1.183 visninger
|
Oprettet:
Ting til den første kat. {{forumTopicSubject}}
Hej folk!
Jeg er så heldig, at jeg om 3 måneder får en lille killing. Det er min første kat, så jeg vil gerne gøre det rigtigt fra starten.
HVAD skal jeg have klar til den?
Har selv tænkt:
Kattebakke
Kradsetræ
En form for hule
Skåle til mad og vand
Er der andet, som er vigtigt? En form for legetøj eller andet?
Mvh en førstegangs katteejer
maj 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 46
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
http://www.zooplus.de/shop/katzen
her kan du spare en del penge på tør-, vådfoder, krædsetrær, kattebakke m.m.
men du skal have:
- vandskål (god ide er at have flere vandskåle stående forskellige steder og ikke sammen med maden)
- madskål (en til tørfoder og en til vådfoder. Vi giver vådfoder 2 gange dagligt)
- krædsetræ (et stort et så din kat kan komme op i højden og kan stræke sig helt ud når den vætter klør. Her hjemme har vi også hylder med gulvtæppe, de kan hoppe rundt på)
- foder af god kvalitet (orijen, royal canin, applaws m.m. husk hvis du ønsker at skifte foder, skal der være en overgang hvor du blander de 2 mærker sammen)
- vådfoder (giver selv applaws, miamor, cosma, men der findes massere gode mærker, rådt kød kan også gives)
- 2 kattebakker (en god regl er en kattebakke pr. kat plus en mere)
- grus til kattebarker ( jeg bruger golden grey, der er også mange der anbefaler Extreme Classic, Cat's Best Nature Gold.)
- Legetøj
- evt. kattehule, seng m.m.
- kam
Det var lige det jeg kunne komme i tanke om håber det hjælper lidt
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 173
Marie - Har tænkt på de ting du har skrevet der :). Tak!:D
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Du skal selvfølgelig også have kattegrus og kattemad, her skal du huske at til at starte med skal du give katten det den plejer at få hos avler/ opdrætter, forhåbentlig får du madpakke med
Så kan du langsomt skifte over på det du ønsker at fodre med, husk både at give våd og tørfoder..
Legetøj: killinger leger med alt papirkugler, staniolkugler, bolde, snore, grene, kogler, kastanjer, mulighederne er mange, man behøver ikke at bruge en formue på legetøj for naturlegetøj er ofte det bedste eller det man lige har i huset
Og en papkasse der er lukket kun med et lille hul de kan kravle ind og ud af er næsten altid et hit hos katte store som små
aug 2010
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
- Transport kasse til dyrlægebesøg. Der er nogle fine nogle som også kan bruges som huler når man er hjemme. Jeg har selv denne "sandy". http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattetransport/baeretaske/182826 - vi tager skulderremmen af og ligger den i sidelommen når den står fremme som en hule
Jeg ville bare lige nævnet at nogle katte ikke kan lide at spise ud af en skål på grund af at deres knurhår rammer siden af skålen hvilket kan være ubehageligt for katten.
Andre katte er ligeglade hvilket jeg troede mine var indtil jeg forsøgte at servere deres mad på en flad tallerken(med en lille bitte kant til at holde maden indenbords) og så at den ene som altid trak maden op af skålen nu spise fra tallerken istedet for at hive maden ud.
Legetøj er meget vigtigt specielt når det er en killing, her hos os er drillepinden "bird" et hit selv hos de ældre katte Jeg køber 3 stks fordi min ene kat elsker at flå den i stykke rnår han fanger den men jeg binder tit nye fjer på den gamle stang. http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/drillepind/med_fjer/182742
godbider! altid et hit med lidt slik Mine er glade for frysetørret god, det er af rent kød og kan knuses hen ove rmaden hvis katten lige skal lokkes lidt til at prøve maden.(hvis nu man prøver en ny smag) Det er godt at sørge for at katten spiser mere end en slags mad for nogle gange udgår produkter/ingrediensen ændres også har man et problem hvis katten er fikseret på 1 slags mad.
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattesnacks/thrive/182532
Det kan nogle gange betale sig at bestille fra den tyske zooplus hvis man bestiller stort ind
jan 2012
Er du sød at fortælle min lømmel det, for hun er 1 år nu og er stadig i lømmelalderen, hun har ikke hørt efter i timen hvis den kun skulle vare et halvt år..
sep 2012
aug 2010
jan 2012
Jesper:
Jeg tror jeg har sådan en jeg tror hun har damp (adhd)
jan 2012
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Især Tiger på 4 år og 10 kg der legede Tazan i et gardin indtil gardinstangen røg ned af væggen
Katte elsker ting der dufter af "natur" ... så en pind, fjer, rund sten du finder på en gå tur er et hit at tage med hjem...
En gammel pelskrave fra en genbrugsbutik til ca en 10èr er meget spændende...
Generelt skal man tænke på hvad en kat vil bruge sin tid på i naturen... kravle op i et træ(krasse træ)... gemme sig under buske(huler)... rulle rundt i græsset (grov dørmåtte) Jagte indsekter, mus, fugle osv....
Katte er meget intelligente så de skal udfordres hver dag
jan 2012
vil du tage min den lille med på skolebænken G.H hun trænger til det
sep 2012
Nu kan jeg hoppe, springe og vifte med armene men han vender sig om og sover videre XD
jan 2012
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
Jeg havde faktisk ikke så meget da jeg fik mine katte hjem, det meste er kommet til med tiden
Mad, vandskål og kattebakke er svære at undvære men der findes billige alternativer.. Jeg har brugt bundet af et gnaverbur til kattebakke fordi det er væsentligt større end dem man kan købe og det passer mine katte bedst at der er god plads .. Jeg har en rigtig madskål til katte også, men de vil ligeså gerne spise af en tallerken hvis du har nogen der alligevel ikke skal bruges mere (jeg synes også tallerkener er nemmere at rengøre)..
Grus og mad er der virkelig mange meninger om.. Selv bruger jeg fx. krystalgrus, mens andre katte ikke vil gå på bakken når det er i.. Jeg ville nok spørge dem du får den fra om du kan købe noget af det de bruger med, eller købe samme mærke.. Så kan du skifte senere hvis det ikke passer dig og katten så godt..
Kradsemiljø eller kradsebræt er godt at have.. Selv havde jeg bare en enkelt kradsestamme i starten og så et par hylder de måtte kravle på.. Har fungeret super her, selvom de har taget stoffet rundt om min skoreol i brug som kradseting også.. Jeg har ikke haft de store problemer med at de har kradset i ting de ikke måtte.. Hvis det sker skal du være sikker på at alle kradse"positioner" er til rådighed for katten (vertikal og horisontal, så den kan kradse både ved at strække sig fremad og ved at strække sig opad.. Derudover kan du hænge et tæppe over de steder den ikke må kradse så tingene ikke bliver ødelagt..
Reglerne skal være klare fra starten - må den ikke gå på bordet eller være i sengen så skal det gælde fra dag 1.. Du kan ikke først give lov og så senere ikke give lov..
Lidt legetøj er godt at have, men som de andre siger er der ingen grund til at købe sig fattig i alt muligt fancy..
Selv har jeg en tendens til at forkæle mine katte for meget med nyt legetøj og godbidder..
okt 2011
Med glæde
aug 2010
Min mis bliver nok også ret forkælet. Elsker at forkæle mine dyr :).
jan 2012
jan 2012
okt 2011
Er slet ikke i tvivl om at der foregår mere i deres bette hjerner end vi nogensinde kan gætte os til
Og de ved lige hvordan de kan manipulere os
jan 2012
Men vil ikke undvære dem for noget i verden...
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
aug 2010
Regner med, det bliver en både og. Den skal have lov til at komme ud som alle andre katte, og kommer også ind :).
sep 2012
Med udekatte vil jeg foreslå at chippe katten også få dig en chip kattelem fordi du kan sørge for at du ikke får besøg af naboernes kat imens du ikke er hjemme.
Det vil også sikre at din kat har et tilflugsted hvis den kommer op og skænes med en anden kat eller hund. (mine kat er blevet jagtet af en krage:P)
aug 2010
Ej, hvor mærkeligt.. xD.
okt 2011
Det er nemt at få ordnet hele pakken hos dyrlægen: Vac. chip/øremærkning, Reg. og neutralisering.... hvis ikke din opdrætter allerede har det hele med i prisen
aug 2010
Er der nogen herinde der har erfaring med Odense Dyreklinik? Jeg kigger allerede nu nemlig, så jeg ved nogenlunde hvad jeg skal spare op med det samme :).
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
aug 2010
dec 2006
Kattesikkert net for vinduer og altan er mest for dem, der bor i lejlighed på X. sal. Nettet gør, at man kan lufte ud uden at risikere, at katten dratter ned (hvilket desværre sker for en masse katte hvert eneste år).
Hvis du bor et trafikeret sted -eller i tæt lavbyggeri, hvor det kan tænkes, at naboer vil klage over katte i deres haver - kan du overveje at indhegne haven.
aug 2010
Vores vej er ikke vildt trafikkeret, men der kommer da biler. Og tror ikke det bliver et problem med naboer, vi bor på landet hvor der i forvejen er folk der holder kat :).
dec 2006
Nemlig. Jeg glemmer aldrig tråden om den kat, der lige var flyttet i nyt hjem og hængte sig i terrassedøren, der var åbnet skråt indad
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
De 2 dyrelæger er virkelig gode og har forstand på katte. Dawn har haft Birmaer det mest af sit liv og har speciale i dyreadfærd ved katte og hunde
aug 2010
Marie - Hvordan er de med priser på neutralisering, vaccination osv? Tak for linket, det er rart med et par forskellige steder at kunne kigge på :).
nov 2012
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
jan 2012
En dyrlæge med det helt store udstyr, og en med klinik hjemme og ikke så meget udstyr, men halv pris af den anden, de er begge super dygtige og som sagt med speciale i katte og smådyr..
nov 2012
Ting til den første kat.