{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.541 visninger | Oprettet:

foder + krystaller + undervægtig {{forumTopicSubject}}

jeg har en kastreret maine coon på snart 4 år, han havde for 3 måneder siden krystaller i urinen, vi fik ham dyrelæge behandlet og det gik helt fint, han kom på noget foder der hedder rc urinary high delution i en periode, tror det var en månedstid han fik det, og derefter over på noget foder der hedder rc neutered young male, som er det jeg fodrer med nu.

Problemet er bare at han vejer lige i underkanten, og har derfor brug for noget foder han kan tage lidt på af, men som samtidig forebygger mod krystaller, og da det foder han er på nu er beregnet til kastrerede katte, feder det ikke ret meget, da de fleste kastrater tager på, det gør min bare ikke desværre.

nogen der har samme problem, som evt kunne anbefale noget foder? mærket er lige meget bare det er kvalitets foder (:

på forhånd tak (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foder + krystaller + undervægtig
  • #1   14. dec 2012 Jeg vil anbefale dig at skifte det foder ud, du bruger nu. Der er alt for meget korn i. Giv ham enten Applaws eller Porta 21 og så råt kød eller dåsemad mindst 2 gange dagligt.

  • #2   14. dec 2012 må han godt få råt kød når han døjer med krystaller i urinen?

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.365
    #3   14. dec 2012 Når din kat døjer med krystaller i urinen, ville jeg give ham en 1 eller 1/2 tranebærs tablet 2 gange om ugen, det gør urinen sur, så der ikke danner sig krystaller i urinen. smiley

    "Tranebær gør surhedsgraden på urinen så sur, at det er svært for bakterier at formere sig i urinrøret. Samtidig virker det ved, at bakterier har sværere ved at sætte sig fast i urinrøret, som derfor skylles ud sammen med urinen."


  • #5   14. dec 2012 Der er også denne:
    http://www.catinfo.org/


  • #7   14. dec 2012 anette p: nu har jeg sat og læst lidt på den side, og det giver meget mening, men betyder det så at jeg bare kan købe et stykke oksekød eller noget i den stil og give ham, eller er der et sted man kan købe noget råt foder som er specielt lavet til katte eller hvordan?

  • #8   14. dec 2012 * Felis *: nu bliver jeg lidt forvirret, for jeg spurgte min dyrlæge dengang han kom i behandling, om jeg måtte give ham tun, for det har han været vant til før i tiden, og hun sagde at jeg under ingen omstændigheder måtte give ham fisk?

  • #9   14. dec 2012 vådfoder? altså dåsemad fra kvickly eller hvorfra? har aldrig rigtig givet ham dåsemad da jeg fik og vide af dyrlægen at tarmene kunne klistre sammen af det?

  • #11   14. dec 2012 Alicia ** jeg fik og vide af dyrlægen at tarmene kunne klistre sammen af det**

    De siger meget sjovt om foder, de dyrlæger, men den der har jeg alligevel aldrig hørt før. Haha smiley

    Alicia - prøv at søge på vådfoder i forum - der har været maaaange gode tråde om emnet. smiley


  • #12   14. dec 2012 Tarme klistre sammen? Den lyder lidt langt ude...
    Kan ellers, som mange andre, rekommendere Lux fra Aldi. Den er fri fra korn og sukker og er billig, findes i 4 smager (herhjemme spises dog de to der er klumper med gele - pate er for babyer mener Trolden). ellers findes der masser af gode og dyre mærker hvis du kigger lidt rundt på f eks zooplus.


  • #13   14. dec 2012 vi køber nogle gange sådanne nogle fisk på frost i rema nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad de hedder, noget med pengasius tror jeg, men kan han så godt få det, bare det er kogt eller? skal kyllingen være rå eller kogt eller?

    hvor meget dåsefoder skal han have om dagen, og skal det være hverdag?

    undskyld de mange spørgsmål men har bare altid fodret ham med tørfoder, så det er helt nyt for mig det her (:

    det kunne da godt være jeg skulle overveje en anden dyrlæge så..


  • #14   14. dec 2012 Jeg vil sige slet ikke tun - hverken fra dåse eller fersk. Tunkød har ophobet mange tungmetaller i sig. Jo ældre tunfisken er, desto mere er der ophobet.

    Pengasius er også noget skidt.
    Prøv i stedet med kogt sej fx.

    Også her i huset er LUX det primære vådfoder.


  • #15   14. dec 2012 Kylling kan du give enten kogt eller rå. Jeg koger kylling til mine katte, og giver dem så lidt af kogevandet også. Det smager godt og væske er altid godt for nyrer og urinveje smiley

  • #16   14. dec 2012 jeg tror jeg vil et smut i aldi så, og på udkig efter en anden dyrlæge (:

  • #17   14. dec 2012 okay så (: hvad med torsk, oksekød, svinekød og pålæg? må han også godt få det? og også råt eller kogt?

  • #19   14. dec 2012 Herhjemme er and en stor success pt. Og halvkogt torsk. Vi er vegetarer, så Trolden har sin egen skuffe til 'kattemad' i fryseren. smiley
    Han får råt en gang om dagen og Lux to gange. Også spiser han ca 20-30 g tørfoder ved siden af ( lidt over 1/2 nupo måleske, så det er ret lidt).


  • #20   14. dec 2012 R. B: det vil jeg lige prøve og kigge på så (:

  • #21   14. dec 2012 Pålæg er ikke godt pga. tilsat salt, løgekstrakt og hvad der ellers kan være i.
    Fersk kød - råt eller kogt, som katten nu foretrækker det smiley
    Nogle giver deres katte rå fisk - og har så haft fisken i dybfryser X antal timer for at dræbe evt. parasitter. Jeg koger/damper det.

    PS: Hvis din kat ikke er vant til vådfoder i nogen form, så start langsomt op, så maven kan vænne sig til det.


  • #22   14. dec 2012 Jennie S: altså to dåser om dagen? smiley

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.365
    #23   14. dec 2012 Jeg ville ikke give min kat eller mig selv Pengasius fisken, du kan læse her hvorfor. smiley

    ""Pangas vrimler med høje niveauer af giftstoffer og bakterier. (industrial effluents, arsenic, and toxic and hazardous by-products of the growing industrial sector, polychlorinated biphenyls (PCBs), DDT and its metabolites (DDTs), metal contaminants, chlordane-related compounds (CHLs), hexachlorocyclohexane isomers (HCHs), and hexachlorobenzene (HCB)). (Industrispildevand, arsen og giftige og farlige biprodukter fra den voksende industrisektor, polychlorerede biphenyler (PCB), DDT og dets metabolitter (DDTS), metal forurenende stoffer, chlordan-relaterede forbindelser (Chl'er), hexachlorcyclohexanisomerer (HCHs), og hexachlorbenzen (HCB)). The reasons are that the Mekong River is one of the most polluted rivers on the planet and this is where pangas are farmed and industries along the river dump chemicals and industrial waste directly into it.

    Årsagerne er, at Mekong-floden er en af ??de mest forurenede floder på planeten, og det er her pangas er opdrættet og industrier langs floden dump kemikalier og industriaffald direkte ind i den. To Note: a friend lab tests these fish and tells us to avoid eating them due to high amounts of contamination . At bemærke: en ven lab tester disse fisk og fortæller os at undgå at spise dem på grund af høje mængder af forurening . Regardless of the reports and recommendations against selling them, the supermarkets still sell them to the general public knowing they are contaminated. Uanset hvilke rapporter og anbefalinger mod at sælge dem, supermarkederne stadig sælge dem til den brede offentlighed at vide, de er forurenede.""

    http://translate.google.com/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.dietmindspirit.org/2008/01/30/why-you-shouldnt-eat-this-fish-pangas-pangasius-vietnamese-river-cobbler-white-catfish-gray-sole/&prev=/search%3Fq%3Dpangasius%2Bfilet%2Bkat%26hl%3Dda%26sa%3DX%26tbo%3Dd%26biw%3D1213%26bih%3D651%26site%3Dwebhp&sa=X&ei=CTXLUO6QLuns0gX7k4Fw&ved=0CDAQ7gEwAA


  • #24   14. dec 2012 Alicia,
    Nå nej, han får ca 1/2 dåse om dagen (200 g), fordelt på to gange.
    Gad vide hvor stor hans mave ville være hvis han fik spist de mængder... smiley smiley


  • #25   14. dec 2012 Tinka: okay så (: men det vil sige at jeg faktisk bare kan fodre ham med det kød som vi også spiser? det er noget nemmere hvertfald (:

    og lige et par spørgsmål til, når jeg nu begynder at skifte til råt foder, skal det så foregå ligesom når man skifter tørfoder? altså starte med at give 3/4 tørfoder og så 1/4 råt foder og så øge det lige så stille eller kan man godt bare skifte sådan uden videre?

    og og og, når han så får råt foder så er der ingen risiko for at jeg lige pludselig skal babu afsted til dyrlæge med urinsten og krystaller igen eller?


  • #26   14. dec 2012 jennie s: nå okay, kunne heller ikke helt forstå hvordan man lille mis skulle spise så meget om dagen (:

  • #27   14. dec 2012 Janne.*: hold da op, det vidste jeg slet ikke, så er det hvertfald også slut med at give hundene det smiley

  • #28   14. dec 2012 Nej, pludselig skift ville jeg ikke turde pga. risiko for mavebøvl.
    Man kan ikke sådan måle op i 3/4 foder osv. - mængden af vådfoder og tørfoder kan jo heller ikke sammenlignes direkte i vægtfylde og kalorier osv.

    Du kan starte med at give ham nogle lunser råt kød, og se hvad han siger til det, og hvordan maven reagerer på det. Nogle missemaver skal vænnes meget langsomt til kød/vådfoder.

    Jeg vil mene at risikoen for "babu" pga. krystaller mindskes, når katten får meget vådfoder. Heldigvis har jeg ikke selv erfaringer med den slags, men har før læst at katteejere har fået bugt med gentagne krystaldannelser ved at gå over til at fodre primært med vådt.

    Mener der står noget om det i det link, jeg lagde ind længere oppe i tråden.


  • #29   14. dec 2012 kan varmt anbefale den blå lux =) jeg bruger pt arion min hankat har taget fint på a det

  • #30   14. dec 2012 okay så (: nu nævner i meget kylling, men hvad med oksekød og svinekød?

  • #31   14. dec 2012 Min gamle (13 år) hankat, har bøvlet med krystaller i urinen. Men siden juli, hvor vi købte 2 killinger, har de fået råt. De har et godt tørfoder stående, men rører det sjældent. Så nu får alle katte plus hunden barf. Ingen døjer med krystaller mere.

  • #32   14. dec 2012 De får alt kød råt, bla. ; hest , gris , okse , kylling , fisk (som har været frossen).

  • #38   14. dec 2012 Jeg fodre også Tarzan med råt og dåsemad smiley Han får vådfoder en gang dagligt (nu vi bor hos min mor, og der er en kat mere + en hund der er ret irriteret over kattene får vådfoder), da jeg havde ham hjemme, fik han dog også kun 1 gang, nogle gange 2 gange. Råt kød får han meget sjældent hos min mor, da hun altid kun har fodret med tørkost (jeg har lært hende en del, efter jeg er kommet herind ;)).
    Derhjemme fik han råd ca. hver anden dag, og når han ikke fik råt, fik han kød uden ben tilberedt.

    Synes din dyrlæge virker som en mærkelig fætter, med de kommentare han/hun kommer med.
    Du kan søge på vådfoder og råfodring herinde, der er en masse spændende læsning smiley


Kommentér på:
foder + krystaller + undervægtig

Annonce