{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
627 visninger | Oprettet:

Hvad i alverden skal jeg gøre? {{forumTopicSubject}}

Vores hankat har alle dage været lidt speciel.
Han er den mest kælne og kærlige, sociale kat - men har også nogle neuroser engang imellem med nogle ting.

For det meste har han og vores hunkat altid elsket hinanden, men engang imellem har han hoppet på hende og bare BIDT hende så hun skreg. Så jeg måtte hen og jage ham væk.
Vores hunkat har altid bare taget ham med et gran salt og ikke stresset over det..

De sidste par år har de dog ikke haft den store kontakt. De sover aldrig sammen mere og vasker heller ikke hinanden mere.. De bor bare sådan lidt under samme tag.

Nu har min hunkat så kommet hjem efter at ha' været væk i 2 mdr.
Hun blev indleveret hos en dyrlæge som så fandt mit tlfnr. via øretatoveringen.
Hun er livstruende tynd, men er nu efter at hun har været hjemme i små 2 uger, så småt ved at være på dupperne igen. Dog er hun stadig EKSTREMT tynd !

Men hankatten hvæser stadig hver gang han ser hende.
Deres mad står på 1.salen og han nægter at gå derop når hunkatten ligger der (Det er ligesom der hun har valgt at hun skal restituere)
Hun er begyndt at komme ned i køkkenet nu igen, men kommer stadig ikke i stuen.
Jeg kan se at hun er trykket/lidt stresset af at hankatten hvæser, men hun bliver siddende bare og kigger på ham når han hvæser, og det er ham der går igen..

Jeg kender min hankat så meget til at vide at han aldrig vil acceptere hende igen.. Det kan jeg mærke på ham efter at ha' kendt ham i så mange år.
Han er fuldstændig på samme måde som en gang for en del år tilbage hvor jeg passede en venindes kat i 6 mdr. Den accepterede han heller aldrig og de boede i hver sin ende af huset i al den tid.

Min hankat er 11-12 år og min hunkat er 7 år...
Jeg indser lige så langsomt at jeg nok må skille mig af med en af dem..
Elsker dem begge højt, men tror at min hunkat nemmest ville omstille sig til et nyt sted.....

Så jeg er begyndt at tænke på at finde et nyt hjem til hende, når hun er normal at kigge på igen. Altså når hun er kommet op den den vægt som hun var på før hun løb hjemmefra/Blev væk.

Men synes også bare det er synd at de så skal gå i en eller anden form for krigszone begge to i den tid det tager at få hende op i vægt igen........

Pænt langt indlæg, men hvad synes i ?
Jeg er selvfølgelig ked af at evt skulle skille mig af med hende, nu jeg lige har fået hende hjem igen. Men synes heller ikke at det er fair overfor nogen af dem, at de ikke har det godt med hinanden...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad i alverden skal jeg gøre?
  • #1   25. okt 2009 Kan godt følge dig !

Men vurderer at min hunkat godt ville kunne klare et nyt hjem.
    Damen der fandt hende, havde hende hjemme hos selv selv i et par dage inden at hun indleverede hende hos dyrlægen. Og hun var hverken bange eller noget i den tid.
    Til gengæld var damens 2 Maine Coons vildt bange for HENDE.
    Zulu har altid haft et stort overskud og en god tro på sig selv. Derfor ville jeg omplacere hende...

Ville dog aldrig omplacere min hankat.

• #2   25. okt 2009 Jo tak.
    Ja overflod af katte på dette tidspunkt gør det ikke nemmere..
    Men der er stadig noget ved før hun alligevel ser normal ud til en evt omplacering.

• #3   25. okt 2009 Man omplacerer ikke så gamle katte, det vil være mere, end synd for kattene, Du burde tage turen forbi Dr. Dyr. med den ene kat, Måske det så ville være bedst at vælge hannen fra, så din hun kan få sig en ny og måske yngre legekammerat *SS*

• #4   25. okt 2009 Øv en trist situation for dig og dine katte. Måske kan du allerede nu prøve at finde et nyt hjem til hunkatten, hvor hun så kan starte med at blive fedet op? Det kan virke lidt barskt, at hun skal skifte nu, hvor hun lige har fundet hjem, men som du skriver har hun jo ikke haft problemer hos den dame, der fandt hende, så måske var det bedre, at hun slap for at stresse over hankatten og fik lov til at komme sig i fred og ro et nyt sted.

• #6   25. okt 2009 Har du tænkt på at din hankat måske kun holder ½ år endnu ???

• #7   25. okt 2009 Jeg synes ikke der er grund til at omplacere eller aflive nogen af dem. Det er jo ikke alle katte som knus-elsker hinanden, men så længe de kan leve i forholdsvis fred og fordragelighed, så synes jeg bare du skal lade dem gå i hver sin ende af huset.

• #8   25. okt 2009 Jeg ville hverken aflive eller skille mig af med nogen af dem.
    De har fundet ud af at opdele huset, og at de ikke er perlevenner, når de mødes, er hvad man af og til ser hos katte.
    Jeg har også oplevet katte være sådan i perioder, og pludselig er de så gode venner igen.

Jeg ville prøve at sætte Feliway i stikkontakterne. Det har en beroligende effekt på katte.

Du kan også prøve at give dem *Sylkéne*.
    Det virker også beroligende på utrygge katte (og hunde) og tager toppen af stress. Det er ganske harmløst og kan ikke overdoseres. Pulveret i kapslerne drysses over maden og skulle tilmed smage godt.

Jeg går ud fra, at kattene har hver sin mad- og vandskål + bakke, så de ikke "udfordrer" hinanden ved skålene.

Og så lige et spørgsmål:
    Hvor længe siden er det, du har fået undersøgt deres - især hans - tænder?

Tandpine (og smerter i det hele taget) sænker stress-niveauet. Det ved vi fra os selv.

• #9   25. okt 2009 Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfår aflivning eller omplacering kommer på tale.... Jeg ville prøve med Feliway eller Felifreind. Når den ene har været væk så lugter hun forkert og for hankatten er det en ny kat, så de skal have tid. For ældre katte kan det være svært med nye ting og i hans øjne er hunkatten ny.

• #10   25. okt 2009 Hanne -
    Jeg skal ikke ha' flere katte. Når mine 2 katte en dag ikke er her mere, så er det en hund til jeg skal ha' smiley
    Og min hankat er efterhånden gammel , men er i perfekt fysisk form og godt aktiv, så tvivler på at han tager billetten om 6 mdr smiley

Marianne -
    Jeg vil i hvert fald først ha' fedet hende op så hun er helt normal både fysisk og psykisk før jeg bestemmer mig 100% smiley

Og til jer der siger at de sagtens kan dele huset op så er det ikke en god løsning herhjemme.
    Vores rækkehus er i 3 niveauer og der hvor den ene kat ville komme til at ha' territorie, ville dreje som om et gangareal på 10 m2, hvor vi næsten aldrig er. Så hun ville komme til at leve et meget ensomt liv !
    Det var noget andet hvis de begge havde territorie hvor vi var begge steder i løbet af dagen !

Det der er med min hankat er at han altid har været neurotisk når det kommer til øjenkontakt.
    For der er flere gange hvor de (Efter min hunkat er kommet hjem igen) har siddet og spist ved siden af hinanden. Men har de fået øjenkontakt et kort øjeblik så hvæser han voldsomt og går efterfølgende væk.
    Og det er IKKE fordi at han er ved at tø op, for det var den første uges tid. Nu vil han slet ikke i nærheden af hende..
    Det kan måske LIIIIIGE gå an hvis hun sidder ude i køkkenet med ryggen til, at han kommer ind og ser hvad jeg laver.. Men rykker hun en smule på sig så hvæser han og går igen.
    Ved godt at katte ikke bare elsker hinanden når de bliver sat sammen.
    Begge mine katte har før været afvisende overfor hinanden når den ene har været i narkose hos dyrlægen og kommer hjem og lugter mærkeligt og går underligt..

Men hun kommer i hvert fald til at være her indtil at hun har en god kropsvægt igen så vi må se hvad der sker.
    Men som jeg siger så har jeg efter 10 år med min hankat en stærk fornemmelse for at han ikke kommer til at acceptere hende igen...
    Men man kan jo altid håbe smiley

Men vil prøve med de præperater som i forslår !

• #11   25. okt 2009 Stine...Prøv at sætte Feliway i dine stikkontakter *SS* måske det kan hjælpe *S*

• #12   25. okt 2009 Hanne S - hvorfor mener du hankatten kun kan klare et halvt år? der er flere der har katte på over 15 år, og der er da også en der havde en kat der blev 22 og ja det var en hankat

• #13   26. okt 2009 ... For der er flere gange hvor de (Efter min hunkat er kommet hjem igen) har siddet og spist ved siden af hinanden. Men har de fået øjenkontakt et kort øjeblik så hvæser han voldsomt og går efterfølgende væk.

SVAR.
    Det er et helt normalt "kattesprog" og en helt rigtig reaktion på øjenkontakten.
    Han reagerer på hendes blik ved at hvæse og gå sin vej. Var det virkelig alvor mellem dem, ville de begge to begynde at hyle og til sidst ryge i totterne på hinanden.

Derfor rådes vi mennesker også til - når vi får øjenkontakt med en kat - at blinke langsomt et par gange og så lade blikket glide ud til siden.
    Man signalerer ikke underkastelse derved, kun fredelige hensigter.
    ---------

Det kan måske LIIIIIGE gå an hvis hun sidder ude i køkkenet med ryggen til, at han kommer ind og ser hvad jeg laver.. Men rykker hun en smule på sig så hvæser han og går igen.

SVAR:
    Der er da ingen tvivl om, at han er utryg ved hende - måske også usikker på hendes hensigter, men igen: Så længe de ikke ryger i totterne på hinanden, ville jeg ikke være så nervøs, men lade tiden råde.
    ----------

Ved godt at katte ikke bare elsker hinanden når de bliver sat sammen.
    Begge mine katte har før været afvisende overfor hinanden når den ene har været i narkose hos dyrlægen og kommer hjem og lugter mærkeligt og går underligt.

SVAR:
    Den situation er vi nok mange, der kan nikke genkendende til, jeg selv også.

Held og lykke!

• #14   26. okt 2009 Hanne -
    Det prøver jeg !! Tak smiley

Mega -
    Jo det er normalt kattesprog, men jeg kender bare situationen fra for et par år siden hvor jeg passede min venindes hunkat.
    Den og min hankat kunne efter 6 mdr stadig ikke udstå synet af hinanden...
    Min hunkat kunne fint med begge og boede i hele lejligheden (Boede et andet sted end hvor vi bor nu)
    Min hunkat har heller aldrig haft problemer med øjenkontakt..

Og som du skriver så ser jeg også lige tiden an..
    De slås ikke og kommer aldrig til det. Det gider hunkatten simpelthen ikke, hun har aldrig været oppe og slås med nogen.
    Men er situationen stadig den samme om et par måneder når hun ser normal ud igen, SÅ synes jeg ikke at det er fair overfor nogen af dem...

• #16   26. okt 2009 Tanja...der gives aldrig garati for at alle katte bliver så gamle... Der vor jeg kommer fra, har vi lært at sætte pris på den tid vi får sammen med vores katte... den tid der går godt kommer jo som bekendt ikke skidt igen, og 12 - 13 år er altså også en pæn alder og alr derover er en gave

• #17   26. okt 2009 Krista -
    Synes ikke at der er nogen grund til at mine katte skal stresse over hinanden unødvendigt.
    Der er ingen af dem der er overkatte. Min hankat er bare neurotisk og har altid været det..
    Hunkatten prøver ikke at bestemme, hun er meget neutral. Men hun udviser tydeligt at hun er passivt stresset over hele tiden at blive hvæset af.
    Hankatten er stresset over at hunkatten pludselig bare sidder dér..
    Synes ikke at det er optimalt på den måde vores hjem er vinklet. Og jeg vil heller ikke ha' 2 katte der ikke kan med hinanden..
    Det er noget andet før hunkatten blev væk.. Der levede de ved siden af hinanden uden at ha' kontakt. Det er fint nok for mig.

Hanne -
    Jeg afliver ikke en hankat bare fordi at den tilfældigvis er 11-12 år, når den er i perfekt stand og frisk og rørig. (Ikke for at lyde sur *S*)
    Det var noget andet hvis han skrantede..

• #18   26. okt 2009 Hanne S - jeg syntes det er tit indekatte bliver mere end 12 år. så 12 vil jeg sige er en mellemalder for en kat

Kommentér på:
Hvad i alverden skal jeg gøre?

Annonce