{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.645 visninger | Oprettet:

René
René
Tilmeldt:
31. aug 2013
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 67

Foder til forebyggelse af krystaller/blæresten {{forumTopicSubject}}

Hej forum..

Vores hankat Leffe på 16mdr, er pt hos dyrelægen, pga blod i urinen.. smiley
Så jeg har på fornemmelsen at han ender ud med at skulle på diæt foder..

Jeg kender de kendte mærker som dyrlægerne gerne vil sælge.. Men har i flere bud på et foder en kat som ham ville kunne tåle?
Vi er jo ude i noget med lavt indhold af kalcium, fosfor og magnesium.. Evt fra zooplus ..

Men hvor lave skal de tal være? (Får naturligvis en snak med lægen når jeg henter ham igen)

Jeg kan se at Hills har følgende tal i deres Hill's Prescription Diet Feline c/d Multicare med kylling:

Kalcium 0,7%
Fosfor 0,69%
Magnesium 0,06

Vi gir pt applauws, og vi har et ret stort lager af det, som vi nok ender ud med ikke at kunne bruge.. smiley

Applauws
Data:
Kalcium 2,0%
Fosfor 1,5%
Magnesium (ikke opgivet)

René


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til forebyggelse af krystaller/blæresten
  • Badedyret
    Badedyret Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #1   9. okt 2014 Hej.
    Ja jeg kan godt forstå at du søger andre produkter, end dem dyrelægen har liggende(f.eks Hills) da disse som regel er vildt dyre. jeg har ikke selv en kat med blæreproblemer, så jeg kan ikke give dig et ordentlig svar her.
    Dog synes jeg at det er en god idé at man sætter spørgsmålstegn ved at dyrelægen anbefaler et specifikt foder, som han/hun liiige tilfældigvis har på hylden. anbefaler dyrelægen dette pga. kvaliteten eller anbefaler dyrelægen dette pga. økonomien i det...?
    Dog mener jeg at man selvfølgelig skal lytte til sin dyrelæge, men dog bør man være lidt skeptisk overfor deres anbefalinger.
    Jeg følger spændt med i denne tråd...


  • #2   9. okt 2014 Tak Peter..

    Det er af nettop den grund at jeg ønsker et modsvar til det dyrelægen evt måtte anbefale senere i dag.
    Også for at have et bredere udvalg, så de indimellem kan smage noget andet. Udsigten til 16år med samme mad er lidt træls..


  • #3   9. okt 2014 Giver du din kat vådfoder/råt kød. Det er super grundet indholdet af væske. Katte er dårlige til at drikke nok af dem selv.
    Mange urinvejsproblemer kan undgås ved at sørge for, at katten får nok væske.



  • #4   9. okt 2014 Ellers fodrer vi selv med Kingsmoor Pure til kat af stor race, og er rigtig glade for det.

  • Badedyret
    Badedyret Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #5   9. okt 2014 Jeg har hørt meget godt om Kingsmoors kattefoder. Dog lidt underligt at de ikke har et "almineligt" foder til voksne katte. De har vidst nok foder til steriliserede katte, foder til voksne katte af stor race... men ikke foder til voksne katte af "almindelig race/størrelse" smiley

  • #6   9. okt 2014 Vi giver dem os våd foder og indimellem råt kød..

    Så det er et alternativ til dyrelægens typiske anbefaling fra egne hylder jeg leder efter.. Men det SKAL være møntet på urinveje..


  • #7   9. okt 2014 Jeg har selv en kat med tendens til urinvejsproblemer..

    Som start for at helbrede katten her og nu skal du følge dyrlægens anvisning, men når så problemet er løst og du søger noget forebyggende, så skal jeg indrømme at jeg ikke har turdet andet end at følge det dyrlægen har rådet til, da jeg også kontaktede producenten og spurgte til indhold og virkning m.m.

    Så jeg har i mange år fodret med Royal Canin Young female (da jeg har hunkat, findes til hankat så hedder det Young male)

    Den kan også købes på zooplus, men hovedagen er egentligt at finde et produkt med meget lav magnesium indhold og så sørge for at katten får så meget væske så muligt, min kat er ikke særlig god til at drikke vand, så jeg gør det at hun får dåsemad uden korn og med højt kød indhold 2 gange om dagen og så får hun vand i så det bliver en slags suppe, på den måde får jeg ca. min. 1 dl vand i hende ekstra om dagen, og det har i hvert fald hold krystallerne på afstand, hun har haft krystaller 2 gange i sit 7 årige liv, første gang som 3 årig og så sidste sommer, men hun er samtidig også overvægtig hvilket også har en indflydelse smiley


  • Bente N
    Bente N Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #8   9. okt 2014 Nullermand får Royal Canin "sterilised 37"
    Katte kan jo være frygtelige kræsne mht. hvad de vil æde, så få en prøvepose med hjem og nøjes med at købe et par kg.
    Min erfaring er at de handlende gerne bytter varen, hvis det ikke falder i kattens smag ;).
    Hilsen Bente


  • #9   9. okt 2014 Min erfaring er jo mere kød jo bedre.. Jeg havde en kat der fik krystaller af foder til sterilliseret katte.. Siden der har jeg holdt mig LANGT fra det smiley

  • #10   9. okt 2014 Vi gir dem indimellem råt kød, men de mister interessen på den lange bane, derfor er det kun periodevis vi gir dem råt kød.

    Hvis jeg bare vidste/kendte de tøre facts om magnesium indholdet i % mm, så ville jeg bedre kunne købe det rigtige foder.. (Til en krystal ramt hankat)

    Jeg tænker at foder til neutraliseret katte, er lavere på nogle af de %'er, men ikke nødvendigvis så lave som diæt foderet, eftersom de mere eller mindre "kun" skal forebygge urinvejs problemerne. Diæt foderet skal være med til at løse problemet, samt holde det væk.

    Kunne se at sanabelle kan fås med magnesium ned til 0,07%, og til en noget bedre pris, end det lægen sikkert vil sælge ud af..


  • #11   9. okt 2014 Tilføjelse..
    Har lige skrevet til zooplus for at få data om magnesium indholdet, i den applauws vi har 17kg uåbnet af, og 6kg åbnet.. smiley


  • #12   9. okt 2014 RC steriliesede indeholder samme magnesium som de andre produkter fra RC, nemlig 0,08%, forskellen er blot at der er mindre fedt.

    For at mindske risikoen for urinvejslidelser skal magnesium indholdet være under 0,1%, og det opvejer størstedelen af produkterne heldigvis.
    Des lavere des bedre selvfølgelig smiley
    Sanabelle Urinary kan anbefales, dog vil jeg blande det med et foder der har mere protein smiley

    Derudover vil jeg anbefale dig at give vådkost, hvor der hverken er tilsat korn eller sukker (her evt. lux fra aldi, billigt og godt)

    God bedring til din dreng


  • #13   9. okt 2014 Fik lige en tilbagemelding fra zooplus.

    Ifølge produktbeskrivelsen, magnesium indholdet i 182164.4 Applaws med kylling & laks-Økonomipakke: 2 x 7,5 kg udgør 4 mg/kg.
    Men er det for meget??


  • #14   9. okt 2014 Jeg har ikke personlig erfaring med krystaller.

    Men kan du ikke blande dit Applaws med noget andet foder? For hvis du finder noget med lavt indhold af magnesium, så vil det naturligt sænke det totale indtag af magnesium, og så kan du over noget tid alligevel få brugt dit foder.
    Jeg mener også, at alt hvad du kan give af råt eller vådt vil være godt, og er kattene kræsne, så giv dem det de helst vil have.
    Men helt klart, giv dem de dyrlægen anbefaler i denne akutte fase.

    God bedring med katten smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.365
    #15   9. okt 2014 René...Du kan også samtidig give din kat tranebær som gør urinen sur, som forebyggende 1 gang om ugen. smiley Find en der er mange mg tranebær i.

  • #16   9. okt 2014 Opdatering..

    Vores lille herre er hjemme hos os igen, incl en regning på 2700kr (incl 3,5kg foder)

    Der blev fundet krystaller. (Mener det var struvit-sten)
    Lægen nåede ikke at udtage en urinprøve med kanyle. Han tissede af sig selv.. Vist nok ved påbegyndelse af narkosen. Så prøven der er blevet taget er ikke steril.
    Men den viste dog krystaller.

    Så nu er han på en krystal opløsende diæt, samt antibiotika og smertestillende.

    Lægen mente at jeg skulle give krystalopløsende foder i resten af hans tid, det mener jeg måske er overkill.. Har os læst at den slags foder, vil gi oxalat-sten på sigt.. Så tanken er at få ham rask, og så gi ham noget forbyggende, eller som minimum noget der har bedre tal end applauws.m
    Applauws er meget vellidt af vores katte, men måske ikke det rigtige for en neutraliseret kat? Ihvertfald ikke vores..

    Ifø applauws, er der magnesium indhold på 0,0004% (hvilket jo umuligt kan passe) så dem skal jeg lige ha de rigtige info ud af, så jeg ved hvad jeg har med at gøre..

    Jeg vil returnere den uåbnede mad, hvis muligt, og så gå efter noget med bedre værdier.. Eks sanabelle.. Deres indhold ser fint ud..

    Fandt dette på nettet, som er en go retningssnor...

    Forebyggelse af blæresten kat.
    Giv din kat et godt foder, og undgå urinvejskrystaller og sten
    · Magnesiumindholdet bør være lavt, dvs. mindre end 0,1 %.
    . Magnesium øger risikoen for urinvejssten, især hvis urinens pH er høj
    · Kulhydratindholdet i foderet bør være lavt, dvs. mindre end 40 %
    . Når et kulhydratrigt foder omsættes i katten sker der en forøgelse af urinens pH
    · Aske og Calcium
    . Et højt indhold af aske (over 10%) tyder på et højt indhold af knogler i de anvendte råvarer. Der er en direkte sammenhæng mellem indholdet af aske og calcium i forhold til tørstof i foderet. Calcium øger risikoen for sten.
    . Et højt indhold af aske mindsker fordøjeligheden af foderet


    Et godt kattefoder kan indeholde:
    · Essentielle aminosyrer (10 ud af de 22 forskellige aminosyrer kan katten ikke selv danne, så de er essentielle (livsnødvendige)). Animalsk protein (kød) har mange essentielle aminosyrer og giver god smag for katten, der er et rovdyr.
    · Livsnødvendige fedtsyrer (Arachidonsyre, linolsyre)
    · Omega 3 fedtsyrer fra fisk
    · Taurin (ved for lavt indhold, under 32 mg / 100 g tørstof af denne aminosyre, ses både hjertesygdomme, blindhed og reproduktionsproblemer)

    Kilde http://www.roslevdyreklinik.dk/Pages/vis.asp?id=41


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.365
    #17   9. okt 2014 Kulhydratindholdet og magnesiumindholdet er også meget vigtigt at det er lavt. Det hjælper ikke så meget hvis kun det er magnesium indholdet er lavt. smiley

  • #18   9. okt 2014 Janne
    Nej den fangede jeg.. Så nu er det igang med lys og lygte.. smiley


  • #19   9. okt 2014 jeg har selv en som for nogle mdr siden fik krystaller. Og her fik jeg rc urinay med hjem, og han skulle bare spise posen, og så kunne jeg gå tilbage på rc sterilised (rc sterilsed er lavet til katte som har tendens til urinvejsproblemer - der er noget i som gør at katten drikker mere end normalt)

    jeg ville hører på dyrelægen i første omgang, og så tage den derfra. Det er trods alt ham som er dyrlæge og det er ham som kender noget til sygdomme.

    men vend det rundt. Hvorfor har han fået det ? det er jo det som er vigtigst at finde ud af, for ellers kommer det retur igen. Er det dit nuværende foder eller er der noget andet som spiller ind?

    jeg ved godt hvorfor min fik en tur, og er i dag meget opmærksom på at han får væske nok.





  • #20   10. okt 2014 Vores katte drikker en del.. Men om en del er nok, ved jeg ikke..
    Dog tror jeg det er et for højt mag indhold, som tidligere beskrevet ^

    Han får posen ud og måske en ekstra.. Og så ryger han og søsteren på sterilesed.. Og derfra må jeg holde øje med ham.. Udover det, vil vi i døre mere våd foder, tilført vand, så ved vi at de får det ekstra vand.
    De fik vådt igår, med ekstra vand i, og det røg lige ned..


  • #21   12. okt 2014 Vi bruger Specific prevention og det er vi rigtig godt tilfredse med smiley

  • #22   13. okt 2014 Vi bruger kingsmoor da magnesium og fosfor indholdet er dejlig lavt smiley


  • #23   13. okt 2014 Så vidt jeg ved er der da magnesium indhold oplyst på Applaws - kig på Zooplus.dk

    Applaws med kylling: magnesium 4 mg/kg

    Det er lavt og faktisk lavere end meget af det urinary foder der er på markedet.

    Jeg ville gøre alt jeg kunne for at fodre med vådfoder i stedet for tørfoder - selvfølgelig af god kvalitet f.eks. LUX eller Applaws/Cosma. Vådfoderet hjælper med at skylle nyrene, da kattene via vådfoder får meget mere væske som de faktisk har brug for.

    Tørkost er urinvejsproblemernes mareridt og katalysator.


  • #24   13. okt 2014 Anette.

    Der var ikke oplyst magnesium tidligere, men muligt de har lagt det ind nu..
    Men 4mg/kg er 0,0004% det synes jeg bare lyder usansynligt lavt..
    Men uanset hvad, så er den applauws kylling m. Laks som startede med at give han missen problemer.. Så den vej går vi ikke igen..

    Sandra s.
    Synes jeg læste at kingsmoor havde 0,1%? det er lige på grænsen..


  • #25   13. okt 2014 Det er vigtigt, at huske katte har godt af kød, men kornfrit foder er ikke kød smiley væden er væk og den er en del af det gode ved kød.
    Når vi nu bruger tørfoder med højt kødindhold er det super vigtigt, at få masser af væske i dem, og det kan bedst gøres med vådfoder.
    Og får de ikke væske nok, så kan resultatet blive det modsatte af hvad vi ønsker smiley



  • #26   14. okt 2014 Præcis Jette


  • #27   14. okt 2014 Kingsmoor indeholder 0,06 g magnesium.
    I hvert fald kyllingeudgaven til stor race.


  • #28   14. okt 2014 I mit indlæg #6 og #10 står der af vi gir dem kød.. smiley

Kommentér på:
Foder til forebyggelse af krystaller/blæresten

Annonce