Urinsten/-krystaller og foder {{forumTopicSubject}}
For næsten 2 år siden fik Bøllemis konstateret sten i urinen..
Og der var forholdsvis mange af slagsen...
Og dyrlægen anbefalede mig at fodre ham med RC Urinay..
Men pyha det er et dyrt foder - næsten 500 kr for 6 kg, 400 kr hvis jeg køber hjem fra UK - og når de andre katte også spiser af det, holder det jo ikke længe..
Dyrlægen har frarådet mig at fjerne foderet, da der er stor risiko for at han igen danner sten..
Men så tænkte jeg på, om der findes et billigere alternativ?!
Hvad har I andre gjort, når der er blevet konstateret sten/krystaller???
Jeg ved at nogle af jer er utrolig kloge på foder, så nu beder jeg om jeres viden og erfaringer..
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 59 Svar: 667
Følger: 17 Følgere: 153 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
Du kan give din kat tranebærs tabletter som forebyggende. Jeg giver selv mine katte tranebær tab. 1 gang om ugen som forebyggende.
Jeg ville give Bøllemis en halv tranebærs tab. 2 gange om ugen, hvis det var mig. Jeg køber dem i Matas som hedder "Gran Berry" med 60 tab i og de er uden sukker.
""Tranebær indeholder stoffer, der forhindrer bakterier i at sætte sig fast i blæren. Bakterierne bliver skyllet ud med urinen, før de når at udvikle sig til en infektion.""
(link fjernet)
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 109
Jeg køber poser på 10 kg. De holder længe, og jeg mener jeg giver omkring de der 400 for det? Vådfoderet er så ret dyrt. Han får det 2 gange dagligt.
Men det komer jo også an på hvilken type sten det er, der er mange forskellige. Så jeg ville prøve at spørge min dyrlæge? (Villads har Calcium-oxalate, som desværre er en type der ikke kan opløses ved forderskift, kun forebygges. Så han har været inde og fået dem skyllet ud. Der er nemlig forskellige slags - nogle kan fjernes helt bare ved foderskift osv)
Jeg mener det var RC, JEG ER IKKE SIKKER!, som min dyrlæge frarådede mig da der var for meget salt i som så kunne forsage at han begyndte at danne nogle andre sten.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 109
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.146
Det Bøllemis lider/led af kunne opløses med RC Urinary...
Har ikke mærket noget som helst til problemet i over 1½ år....
Men vil da kraftigt overveje tranebær, og så nøjes med at fodre med Feline Porta 21 Grain Free...
Det er da trods alt noget billigere....
<b>Ida T</b> Hvor køber du det der <i>Hill's prescription diet C/D multicare</i> henne???
okt 2007
Men jeg har ikke lyst til at isolere min kat
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 52 Svar: 279
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Min hankat har også døjet med urinvejssten og han får tørfoder af mærket Specific hvilket er det eneste der virker for ham. Derudover får han ½ tablet c-vitamin 2 gange om ugen.
Til at starte med fik han Specific tørfoder og whiskas vådfoder ved siden af for at give mere "vand"...selv en enkelt spiseske vådfoder om dagen gjorde at urinvejsstenene kom igen....så det er simpelthen en forbandet sygdom hvor man vidst skal passe på med foderskift.
Fik anbefalet Specific af min dyrlæge (som dog ikke selv sælger produktet), men hun giver hendes egne katte det, hun prøvede også på et tidspunkt at skife over til et andet foder som modvirker urinvejssten, men hendes kat blev lynhurtigt syg igen....såå pas på
jun 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 4 Emner: 22 Svar: 194
okt 2007
Hvad hedder det du køber nu?
Og har du et link?
mar 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 42 Svar: 237
jun 2008
okt 2007
Jeg spurgte nemlig selv en HA'er for ikke så længe siden, da jeg var i tvivl om, hvorvidt det var tilladt at linke eller ej..
Og det er skam helt ok, sagde hun
jun 2008
okt 2007
Urinsten/-krystaller og foder