1.980 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Bekæmpelse af mos! Bekæmpelse af mos!

Min græsplæne er sædvanen tro, fyldt med mos og sidste år fik det en blanding mellem gødning og jernvitriol.

Sagen er den, at der går mange katte gennem min have og jeg er jo panisk for at de skal blive forgiftede.

Jeg har ingen mosrive og har heller ikke kræfter til at bruge den, så er der et alternativ der virker eller er jernvitriol vejen frem???

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 250 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Samler en kontigent seng manuel 300 kr.
  • Montering af baderumslampe 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bekæmpelse af mos!
  • #1   2. maj 2017 Jeg har fået af vide man bare kan bruge en almindelig rive og kan efterså med græs men man skal rive lidt forsigtigt så man ikke river det nye græs med op. Resultatet er så noget tid om at komme da det nye græs jo først skal vokse op. jeg ved ikke om det virker men har tænkt mig at prøve selv. Jeg fjernede en del mos og min plæne er nærmest også mest mos. Men jeg har så ikke fået eftersået . Man kan vist få nogle græsfrø der skulle være mere modstandsdygtige og vokse hurtigere op. Ellers skal man i gang med sådan en rigtig mosfjerner. Det blev brugt i min svigermors have og der blev eftersået. Det så frygteligt ud lige bagefter men blev pænt året efter.

• #2   2. maj 2017 God gødning til græsset så det overhaler mosset - og evt. En robot-klipper, kan anbefales. Og hvis græsset er i skygge hele tiden - så overvej, om du skal have noget andet end græs. (Så skal det heller ikke klippes).

• #3   2. maj 2017 Du skal give kalk til plænen, når der er mos, er det fordi jorden er fugtig/ skygget og sur, kalk kan mos ikke lide.

• #4   2. maj 2017 Men kalk erheller ikke godt for kattene, er det? Jeg har udelukkende mos nu ?? og tør ikke rigtig bruge kalk, jernvitrol osv

• Klaus H
    Klaus H Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 12 Svar: 2
    #5   2. maj 2017 Jernvitriol kan spredes ud i pulverformig men kan også vandes ud og der virker det bedst. Så er der ingen dyr som bliver forgiftet. Ang gødning så kan du bare bruge løs. Hvis dyrene slikker på det finder de hurtigt ud af at det bestemt ikke smager godt og ikke er værd at spise. Og den smule de evt får indenbords bliver de ikke forgiftet af. Dine bekymringer er fine nog men meget overdrevet. Husk at der også ofte bliver spredt gødning på en mark hvor der går køer heste og får og græsser. Måske går de ikke lige på marken hvor der spredes gødning men så på den ved siden af og der bliver altid spredt noget over hegnet.

• #6   3. maj 2017 Hvis du har store bare pletter, hvor der kun er mos og du ikke kan se noget græs der, så kommer der altså heller ikke noget nyt græs op bare fordi du gøder eller vader med jernvitriol. For så er græsset kvalt og der skal sås noget nyt. Og det hjælper heller ikke at fjerne mos hver 5 år det skal løbende fjernes og hele tiden.
    Så vidt jeg kan se på nogle sider bliver jernvitriol ikke regnet for at være miljø venligt mm. http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/313.html

• #7   3. maj 2017 Tak for jeres råd - jeg tror at det først får en omgang kalk og så gødning derefter.

Det er ikke fordi jeg er overpylret, men min generelle indstilling til privat-havebrug er, at det bør være unødvendigt at bruge kemikalier. Faktisk har jeg både kig på hestegødning i pilleform og hønsemøg i pilleform, men der skal jo ikke være lugtgener hos naboen.
    Jeg vil helst undgå forurenet grundvand - ja jeg er lidt ekstrem på det område smiley

Min græsplæne er ikke i skygge og der er ikke et eneste træ, men det er også problemet hos andre beboere her i området.

• Klaus H
    Klaus H Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 12 Svar: 2
    #8   3. maj 2017 At der er mos i plænen selv om at der ikke er skygge skyldes at du ik er doven. Du slår dit græs for tit eller for lavt. Lad den blive noget længere inden at du slår den. At give den kalk er ikke sikkert at det klarer problemet da der er forskellige mostyber. Nogle taber klare sig bedst i skygge på sur jord mens andre klarer sig fint på andre jordtyper. Prøv at Google lidt rundt og få svar. Men lad græsset blive lidt længere ved at justere plæneklipperen så den ikke slår så lavt.

• #9   4. maj 2017 Jeg er mindst lige så pylret, når det kommer til mine katte og gødning og gift, jeg dækker den smugle naturgødning jeg bruger til, jeg putter komposterbare ting i bunden af alle mine Potter, bla så bruger jeg alle de gamle tørre bøgeblade i stedet for at skulle slæbe dem ud på komposten, som bliver kørt væk af boligforeningen.
    Kalk er ikke giftigt, og spiser du æg, så skyld og gem skallerne, de kan knuses og bruges i haven.
    Ja vi skal passe på naturen, jeg bor i en sprøjtefri sone, for vi bor oven på en vand reserve som bruges til drikke vand i Århus, desværre er det ikke alle som efterlever sprøjteforbudet smiley
    Jeg ser hellere en græsplæne med ukrudt end en sprøjtet plæne.
    Det er rigtigt at en plæne som bliver et par cm højre bliver stærkere, så om ikke andet bør den have ferie et par uger hver sommer smiley

• #10   4. maj 2017 Min plæne nåede aldrig rigtigt at få fat før mos fik overtaget smiley jeg har så en del skygge i haven... Jeg må vidst Google videre, tak for hjælp, selvom det ikke er min tråd smiley

Kommentér på:
Bekæmpelse af mos!

Annonce