{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.087 visninger | Oprettet:

Annette H
Annette H
Tilmeldt:
11. jun 2015
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 16

Hvad spiser jeres katte og hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Hejsa:-)

Jeg er næsten helt ny katteejer og har et spørgsmål til foder.

Vores kat er en alm. huskat (grå og hvid) på 13 mdr. Vi har haft ham siden marts, og for en måned siden blev han kastreret, vaccineret, chippet og tatoveret. I den forbindelse blev han naturligvis vejet og lå i den lave ende af hvad en kat på hans alder skulle veje. Dyrlægen anbefalede at han tog ca. et halvt kilo på. Men han vejer fortsat det samme nu en måned senere. Så nu tænker jeg om han får nok og det rigtige at spise.

Vil I ikke fortælle mig hvad jeres katte på ca samme alder spiser i løbet af en dag?

Som regel får han:

Morgenmad: vetpro tørkost (30 gram ca) blandet op med vådfoder (hvad der nu lige er på tilbud - i denne tid kitekat), da han ikke er specielt interesseret i tørkost uden "tilsætning".

Frokost: lidt leverpostej/tun/makrel alt efter hvad vi har.

Aftensmad: samme som morgenmad.

Derudover får han diverse godbidder i dagens løb (sprøde snacks og stænger) og når han skal lokkes ud i sin kurv for at sove til natten.

De fleste morgener spiser han al sin mad. Til aften levner han ofte lidt, som han så spiser i nattens løb.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad spiser jeres katte og hvor meget?
  • #1   11. jun 2015 I stedet for leverpostej og anden menneskemad, skulle I hellere give ham kattemad eller råt kød.
    Vetpro tørfoder er sikkert fint, men der findes andre billigere og bedre alternativer.
    Kender I www.zooplus.de eller www.zooplus.co.uk? De har et stort og godt udvalg af kattemad. Jeg kan anbefale Porta 21 både som tørt og vådt smiley


  • #2   11. jun 2015 Klart han vejer for lidt, for han får da ikke nok at æde smiley . (eller det kommer selvfølgelig an på hvor meget vådfoder der bliver blandet i det tørre). Prøv noget forskelligt tørfoder og se om der er noget han gider æde uden vådt i. Ellers giv ham mere vådt.
    Katte skal ikke have mad delt op i morgenmad, frokost og aftensmad.

    Lad ham have fri afgang til tørfoder døgnet rundt - og lad være med at blande vådt i det, men giv vådfoder/kød/fisk separat.

    Jeg vejer ikke mine kattes mad, men de har (næsten) fri adgang til tørfoder, og derudover får de hver ca 150-200 gram vådfoder dagligt fordelt over flere portioner, så levninger ikke står og bliver dårligt i varmen.

    Tørfoder er forskelligt (Pt. er det Royal Canin og Kingsmoor) . Vådfoder er mest Lux fra Aldi. Og af og til får de noget kogt kylling med kogevand.


    Hvorfor skal han ud i en særlig kurv om natten? Det forstår jeg slet ikke :-S.


  • #5   11. jun 2015 Du burde starte med ikke at veje tørfoderet af og sætte det frem 24/7, dernæst bør du vælge noget tørfoder af en bedre kvalitet og man kan godt blande flere forskellige, det gør katte mindre sårbar overfor at tørfoderet kan være udsolgt osv.

    Forarbejde menneskemad bør man ikke fodre sin kat med, da der er for mange tilsætningsstoffer i, som katten i længden ikke kan tåle.

    Giv evt .mere vådfoder (2x daglig) eller indfør noget mere råt kød, f.eks. daggamle kyllinger, kylling, lidt lever og hjerte osv.


  • #6   11. jun 2015 Vores har fri adgang til tørkost, og så får de vådkost to gange om dagen.

    De får Kingsmoor, Porta 21, Sanabelle, Iams og Josera tørfoder.

    Vådfoder består som regel af Topic, Lux, Bozita, Cosma og Catessy.


  • #7   11. jun 2015 Du kan få lige så mange svar som vi er medlemmer ;( det vigtigste er, at du finder 1 eller flere gode mærker af tørkost, og har det stående fremme altid og der ud over hiver vådkost mindst en gang om dagen.
    Mit valg er kornfrit foder, men vælger du det, skal der mindst 1 månede til overgang fra det den får nu.
    Jeg har prøvet det, min tidligere dyrlæge anbefalede det, men det var ikke godt til mine kattes pels og den ene kat som havde allergi/ eksem fik det værre på det foder.
    Jeg tror mange bruger det, fordi det er et foder som købes hos dyrlægen, og der står det er udviklet/kontrolleret af dyrlæger, men mine får det aldrig mere smiley


  • Thomine
    Thomine Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 2 Følgere: 12 Svar: 177
    #8   11. jun 2015 Prøv at bland vand i tørfoderet.. Det skulle forstærke smag og duft..
    Det skulle virke ret effektivt..

    Her hjemme står der tørfoder fremme hele tiden, og så får hun en portion vådfoder, som jeg deler op til to gange i døgnet, typisk morgen og aften..

    Godbidder prøver jeg ikke at overdrive.. Hun får 3 - 4 stykker hver/hver anden dag.
    Og engang imellem når vi alligevel laver noget med tun eller makrel, så får hun en teskefuld af det.. Men det sker ikke så tit.

    Det svinger lidt i perioder om hun når at tømme sin skål for tørfoder i løbet af en dag, men typisk spiser hun hvad der svare til en halv skål, og så vådfoder for resten.. Jeg fodre med Royal Canin - Sterelised (1 - 7 år)
    Og vådfoderet er Kitekat kødstykker i sovs. Som hun elsker.


  • #9   11. jun 2015 Jeg blander aldrig vand i tørfoder, da det så hurtigt gærer og bliver dårligt. smiley

  • #10   11. jun 2015 Nemlig. Tørfoder er beregnet til at serveres tørt. Hvis en kat slet ikke vil æde tørfoder, så kan man ligeså godt give vådfoder i stedet, og det er jo slet ikke så dårligt. smiley

  • #11   11. jun 2015 for det første så er 60 gram tørfoder til en hankat i voksealderen (13 måneder) alt for lidt, selvfølgelig kommer det an på hvor meget vådfoder han får, men alligevel..

    Giv ham fri adgang til tørfoder og fyld bare skålen op og se hvor meget der bliver spist i døgnet så vil du hurtigt finde ud af hvor meget der skal i skålen af gangen, det skal ikke stå i skålen for længe (flere dage) for så mister det duft og smag, så det er vigtigt at der ikke kommer meget mere end det han spiser i af gangen..

    Menneskemad er til mennesker, kattemad er til katte, så drop leverpostej og makrel (gætter på det er dåsemakrel i tomat) hvis du vil give ham andet end dåse kattemad så giv ham råt kød uden krydderier, giv ham mere vådmad mine får ca 100 gram til deling (2 stk katte) 2 gange om dagen, dvs ca 200 gram om dagen da de får morgen og aften.



  • #12   11. jun 2015 Mine har fri adgang til tørfoder og døjer ikke med overvægt pga overspisning. Og så får de en klat vådfoder om morgenen (lux fra aldi)
    Så jeg tror at hvis du giver din kat fri adgang til tørfoder og vand så skal han nok komme op på den vægt den har behov for smiley
    Og som de andre siger er leverpostej, makrel og tun nok ikke det bedste valg. Der er løg i leverpostej og det kan katte ikke tåle og så er der for meget salt i alle tre. Så giv noget vådfoder i stedet og tror egentlig det er lige meget hvilket mærke, så længe din kat kan lide det, da det bliver givet som "snack" og ikke decideret dagens hovedmåltid


  • Annette H
    Annette H Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 16
    #13   11. jun 2015 Tak for alle jeres svar og gode råd!! Det er dejligt at der er sådan et sted man kan spørge til råds.

    Mængden af tørfoder svarer til den mængde der står på posen at en i hans størrelse skal have, så det er derfor han får det. Men jeg vil gøre som I skriver og lade ham have adgang til det hele dagen ad libitum og så supplere med vådfoder, som han bare elsker til raseri og vanvid smiley

    Mærket af tørfoder er egt tilfældigt valgt, da jeg fik en pose med i prisen af dyrlægen da han var oppe for at blive kastreret. Og da han ikke gad det vi ellers havde, så prøvede jeg at give ham noget, og det smagte ham (dog blev han hurtigt urinteresseret med mindre der var vådfoder blandet i.

    Mht mængden af vådfoder, så får han en pose om dagen, dvs. 100 gram. Når han får leverpostej er det er klat på størrelse med en teskefuld sammen med lidt tørkost, så det er nærmere en snack. Makrel er ikke makrel i tomat, men ren fisk, der bare ikke har fået salt og andet krydderi. Han får også kogt kylling, bagt laks (uden krydderier mv).


  • Annette H
    Annette H Tilmeldt:
    jun 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 16
    #14   11. jun 2015 Tinka: det er heller ikke fordi han skal være i en bestemt kurv om natten. Han skal bare være i nogle bestemte rum, og derfor stiller vi hans kurv (som han elsker) derud og giver ham en godbid deri. Han er i et værelse, badeværelset (hvor han elsker at hygge sig på gulvvarmen og i bryggerset hvor hans bakke er.

    Vibbse og missebanden: jeg er vokset op med hunde, og de har alle sovet hos os på skift, og jeg synes også det er super hyggeligt. Men vi venter en baby om ca 14 dage, og jeg vil ikke risikere, at han synes det kunne være hyggeligt at hoppe op i tremmesengen og putte med babyen om natten. Ikke fordi jeg tror han vil gøre den ondt med vilje, men mere hvis den lægger sig på den ved et uheld eller lign. Ved godt det sjældent sker, men har det ikke godt med det. Så derfor kommer han ikke i soveværelset normalt.


  • #15   11. jun 2015 Kogt torsk, makrel osv er super....bare ikke det på dåse eller røget makrel smiley

  • #16   12. jun 2015 Fisk skal dog helst have været frosset ned i mindst et døgn først. smiley

  • #17   12. jun 2015 Mængden på posen er vejledende så det skal man ikke hænge sig så fast i, det vigtigste er at katten bliver mæt.

    Det er fint med fisk til katten hvis han kan lide det, husk dog at det skal have været frosset i 24 timer først hvis man giver det råt..

    Jeg kan anbefale at få fat i nogle prøveposer på tørkost så du finder et han rigtig godt kan lide.


  • #18   12. jun 2015 At han er så glad for vådfoder er kun godt smiley (nogle katteejere har en kamp for at få deres tørkostelskende katte til at spise vådt).
    Giv ham gerne mere vådfoder. Prøv fx Lux fra Aldi (5 kr for en 400 grams dåse). Det er fuldfoder, så du kan trappe langsomt op til en hel dåse om dagen (selvfølgelig fordelt over flere portioner). Og stadig lade ham have adgang til tørfoder hele tiden.


  • #19   12. jun 2015 du skal huske på når du læser hvor meget han skal have, at du skal bruge den mængde som passer til den vægt som han gerne skulle nå. ikke hvad det svarer til hvad han vejer nu

    fandt lige pro vet, og umiddelbart ville jeg ikke bruge det
    dette er til voksne katte
    Ris, byg, majs, kyllingemel, kyllingefedt, oksetalg, sildemel, roefibre, globinpulver, lakseolie, æggepulver, lecithin, mineraler, sporelementer, vitaminer.

    når det står sådan så består foderet af mest ris og byg - hvilket ikke er foder til en kødæder.

    prøv evt at tjek zooplus.dk (den tyske og engelske sider er dog billigere, men det er meget godt lige at kunne læse det hele). zooplus har prøvetilbud
    http://www.zooplus.dk/specials/kat/trial_specials

    mine 14 har fri adgang til royal canin sterilsed tørfoder
    så og får de fast vådfoder hver aften - mest bozita og smilla - 2ds samt 4-5 poser a 100 g
    desuden får dem som har lyst/behov for det, en pose eller flere i løbet af dagen.

    mine gider ikke lux


Kommentér på:
Hvad spiser jeres katte og hvor meget?

Annonce