foder + krystaller + undervægtig {{forumTopicSubject}}
jeg har en kastreret maine coon på snart 4 år, han havde for 3 måneder siden krystaller i urinen, vi fik ham dyrelæge behandlet og det gik helt fint, han kom på noget foder der hedder rc urinary high delution i en periode, tror det var en månedstid han fik det, og derefter over på noget foder der hedder rc neutered young male, som er det jeg fodrer med nu.
Problemet er bare at han vejer lige i underkanten, og har derfor brug for noget foder han kan tage lidt på af, men som samtidig forebygger mod krystaller, og da det foder han er på nu er beregnet til kastrerede katte, feder det ikke ret meget, da de fleste kastrater tager på, det gør min bare ikke desværre.
nogen der har samme problem, som evt kunne anbefale noget foder? mærket er lige meget bare det er kvalitets foder (:
på forhånd tak (:
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
maj 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 65
Følger: 17 Følgere: 153 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
"Tranebær gør surhedsgraden på urinen så sur, at det er svært for bakterier at formere sig i urinrøret. Samtidig virker det ved, at bakterier har sværere ved at sætte sig fast i urinrøret, som derfor skylles ud sammen med urinen."
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Annoncer: 1 Emner: 68 Svar: 9.959
http://www.catinfo.org/
maj 2009
maj 2009
maj 2009
dec 2006
De siger meget sjovt om foder, de dyrlæger, men den der har jeg alligevel aldrig hørt før. Haha
Alicia - prøv at søge på vådfoder i forum - der har været maaaange gode tråde om emnet.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 668
Kan ellers, som mange andre, rekommendere Lux fra Aldi. Den er fri fra korn og sukker og er billig, findes i 4 smager (herhjemme spises dog de to der er klumper med gele - pate er for babyer mener Trolden). ellers findes der masser af gode og dyre mærker hvis du kigger lidt rundt på f eks zooplus.
maj 2009
hvor meget dåsefoder skal han have om dagen, og skal det være hverdag?
undskyld de mange spørgsmål men har bare altid fodret ham med tørfoder, så det er helt nyt for mig det her (:
det kunne da godt være jeg skulle overveje en anden dyrlæge så..
dec 2006
Pengasius er også noget skidt.
Prøv i stedet med kogt sej fx.
Også her i huset er LUX det primære vådfoder.
dec 2006
maj 2009
maj 2009
jul 2012
Han får råt en gang om dagen og Lux to gange. Også spiser han ca 20-30 g tørfoder ved siden af ( lidt over 1/2 nupo måleske, så det er ret lidt).
maj 2009
dec 2006
Fersk kød - råt eller kogt, som katten nu foretrækker det
Nogle giver deres katte rå fisk - og har så haft fisken i dybfryser X antal timer for at dræbe evt. parasitter. Jeg koger/damper det.
PS: Hvis din kat ikke er vant til vådfoder i nogen form, så start langsomt op, så maven kan vænne sig til det.
maj 2009
Følger: 17 Følgere: 153 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
""Pangas vrimler med høje niveauer af giftstoffer og bakterier. (industrial effluents, arsenic, and toxic and hazardous by-products of the growing industrial sector, polychlorinated biphenyls (PCBs), DDT and its metabolites (DDTs), metal contaminants, chlordane-related compounds (CHLs), hexachlorocyclohexane isomers (HCHs), and hexachlorobenzene (HCB)). (Industrispildevand, arsen og giftige og farlige biprodukter fra den voksende industrisektor, polychlorerede biphenyler (PCB), DDT og dets metabolitter (DDTS), metal forurenende stoffer, chlordan-relaterede forbindelser (Chl'er), hexachlorcyclohexanisomerer (HCHs), og hexachlorbenzen (HCB)). The reasons are that the Mekong River is one of the most polluted rivers on the planet and this is where pangas are farmed and industries along the river dump chemicals and industrial waste directly into it.
Årsagerne er, at Mekong-floden er en af ??de mest forurenede floder på planeten, og det er her pangas er opdrættet og industrier langs floden dump kemikalier og industriaffald direkte ind i den. To Note: a friend lab tests these fish and tells us to avoid eating them due to high amounts of contamination . At bemærke: en ven lab tester disse fisk og fortæller os at undgå at spise dem på grund af høje mængder af forurening . Regardless of the reports and recommendations against selling them, the supermarkets still sell them to the general public knowing they are contaminated. Uanset hvilke rapporter og anbefalinger mod at sælge dem, supermarkederne stadig sælge dem til den brede offentlighed at vide, de er forurenede.""
http://translate.google.com/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.dietmindspirit.org/2008/01/30/why-you-shouldnt-eat-this-fish-pangas-pangasius-vietnamese-river-cobbler-white-catfish-gray-sole/&prev=/search%3Fq%3Dpangasius%2Bfilet%2Bkat%26hl%3Dda%26sa%3DX%26tbo%3Dd%26biw%3D1213%26bih%3D651%26site%3Dwebhp&sa=X&ei=CTXLUO6QLuns0gX7k4Fw&ved=0CDAQ7gEwAA
jul 2012
Nå nej, han får ca 1/2 dåse om dagen (200 g), fordelt på to gange.
Gad vide hvor stor hans mave ville være hvis han fik spist de mængder...
maj 2009
og lige et par spørgsmål til, når jeg nu begynder at skifte til råt foder, skal det så foregå ligesom når man skifter tørfoder? altså starte med at give 3/4 tørfoder og så 1/4 råt foder og så øge det lige så stille eller kan man godt bare skifte sådan uden videre?
og og og, når han så får råt foder så er der ingen risiko for at jeg lige pludselig skal babu afsted til dyrlæge med urinsten og krystaller igen eller?
maj 2009
maj 2009
dec 2006
Man kan ikke sådan måle op i 3/4 foder osv. - mængden af vådfoder og tørfoder kan jo heller ikke sammenlignes direkte i vægtfylde og kalorier osv.
Du kan starte med at give ham nogle lunser råt kød, og se hvad han siger til det, og hvordan maven reagerer på det. Nogle missemaver skal vænnes meget langsomt til kød/vådfoder.
Jeg vil mene at risikoen for "babu" pga. krystaller mindskes, når katten får meget vådfoder. Heldigvis har jeg ikke selv erfaringer med den slags, men har før læst at katteejere har fået bugt med gentagne krystaldannelser ved at gå over til at fodre primært med vådt.
Mener der står noget om det i det link, jeg lagde ind længere oppe i tråden.
dec 2006
Følger: 14 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 36 Svar: 210
maj 2009
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 229
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 229
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Derhjemme fik han råd ca. hver anden dag, og når han ikke fik råt, fik han kød uden ben tilberedt.
Synes din dyrlæge virker som en mærkelig fætter, med de kommentare han/hun kommer med.
Du kan søge på vådfoder og råfodring herinde, der er en masse spændende læsning
foder + krystaller + undervægtig