007
Trådens tema er, hvorfor man køber en racekat uden stamtavle, hvis man gerne vil anskaffe sig en racekat...
Der findes alle steder mennesker, der ikke kan overholde regler og moralske standarder... Men hvad har det med emnet at gøre??
sep 2007
Man skulle mene, at dig som opdrætter af ikke-stambogsførte racekatte må være udsat for de værste generaliseringer og fordomme, så skal vi ikke afholde os fra at synke så lavt....??
Anyway... Er faktisk glad for, at du deltager i tråden. Du må næsten kunne svare bedst på trådens emne...
Hvorfor køber dine killingekøbere ikke en stambogsført kat? Hvad er deres begrundelser?
Fortæller du dem, at der ikke er stambog på dine katte og hvorfor der ikke er det?
Og hvorfor er du egentlig ikke registreret opdrætter, når du nu afholde de samme omkostninger som en registreret opdrætter - med undtagelse af neutralisering og div. tests?
sep 2007
Det ændre jo ikke på, at dine katte er uden stamtavle til kr. 2.500 og en registreret opdrætters tavle koster omkring 4.000 kr.
Hvis man kun vil have en racekat til kæl, hvorfor så give 2.500 kr., når man for 4.000 kr. kan købe en med, der er neutraliseret og med tavle??
Det er det jeg ikke forstår...
sep 2007
Havde bare ikke skænket det en tanke, at man alene vil købe en kat for at få killinger på den...
Har ikke nogen plan om selv at starte et opdræt... Og slet ikke når mit kendskab til maine coon racen ikke er højere end den er...
maj 2007
"hvis man alligevel ikke kan regne med at få det man betaler hvorfor så give mere for en kat med tavle."
SVAR: Nu tager du igen munden for fuld. Normalt kan man GODT regne med at få det, man køber.
"Måske har jeg bare været uheldig og mange af mine venner lige så"
SVAR: Er det mon så mange? (Måske, hvis de har købt samme sted fra, for der er som bekendt brådne kar alle steder).
"jeg synes ikke det er fair at andre skal stille krav til hvem min kat må blive parret med,"
Det kan måske hænge sammen med, at en ny opdrætter ikke har samme indsigt i linierne bag de forskellige katte på markedet, som den opdrætter har.
Jeg stiller selv som betingelse, at de katte, jeg har solgt til avl, kun må parres med stambogsførte MCO'er, der er testet fri for HCM og PKD.
".. ret til at vælge killing fra et kuld osv."
Nogle opdrættere sælger avlskatte til stærkt reduceret pris eller stiller selv hankat til rådighed mod senere at kunne få en killing.
Der kan være flere andre grunde.
Du sælger en kat for 2.500 kr.
Jeg sælger en for 4.000 kr.
Min killing (til kæl) har stamtavle.
Forældredyrene er testet fri for div. arvelige sygdomme.
Killingen er vaccineret 2 gange.
Den er chippet (ell. øremærket) og registreret i Katteregistret.
Den er neutraliseret.
Prøv så at se, hvilken killing, der på sigt er billigst!
Du skriver bl.a. i din profil, at du kun har kattene for hyggens skyld.
Jamen Jytte, det har da langt de fleste opdrættere. Du tror vel ikke, det er en hobby med profit?
Endvidere kan jeg se, at du allerede har SYV katte, hvoraf den ældste er fra 2005, så lige et næsvist spørgsmål: Er det for hyggens skyld, eller regner du trods alt ikke med nogen profit, også når du sælger killinger til den pris, du gør.
jan 2008
Jeg vil frem til, at der er ingen grund til at give 3000 mere for at få den med stamtavle, når der alligevel ikke er nogen sikkerhed for at den er mere "ægte"..!
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
-Når jeg falder for en kat så er jeg ligeglad med dens baggrund, jeg må bare have den fordi den er dejlig, skøn og jeg kan ikke leve uden den
Når opdrætterne vaccinerer, ormekursbehandler, chip’er, neutraliserer og i øvrigt drager omsorg for kattene med foder og grus osv., ja så løber prisen jo op for en kælekat.
- Tjaaaa som skrevet er det ikke prisen det kommer an på, men hvad det er jeg forelsker mig i.
• Opdrætternes krav til køber er urimelige?
-Nææh det vil jeg ikke sige de er, er bestemt nogle krav som jeg selv ville sætte hvis jeg en gang skulle af med killinger (sker dog aldrig)
• Racekatte købt hos en ikke-registreret opdrætter er købt, fordi de er søde, og ikke fordi de er racekatte.
-Jeg har en stor forkærlig for katte der er lidt langhårede, de facinere mig og jeg elsker at begrave fingrene i deres tykke pels og igen når jeg forelsker mig i en kat så er det fordi der er et eller andet specielt over dem som jeg ved jeg ikke leve uden, som Tessa der lå og puttede i en solstråle i vindueskarmen første gang jeg så hende, hun så så skrøbelig ud og hun skulle bare være min. Gizmo så jeg et billede af på vildkat.dk han lå og fladede ud på et skrivebord mens han bare fyldte det hele.. han så mægtig stor ud og ganske skøn, ham kunne jeg heller ikke leve foruden... men hov han har så stamtavle.. så tæller han vel ikke med?
Dessi havde bare det skønneste lille ansigt og jeg måtte vente i 5 lange uger før jeg endelig kunne hente hende hjem, hun har bestemt ikke skuffet mig hun er den dejligeste kat man kan ønske sig.
• Andre grunde? -Skal man have en grund til at købe en kat, udover at man gør det af kærlighed?
Skal dog siges jeg godt kan se fordelene ved at købe hos en opdrætter, og ja jeg ved der kan være risiko's ved at købe katte uden stamtavle, men så må man tage det med at det koster lidt ekstra, igen... for mig... så kommer det ikke an på pengene men på hvad jeg forelsker mig i
maj 2008
Den er hvert tilfælde den vigtigeste *S*
feb 2007
Tag jer nu samme og lad være med at køre en hetz på folk der ikke har stamtavler, vi er jo ikke dårligere katteejere af den grund... Jeg er i hvert fald ikke..
sep 2007
"Jeg vil frem til, at der er ingen grund til at give 3000 mere for at få den med stamtavle, når der alligevel ikke er nogen sikkerhed for at den er mere "ægte"..!"
Er det begrundelsen for at købe en racekat uden stamtavle??? Ved atkøbe den et sted, hvor man næsten med sikkerhed ikke kan dokumentere, hvilke aner, der ligger bag??
Det virker ikke logisk... Og hvorfor indregner du ikke neutraliseringen med i din pris??? Forskellen er jo ikke så stor, som du siger??
Hvorfor skal det handle om prisen på katten??? Det er jo slet ikke det hele.... Der er penge til dyrelæge, legetøj, kradsetræer, evt. stævner osv. osv....
Jeg har nu fuld tillid til de opdrættere, jeg har købt kat hos... Det du siger er jo, at der ikke findes racekatte, idet man slet ikke kan stole på nogen, og det synspunkt kan jeg ikke følge dig i...
sep 2007
Jeg ville gerne have en racekat og undersøgte, hvorfor jeg undersøgte hvilke jeg godt kunne lide at udseendet, temperament, behov for nærvær, selvstændighed osv...
Der er mere til kattene end deres udseende... Jeg ville også sikre mig, at jeg fik racetrækene med... Jeg skal jo også dække kattens behov...
sep 2007
Denne tråd er ikke en hetz mod folk, der ikke har stamtavle på deres katte...
Jeg stiller mig bare uforstående overfor de mennesker, der ønsker en specifik racekat, hvorfor de så køber den uden stamtavle...
At man købe en kat fordi den er sød, har jo ingenting med en stamtavle at gøre...
feb 2007
Jamen så er denne tråd slet ikke henvendt til mig, for jeg køber ikke katte efter racen, men fordi jeg synes den er super lækker.
Undskyld forstyrrelsen
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 599
Jeg har valgt tavlekatte fra fordi
Jeg har købt en kat og ingen skal bestemme over den kat når den bor hos mig
Jeg har købt den første som er en blanding af Perser/Maine Coon, som er en UPS'er hos en reg avler. Da jeg havde haft ham et stykke tid ville jeg partout have en Maine Coon, så så jeg billedet af Anella og var solgt tll stanglakrids. Jeg har så senere købt endnu en hunkat fra den samme person. Jeg ved hvad jeg får, jeg kender forældre kattene og ved at min lille killing dengang fik de bedste opvækstbetingelser. I foråret valgte jeg endnu en Maine Coon, denne gang en hankat, forældrene havde tavle, men de syntes ikke de ville være med på den vogn mere, for tog de ikke de priser som andre reg avlere tog, blev de moppet ud. Så ja, ham købte jeg også. Jeg har 4 katte , de 3 meget racetypiske men uden tavle og ville ikke undvære en eneste af dem. (men får så heller ikke flere).
På et tidspunkt havde jeg en på hånden med tavle til 3500 , en lille lækker ting, men de betingelser som kom frem i kontrakten gjorde at jeg valgte fra.. Det er altså mig der køber katten og det er ikke stadig avlerens kat.
Jeg har givet 2000 pr stk for mine racetypiske katte. Anella har jeg selv fået neutraliseret , Valdemar, blandingen kostede 500 , ham har vi også selv fået kastreret. Machrissa og Haddock er begge fertile. Så ja alt ialt har de eller kommer de til at koste ligeså meget som en med tavle, MEN de er mine alene.
jan 2008
Og jeg kender en anden opdrætter som selv har betroet mig, hvordan man kan snyde med tavlerne.. Så hvorfor købe en med papir, når der alligevel ikke er mere sikkerhed for den.. Og jeg har altså ikke racekat uden stamtavle.. Jeg har en rigtig ægte perserblanding;o)
maj 2008
Vær lige så kristisk når der købes kat som når der købes ferierejse, ny bil osv. Så går det ikke helt så galt**
Enig enig
feb 2007
Nu har jeg to norske skovkatte, en maine coon og en blanding med maine coon i sig... Og de har det faktisk fint med hinanden, jeg mangler dog lige at få den sidst ankomne til at falde helt til men det går fremad hver dag, hun bliver bedre og bedre.
Gizmo (min ældste kat) er den der holder styr på de forskellige og sætter dem på plads hvis der skal det til.. Og så er han ved at komme tættere og tættere på Cassi (min sidst ankomne) er sikker på det ikke vare længe før de to ligger og putter sammen, Gizmo er den i huset der er gode venner med alle tøserne. Håber det var svar nok
feb 2007
maj 2005
Men jeg var nu godt klar over, at jeg ikke var den eneste med den holdning
Der er både købere til dem uden stamtavle og til dem med stamtavle og man vil altid kunne finde for og imod...
Man vil alrdig blive enige om det, da det som er godt for nogle er skidt for nogle andre...
Og det afhænger af øjnene som ser
apr 2008
Følger: 91 Følgere: 85 Katte: 9 Emner: 81 Svar: 7.602
Som Jytte V har hørt fra mange har jeg desværre også hørt fra alt for mange, at de køber en racekat med tavle, og den bliver syg, men at sælger fralægger sig ethvert ansvar, eller nogen der bare aldrig får tavlen osv osv.
Jeg vil så også sige, at jeg har dyb respekt overfor opdrættere der tester deres katte, og i det hele tager ligger et stort arbejde i deres opdræt, og følger killingerne, erstatter killinger der dør efter de er blevet solgt, og også prøver, at finde ud af hvad der gik galt.
Så ja enige om tavler bliver vi aldrig, men det vigtigste er vel også, at vi elsker vores katte og gør alt det gode for dem vi kan, tager dem til dyrlægen hvis de er syge, får dem sundhedschecket, vaccineret osv osv.
Vi er vel alle på KG pga. vores kærlighed til katte:)
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
skal vi andre også begynde at fortælle om alle de gange vi har hørt folk køber hos en uden stamtavler, hvor de gladeligt fremviser stamtavler som de påstår hører til forældrekattene, men som er printet ud fra nettet?
Og når killingerne så bliver syge, så benægter sælger at killingerne overhovedet er købt der. Og uden købskontrakt, intet bevis. Og 90% af dem der laver killinger uden stamtavler laver dem også uden kontrakter.
Nu bor jeg f.eks. i en meget lille by hvor alle kender alle. Jeg er den eneste der har en registeret racekat (eller mange af dem ;)). der er yderligt 3 "maine cooner" hvor det viser sig at en har HD som sælger ignorerer, en har haft brækket kæben som killing uden køber blev informeret, og denne har nu problemer pga. skæv tandstilling.
Den sidste blev leveret med orm/lopper, løbeøjne som viste sig at være herpes. Killingen var dog godt nok 12 uger da den blev leveret og kostede omkring 3000 i dyrlægeregning den første måned.
Alle 3 tilfælde ville kunne afhjælpes hvis der var købt hos en registreret opdrætter. så køber ikke stod med hele sorteper, men fordi de har valgt at købe som de har, kan de selv bekoste udgifterne. Og ville sælger ikke afhjælpe problemet ville der være sanktionsmuligheder.
apr 2008
Man kan sanktionsmuligheder skriver du.. er det at reg. opdrættere kan blive frataget muligheden for, at fortsætte opdrættet? For er det, det så tror jeg den killingekøber der har mistet sin killing pga. sygdom er ret ligeglad med dette, tror at det for hende er værre at hun har mistet sin killing og en masse penge.
-Og nu må jeg hellere få udsovet inden en ny arbejdsdag, så jeg ikke sidder her og vrøvler for meget:))
apr 2008
Jeg er ret sikker på, at Jytte V´s katte har det glimrende og får masser af kærlighed, hygge og den rigtige behandling. At du vælger at sælge til reg. opdrættere er din sag, men vist ingen garanti for, at katten ville få det bedre der end ved fx. Jytte. Vi med katte u. tavle kan altså udmærket finde ud af, at passe vores dyr. Diskutionen burde kunne foregå på et plan hvor man respekterer hinanden, men du er jo kun i gang med at nedgøre Jytte V. Det er trist.
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 599
Så skal det fortsætte , mon så ikke man burde holde sig til emnet !!!!
sep 2007
Anette C - Personforfølgelse?
Det ved jeg ikke, om jeg vil kalde det, men hvis nogen herinde har uoverensstemmelser hinanden imellem, så er det jo muligt at sende en PB... c";)
Lotte J - Du skrev:
"Jeg er ret sikker på, at Jytte V´s katte har det glimrende og får masser af kærlighed, hygge og den rigtige behandling"
Ja... Det gør de helt sikkert. Men når man har med racekatte at gøre, er man så ikke forpligtet til at værne om racen og have viden til at gøre det? Jeg tænker især på, at nogle racer har specifikke racerelaterede sygdomme og fejl, som man som seriøs opdrætter bør være opmærksomme på.
Den rigtige behandling indebærer vel også at være lidt forudseende mht. til sygdom og afværgelse heraf? Her er en stamtavle jo unægtelig et godt værktøj.... c";)
Til opdrætterne der har deltaget og stadig deltager i denne tråd...
Måske linierne bør skæres mere op mht. avlen? Jeg tænker på, om det burde være et krav ligesom i hundeverdenen at avlsdyr skulle godkendes inden, de kan indgår og sælges til avl?
Måske det burde være et krav, at der i standardkontrakten er ufravigelige punkter, som f.eks. at der skal være krav om at kælekatte neutraliseres og at fertile racekatte kun kan sælges til købere med stamnavn og medlemsskab hos en af klubberne?
Hvis de registrede opdrætters troværdighed ikke er højere end, at der er nogen, der vil købe en racekat uden stamtavle, fordi de ikke kan se forskel, så er det vel på tide, at gøre noget ved det?
For mange er en kat bare en kat.... Men det er den ikke i min verden. De forskellige racekatte har forskellige behov og særlige hensyn, der skal varetages... Det er et stykke oplysningsarbejde, der både fra opdrætters side skal videreformidles, og man som køber burde have pligt og gøre sig tjeneste at sætte sig ind i...
Bare lidt tanker fra mig på en højhellig tirsdag før sommerferiens udbrud... c";)
apr 2008
Ang. alt det andet med linier osv. så er det jo sådan, at en del opdrættere laver en del fejl, og får syge killinger, og jeg ved godt, at de ikke lige smider det i forum, som vi andre lidt mere "naive" gør, som stadig tror, at KG handler om, at vi er glade for katte, og søger trøst og hjælp hvis noget går galt og bliver glade når noget går godt. Er det sådan, at KG nu er delt op i reg. opdrættere og de er de eneste der har forstand på katte, og os uden tavler, vi ved ikke nok om katte?
apr 2008
Nu har jeg forældrenes tavler, så ja jeg kender mine katte´s aner.. men inieavl kunne jeg ikke drømme om at gå ind i, dertil ved jeg dog for lidt. Det er godt at kende sine begrænsninger:).
Hvorfor købe en racekat uden stamtavle