{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

Killinger er ikke gamle nok - ville i reagere? {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på noget, jeg oplevede sidste sommer og som garanteret sker hver eneste sommer

Jeg var på vildsund marked ved Mors og der var der kræmmere af alle afspejlinger. Der blev også solgt dyr derude.

Der var rigtig mange der solgt killinger og faldt i snak med en enkelt sælger som kun sad med sit bur med killinger, sammen med hendes børn. Det var tydeligt at de killinger ikke var gamle nok og jeg spurgte hvor gamle det var.. rigtig nok, 9 uger

Jeg forsøgte at forklare hende at de skal være 12 uger, men hendes dyrlæge havde sagt 9 uger (var tæt på at spørger efter navnet på den dyrlæge og generelt reagere kraftigt, men min kæreste var med og gad ikke lave en scene når han var der) og hun ville ikke lytte (men hun vidste tilgengæld godt at røde hunkatte var en sjældenhed, da hun havde en killing som hun -troede- var helt rød??)

Jeg gik derfra med den STØRSTE brændende klump i maven, havde så ondt af de killinger. Og generelt alle de killinger på markedet, 90% var ikke 12 uger, kunne man se

MEN

Hvad bør man gør og hvad ville i gøre her?
Damen sidder og sælger killinger ulovligt, risikoen for at det påvirker killingernes liv fremover er der.

Ville i blive ved stædigt til hun pakkede sammen og og killingerne med hjem til deres mor?
Ville i true med at ringe efter kattens værn?
Eller bare vende det døve øre til?

Hvad skal man gøre? for det ER ulovligt, det hun havde gang i og mit kattehjerte BLØØØØDTE og græd

Kunne forestille mig at jeg skal derhen til næste år og generelt kommer jeg nok på sådan et marked igen - hvad skal man gøre i sådan en situation?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killinger er ikke gamle nok - ville i reagere?
  • #1   19. okt 2012 Jeg ville ikke true med at ringe til KV - Jeg ville bare ringe!

Jeg kommer med vilje ikke på disse markeder, for jeg bliver så ødelagt indeni af at se alle de killinger og hundehvalpe der sidder til salg som langt fra er gamle nok..
    Det er især killingerne det er galt med (det er jo "bare" katte så det er da ligemeget)..

Jeg ELSKER loppemarkeder, men NÆGTER at sætte mine fødder der hvis jeg på forhånd ved at der kan være kæledyr til salg..

Derfor går jeg hovedsagligt på julemarkeder smiley

• #2   19. okt 2012 Kan godt være jeg skal holde mig fra dyre-enden til næste år smiley At det er det bedste smiley

• #3   19. okt 2012 For din egen skyld ville det nok være en god idé ja smiley

Men jeg er helt stoppet med at komme sådanne steder, for jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg ikke kan lade være med at gå hen og kigge smiley

• #4   19. okt 2012 jeg ville ringe til KV eller dyrenes beskyttelse med det samme. (ved dog ikke om DB kan goere noget)

Et eller andet sted synes jeg der boer vaere opsyn paa saadanne markeder for at undgaa situationer som dette. Maaske er der allerede opsyn? Jeg har ikke saa meget forstand paa markeder hvor der bliver solgt dyr.
    Jeg ville dog undre mig hvis der ikke var opsyn.

• #5   19. okt 2012 der er ikke opsyn. Man kommer jo bare med sine dyr og hvis man skal have en hel bod, lejer man sig selv ind

Jeg var så tæt på at sige at jeg ville ringe efter kattens værn, det er KUN fordi min kæreste var der og jeg ikke ville gøre ham forlegen, jeg ikke gjorde det

Men om det ville hjælpe, det ved jeg ikke.

• #7   19. okt 2012 det vidste jeg faktisk ikke.

Okay, skal heller ikke med 100% sikkerhed kunne sige, om der var opsyn derude. men det lignede det ikke

• #9   19. okt 2012 hehe

jeg er nu gået på jagt

jeg har skrevet til kattens værn og er p.t. igang med at kigge nettet igennem ifht. loven omkring salg på markeder og vil efterfølgende skrive til vildsund marked og høre, hvordan de ser sagen

• #10   19. okt 2012 Ja jeg ville også helt sikkert have reageret. Det samme når jeg her på KG ser det samme. Her er problemet bare at man som regel ikke har de impliceredes rigtige navne og adresser.

• #11   19. okt 2012 Print du et par eksemplarer af denne her ud og tag med til næste marked.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127877

Det står meget tydeligt at det er ulovligt.

Vis den til markedsledelse og dyrlæge, hvis de ikke umiddelbart reagerer på din henvendelse.
    Tilkald (evt) Politiet

• #12   19. okt 2012 Det er rigtigt, for der findes (åbenbart) ikke nogen lovgivning om at sælge dyr på markeder

Der er ikke engang grundlagt regler for det!

• #13   19. okt 2012 Jeg havde gjort det samme som Lotte S / DK Musplheim NFO. Ringet til KV DB eller lign. og politiet hvor jeg havde anmeldt sælger, markedsleder og evt. dyrlæge. Jeg forstår bare virkelig ikke at der stadig er så mange der er så "uvidende" omkring de 12 uger både sælgere og købere. smiley

• #14   19. okt 2012 Heidi J, du skriver:
    "Det er rigtigt, for der findes (åbenbart) ikke nogen lovgivning om at sælge dyr på markeder

Der er ikke engang grundlagt regler for det! "

Jeg er ret sikker på der er lovgivning om at der skal være dyrlæge tilknyttet markeder, hvor der sælges dyr ( ihvert fald hvis det er hov- eller klovbærende dyr), men kan godt nok ikke lige finde det.
    Prøv evt at kigge lidt i links her:
    http://www.juraport.dk/Markeder.asp

Og google efter det, evt på retsinformation.dk

EDIT:
    Prøv at lede i noget af det der kommer frem efter 'googling' af:
    retsinformation marked salg af dyr

• #16   19. okt 2012 Kan være hun (forhåbentlig) fik dårlig samvittighed

Øv, hvorfor vil nogle mennesker ødelægge dyrs liv på den måde

• #17   19. okt 2012 Men sådan burde det ikke være

Og det vil jeg gerne lave om på!

• #18   19. okt 2012 Det lyder trist med de killinger smiley

Mht det med at købere nok ikke kender 12 ugers reglen - det tror jeg reelt ikke de gør. Jeg har fx først fundet ud af det hedder 12 uger efter jeg begyndte at kigge lidt herinde - jeg har hele tiden troet det hed 8 uger. Så jeg tror der findes mange rundt omkring, der aldrig har haft dyr, som ikke ved bedre end at de da naturligvis sagtens kan tage en killing på 7-9 uger med hjem...

• #19   19. okt 2012 Lykke

Nu ved jeg ikke om du har haft og solgt killinger

Men hvis man ved ens kat venter killinger (og i den grad hvis det er planlagt), så bør man have sat sig ind i, hvornår man må sælge killingerne

• #20   19. okt 2012 Enig Heidi J smiley Hvis man skal sælge/købe et dyr er det da væsentligt at man sætter sig ind i hvornår de må komme fra deres mor og alt der hører med.

• #21   19. okt 2012 Heidi J og Amalie S
    Det var på ingen måde ment som at sælgeren er undskyldt! Der er ingen undskyldning for at vælge at sælge killinger så tidligt når de ikke er klar! Det var ment som at det på markeder/nettet nok er ret nemt for en snyder at sælge for unge killinger til en naiv person som bliver plaget af sine børn eller lign...
    Jeg mener også man skal sætte sig ind i tingene - er derfor jeg er herinde selvom jeg ikke har en kat. Men der er desværre mange der jo ikke ved nok og bare tror på det sælger siger.

• #22   19. okt 2012 det er rigtig ærgerligt smiley

Min moster fik n kat da den var kun 6 uger gammel. (Det mange år siden)
    Hun vidste ingenting og sælgeren sagde bare "jaja".. den blev bims den kat. Kan godt huske den nemlig

• #23   19. okt 2012 Jamen Heidi, det er vi mange der hver dag forsøger at lave om på. Tag nu bare her på KG hvis nogle af vi gamle "kattekællinger" kommenterer på adfærdsproblemer eller for unge killinger. Sikke et ramaskrig, der lyder blandet med en masse tøse-fornærmethed. Der er altid nogen der tror, naivt, at deres alt for unge killing aldrig kommer til at lide men af at komme hjemmefra for tidligt. Det er umuligt at argumenterer med den slags mennesker, hvad enten man skriver pænt eller mindre pænt. De ved bare bedre, end alle andres erfaringer og viden.

• #24   19. okt 2012 Kender det godt.... især fordi jeg ikke er særlig gammel ;D

Og med hånden på hjertet vil jeg godt indrømme at min kat var 8 uger da jeg fik hende. Men vidste virkelig intet om deres alder da jeg fik min kat, jeg var lige flyttet hjemmefra og havde haft kat i barndomshjemmet og vidste jeg skulle have kat da jeg flyttede

Og tilfældigvis havde min nye nabos kat nedkommet 9 dage før. Den her nabo er en gammel, lidt sær kattemand.

tror dog grunden til hun ikke er mærket er fordi, hendes mor stadig var omkring hende (hende mor rendte ude og blev lukket ind min lejlighed mange uger efter)

Men set i bakspejlet er jeg ked af, at jeg ikke vidste bedre og ventede 4 uger smiley

For det er sku ikke i orden at sælge/give katte væk, der ikke er gamle nok

• #26   21. okt 2012 Jeg er helt enig i, at killinger bør være 12 uger gamle, før de kommer ud til andet hjem. Det har mine to sidste katte også været ( begge Coons med tavle )
    Dog har jeg også haft Buller, som kun var 5 uger da jeg fik ham - moderen blev kørt ihjel, da de kun var 3 uger gamle, så de blev flasket op.
    Buller var noget af det dejligste - men jeg måtte desværre aflive ham 5 år gammel grundet nyresvigt - noget der sikkert er kommet pga. at han ikke blev pattet op af moderen, for min veninde, som fik Buller bror måtte også aflive hendes kat grundet nyresvigt i en for tidlig alder.
    Basse jeg har nu var 7 uger gammel, da jeg fik ham - han er nu en stor og helt igennem sund huskat, fik ham kun så tidligt, fordi jeg allerede havde haft Buller fra så spæd.
    Jeg vidste ikke bedre dengang ... men i dag ville jeg ALDRIG få en killing før efter de 12 uger.
    Jeg undskylder ingen med dette indslag, fortæller bare, at uvidenhed kan gøre, at man får en killing ALT ALT for tidligt, for dem der kender mig ved, at jeg er en dyreven uden lige, og at jeg forguder mine dyr.

• #27   21. okt 2012 det er detsvære også nemt og lyve om killingers alder, jeg var til vorbasse marked i år og stod og kiggede på et kanin bur med killinger i, og kom til og sige mine tanke lidt for højt, eller halv råbte til min kæreste: ej se de killinger er hvertfald ikke 12 uger de er på størrelse med vores egne killinger på 9 uger der hjemme!! det hørte ham der solgte killingerne (som også var meningen) så hvæsede han nærmest af mig at hans killinger hvertfald var 12 uger gamle.. så kunne jeg ikke dy mig da jeg gik der fra og halv råbte igen : ej hvis de er 12 uger har de da ikke fået mad nok når de er så små stakkels missere.. ved godt jeg var flabet men jeg kunne virkelig se at de killinger var enormt små også i forhold til alle andre killinger på pladsen som var 12 uger, men det jo nemt og lyve om killingers alder.. og syns egentlig det er forfærdeligt og sælge dyr på markeder...

men tilbage til spørgsmålet. ja jeg syns man skal reagere på det, men detsvære gjorde jeg det ikke selv jeg var kun flabet, jeg kan self undskylde med jeg var gravid og orkede ikke diskution og der var varmt og blabla bla.. men det hjælper jo ikke killingerne og fortrød jeg ikke gjorde noget, men detsvære syns jeg for tit man høre at KV alligevel ikke gidder hjælpe, så syns det er svært hvis man ikke kan hente hjælp et sted man kan jo ikke bare stå råbe og skrige sådan et sted, og detsvære ja så ser mange på det sådan at det "jo bare er killinger"

har faktisk tit en diskution med min kæreste om han mener ikke dyr har følelser eller tænker rigtigt, hvor jeg er overbevist om at dyr har flere følelser og mere forstand end os mennesker, det er OS der er koldhjertet møgdyr!

• #28   22. okt 2012 Selv om du siger at du var flabet, så gjorde du da i hvert fald opmærksom på at der var noget i vejen. Jeg tænker ikke sælgeren lærte noget, men der er sikkert nogle af de omkringstående der enten lærte noget eller måske endda gik videre med sagen. Jeg bliver lidt ked af at du siger at KV ikke gider gøre noget ved det. Det er altså ikke rigtigt, men vi har altså kun meget få til at køre ud og endnu mindre biler til rådighed. Christian, der er her i nordjylland, bruger ca 10 timer dagligt bare på at køre rundt, i hele jylland, for at indfange hjemløse katte, eller andre katte i nød. Men vil ville meget gerne kunne være alle steder, men så længe vi ikke får offentlige midler til drift, så ser det desværre sløjt ud. KV eksisterer udelukkende på private donationer og da der som bekendt har været krisetid, har bidragene været mindre. Vi håber det vender, for der er mange katte, der trænger til hjælp.

• #29   22. okt 2012 Jeg har fået følgende mail fra kattens værn

Hej Heidi

Tak for din mail. Næste gang du står i en sådan situation, er det måske en god ide, at have et print af dette link (link fjernet) idet det ikke er tilladt at sælge killinger, før de er 12 uger. Hvis folk viser sig at være lige glade, så er det en sag for Politiet, idet det er en overtrædelse.

Med venlig hilsen

Så næste gang i ser det ske , så vid at i kan ringe til politiet. Vælger politiet af føje jer, så smid en paragraf i hovedet på dem

• #30   25. okt 2012 rigtigt godt Heidi ... så ved man, hvad man skal gøre, hvis man desværre skulle komme i situationen.

Kommentér på:
Killinger er ikke gamle nok - ville i reagere?

Annonce