Katten kravler op på bordet. :( Katten kravler op på bordet. :(
Mit problem er at min kat bliver ved med at kravle op på mit bord, reol, tørrestativ, køkkenbord o.s.v
Jeg kan ikke få den til at lade være. Hvordan får jeg den til at forstå at det er forbudt?
Nogen gode forslag.
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
Er det en kat der er vandt til at komme ud ? Herhjemme må kattene være lige hvor de vil, da min erfaring siger at jo mere der er fobudt des sjovere.
nov 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
Synes at den har det godt... Det har de begge to. jeg ville godt være kat hos mig.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Jeg har nærmest krampe i maven af vrede.
Hvad i alverden er det for en old-nordisk og barbarisk måde at opdrage en kat på, og hvor kan du i det hele taget få dig selv til det.
For det første er det kattes natur at søge i højden, og for det andet er det eneste, du opnår ved den metode, at katten bliver utryg ved dig.
Og så lige frem bære ham op på bordet for derefter at putte ham under bruseren.
En helt anden ting er, at du kan skade katten, ikke alene psykisk, men også fysisk. Hverken en killing eller kat må løftes i på den måde, da det kan give skader på strubehovedet.
Når en hunkat løfter sin killing, holder hun den rundt om nakken, og da den ikke vejer så meget, skader det den ikke. Men en voksen kats vægt er noget helt andet.
Den bedste måde er stille og roligt at løfte den ned og aflede dens opmærksomhed ved f.eks. at trille en bold.
Det aller bedste er simpelthen at tørre bordet af, når man skal bruge det.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Det virkede... og godt være der er noget der synes det er forkert,**
Ja gu er det forkert. Sgu da helt utroligt hvad folk kan finde på at udsætte deres dyr for ARGHHHH! Stakkels stakkels kat
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 160
Tror ikke der er så meget mere af gøre, når katte allerede har alle de alternativer. Vi har det sammen 'problem' her hjemme, hvilket har været lidt frustrerende for min kæreste. Han har i længere tid forgæves prøvet at opdrage dem, til at lade vær med at hoppe rundt på bordene, ved at løfte dem ned hver eneste gang de hoppede op. MEN det har altså ikke hjulpet så det enste gode råd jeg kan komme med er godt lager af klude til at tørre bordene af med hver gang i bruger dem
Sabine B:
At du kan få dig selv til det !!! Jeg er målløs !!
maj 2007
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.218
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 79 Svar: 550
Jeg har det samme problem med min kat (Thor), han hopper også på bordet, men han ved godt det ikke er tilladt, hvis jeg ber ham om, at hoppe ned så gør han det for det meste også. Nogle gange er jeg dog nødt til, at rejse mig og gå hen mod ham før han reagere, og andre gange skal jeg bare peje på gulvet. Tror aldrig det er noget man helt kan afvænne dem fra, at gøre, og man må bare lære, at leve med det, og så ellers bede dem hoppe ned når man ser dem på bordet.
maj 2007
Altså tager killingerne deres "dårlige opførsel" med hjemmefra :-))
Desuden elsker katte at have både overblik og varme, og det får de som regel ikke på et gulv. De vil også helst være i ansigtshøjde med deres mennesker, og også det er svært i gulvhøjde
Og hvor svært kan det også være at have et tæppe liggende i den ene ende af bordet, når katten nu godt vil ligge der
Man både sparer tid og undgår stress for såvel katte som sig selv ved blot at tørre bordet af før brug.
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 204
Jeg prøver selv at opdrage dem til at borde er ikke noget man går på. De er mere end velkommen til at være alle andre steder (som i øvrigt er højere end mine borde).
Det resultere da også i en uendelig løften og dyb knurren hver dag. De hopper op, jeg knurrer, de hopper ikke ned, jeg løfter dem ned mens jeg knurrer så de ved hvad lyden betyder. Hopper de ikke op på borden igen bliver de belønnet med en rar tone, samt leg og kælen. Silja som jeg har haft i godt 4 måneder har forstået det meste og ved hvad hun må/ikke må og hvad knurre lyden betyder. Emma som jeg har haft i 3 uger lærer stadig.
Jeg har selv prøvet vandsprøjte metoden uden noget effekt overhovedet. De er der 2 minutter efter. Jeg sprøjtede 2 gange og opgav så den metode (Skal dog siges de bliver bange for flasken). Men det er jo ikke det som er formålet med opdragelse.
Efter min opfattelse er opdragelse at de ved hvad en lyd betyder og ikke at de skal være bange. Ligesom de i naturen også knurrer/hvæser af hinanden når de overskrider deres grænser.
nov 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
Jeg må se om der er noget der hjælper...
dec 2006
Hvis du er heldig og tålmodig, kan du måske lære katten, at den ikke må hoppe op på fx køkkenbordet (når du er hjemme altså ;)). Men vælg så ét, og kun ét, forbudtsted. Hvis katten hverken må være her eller der, risikerer du, at den bliver stresset og får adfærdsproblemer.
dec 2006
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 205
mar 2007
maj 2007
Rådet blev lagt åbent i tråden, og så skal der også svares i tråden.
Hvis der kun blev svaret i en pb af dem, der opponerede mod det, havde det stået uimodsagt, eftersom ALLE der svarede, var rystede over metoden.
Det kunne så meget vel tænkes, at nogen ville følge rådet, eftersom de ville opleve, at der ingen opposion var mod det, og at det så måtte være OK.
Sabine, du skrev bl.a.:
"... efter et par ture under bruseren, eller at jeg havde fanget ham efter af havde set ham deroppe, <b>taget ham i godt i nakken, og båret ham op på boret igen og taget lidt håre fast,...</b>
Uanset hvordan det formuleres, er det himmelråbende forkert, og at du har taget grundforløbet som dyrepasser, gør det bestemt ikke bedre, tværtimod.
"... og ville aldrig falde mig ind at gøre et dyr fortræd, eller bare slå dem eller ligne..."
Det er så bare det, du har gjort alligevel Sabine, og jeg forstår simpelthen ikke, du har kunnet få dig selv til at gøre det
Jeg synes så også, det er fint af dig at beklage dit indlæg nu - hatten af for det - men måske skulle du for en anden gangs skyld læse sådan et svar grundigt igennem og overveje det nøje, FØR du trykker på *Opret*.
mar 2007
maj 2007
Men da dette er et forum for folk, der holder af katte, må man forvente nogle harmdirrende svar på et råd som det, Sabine kom med.
dec 2006
I denne tråd er der en katteejer, der beder om råd. Og når der så bliver beskrevet en så modbydelig metode som (ja, læs selv Sabines indlæg) , så BØR man reagere. Ikke i pb men i tråden!
maj 2007
Han har vel et højt kradse-klatrestativ?
Dryp nogle baldriandråber på det, så virker det mere tiltrækkende, og når katten så kradser andre steder, så løft ham stille og roligt (ikke i nakken) uden en lyd hen til kradsetræet. Krad evt. selv med neglene på det.
Katte har mellem trædepuderne nogle duftkirtler, og når de "kradser" i møbler m.m., er det især for at afsætte sin duft på tingene, så de føler sig hjemme og mere trygge.
De gør det også for at komme af med slidte kloskeder.
"Synes bare det er et problem når man sidder og spiser at man så ikke må sidde i fred."
Brug kattens eget sprog (men KUN, mens han vil tage din mad):
Stik hovedet hen til ham, stir på ham og hvæs og knur ad ham.
Det plejer at hjælpe.
PS:
Håber, du har forstået, at der faktisk INGEN forskel er på at slå og så de ting, som du har gjort, og som du forhåbentlig IKKE gør mere.
mar 2008
Følger: 184 Følgere: 181 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 4.991
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Har du overvejet (hvis det er en indekat), at den er for vild/har for meget energi til at være inde hele tiden.
Har selv en kat som simpelthen får kuller af at være inde bare en halv dag. Jeg mener at der er stor forskel på katte. Nogle kan sagtens være inde 24-7 andre kan ikke i samme omfang
Er det ikke lige der problemet ligger, er det noget med at man kan få noget der hedder "katteurt", som man skulle kunne bruge til at få kattene hen på bestemte steder vha. duft. (ved ikke så meget om det og har ikke selv prøvet det, men har fået fortalt at det skulle virke).
Personligt ville jeg aldrig afstraffe en kat på den måde som du skriver Sabine B.
Det er ok at skubbe lige så stille til katten så den selv hopper ned igen (når den står oppe på bordet), og så sige fyyy. ...eller noget i den dur, Men ligefrem at holde den under bruseren og "tage ekstra hårdt fat".......................det er simpelthen under AL kritik. Håber du finder andre bedre metoder til at få dine dyr til at lystre....
mar 2007
Fortælle hende, at det bestemt ikke er en måde man bør holde dyr på og, at hvis det er den måde hun behandler dyr på burde hun overveje ikke at have nogle dyr.
Jeg gir alle ret i, at det er en forkert måde, men som jeg har sagt hele tiden synes jeg godt man kan sige det på en ordenlig måde ligemeget hvor harm man bliver over sådan et indlæg.
Og jeg gir Sabine ret i, at dette emne er udebatteret, alle har ret til deres mening i denne sag, og jeg har udtrykt min ligeså vel som i har udtrykt jeres:)
mar 2008
Følger: 184 Følgere: 181 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 4.991
jul 2007
dec 2006
dec 2006
nov 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 1
mar 2007
jul 2007
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 109
Har 2 katte der er helt uden for pædagoisk rækkevide.
De er simpelthen over alt og jeg har opgivet at gøre noget ved det.
Så nu er de der bare ..med undtagelse af når jeg laver mad,
Men når der skal drikkes kaffe ved spisebordet i køkkenet så kan jeg være sikker på at der ligger mindst en kat midt på bordet, for tænk hvis ikke den fik det hele med *GG* de da næsten som børn med store øre *G*
Som en anden skrev .. tør bordet af inden du bruger det. Sprit det evt.
(Tror vist også at kattene har magten lidt her i huset)
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 31
Så Stine, jeg kan godt forstå de andres måde at skrive på.
det er jo direkte mishandling, det sabine beskriver, og sådan et råd er kun at foragte.
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 115 Svar: 363
Jeg er meget meget rystet... faktisk får jeg det skidt langt ned i maven....
MVH Helle
www.kattene.blogspot.com
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 7
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
maj 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 10
Vi har bare ikke lyst til at have katte de steder hvor der laves eller spises mad. Kan sagtens se at man godt kan spritte bordene af, men vi har besluttet os for, at der vil vi ikke have hende
Hun har et loftshøjt kradsetræ, vindueskarme, sofaer, stole og masser af aktiverende legetøj som hun må hygge sig med i stedet for.
Vi har haft hende en måned nu, og hun er ikke længere på bordene (engang imellem skal der dog liiige prøves grænser af).
Vi har været konsekvense ved at sige nej! løfte hende ned, eller hvæse af hende. Vi har også sprøjtet kanterne af bordene med "Hold dig væk kat", og dét virker
Så vi mener, at man sagtens kan opdrage en kat (på en pæn og ordentlig måde) til at holde sig væk fra visse møbler.
Men ja, der er jo forskel på racer og kattenes personligheder
Hun har været dejlig nem at opdrage, og har ikke ødelagt en eneste ting herhjemme, på trods af store fristende lædersofaer
Håber det kunne hjælpe
Katten kravler op på bordet. :(