1.016 visninger
|
Oprettet:
at blive opdrætter... {{forumTopicSubject}}
jeg har i et lille stykke tid tænk på at hvis vi snart flytter i hus om jeg så skulle blive registreret opdrætter, men jeg vil gerne have alt vendt og drejet, tegnet og fortalt med fordele og ulemper. ved godt jeg tit har været i diskutioner med mange opdrætter her inde men håber alligevel at nogen vil fortælle lidt om det...
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Hvad er dine intentioner med opdrættet?? Underligt spørgsmål - jeg ved det godt, men det er et af de spørgsmål der bør tænkes igennem ;-))
Det kræver ikke så meget at få et stamnavn. Du skal blot ansøge om det, og når du har fundet navnet du vil bruge, så har du et stamnavn
Det koster 500 kr (med mindre prisen er sat op) at få registreret et stamnavn, men det er til gengæld dit.
Men hvad er dine tanker forbundet med, når du spørger så åbent?? Det er et meget åben/bredt spørgsmål, så hvis du kan indsnævre det en lille smule, ville det hjælpe meget.
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Hvis det du ansøger om allerede er optaget, må du på den igen, med at finde et nyt stamnavn...
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
Jeg har været registret i godt et år, og har ikke fået mit første kuld endnu, men der er godt nok MEGET man skal være opmærksom på. Er det nu den rette han? Passer de godt sammen? Tjekke stamtavler igennem, søge billeder af forfædre, skal man være hun eller han først osv.
Men det ligger også mange fordele. Du ved hvad du avler på, kommer der en fejl på evt. en killing eller flere, der ikke er normalt, evt. haleknæk, kan du undersøge tavlen igennem. Du ved temperamentet på forhånd, altså det generelle, alle katte er jo ikke ens. Du kan slippe for alm. sygdomme, som kan være avligt hos NFO, MCO og PER/EXO. Du kan udstille ligeså meget som du har lyst, hvis katten gider.
For mit vedkommende vil jeg opdrætte ren race med tavle, end uden. og heller give de penge ekstra det koster.
- Kristina
jul 2005
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 63 Emner: 421 Svar: 4.876
mar 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Katte: 4 Emner: 48 Svar: 311
og så at det kommer til at koste en formue ad åre- for det har jeg da efterhånden forstået herinde fra *g* men hvad det er nok stadig billigere end at køre mc eller tage på skiferier.
og tusind andre ting - vigtigst af alt nok tålmodighed,tror jeg, for finder nok ikke den perfekte kombi af han og hun de første 5-10-15 år- desværre *g*
har lige ansøgt om stamnavn igår. og håber på at får dk*marseen da det er mit mellemnavn. andre bud er marscat og marcat- lyder det ikke nogenlunde ?
har forøvrigt efterhånden bikset en hp sammen - kig bare forbi hvis i har lyst
www.marseen.dk
miau fra kira
jul 2005
jan 2006
men altså det jeg først og fremmest skal er at få mig et stamnavn og så ud og finde min drømme avls kat?
jan 2006
jan 2006
jeg har lige læst lidt om det og jeg så os lige det med at man kan få et enkelt kuld inden man bliver opdrætter så det skulle man nok overvejer og prøve først...
har jo prøvet og udstille shabe uden den større succes hehe for han var møg gnaven.
jan 2006
men jeg synes det er vildt hyggeligt så det ville være fedt og få en kat der nyder det.
jan 2006
jan 2006
jeg håber jeg kan få kørelejlighed til esbjerg så jeg kan lære lidt mere har desværre ikke selv bil... :o(
jan 2006
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
Sabrina. En ting jeg har lært af at opdrætte er, at man skal udstyres med OCEANER af tålmodighed. Det er nemlig ikke sikkert, at katten går i løb, når man planlægger det bedst mulige tidspunkt for en parring. Det kan være hun går i løb aaaaaaalt for tidligt og så venter ca. et halvt år med at gå i løb igen. Det kan også være hun ikke bliver drægtig selvom hun er blevet parret.
Det er heller ikke altid nemt at finde en egnet hankat. Nu har jeg en forholdsvis lille race, og skal jeg finde egnede hanner, skal jeg faktisk til udlandet og hente avlsmateriale, da jeg ellers vil komme til at avle i de samme linjer.
Ja det er sjovt at opdrætte - men det er sandelig også rigtig hårdt. Ikke kun ved pengepungen men også ved følelserne (og er følelserne ikke med bør man - i mine øjne - ikke opdrætte)
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
Jeg vil starte med alt det gode først..
Det er bare så dejligt, at se et kuld killinger komme til verden.. Se hvordan missemor hygger sig..Jeg nyder at kikke på de små pus... Elsker når nogen ser dem og siger i åhh, hvor er de søde, det er bare de smukkest killinger jeg/vi har set..
Plus sikke smukke katte, du har.. Åhh kan vi får hende med i Købet (Rebecca)
Jeg nyder når vi ligger i sofa'en og hygger, nyder atnår misserne hygger med hinanden..
Både nyder og hader når killingerne bliver hentet af deres nye ejer..
Det var lidt af det gode..
Det man skal huske..
Det er eller ikke altid at hunkatten og hankatten kan får killinger sammen.. Jeg har Lree som nu er blevet parret for 3 gang med Tin Tin.. Man nu tror jeg den er der, hvis ikke tja, så er det jo nok fordi de ikke kan sammen..
Katte der ikke kan sammen, så der bliver uro i flokken
Så er der sygdomme ud over alle de der virusser, Hjertesygedomme, nyrelidelser, løse knæled, HD..
osv...
Hele kuld der går til, kejsersnit, ja der kan hurtigt ske noget...
Flere ting oven i hinanden..
Men jeg elsker nu at have opdræt, elsker alle mine katte..
Om det er dyrt, nej da, jeg lade da bare være med at går ud at spise, købe nyt tøj... og alle de der dyre ting..
Om det gør ondt i sjæen, ja, det gør det, hvis man har et hjerte...
jan 2006
jan 2006
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
at blive opdrætter...