Vaske en kat - tilvænning! Vaske en kat - tilvænning!
Hej. Jeg har lige købt en ny kat.
En perser.. Hende som havde den før har ikke været vant til at vaske ham, men jeg syntes han skal i bad engang imellem, da hans madrester mm. sætter sig i hans "skæg".
Jeg har ikke prøvet endnu. Men søger nogle gode råd til hvordan jeg kan vaske ham uden at skræmme ham fra vid og sans.
Jeg har en stor balje/lille babybadekar som jeg har planlagt at stille ham i.
Men hvordan gør jeg, og hvilke steder må jeg IKKE sæbe ham ind.
Håber i kan hjælpe.
Mvh Isaa
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 1 Emner: 27 Svar: 112
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Nu ved jeg ikke hvor gammel han er, hvis han er voksen og aldrig har været i bad, er det jo temmelig nyt for ham. Du kan starte med, at gøre ham våd med en svamp, eller våd klud, så han vænner sig til vandet. Hvis han gør meget modstand, så stop og vent et par dage og gør det så igen. På den måde vænner du ham langsomt til vandet.
Når du har gjort dette, kan du så forsøge at vaske ham rigtigt. Du kan fylder baljen med vand (omkring 37 grader) og stiller ham i det. Han vil nok gøre modstand, men væk bestemt og ros ham til skyerne. Beroglig ham, ved at snakke og ae ham. Du kan så endten bruge en bruser til at skylle ham, eller brug en lille kop. Køb en god shampo som er beregnet til katte. Menneskeshampo kan være giftigt for katten! gnid shampo'en ind i pelsen og skyl meget, meget grundigt bagefter. Ha et varmt håndklæde parat til at tørre ham med, og brug evt. hårtørrer efterfølgende.
Håber du får vænnet din kat til at blive vasket
Et godt råd: Klip kløerne på ham INDEN du går i gang med at bade
okt 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 1.547
Brug en fin kam til hans skæg, evt påfør lidt babypudder før du kæmmer
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 1 Emner: 27 Svar: 112
Jeg har også købt noget KW tangle spray til at sprøjte i hans pels inden jeg reder ham så jeg undergår hans pels filtre
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 107
okt 2006
Næ det er nu omvendt. Jo mere man bader, jo mere beskidt bliver dyret. Man vasker den naturlige olie ud af pelsen. Pelsen klasker hurtigere sammen, og bliver mindre smudsafvisende
Nøjagtigt som med vores hår
Og en pelsvask af en Perser, det ville jeg overlade til en kyndig person, ellers står man pludselig med en filterbombe der har lungebetændelse.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Tror altså du kan spørge enhver opdrætter af perser, og så vil de sige at man skal vaske den. Og selvfølgelig børste hver dag, så begge dele er altså nødvendigt.
okt 2006
Jeg har skam opdrættet Persere i 10 år, og mine kom ik i bad, kun når de skulle på show *S*
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 107
nov 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Katte: 3 Emner: 2 Svar: 1
Vaske en kat - tilvænning!