{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.565 visninger | Oprettet:

Hankatte der slås? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har to hankatte som er brødre. De er begyndt at slås rigtig meget. det er næsten konstant udover når en af dem sover. det er stået på i omkring to mdr. nu. og jeg har allerede været ved dyrlæge 3 gange fordi en af dem er kommet til skade i deres kamp. Jeg er begyndt på feliway for ca. 3 uger siden, og det lader ikke til at hjælpe endnu. vil dog prøve igen næste mdr. da det muligvis først begynder og hjælpe efter en mdr.

de er 11 mdr gammel. og indekatte... og er kastereret begge to.

Nogle idéer til hvad man kan gøre for at stoppe det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hankatte der slås?
  • #2   17. feb 2013 nåh ja det glemte jeg at skrive.. ja det er det (skriver også lige det i første indlæg)

• #3   17. feb 2013 Hmm.. mine katte er også brødre og at de har perioder hvor de slås mere end andre.

Men jeg har i bakspejlet bemærket at da jeg kun havde 1 toilet til dem sloges de oftere. Selvom de ikke var i nærheden af toilettet var det lidt som om at deres kamp om toilettet blev strukket til hele dagen. de sloges simpelt hen om hvem der havde territoriet. Da de fik i alt 3 toiletter kunne jeg mærke at slås kampene begyndte af forsvinde. - <b>det her var lige omkring deres 1 års alder og de var også kastreret men efter de blev "voksne" holdt de op med at synes det var sjovt at dele pænt. </b>

Hvis de keder sig vil de også slås oftere. Specielt om vinteren hvor de ikke gider ud i sneen. Jeg leger ekstra meget med dem om vinteren specielt lige før senge tid så de kan få brugt noget energi positivt.

• #5   17. feb 2013 mine katte har to toiletter. ^^

og ja de er indekatte, det står også i første indlæg.

• #7   17. feb 2013 3 toiletter til 2 katte...ikke færre

• #8   17. feb 2013 Pernille

Ja. Hvis man har toiletproblemer, det er ikke et krav smiley

Jeg ville ikke være bekymret (af samme årsag som andre har nævnt) men lær at klippe deres klør og gør det jævnligt, så de kan gøre knap så meget skade på hinanden

• #9   17. feb 2013 Felis. specielt katte der er brødre vil kunne lære at enes selvom de har kampe. Det er derfor man anbefaler at få 2 killinger fra samme kuld.

Mine katte var indekatte i 5 år og selvom de sloges nu og da så elskede de hinanden og kunne godt lide at putte sammen. Der var kamp om yndlings pladsen men lige så snart de blev distraheret glemte de alt om det.

Der er altså ikke noget med at deres indbyrdes forhold er ødelagt for altid...

Der er hverken mere eller mindre territorier kamp efter de blev udekatte, de er brødre og som brødre slås de. De slås når de keder sig men generelt ligger de og putter ved siden af hinanden.

• #10   17. feb 2013 Som de andre også har været inde på så er det meget normal adfærd, de er nu i en alder hvor magtkampene for alvor er i gang, og de kampe vil nok for altid forekomme, for hvis den ene ikke for evigt acceptere at den er unerkat, så vil den altid forsøge at komme op i hierakiet..

Du skal bare lade dem tage deres kampe, de vil formentlig blive sjældnere med alderen men nok aldrig forvinde, men ja som Felis er inde på så er noget af årsagen jo også at de er indekatte og pladsen er mindre end hvis de var udenfor, om den ene ville jage den anden væk er nu ikke sikkert..

Min søster har 2 hankatte fra samme kuld, de tager også deres ture og begyndte især på de da de var omkring 1år, de er nu 1,5 år, de kommer ud i snor og den ene er øverst i hierakiet udenfor og den anden er det indenfor smiley Men de kæmper stadig for at bestemme fra tid til anden smiley

• #12   17. feb 2013 Kattene var 11 måneder og er brødre som Tina skriver.
    Mine kæmpede meget og heldigvis fik jeg altid stoppet dem inden det gik galt men jeg kunne da også have været uheldig at skulle have været til dyrlægen med en kat med et bid i øret eller andet. Nu var jeg studerende og derfor heldigvis hjemme meget og kunne stoppe dem.

Jeg siger ikke at jeg har forfærdeligt mange års erfaring men jeg ved fra erfaring at katte i 1 års alderen slås meget og måske måske ikke vil det ændre sig om et par måneder.

Ud fra Tinas beskrivelse lyder situationen præcis som mine egne katte men som sagt var jeg heldig og slap for dyrlæge besøg. Vi jokede meget om at de kæmpede om hvem der var top kat og at det skiftede på daglig basis. Jeg ville helt klart set tiden an når de kun er 11 måneder.

Men jeg kan godt forstå Tina spørger om der er noget hun kan gøre og jeg ville forsøge at aktivere kattene ekstra meget for at de slapper mere af.

• #13   17. feb 2013 Tak for alle jeres svar smiley

jeg har haft katte hele mit liv, så jeg ved godt det er almindelig adfærd.

Men har dog aldrig oplevet at nogle af mine katte har slåsset sådan.

En ven har sagt katteurt måske hjælper? Er det noget i tror ville kunne hjælpe?

Jeg har også læst at det måske vil hjælpe at få en af dem passet et andet sted i nogle uger?

• #14   17. feb 2013 Jeg tror ikke det er en god ide at skille kattene ad..

Katteurt vil jeg ikke gøre mig klog på..

• #15   17. feb 2013 hvis du adskiller dem helt så bliver det bare sværre når de skal se hinanden igen fordi de vil se den anden kat som en "fremmed" Det sker også når man har haft sin ene kat overnattende hos dyrlægen eller andet.

Alle katte opfører sig forskelligt med katteurt mine bliver først helt overaktive og spæner rundt i hele huset også lægger de sig udmattet og vil bare nusses. men de gider det kun hvis det er noget de sjældent får. hvis jeg forsøger at forkæle dem med katteurt hver dag så gider de det ikke smiley
    Jeg ved at jeg helst skal give mine katteurt hver for sig for ellers vil de gerne slås om det. så hvis du forsøger med katteurten er det godt at have 2 ting du smører det ud på.

• #17   17. feb 2013 godt nok det var også det jeg tænkte smiley

• #18   17. feb 2013 Jeg lærte et tricks af min første opdrætter, når 2 katte bliver lidt for vilde, og skaber uro i flokken, satte hun de to uro stifter op på hvert sit skab, så sad de der og gloede en tid, til de var klar til at komme ned ( de kunne ikke selv komme op på de skabe)
    Jeg bruger det også selv, men her er det så et lille badeværelset vindue og et skab, det hjælper med den tænke pause i mange tilfælde.

Kommentér på:
Hankatte der slås?

Annonce