Katten der forudser dødsfald... {{forumTopicSubject}}
Fandt denne artikkel på alle dyrs rets hjemmeside:
Katten Oscar forudsiger dødsfald
Den amerikanske kat Oscar har udviklet sig til en gåde for videnskaben, skriver AP.
Katten, der bor på et plejehjem i Providence, Rhode Island, kan tilsyneladende fornemme når en patient på plejehjemmet skal dø. Når døden er nært forestående kravler Oscar op i sengen til plejehjemsbeboeren og lægger sig der i beboerens sidste timer.
Oscars usædvanlige evner er blevet beskrevet i medicinaltidsskriftet New England Journal of Medicine, og ifølge artiklen har den to-årige kat haft ret i 25 tilfælde. Plejehjemspersonalet ringer nu til de pårørende når katten kravler op i sengen til en patient.
"Han laver ikke mange fejl. Han synes at forstå når patienter er ved at dø," siger professor David Dosa fra Brown University, som har undersøgt Oscar. Katten har boet på plejehjemmet Steere House Nursing and Rehabilitation Centre siden den var killing.
Den går sine egne runder på plejehjemmet - nøjagtig som læger og sygeplejersker, og den vil normalt ikke kæle med patienterne. Nogle pårørende ønsker katten væk når de skal sige det sidste farvel, og det får den til at protestere.
Katteekspert Thomas Graves fra universitetet i Illinois siger til BBC Online, at katte er kendt for at kunne opfatte sygdom hos andre dyr og hos deres ejere.
En utrolig men meget interessant og sand historie... :¤)
feb 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 102 Svar: 957
okt 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 6 Emner: 8 Svar: 24
Cool lille mis.
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 66 Svar: 480
Men ret imponerende, syntes jeg
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 263
Hørte os noget i tv for noget tid siden, men en hund der ku "lugte/mærke" hvis folk havde kræft. Var vist noget de ville begynde at træne hunde til. Da det var en noget bedre måde at finde ud af om folk måske gik med en begyndene kræft sygdom.
Ved nu ikke, altså lå jeg på et plejehjem og sådan en kat kom op i min seng, ville jeg da nok næsten dø af skræken, fordi den jo så næsten fortæller jeg snart skal dø. Jeg tror ikke jeg ville bryde mig særlig meget om det, på den anden side, så man da forberedt.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Jeg regner ikke med at have katte, når/hvis jeg bliver rigtig gammel, for kattene har jo brug for en, så det dur ikke at dø fra dem.
Men en kat, der bliver passet og plejet af andre, og som af sig selv lægger sig hos mig ... Jo, sådan vil jeg gerne dø.
nov 2008
Nu heller ikke fordi jeg ville havde noget imod at havde en kat ved min side, slet ikke... ville da være dejligt...helt bestemt, dog ville jeg nu heller ønske at katten lå der fordi det var noget den gjorde ofte, og ikke kun fordi den viste jeg sgu dø, hvor jeg muligvis ikke selv var klar over det i det øjeblik. Regnede jeg ikke lige med at dø den aften, så tror jeg bare ikke jeg ville havde det særlig godt at katten pludselig lage sig derop til mig. Tror bestemt det ville gøre mig utrolig bange. Hvis jeg viste katten kun gjorde det med tæt dødene mennekser.
men godt være man får en anden holdning til det når man bliver ældre, min pt ville jeg bare ikke bryde mig om det. Ville gøre mig så bange, men måske da os fordi jeg frygter døde i forvejen.
dec 2006
Tanken om at leve uden kat er for mig værre end at dø. Så for mit vedkommende måtte den kat gerne komme op i min seng i en hulans fart.
nov 2008
jeg ville bare personligt heller havde en kat der tit kom og hilste på mig, og ikke kun når jeg sgu dø.
dec 2006
Jeg frygter ikke døden som sådan, men frygter omstændighederne. At jeg skulle dø pludseligt fra mine katte, eller lide en rædsom død med smerter og total hjælpeløshed og afhængighed af andre menneskser. Uf.
dec 2006
nov 2008
ja ku bestemt være rigtig dejligt. men nok desværre de færeste steder de har en kat renden rundt, på den jo sikkert ikke med alt deres hygiejne.
Men håber nu da stadig på min skilpadde må komme med mig hvis jeg en dag når dertil at man skal bo sådan et sted (Hvis den selvf stadig lever der) , selvom jeg da helst ville være fri for at sgu sådan et sted hen....
Men en lille kat eller to på plejehjemmet for hyggens skyld sgu ikke genere mig ihverflad.
Katten der forudser dødsfald...