{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.734 visninger | Oprettet:

At blive opdrætter {{forumTopicSubject}}

Engang når jeg har midlerne og pladsen til det, kunne jeg tænke mig at blive opdrætter. Det bliver ikke sådan lige foreløbig, men jeg kan godt lide at lege med tanken smiley
Jeg ved at man skal være registeret og have et opdrætter navn.
Men hvordan foregår det sådan praktisk med et opstart af opdræt? Jeg skal studere racen jeg vælger nøje, og så skal jeg finde en hunkat jeg må avle videre på, ikke?
Hvad koster en parring typisk? og hvilke dyrelæge besøg skal man regne med inden killingerne bliver født?
Jeg er mest til indekatte og har følgende racer i tankerne:
Hellig Birma
Ragdoll
British shorthair (men den er vidst ikke typisk indekat??)
Anbefal gerne andre racer.

Er der overhovedet salg i racekatte? Altså hvad er risikoen for at man kommer til at "hænge" på nogle killinger?
Jeg ved hvilket arbejde killinger er da jeg har haft et kuld før, og jeg har taget mig af flere hittekatte/killinger.
Nu har jeg jo 2 neutraliserede hunkatte i forvejen, men det skulle vel ikke være et problem at have sammen.

Jeg kunne også godt tænke mig til se en katteudstilling, men hvor kan man se hvor og hvornår sådan nogle foregår?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At blive opdrætter
  • #1   26. dec 2012 Jeg kan ikke hjælpe dig med alle de opdrætter spørgsmål, med med udstillnger, er her links til hvor du bla kan komme på katteudstillnig, alle plejer at være åbne for tilskuere, har selv været på nogle og det er meget hyggeligt smiley

(link fjernet)
    (link fjernet)

• #4   27. dec 2012 Hvad koster en parring, jeg kan kun tale for tyrkerne, vi tager mellem 2500 og 5000 kr., Ikke noget med ekstra pris ved x antal killinger, som der bruges af nogle. Nogle tager også en pris for de dage hunkatten er på besøg.
    Om der er afsæt i killingerne, tja, det kommer igen an på racen og man skal vide at man kan risikere at skulle beholde alle eller nogle stykker.

Du kommer aldrig til at tjene penge på det. Det er en hobby og en hobby koster. Det er jo ikke kun indkøb af avlshun og parring, du skal betale for. Det er også foder og grus og dyrlægeregninger, INDEN hunkatten er gammel nok til at få killinger. Så er der forskellige test din kat skal igennem inden det er forsvarligt at avle på den overhovedet. For nogle racer er det en regel.
    Så skal du have fundet og søgt opdrætternavn, det koster også en slat.
    Så billigt er det ikke og slet ikke hvis du render ind i sygdom, kejsersnit eller andet der risikerer at koste en mindre formue.
    Sådan er vilkårene, det er såmænd ikke for at skræmme dig eller andre.

• #5   27. dec 2012 ca 1000 kr for første parring og hvis det ikke lykkes første gang er anden parring gratis det har jeg hørt fra henden vi købte hvores hankat

• #6   27. dec 2012 Ulla ,det får du nok ikke en parring for os en registreret opdrætter hvis du ikke har en sær aftale ..

Som der andre anbefalet kan jeg kun anbefale mentor ordningen. Og den nye diplom opdrætter uddannelse. Ud og besøg forskellige opdrætter af de racer du er interesseret i .evt start ud med en kastrat og udstille den for at lære om standard men endnu vigtigere skabe kontakter med andre opdrætter.

• #7   27. dec 2012 1000 kr. pr killing må det være i parringssafgift

• #8   27. dec 2012 Åh kan se jeg mangle for 1000 kr i mit indlæg ellers så ser teksten lidt mærkelig ud. Jeg hader at skrive på mobil den får ikke alt med.

• #9   27. dec 2012 Ifølge denne annonce er der penge i at avle kattekillinger : http://www.kattegalleri.dk/marked/kat/27246-ragdoll_bamse_og_lilly

Er meget enig i alle ovenstående indlæg , ansvarlig opdræt af katte er en tidkrævende og dyr hobby.
    Der er stor forskel mellem at "avle" og at opdrætte.

• #10   27. dec 2012 Nemlig Per. Det er jo heller ikke muligt at lave stamtavler på killingerne i den annonce, så det kan aldrig være opdræt. Højst useriøst avl/BYB

• #11   27. dec 2012 Tak for alle de gode råd! Jeg kan godt tænke mig til at det er dyrt at opdrætte, men det handler jo om prioritering. Jeg er vant til at mine penge går til hobby, da jeg har en hest også smiley Men jeg vil i hvert fald forberede mig godt, og det bliver heller ikke lige inden for de næste 2 år jeg starter op, jeg vil bare lige stikke en finger i jorden og forhøre mig om muligheder og risici.
    Men jeg har i hvert fald fået nogle råd jeg kan bruge, og ting at tænke over. Især det som Lotte S skriver med, hvad vil jeg med opdrættet. Jeg skal også have sat mig mere grundigt ind i de racer jeg kunne tænke mig, og jeg ville også gerne se en udstilling eller to smiley

• #13   27. dec 2012 Jeg vil rigtig gerne se en udstilling! Men så vidt jeg kan se er de fleste på Sjælland? Jeg har desværre ingen bil smiley

• #14   27. dec 2012 Jyrak har udstilling i Fredericia i marts og i vamdrup i september tag et mig deres hjemmeside.

• #16   27. dec 2012 Okay det lyder interessant! Måske jeg kunne følges med nogen herinde fra smiley Jeg kender ikke lige andre kattetosser smiley

Kommentér på:
At blive opdrætter

Annonce