Hvad spiser jeres katte og hvor meget? {{forumTopicSubject}}
Hejsa:-)
Jeg er næsten helt ny katteejer og har et spørgsmål til foder.
Vores kat er en alm. huskat (grå og hvid) på 13 mdr. Vi har haft ham siden marts, og for en måned siden blev han kastreret, vaccineret, chippet og tatoveret. I den forbindelse blev han naturligvis vejet og lå i den lave ende af hvad en kat på hans alder skulle veje. Dyrlægen anbefalede at han tog ca. et halvt kilo på. Men han vejer fortsat det samme nu en måned senere. Så nu tænker jeg om han får nok og det rigtige at spise.
Vil I ikke fortælle mig hvad jeres katte på ca samme alder spiser i løbet af en dag?
Som regel får han:
Morgenmad: vetpro tørkost (30 gram ca) blandet op med vådfoder (hvad der nu lige er på tilbud - i denne tid kitekat), da han ikke er specielt interesseret i tørkost uden "tilsætning".
Frokost: lidt leverpostej/tun/makrel alt efter hvad vi har.
Aftensmad: samme som morgenmad.
Derudover får han diverse godbidder i dagens løb (sprøde snacks og stænger) og når han skal lokkes ud i sin kurv for at sove til natten.
De fleste morgener spiser han al sin mad. Til aften levner han ofte lidt, som han så spiser i nattens løb.
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
Vetpro tørfoder er sikkert fint, men der findes andre billigere og bedre alternativer.
Kender I www.zooplus.de eller www.zooplus.co.uk? De har et stort og godt udvalg af kattemad. Jeg kan anbefale Porta 21 både som tørt og vådt
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Katte skal ikke have mad delt op i morgenmad, frokost og aftensmad.
Lad ham have fri afgang til tørfoder døgnet rundt - og lad være med at blande vådt i det, men giv vådfoder/kød/fisk separat.
Jeg vejer ikke mine kattes mad, men de har (næsten) fri adgang til tørfoder, og derudover får de hver ca 150-200 gram vådfoder dagligt fordelt over flere portioner, så levninger ikke står og bliver dårligt i varmen.
Tørfoder er forskelligt (Pt. er det Royal Canin og Kingsmoor) . Vådfoder er mest Lux fra Aldi. Og af og til får de noget kogt kylling med kogevand.
Hvorfor skal han ud i en særlig kurv om natten? Det forstår jeg slet ikke :-S.
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 947
Forarbejde menneskemad bør man ikke fodre sin kat med, da der er for mange tilsætningsstoffer i, som katten i længden ikke kan tåle.
Giv evt .mere vådfoder (2x daglig) eller indfør noget mere råt kød, f.eks. daggamle kyllinger, kylling, lidt lever og hjerte osv.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
De får Kingsmoor, Porta 21, Sanabelle, Iams og Josera tørfoder.
Vådfoder består som regel af Topic, Lux, Bozita, Cosma og Catessy.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Mit valg er kornfrit foder, men vælger du det, skal der mindst 1 månede til overgang fra det den får nu.
Jeg har prøvet det, min tidligere dyrlæge anbefalede det, men det var ikke godt til mine kattes pels og den ene kat som havde allergi/ eksem fik det værre på det foder.
Jeg tror mange bruger det, fordi det er et foder som købes hos dyrlægen, og der står det er udviklet/kontrolleret af dyrlæger, men mine får det aldrig mere
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 12 Svar: 177
Det skulle virke ret effektivt..
Her hjemme står der tørfoder fremme hele tiden, og så får hun en portion vådfoder, som jeg deler op til to gange i døgnet, typisk morgen og aften..
Godbidder prøver jeg ikke at overdrive.. Hun får 3 - 4 stykker hver/hver anden dag.
Og engang imellem når vi alligevel laver noget med tun eller makrel, så får hun en teskefuld af det.. Men det sker ikke så tit.
Det svinger lidt i perioder om hun når at tømme sin skål for tørfoder i løbet af en dag, men typisk spiser hun hvad der svare til en halv skål, og så vådfoder for resten.. Jeg fodre med Royal Canin - Sterelised (1 - 7 år)
Og vådfoderet er Kitekat kødstykker i sovs. Som hun elsker.
nov 2013
dec 2006
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Giv ham fri adgang til tørfoder og fyld bare skålen op og se hvor meget der bliver spist i døgnet så vil du hurtigt finde ud af hvor meget der skal i skålen af gangen, det skal ikke stå i skålen for længe (flere dage) for så mister det duft og smag, så det er vigtigt at der ikke kommer meget mere end det han spiser i af gangen..
Menneskemad er til mennesker, kattemad er til katte, så drop leverpostej og makrel (gætter på det er dåsemakrel i tomat) hvis du vil give ham andet end dåse kattemad så giv ham råt kød uden krydderier, giv ham mere vådmad mine får ca 100 gram til deling (2 stk katte) 2 gange om dagen, dvs ca 200 gram om dagen da de får morgen og aften.
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 205
Så jeg tror at hvis du giver din kat fri adgang til tørfoder og vand så skal han nok komme op på den vægt den har behov for
Og som de andre siger er leverpostej, makrel og tun nok ikke det bedste valg. Der er løg i leverpostej og det kan katte ikke tåle og så er der for meget salt i alle tre. Så giv noget vådfoder i stedet og tror egentlig det er lige meget hvilket mærke, så længe din kat kan lide det, da det bliver givet som "snack" og ikke decideret dagens hovedmåltid
jun 2015
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 16
Mængden af tørfoder svarer til den mængde der står på posen at en i hans størrelse skal have, så det er derfor han får det. Men jeg vil gøre som I skriver og lade ham have adgang til det hele dagen ad libitum og så supplere med vådfoder, som han bare elsker til raseri og vanvid
Mærket af tørfoder er egt tilfældigt valgt, da jeg fik en pose med i prisen af dyrlægen da han var oppe for at blive kastreret. Og da han ikke gad det vi ellers havde, så prøvede jeg at give ham noget, og det smagte ham (dog blev han hurtigt urinteresseret med mindre der var vådfoder blandet i.
Mht mængden af vådfoder, så får han en pose om dagen, dvs. 100 gram. Når han får leverpostej er det er klat på størrelse med en teskefuld sammen med lidt tørkost, så det er nærmere en snack. Makrel er ikke makrel i tomat, men ren fisk, der bare ikke har fået salt og andet krydderi. Han får også kogt kylling, bagt laks (uden krydderier mv).
jun 2015
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 16
Vibbse og missebanden: jeg er vokset op med hunde, og de har alle sovet hos os på skift, og jeg synes også det er super hyggeligt. Men vi venter en baby om ca 14 dage, og jeg vil ikke risikere, at han synes det kunne være hyggeligt at hoppe op i tremmesengen og putte med babyen om natten. Ikke fordi jeg tror han vil gøre den ondt med vilje, men mere hvis den lægger sig på den ved et uheld eller lign. Ved godt det sjældent sker, men har det ikke godt med det. Så derfor kommer han ikke i soveværelset normalt.
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 205
nov 2013
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Det er fint med fisk til katten hvis han kan lide det, husk dog at det skal have været frosset i 24 timer først hvis man giver det råt..
Jeg kan anbefale at få fat i nogle prøveposer på tørkost så du finder et han rigtig godt kan lide.
dec 2006
Giv ham gerne mere vådfoder. Prøv fx Lux fra Aldi (5 kr for en 400 grams dåse). Det er fuldfoder, så du kan trappe langsomt op til en hel dåse om dagen (selvfølgelig fordelt over flere portioner). Og stadig lade ham have adgang til tørfoder hele tiden.
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
fandt lige pro vet, og umiddelbart ville jeg ikke bruge det
dette er til voksne katte
Ris, byg, majs, kyllingemel, kyllingefedt, oksetalg, sildemel, roefibre, globinpulver, lakseolie, æggepulver, lecithin, mineraler, sporelementer, vitaminer.
når det står sådan så består foderet af mest ris og byg - hvilket ikke er foder til en kødæder.
prøv evt at tjek zooplus.dk (den tyske og engelske sider er dog billigere, men det er meget godt lige at kunne læse det hele). zooplus har prøvetilbud
http://www.zooplus.dk/specials/kat/trial_specials
mine 14 har fri adgang til royal canin sterilsed tørfoder
så og får de fast vådfoder hver aften - mest bozita og smilla - 2ds samt 4-5 poser a 100 g
desuden får dem som har lyst/behov for det, en pose eller flere i løbet af dagen.
mine gider ikke lux
Hvad spiser jeres katte og hvor meget?