opdragelse opdragelse
Hej derude!
Jeg ville gerne høre, hvordan I opdragede jeres kat? Min kat er meget stædig og gør for det meste hvad der passer hende, selvom jeg har prøvet så mange ting.
En af tingene er, at hun hopper op på mit bord, selvom hun ved hun ikke må. Jeg vil simpelthen ikke have det, da jeg synes det er uhygiejnisk og hun vælter og smadre mine ting, der er på bordet. Hun er klar over hun ikke må, for når jeg går derover løber hun ned, men så snart jeg går igen, hopper hun op.
Hvad ville I gøre? Jeg fik et råd, med at sprøjte vand på hende, men det synes hun bare er sjovt og er ret ligeglad med det.
okt 2011
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 107
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 482
jeg er heller ikke så vil med at mine hopper op på bordet mine katte er også lige glad med at jeg sprøjter vand på dem de kommer bare tilbage igen
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 11 Katte: 1 Emner: 22 Svar: 153
okt 2011
For jeg tager hende ned, alle de gange jeg tager hende i det og siger "NEJ". Råber ikke, da jeg har hørt det er rigtig ubehageligt for dem, men jeg siger det meget bestemt.
Hun har ikke rigtig nogle steder hun må hoppe op, kun et sted der er en halv meter. Skal det være højere?
Hun måtte også godt hoppe op på vindues karmen, men hun kan ikke styre det - for hun hopper derefter over på mit skrivebord (som er 2 i 1, nemlig også en reol), så jeg har også mine ting derpå, men hun vælter og smadre dem, så det går jo ikke.
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Tarzan har været meget god til, at forstå han ikke må være på bordet.
okt 2011
Vil helt klart prøve det med staniol, da jeg ikke har prøvet det endnu. Det lyder i hvert fald som om, det kunne få hende til at blive væk
okt 2011
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 38 Svar: 443
Men der ud over så siger vi ikke NEJ! men klapper af vores, så når vi ser eller høre de er på bordet klapper vi lige et par gange i hænderne og så hopper de ned.
Det virker i hvert fald for os (:
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
Dette med at de ikke må gå på bordene er nok for for bakterierne skyld.
Men hvad så med alle de bakterier der er og kommer på sofaen, tæpper, stole mm. og alle de andre steder katten kommer, det er jo de samme bakterier som er på bordene og man kan ikke undgå at ens hænder bliver plantet der tit og man så for baktusser på hænderne og så gnider man sig lige i øjnene eller en finger ind i munden fordi der sidder noget, så det er lige vidt om baktusserne er på bordet eller alle de andre steder, man kan ikke undgå at få dem på eller i sig alligevel.
okt 2011
Jeg bryder mig bestemt heller ikke om det, i mit eget hjem, men hos andre, er jo op til dem.
okt 2011
Tænker bare, at katten ikke kan forstå, hvorfor den pludselig ikke må være på bordet, når den ellers gerne må, når ikke der er mad.
okt 2011
okt 2011
Jeg har også prøvet at lære hende ikke at hoppe op, siden hun var helt lille - så jeg må gå ud fra, jeg ikke gør det rigtigt
okt 2011
Man kan jo ikke blande sig i, hvad andre gør, så hvis jeg er hos nogle, hvor kattene må være på bordene, må det jo være sådan
okt 2011
Josefine: Jeps, lige præcis. :-))) Vi har jo alle hver sin mening - heldigvis!
okt 2011
okt 2011
MIN kat, får lov til at være i HELE huset og hun oplever mere end hvad en almindelig indekat går. Hun bliver RØV forkælet og har det general pisse godt. Hun får opmærksom hele tiden. Hun kommer ud i snor, alt det hun vil, jeg går tur med hende. Jeg gør alt for hun ikke keder sig, så stop det der.
okt 2011
okt 2011
Hun har skam været ude og lede, da hun nemt stikker af (dog ikke så langt). Hun kommer jo også ud og lugte når jeg går med hende. Men hun kan skam ikke lede efter bytte inde i vores hus. Hun er en indekat.
Jeg kan ikke gøre mere for hende, end jeg gør. Hun har det som blommen i et æg.
JO, hun skal lære, at hun skal holde sig væk fra bordene - Det er kun tid det tager.
Hvis du er så kæphøj, hvad gør du så med dine indekatte? Du tager vel ikke en mus ind i din stue, de kan rende efter, eller gør du?
okt 2011
Men jeg vil helt klart prøve at gemme godbidderne og få fat i sådan en bold + læse om klikker træning. Da det lyder godt for min lille pige.
Skrev også at jeg forkælede hende med guffer (godbidder).
Jeg må nu indrømme, at jeg tror min kat tænker "aah" når jeg tager en pose op med katteguf. Hun mjaver og prøver at kravle op af mit ben, hvis jeg ikke lige får åbnet den hurtigt nok
Vi bor lige ud til en vej, jeg kunne ALDRIG drømme om at lukke hende ned. Det gør ondt nok, bare at se en kat i vejen jeg slet ikke kender. Så tanken om jeg skulle finde hende liggende død i vejkanten, nej tak! Jeg holder hende bare som indekat. Så er der ingen risiko for at hun skal køres ihjel, eller stjæles.
Boede jeg ude på lars tyndskids mark, hvor der ingen veje eller mange mennesker var, blev hun da også lukket ud.
okt 2011
Og hvis du lige husker rigtigt, så skrev min mor, fordi i bad om det
God aften til dig.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.269
Ellers kan jeg betro dig, at det er knapt så nemt at opdrage en kat som en hund. den har sin egen mening og ja - det kan da godt være at det er uhygiejnisk, men borde kan dog tørres af:)
okt 2011
okt 2011
aug 2010
okt 2011
aug 2010
Oprydning! Så kan jeg med sindsro lade dem suse rundt velvidende at det der står på bordene / karmene er noget der ikke kan gå i stykker eller væltes.
Parfumer kan jo skjules i et lille skab eller en bogkasse:)
okt 2011
aug 2010
okt 2011
okt 2011
Jeg håber hun vil bruge det jeg laver til hende, for jeg tror hun vil få meget glæde af det. Eller må jeg jo prøve noget andet
aug 2010
Det er skam skønt derude og så kan man få lov til at hegne sin have ind uden at spørge nogen!
Godnat:)
aug 2010
Min er total forelsket i min printer og der er sjovt nok plads til hovedet derinde hvor papiret bliver spyttet ud:)
Nogle ting må man bare lære at leve med:)
okt 2011
Marianne: Ja selvfølgelig er der nogle ting man skal lære at leve med. Der er da også nogle ting, hun får lov til som jeg ikke kan andet end at grine af. Men det er kun når jeg skal til at sove, hun beslutter sig for at vælte mine ting (det er lidt irriterende, når jeg prøver på at sove) De dyr, sætter nu altid et smil på læben.
Sjov historie du fortalt med din kat og printer, kan lige se det for mig...
okt 2011
Jeg ville også have Tarzan som indekat, men da vi var en del hjemme hos min mor også, hvor der ikke er så mange biler, kom han ud, hun har også en kat der må komme ud samt en hund der skal ud og gå tur, så det vr synd for ham, at lukke døren for næsen af ham, og skulle låse døren hver eneste gang, fordi hunden kan åbne den.
Da vi så kom hjem, ville han også gerne ud, og jeg prøvede, selvom jeg bor ret centralt, og med en lille vej foran døren, togskinner i baghaven osv.
Men han holder sig væk fra veje osv. han sidder og venter udenfor på en halvmur om aftenen til jeg lukker ham ind.
Indenfor har han et dobbelt vindue, hvor han kan sidde og kigge ud, et stort kradsetræ han kan klatre i, en masse ting han kan gemme sig i/ under, og så en hel del legetøj samt aktiverings bolde/kasser. Han hopper ikke op på bordene når jeg er hjemme.
Så lige du havde en Birma, den er ligesom en hund, den skal have selskab, og gerne en anden af dens art.
aug 2010
Løsningen på din urolige nattesøvn:
Luk døren ind til værelset og lad den være i resten af huset.
Det giver noget miaveri til at starte med, men ignorer det og både du og katten vænner sig til det:)
okt 2011
Desuden JO hun vælter mine ting, for hun synes det er skide sjovt, da hun skubber til det med fødderne og når det så vælter, hopper hun ned på gulvet og leger med det - så JO hun vælter det bevidst for at lege, længere er den simpelthen ikke. Så får du også lige en smiley med på vejen
Jesper: Var i tvivl om jeg skulle skrive kone eller kæreste, så var ikke i tvivl om du lige ville rette mig der! Men er da også fuldstændig ligeglad med hvad I er, det er pointen i, at i bor under samme tag og derfor støtter hinanden i trådene. :-)))
Josefine: Min kat, hun elsker også at sidde i min vindueskarm, jeg åbner gerne vinduet for så sidder hun med hele hovedet ude og følger med i det hele. Læste godt en del om racen, inden jeg købte hende. Ja hun er lidt som en lille hund, hun kræver det samme selskab, som du selv siger. Men det får hun i hvert fald også. Desuden har jeg også en hund, og min kat ELSKER at lege med hende.
Men ville det være godt at anskaffe sig en til kat? Eller hvad er det du mener?
Marianne: Jamen hvis jeg lukker hende ude fra mit værelse, mjaver hun indtil jeg åbner døren. Det er jo fordi hun gerne vil ind til mig, er det ikke?
For når jeg har kæmpet længe nok, lægger hun sig over i min seng.
Selvom min dør står åben, rykker hun sig ikke ud af sengen før jeg går (synes det er så sødt, blev lige nødt til at sige det)
okt 2011
okt 2011
Men jeg ville anbefale et stort krædsetræ, det kan fåes rimlig billigt brugt. Det jeg har derhjemme er lige omkring 150 i højden, og det er den bedste ting jeg har købt til ham, han bruger virkelig meget tid på det, han kradser der, og ikke i møbler mv. Derudover, er han meget glad for sine aktiverings bolde.
sølvpapirs kugler er også et hit herhjemme.
Når jeg har skulle være væk fra ham i noget tid, har jeg lagt foder, godbidder osv. rundt forskellige steder i huset. Sætter også toiletpapirs ruller på gulvet, hvor jeg putter foder i, og legetøj på toppen, det er også et hit - det er kun fantasien der sætter grænser på, hvad man kan aktivere kattene med, og de skal nok fortælle, om de kan lide det eller ej.
Jeg må bede dig om at holde kammertonen og ikke blive personlig over for dine meddebatører i tråden. Tak.</b>
okt 2011
okt 2011
Har fået en masse idéer til hende nu, så hun har noget at glæde sig til.
Det er utroligt som de dyr, altid sætter et smil på læben. De har så mange skøre personlige ting.
okt 2011
okt 2011
okt 2011
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
apr 2008
Følger: 41 Følgere: 49 Katte: 14 Emner: 37 Svar: 713
Det vil ikke hjælpe at anskaffe en kat mere,tværtimod, jeg synes du skulle læse noget om katteadfærd.
okt 2011
Laila: Jeg tror jeg kan få gode råd af en anden, jeg synes de første linjer er respektløs skrevet, så jeg vælger ikke at ville bruge min tid på det.
Susan: Når jeg har en race kat, er jeg bange for hun bliver stjålet. Men det kommer egentlig ikke dig så meget ved
okt 2011
okt 2011
apr 2008
Jeg sætter mig virkelig på min hænder ligenu
okt 2011
okt 2011
Da jeg har fået af vide, her på siden at nogle katte holder sig langt fra vejene.
apr 2008
det bedste du kan gøre er at sælge den og glem alt om at få kat igen, medmindre du ændrer indstilling til din egen kat, din ( forhåbentlige ikke) ny kat og dine meddebattører herinde, du fejer alle de gode råd af bordet og ignorerer de gode og fornuftige råd fra gamle og garvede katteejere, så vil du anskaffe dig en huskat som det er bare ærgeligt der sker noget med for man kan altid skaffe sig en ny
apr 2008
okt 2011
okt 2011
okt 2011
okt 2011
okt 2011
okt 2011
okt 2011
okt 2011
okt 2011
okt 2011
okt 2011
okt 2011
Det giver ingen mening, at den anden skal være ude, når den nuværrende er inde.
Jeg ser en del race/ blandings katte der også er ude, det er et valg man tager, hvis ikke du vil have dem ud, må du lave huset så kattevenligt som muligt, for at de kan få opfyldt deres behov for, at komme op i højden, kradse i "stammer", springe fra a til b osv osv.
Ærgeligt med folk der har den holdning, at en huskat ikke er så meget værd, for der er o så mange, så man let kan få en ny.. Har altid haft huskatte, da jeg går efter personligheden.
okt 2011
okt 2011
Jeg håber I har fået sagt hvad I ville. Jeg håber I har haft det godt med, alt det I har sagt. For jeg elsker min kat så højt og vil hende kun det bedste, derfor
spørger jeg til råds. At i så overfalder mig med at jeg skal skaffe mig af med hende, gør mig virkelig ked af det. Og at jeg får afvide jeg ikke er god nok til hende. Jeg skriver netop herinde for at få hjælp til, hvad jeg skal gøre.
Hvis i dog gider at tænke jer om, inden i bare skriver løs.
okt 2011
Du vil ikke læse indlægene, fordi du mener det er skrevet respektløst.. Der er mange måder, at opfatte en skrevet tekst på, men jeg kan personligt ikke se, at du er blevet overfaldet i dette forum..
okt 2011
okt 2011
okt 2011
Det kan godt føles som om, at folk overfalder en, men de vil det bedste for katten.
Da jeg startede herinde, følte jeg også, at jeg blev overfaldet i de første tråde, men folk herinde ville det bedste for katten, og det var ikke alting jeg vidste (er vokset op i et hjem med katte, men de har mest været der for hyggens skyld, der var ikke så meget erfaring om selve katten, men ingen tvivl om, at de har haft det godt.. Jeg har så også lært min mor en masse, efter jeg er flyttet hjemmefra, selv fået kat, og har været meget herinde).
okt 2011
Jeg gør ikke noget, som jeg vil have skal være skidt for min kat, tværtimod.
okt 2011
okt 2011
Susan: I sidder direkte og siger, jeg er dårlig ved min kat og burde skaffe mig af med hende.
okt 2011
Hvad skal jeg lære af når lotte skriver "direkte løgn" ??? Hun sidder og sviner mig til, du må da kunne forstå, jeg reagerer, bare lidt som jeg gør..
okt 2011
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Du må se i øjnene, at du IKKE kan fjerne en kats naturlige instinkter, med mindre du får den aflivet og udstoppet
Og det ER nu engang dens instinkt at søge i højder.
Dér har den overblik, der er varmere i højder og den føler sig tryg.
Tænk også på, at vores katte forbinder og med vores ansigter og hænder, ikke fødderne, som kun er det af os den ser, når den er på gulvet.
Jeg kan for øvrigt fortælle dig, at de killinger, jeg som opdrætter har oplevet gennem mere end 20 år, alle som én allerede 6 uger gamle har klatret op øverst i de gulv til loft klatrestativer, der er i huset.
DET ER DERES NATUR!
Alle mine katte færdes overalt - også på bordene og intet er nemmere end at tørre bordet af, når jeg skal bruge det. (Bakterier findes overalt, også overalt på dig).
Det eneste du opnår ved at skræmme den, når den er på bordene, er at den bliver bange for DIG, og det er vel ikke meningen, går jeg ud fra.
Mine katte har også alt muligt legetøj, bordtennesbolde, pelsmus, piberensere og meget andet, men de er nysgerrige og kreative og de kan sagtens finde på at smide f.eks. en blyant og andre ting på gulvet for at lege med dem.
Hvorfor de gør det? Fordi de kan
Nu har jeg ikke ret meget nips (bryder mig ikke om det), men det jeg har, og som kan gå i stykker, står, så kattene ikke kan komme til det.
For øvrigt har dine parfumeflasker bedst af at stå i et mørkt skab, hvis de ikke skal miste lugten ell. lugten bliver forvrænget.
Og hvad jeg ellers læser fra dig om inde- og udekatte, håber jeg inderligt, jeg har misforstået.
Mit råd er, at du må acceptere din kats afløb for sine naturlige instinkter og give den muligheder for at få dem gennemlevet, f.eks. ved at anskaffe et højt klatrestativ. Det vil begrænse opholdet på bordene noget, men ikke helt.
Så lev med det! Kan du ikke, vil jeg anbefale dig at finde den et andet hjem.
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 274
Jeg har sat og set med på sidelinjen
Jeg må sige, at du som de fleste nok gør forsvare sig selv, i nogle situationer.
Jeg har også engang i en tråd fået at vide, jeg skulle afskaffe mig min kat, fordi jeg flyttede i lejlighed. og hun derved blev indekat.
Og så snart man får at vide eller føler man får at vide, at man ikke er en god katte ejer så går man altså i forsvarsposition. Det er noget vi gør
Men men men.
Jeg vil også lige fortælle dig, at alle de mennesker, du har spurgt til råds herinde, har svaret på den måde de svare alle trådstartere. (og de er flinke mennesker alle sammen
De er katteelskere ligesom du selv er, og derfor kan de også komme op i det rødefelt, hvis de føler at de taler for døveøre. og føler at du kun tænker på dig selv.
Mit råd til dig er:
- Selvom du føler de har svaret dig grimt, så tænker over de ting de siger.
- Accepter at katten er en kat, og at du ikke kan lave om på deres instinkter
- Lad være at skaffe dig en anden kat, før du har lært noget om deres adfærd og din egen kat adfærd og hvordan de skal passes og plejes.
- Hvis det ikke hjælper , at motivere hende, med de ting de vil lave til hende, så overvej at lukke hende ud
(Jeg boede også ud til en vej der hvor jeg boede før, men katten blev ALDRIG kørt ned, hun fandt en anden vej hun kunne gå
- Hvis du skal have en anden kat, skal den som udgangspunkt, var indekat ligesom den du har nu. Ellers så kan det hele da være fuldstændig ligemeget.
- Du lære ikke hvordan kattens adfærd er, og hvad der er bedst for den, før du flytter og selv skal lære at tage vare på katten.
Og som rosinen i pølseenden
Så lad være at oprette en tråd på kattegalleri, hvis du ikke kan tåle at høre folks meninger, og du ikke er villig til høre hvad der bliver sagt.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg krummer ofte mine tæer, når jeg læser at katten er uartig, fordi den gør det ene eller andet og man så afstraffer den. Som jeg altid har lært og lært mine børn er at når man anskaffer sig et hvilket som helst kæledyr, så er man som ejer forbandet forpligtiget til at sætte sig ind i dyrets behov og naturlige adfærd. En kat hvæsser fx ikke kløerne i karmene for at være dumme ved deres ejer. For en kat er karmen det samme som et træ i haven, hvor den ville gøre præcis det samme, sætte sine duftspor. Det samme gør sig gældende med sofaen og lignende. At den hopper på bordene, tjah det kan selvfølgelig være træls, hvis den rager noget ned. Men er det pga bakterier, så tør dog bordet af inden brug, længere er den da ikke. Det bør man gøre alligevel.
I alle de mange år jeg har haft katte, har jeg aldrig døjet med de problemer, mine er indekatte og pt er her 15 med plejemisserne fra KV. Men jeg har også givet dem mulighederne for at bruge deres adfærd på eksempelvist kradstræer, huler, hylder og aktivitetslegetøj. At forkæle en kat er ikke at overfoder den med godbider, næsten tværtimod, at forkæle en kat, er at gøre det mest optimale i de omgivelser katten har.
Der findes mange rigtig gode bøger og hjemmesider hvor du kan læse om kattens naturlige adfærd og behov og jeg vil da kraftigt anbefale dig og også din mor om at læse noget om det. Især hvis du elsker din kat og vil den det bedste, som du selv skriver.
opdragelse