Killinger på ung kat {{forumTopicSubject}}
For at gøre en lang historie kort..
Jeg fik en hittekilling hjem i sommers som jeg altid har troet var en han.. Nu viser det sig så at det er hunkat!
Jeg opdager her til aften at min hankat prøver at parre den og den er tydeligvis i løbetid.
Hun er kun 6 måneder gammel så nu er jeg lidt bekymret.. Hvad nu hvis hun er med killinger?? Kan hun klare det i så ung en alder??
Kunne godt tænke mig at få et kuld på de to en dag, og har tit ærget mig lidt over at det var en han (som jeg jo troede), men nu er muligheden der jo for at få killinger, men er det ikke alt for tidligt for hunkatten?? Eller skal jeg bare lade naturen gå sin gang??
Håber der sidder nogle med en masse erfaring de kan øse ud af
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Faktisk forstår jeg ikke dit ønske om at få killinger her på hende, jo killinger er dejlige og det er hyggeligt at have killinger, men internaterne kæmper med overskudskillinger og stort set alle har problemer med at få deres killinger afsat. Så har du overvejet hvad du vil gøre hvis hun får 6 killinger og du kun kan få afsat 1 eller 2?? Vil du så selv beholde resten eller hvad vil du gøre?
Det er jo dit valg, men syntes blot du skal overveje alle aspekter, der er ikke lutter lagkage, for rigtig mange har svært ved at komme af med deres killinger selv opdrætter at racekatte.
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Men 6 måneder er bare for ungt - stakkels kat
apr 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 58
Det jeg gerne vil vide er hvad risikoen er hvis det lille pus får killinger nu??
Jeg tror dog ikke hankatten har haft held med det endnu, så ringer til dyrlægen i morgen og får P-piller til hende..
apr 2012
Jeg tænker bare at hvis katten nu boede i naturen eller som vildkat så havde den jo ikke et valg..?! Og hvad ville der så ske..?
jan 2012
En anden risiko kan være at hun simpelthen ikke egner sig som mismor og derfor ikke evner at tage vare på sine killinger.
P-piller er på i gen måde en sikker løsning, din hankat kan stadig gøre din hunkat gravid hvis han parre sig med hende, p-piller forhindre kun løbetid, ikke ægløsning da en hunkat først får ægløsning i parringsøjeblikket, så hvis din hankat vælger at parre sig med din hunkat trods hun ikke er i løbetid så vil hun blive gravid, dette kan medføre dødfødte killinger eller/og deformekillinger der måske ikke kan passere fødegangen og sætter sig fast, hvilket sikkert koster din hunkat livet.
En hunkat bør være mindst 1 år når den får sit første kuld og Max 2 år.
apr 2012
Kender dog et par avlere der bruger P-piller til deres hunkatte så det kan vel ikke være helt forkert..
jan 2012
Ja så ville naturen gå sin gang, måske ville mismor dø en pinefuld død i der fødslen, måske ville fødslen gå godt og killingerne ville i stedet for dø af forskellige årsager i den for det første år, enkelte ville måske overleve og skulle kæmpe for føden, sådan er naturen jo indrettet kun de stærkeste overlever.
jan 2012
Jeg siger jo heller ikke at din hankat vil parre din hunkat hvis hun er på p-piller, men at risikoen er der og hvis det sker så er der en risiko, i gen kan jo spå om fremtiden, men vi kan oplyse os selv om de risikoer der er og så handle derefter, det er jo det Vælg vi har som mennesker.
jul 2015
Erh, du kan måske forestille dig en 10-årig pige blive gravid og føde? Hendes krop er ikke udviklet nok, og kan lede til flere komplikationer for hende (f.eks dødfødte killinger). Hun ville give af næring som hun selv har virkelig hårdt brug for.
Hvis hun er gravid bør du også overveje hvordan du vil holde de to katte adskilt, efter fødslen går der ikke så længe før hun kan gå i løbetid igen.
Desuden kan der opstå problemer mellem de to katte, fertile hanner er i risiko for at ville angribe eller dræbe killingerne, mens man ofså kan risikere at mor kat bliver meget aggresiv overfor hankatten, hvilket kan lede til slåskampe, sår, bylder etc.
Opdrættere har kun pigerne i kort tid, de fleste får 1-3 kuld i deres tid og så er det sterilisering og videre til en kærlig familie omkring 2-3 års alderen.
Jeg kender ikke pt nogle opdrættere der har hankatten gående sammen med hunkattene.
apr 2012
Men vil rigtig gerne have et kuld af de to:-)
jul 2015
apr 2012
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Overlever så ung en hunkat, dør hendes killinger ofte.. enten forlader hun dem med det samme, fordi hun ikke aner hvad hun skal stille op med dem eller hun forlader dem når hun går i løb 3-4 uger efter. Ofte sulter både den unge missemor og det går ud over killingerne. De er modtagelige for sygdom, kulde og hankatte, den unge missemor ikke kan skræmme væk, fordi hun er så ung.
De unge hunkatte jeg får ind i pleje, skal støttes, aflastes, hvis vi er så heldige hun og killingerne overlever.
De unge hunkatte er rigtig dårlige til at passe deres killinger, de vil heller lege og nyde livet. De er ofte utrolig hårde ved killingerne med både klør og bid og vil ofte afvise dem. De er simpelthen ikke modne nok til at passe dem.
Nu skriver du selv din hunkat er en hittekilling og hun vil sikkert aldrig blive en god mor.. for hvem skulle hun have lært det af ??
Der er mange ting du skal tage højde for med sådan en killing med ukendt ophav.. hun kan være bære af defekte gener.. bla læbe/ganespalte, hvilke alle killingerne vil blive født med den defekt og skal aflives.
Hun kan have/være rask smittebære af Herpes/Chlamydia/Calisi som smitter videre til killingerne og som de også kan dø af.
Er hun FIV/FELV testet ??
Der skal en hel del test til inden hun skal være drægtig.
Hvis du giver hende p.piller nu, uden at vide om hun er drægtig, så bliver killingerne født med indre/ydre defekter eller dødsfødte.
P.piller kan også ødelægge hele livmoderen med cyster i løbet af få mdr. livmoderbetændelse, og senere hen mælkekirtelkræft.
jan 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 62
jan 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 62
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Ja hvis jeg havde læst hele tråden, så havde du fået de samme svar som de andre har givet. Missemor kan dø hvis hun ikke kan føde dem selv, hun er ung og førstegangsfødende, så måske kan hun ikke passe sine killinger og så bliver hun drægtig inden for kort tid igen og føder næste kuld, som føder næste kuld...
Jeg synes at du skal tænke dig om 10 gange - mindst.
Hvis det er så hyggeligt at have terrorister i huset, så henvend dig til et internat, så kan du få lov til at få killinger i pleje.
Og du kan sagtens afsætte dem? Yes! Indtil de er født, for så springer køberne fra, så er det ikke sjovt længere. De 6 killinger du så står tilbage med, ja de skal alle ormebehandles, loppebehandles, vaccineres 2 gange og neutraliseres - med mindre at du vil starte en farm....
Det er hammer-dyrt!
Jeg har reddet en missemor der var drægtig én gang og jeg gør det ALDRIG mere.
Ikke om jeg gider at have små terrorister alle vegne og alt skal "børnesikres" og døre kan ikke stå på klem, for så piler de små rotter ud!
JA! De er søde, men krævende. Det er ikke lutter lagkage. Det er dyrt, for de skal jo også have noget kvalitetsfoder.
Såeh.. har du økonomien til det? Hvad er positivt for missemor at få killinger? Det er positivt for dig - for det er reelt dit ønske og ikke missemors. Hendes er instinkt.
Så se du at få hende steriliseret, vaccineret og tatoveret og ligeledes hankatten skal fikses.
Så får du et par dejlige katte som lever et godt langt liv.
nov 2015
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 165
Men hvis du vælger at avle på dine katte så få dem tjekket for sygdomme først - som en anden skriver, så kan din kat bære en masse sygdomme som du ikke ved noget om. Min kat har fx FeLV som hun har fået fra sin mor - vi fandt ud af det ved et tilfælde, og hverken min kat eller moren virker syge. Jeg elsker min kat men det et enormt hårdt at vide hun bærer på en sygdom der højst sandsynligt en dag vil koste hende livet......
apr 2012
Men nu er det ikke lige det jeg ønsker diskuteret i dette forum.
Jeg har i dag snakket med min dyrlæge om det, og selvom det selvfølgelig ikke er optimalt at hun får killinger i så ung en alder så mener hun ikke at det ville være et problem. Og hun er selvfølgelig altid klar til at hjælpe hvis noget skulle gå galt.
Hvis det viser sig hun ikke er drægtig så får hun P-piller indtil hun er klar til at få killinger og blive steriliseret derefter..
Tak for de råd jeg har fået!
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
okt 2011
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 32 Katte: 6 Emner: 36 Svar: 406
Men jeg er enig i at det er for tidligt
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 32 Katte: 6 Emner: 36 Svar: 406
maj 2011
Følger: 16 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 17 Svar: 195
Det er desværre rigtig nok mht. købere - de springer fra, når de står og skal tage ansvar for deres "bestilling".
okt 2011
NFO Fan
Jeg vil give ret i noget at det du skriver..
Men du er helt forkert på den når det kommer til salg af huskatte.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at sælge huskatte, MEN kun hvis de er neutraliseret, vaccineret osv
MEN du kan aldrig få dækket, det fulde beløb det koster, for smertegrænsen for en huskatte killing er ca 1000-1200 kr
Og som privat avler vil udgifterne være mindst dobbelt den pris.
Men som ansvarlig ejer af hunkatten og killingerne, sørger man selvfølgelig for at killingerne, netop får den fulde pakke inden salg.. så disse killinger ikke ender i en skaldespand, på en tilfældig rasteplads, når den nye ejer bliver træt af killingen.
Der har lige været en sag på FB i dag om en killing på ca 4-5 mdr, der var blevet smidt en en affaldscontainer i en sort affaldssæk.
Tidligere ejer opdager "sin" killings fremlysning, som hun havde givet bort for blot 4 uger siden.
Denne killing var hverken mærket, neutraliseret eller var vaccineret og når man smider sine killinger gratis i nakken på folk som affald.. så kan man ikke forvente at de nye ejere behandler killingen anderledes.
aug 2010
Det er vist internatpris - eller tæt på og netop dem er du oppe imod. Min redningsaktion - mormissen som jeg nævnte længere oppe, solgte jeg til 600 kr. og det var med hele pakken, virustests mv. Hun var så billig for at jeg kunne "konkurrere" med internaterne. Jeg tror at hun stod i 1800 kr. i dyrlægeudgifter, så det var en underskudsforretning.
Det gode ved at tage penge for dem er, at de mest useriøse købere sorteres fra.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
maj 2011
Følger: 16 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 17 Svar: 195
Jeg skriver nøjagtig det samme som dig, tror bare du har misforstået mig
Jeg skriver nemlig, at folk ikke gider betale et så højt et beløb for en huskat (som de jo bare kan hente gratis på en lokal gård), hvis man nogenlunde skal have dækket sine udgifter. De ville kunne hente det samme på et internat - billigere. Og det håber jeg de vælger, så der ikke bliver støttet op om avl af huskatte, som "Husk Vildkattene" siger, bliver behandlet som affald. Både af avler og køber. Det er jo bare en billig kat.
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 328
jeg er dybt chokeret over det faktum at en dyrlæge kan udtale: "selvom det selvfølgelig ikke er optimalt at hun får killinger i så ung en alder så mener hun ikke at det ville være et problem."
ved godt det her lyder grimt, men min første tanke var ... det er noget hun siger fordi hun øjner en mulighed for virkelig at komme til at tjene penge!!!
apr 2012
Det har intet med penge at gøre!
Har brugt den dyrlæge gennem mange år og kan ikke huske hvornår jeg sidst har betalt fuld pris for noget.
aug 2010
Jeg synes i det hele taget at det er forkasteligt, at en dyrlæge ikke indtrængende taler for en sterilisering.
Det gør min!
Vi har en god kemi, så da Elvis skulle vaccineres første gang, fik han lige sneget ind, at "Han skal vel også kastreres på et tidspunkt". Drillende svarede jeg at det var min nye avlshan
Han kendte jo min historie, så han svarede:
Nåeh ja, så er det også hurtigere og nemmere at blive smittet med FIV.
Jeg skal sige, at jeg år forinden havde mistet en 2-3 stykker til FIV.
Det er sgu en dyrlæge der både har rå humor og realitetssans - og sidstnævnte mangler nogle dyrlæger desværre
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 328
fantastisk dyrlæge ...
Kristina M:
syntes stadig det er en bekymrende kommentar fra en dyrlæge!
jul 2015
aug 2010
Yep! Og han er efterspurgt for han er s**** dygtig
Jeg er evig utryg hvis jeg overlader mine katte til en anden, men hvis Freddie skulle have trukket tænder ud, så skulle han tilkaldes, for det kunne hun ikke....
I det mindste ærlig snak, men hun er vist bedre til hunde.
Og så gider jeg ikke dem der ikke ejer humor
Killinger på ung kat