766 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Om P-piller (til avlere/opdrættere) Om P-piller (til avlere/opdrættere)

Jeg er faktisk bare nysgerrig. Min egen pige er sterriliseret så det er ikke fordi jeg står og skal bruge det til andet end for min egen videns skyld, men jeg håber der er nogen som kunne have lyst til at svare alligevel.

Når i nu opdrætter/ avler katte, bruger i så p-piller i de perioder hvor hunkattene ikke skal have killinger? Eller har i bare evt. hankatte i et andet rum, og lever med hunkattenes ''opførsel''?

Grunden til at jeg var interesseret i svar, er fordi at jeg hos min egen dyrlæge har hørt at p-piller helst skulle undgåes hvis det var muligt, og derfor foreslår han altid at man får sine katte stereliseret, men kunne jo ikke lade være med at tænke på at i tilfælde hvor man faktisk avler på kattene, så er neutralisering jo bare ikke en mulighed, og var derfor nysgerrig efter at høre hvad der var jeres alternativ smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Om P-piller (til avlere/opdrættere)
  • #2   11. jul 2012 Nu kan jeg ikke sige som opdrætter endnu - Starter først når jeg er lidt klogere på genetikken. Men har prøvet at have killinger en gang før og jeg tænker i fremtiden det vil være på samme måde: Jeg bruger p piller ligeså snart mormis har født for at forhindre at hun med det samme går i løb igen og mister interessen i hendes killinger.
    Men nej udover det håber jeg ikke at bruge eller få brug for at bruge p-piller til mine katte. P pillerne medfører stort set uundgåeligt kræft cyster i livmoderen, hvis du søger på google vil du højst sandsynligt finde en rapport fra danske dyrlæger som kom for noget tid siden og som konkluderede at brug af p piller VIL medfører disse cyster - Det er bare et spørgsmål om hvornår (du vil finde masser af info og billeder i rapporten) hvis du ikke kan finde den, skal jeg se om jeg kan. Så man kan bruge p pillerne i korte perioder, men jeg ville føle anden brug en smule for risikabelt. Selvfølgelig kan det muligvis blive nødvendigt i de perioder Lotte nævner - Men så vil jeg gøre det på samme måde også er det jo bare med ikke at bruge de samme katte for længe i opdrættet, så de kan blive steriliseret og nyde resten af deres liv + Ikke at skulle have p piller mere.
    Men mit råd er: Vær meget påpasselig med p-piller

OBS. Som opdrætter har de fleste jo kattene indedørs (indhegnet have) så må man leve med syngetiden smiley Min somali opførte sig ikke spor anderledes i løbetid end efter hun var steriliseret. Så nogle katte er måske meget "hankattegale" men nogle er altså også meget stille og rolige. Men så længe de ikke er med hankatte eller i fritløb så er der jo strengt taget ingen grund til p piller smiley

• #4   11. jul 2012 Lotte: Okay det vidste jeg ikke. Jeg har ikke haft fertil hunkat sammen med min steriliserede i længere end et lille års tid og med hende var der ingen ændring i opførsel eller humør (altså bedømt ud fra et menneskessynspunkt) Men hvis de stresser på den måde - Så er det klart så er man nødt til at gøre noget, det kan jeg godt se.

• #5   11. jul 2012 jeg bruger også P-piller, dels fordi hankattene er en del af flokken og dels fordi en hunkat i gentagende løbetider bliver ufattelig stresset plus, som Lotte også skriver kan få livmoderbetændelse. Jeg er så desværre nødt til at give mine hele året. Den type stress hos en hunkat kan give vægttab plus kraftige humørsvingninger og kan derfor være svær at være sammen med, både for andre katte men også i forhold til mennesker. I min bog er det groft uansvarligt at lade en hunkat udsætte for gentagende løbetider. Skal man ikke bruge den i avl, bør man lade den sterilisere. P-piller er i længden heller ikke sundt, så det er bestemt ikke optimalt med pillerne, men det mindste af de 2 onder for katten.

• #6   11. jul 2012 jeg har brugt p-piller til min perserpige,da meningenen var at hun skulle parres med en rigtig lækker perserfyr....men min britte fik parret hende lige før jeg nåede at få ham kastereret,desværre,så nu har vi perser-brittebabyer,istedet for lækre perserbørn,det var noget møg,p-piller forhindre ikke drægtighed....altid

• #8   11. jul 2012 ja,det fandt jeg ud af,desværre,dyrelægen kaldte det at hankatten voldtog hunkatten,da hun jo ikke var i løb...men der kom 4 store killinger, en var ikke levedygtig...perseren vejede kun 2600gr og britten vejede 7 kg som 6 mrd.....killingerne vejede 116-114-114-100

Kommentér på:
Om P-piller (til avlere/opdrættere)

Annonce