Genetik, opdræt og lysten til ny viden

Genetik, opdræt og lysten til ny viden

Medlemmer: 81
Forside Forum Medlemmer Annoncer Katte
1.405 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Hvor kan jeg læse om div arvelige Hvor kan jeg læse om div arvelige

sygdomme? har lige fået mit kattemargasin og læser så lidt om HCM, men vil gerne læse mere plus jeg har hørt en historie som gør jeg bliver i tvivl om, hvor sikker den test er? fortæller lige i store træk det jeg har hørt.

Der var en som havde en kat, og en dag hun kom hjem var den død, hun tog den til dyrlæge og det viste sig at være HCM, så fik hun en ny kat hvor det samme skete, så derfor da hun får nr 3 kat så beslutter hun sig for at få den testet, og den siger der intet er galt, efter nogen år, siger testen at den har HCM så hun ville bestille tid til at få denaflivet i stedet for den bare skulle falde om at dø mens den var alene hjemme måske.
HUn tager den med til et foredrag der handler om HCM hvor dem der holder det vil vise en kat der har det og en der ikke har det (ved ik om det er bileder eller hvad)
og så viser det sig at hendes kat ikke har det alligevel-
hun tager så til dyrlægen for får den testet igen og nu siger testen der ikke er noget..

godt hun ikke fik den aflivet.. men altså så tænker jeg kan det virkelig passe, altså tænk nu hvis dne var blevet aflivet og så den slet ikke fejlede noget?

er der forsket nok i det til at de test "holder" eller hvordan?

og hvad gør man hvis man har en kat der i en nogen har er blevet testet fri, den har så lavet killinger og pludselig viser testen så at den har det- hvad me de killinger den så har lavede tidliger? hvad med dem?

undskyld alt den spørgen men ja vil jo gerne blive klog på det her da jeg jo læste at den var den mest almindelige hjertelidelse hos katte :o(

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor kan jeg læse om div arvelige
  • #1   5. okt 2008 ok men hvis to forældre er fri og de får killinger, hvis moren så pludselig får det/har det, de killinger hun så har lavet er de så født af en "fri" mor eller har det hele tiden været i moren og bare været skjult.
    og har de killinger det så automatisk eller er det ikke sikkert?

• #3   6. okt 2008 ok det vil jeg da lige prøve så :o)

ja syntes nemlig også den virker lidt lusket :o)

lotte: ok det er da egentlig rart at vide :o) så man kan godt beholde sin kat hvis den får det, bare man ikke avler på den. vil jo være forfærdeligt at skulle aflive sin kat :o(

men vil da lige læse mere om det og se om jeg kan live klog på den hehe

• #4   6. okt 2008 hmm nu sidderjeg lige og tænker p min gamle kat når jeg læser det her, dyrlægen kunne ikke vide hvad det var hun fejlede men mente det måske var FIP, jeg har snkket med Bines opdrætter og andre ang FIP og ingen har hørt om den måde jeg bekriver hvad hun fejlede. så jeg har ikke kunne slippe det.

nu sidder jeg og læser hvad "symptomerne" er for HCM om de ligner u beskriveligt meget det min kat havde, hendes mor og søskende blev jo også syg af nøjagtig det samme så det kan jo godt være moren har haft det og så har killingerne arvet det :o(

• #5   6. okt 2008 er der nogen her inde fra der har prøvet at få testet sin kat for HCM? bare for at høre hvordan dyrlægen gør når man kommer med katten

• #6   6. okt 2008 Heidi - Der står en del på nettet - prøv at google det? :o)

• #8   6. okt 2008 ok ja for var lige bange for om de skulle i fuld narkose hver gang.

ok så at der var en dyrlæge der testede for HCM men kan da lige se om han er på listen :o)

• #9   6. okt 2008 ved du hvor der inde jeg finder listen

• #11   11. okt 2008 var inde på katteri gyldenløve's hjemmeside og læse om HCM.
    Har læst det et par gange nu over nogen dage, og der er et stykke jeg ikke forstår, altså jeg ved ikke om jeg forstår det rigtigt. der står sådan her:
    HCM kan give forskellige symptomer, nogle katte med HCM kan være symptomfri, i flere år, hvor dyret virker het normal, og i disse tilfælde ses der pludselig død, uden forudgående varsel.

altså vil det sige at jeg kan tage min kat med til dyrlægen og få den tjekket for HCM og så at man ikke ser noget? selvom den måske har det?

eller er der tale om hvad vi andre kan se, bare på opførsel osv?

• #12   11. okt 2008 men altså hvis jeg så tester Bine, kan testen så vise at der intet er, selvom der er? eller hvordan..

for hvis det kan lade sig gøre er det jo på en måde lidt spild for hvis man kan test den og den går fri selvom der er noget

• #14   12. okt 2008 ok så hvis katten har det så er det 100% man ser det på billedet??

Hvor tidligt kan man teste for det egentligt?

• #15   12. okt 2008 ok mange tak :o)

Kommentér på:
Hvor kan jeg læse om div arvelige

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce