2.500 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
26 Svar
Opdragelse? Opdragelse?
Hvad er jeres meninger omkring "opdragelse"?
Er det ok at sprøjte med vand, eller er "nej" metoden bedre? Eller skal killinger have lov til alt?
Vores har stadig ikke helt forstået at de skal bruge kradsetræet, og ikke spisestolene i køkkenet
Og vores Yucca palme er de jo helt tossede med.. Jeg har læst mig frem til at den er giftig, så vil helst ikke have at de spiser af den! (Det er ikke sket endnu) Men hvis det er helt umulig at lære dem det, må vi jo skille os af med planten..
0 synes godt om
nov 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Emner: 17 Svar: 93
Man har ikke giftige planter stående når man har katte. Det kan godt være de endnu ikk har rørt den - men som du skriver. De er tosset med den. Og før eller siden vil en af dem smage på den.
omkring opdragelse. Katte kan man ikke opdrage på som med hunde. De forstår det ikke
Du gør blot mere skade med vand/afstraffelses modetoder end gavn.
Med valget om at have kat, jamen så har man også sagt ja til, at de går og er overalt. og at de kan ødelægge end møbler
nov 2010
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
"Er der ting du ikke vil have en voksen kat gør, skal du straks killingen kommer hjem til dig være konsekvent: sig NEJ eller FY, eller pust den i hovedet og fjern den fra det den ikke må. En metode der for det meste med held kan bruges, er at sprøjte katten med vand når den er på gale veje. Du opdager hurtigt, hvor "favoritstederne" er. Indkøb et par vandpistoler eller forstøvere (det må ikke være en type, der først skal pumpes op - så er katten gået) sprøjt på katten men sig ingenting - den forbinder det ikke med dig - men vil efter nogle gange have fundet ud af, at det er forbundet med ubehag f.eks. at kradse i sofaen. Hos dyrlægen kan man købe et produkt i sprayflaske der hedder Feliway. Det er kunstigt fremstillet ansigtfeoner - mange har haft held ved at sprøjte det på steder hvor en kat kradser eller er urenlig. Katten skal have mulighed for at hvæsse sine kløer - den bruger møblerne, hvis den ikke har et godt og solidt kradsetræ/bræt. "
Kilde: sundisk.dk - se afsnittet: vejledning.
nov 2010
Ja, men kan godt med fast hård stemme sige NEJ eller Fy - men ja, mine er da bedøvende ligeglade
nov 2010
Har set mange katte blive paniske og angst for vand, hvis man bruger det som afstraffelses metode.
sep 2010
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 22 Svar: 111
Vores palme står i stuen, og i stuen er de aldrig uden opsyn, først når de bliver helt voksne
Men ja, vi skiller os også af med den, hvis ikke de lærer det.. Vi har sprøjtet både citron og eddike på, da jeg havde læst de ikke kunne lide de lugte, men det hjalp intet.
Men jeg ved at det ikke er helt umuligt at lære dem nogle ting...
Vores gamle katte var meget velopdraget synes jeg selv.. Gik ikke på borde, og kradsede ikke i møblerne.. Gik endda aldrig ind på mit værelse, da de vidste de ikke måtte (selvfølgelig kunne vi ikke vide om de gjorde de ting, når de var alene)
De her må GERNE gå på borde
Og de har både kradsetræ i køkkenet, og et miljø i gangen.. De bruger det der står i gangen, men i køkkenet synes de at stolene er sjovere...
sep 2010
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg har 1 enkelt plante (Aloe Vera) den står i køkkenet, ellers er alt væk. Enten ædt af kattene eller smidt ud fordi de er giftige.
Og i stedet for gentagelser vil jeg osse sende videre til Lis's hjemmeside.
jan 2010
Følger: 19 Følgere: 19 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 87
Et kontant nej (uden at hæve stemmen) er også en metode vi benytter os af.
Hvis han så f.eks bliver ved med at slikke på min hånd, så puster jeg ham lige så stille i hovedet.....
Ingen tvivl om at Aslan udemærket godt ved, hvad han må og ikke må...
Han er også MEGET velopdragen når vi er hjemme og der ikke er gæster.....
At han "glemmer" sin gode opdragelse når han er alene...tjae... han er jo kat.... Og når vi har gæster... ja så opfører han sig præcist som et barn... får han ikke den positive opmærksomhed - ja så søger man bare den negative....griner.... Jeg kan ikke blive sur på ham, da jeg jo godt kan se hvorfor han pludselig står midt på sofabordet - der er jo INGEN der snakker med ham.....
Vi har aldrig haft et kradsemærke i hverken sofa eller andre møbler, men har til gengæld også hele 2 gulv-til-loft kradsemøbler i stuen....
Effektivt....
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 6 Emner: 89 Svar: 491
maj 2004
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Men jeg synes generelt jeg har nogle velopdragne katte, der hverken tigger ved bordet, hopper på køkkenbordet eller kradser i ting de ikke må
Hilsen Janni med englebasserne
maj 2004
jun 2010
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 195
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
sep 2010
Det ender nok med at vi må skille os af med både plante og spisestole..
Så må vi købe nogle de ikke kan kradse i
feb 2005
Følger: 246 Følgere: 240 Katte: 4 Emner: 470 Svar: 2.934
De forstår også ordet <b>Nej!</b>, som jeg lærte dem ved at puste dem i ansigterne når de tiggede mad, og derefter med bestemt tonefald sige <b>Nej!</b>..... Så opdragelse fra tidlig alder kan sagtens lykkes.
maj 2004
Jeg har ikke mindre en 2 radiator senge og en stor transport kasse hvor jeg ovenpå har lagt tæppe som de ligger på som står op af radiatoren, oppe i hjørnet i sofaen har jeg stablet puder og lagt tæppe så selvom sofaen er fuld af gæster kan de være der, de har et stort tæppe på gulvet ved radiatoren de kan ligge på, en kæmpe kratte tønde de kan kratte på og kravle indeni og oppe på, en xxl kratte træ fra gulv til loft med 3 afsatser hvor alle 4 kan ligge på og den går fra gulv til loft, og en kurv de kan ligge i, og så har jeg en mellem kurv fyldt med katte lege tøj som de benytter sig af alle 4 hver dag, og en flettet kurv hvor de kan ligge inden i og oppe på... Og ellers ligger alle hos mig i sofaen og i sengen om natten... :0)
feb 2005
Følger: 246 Følgere: 240 Katte: 4 Emner: 470 Svar: 2.934
~
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
De ting, som jeg ikke vil have, forhindrer jeg ved at lave "anordninger".
Fx vil jeg ikke vækkes ved, at der bliver raget i mørklægningsgardinet, så der har jeg lavet noget ekstra gardinhalløj, der bliver sat fast på væggen, så kattene ikke kan komme til mørklægningsgardinet.
Jeg vil ikke risikere at de løber væk, og derfor er haven indhegnet.
Og Bjarne må ikke æde purløg (giftigt for katte), som han ellers gerne vil, så mit purløg er uden for indhegningen.
Mht at hvæsse kløer i møbler har vi lavet kompromisser. De har flere velplacerede kradsetræer/brætter, så det er primært dem, de bruger
Jeg har fredet en enkelt stol, som jeg slet ikke vil have krads i. Og det har hjulpet at spraye den med Feliway. De kradser kun i den, hvis de føler sig overset og vil have min opmærksomhed. Og det får de så, og så er der jo ikke grund til mere krads der
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hvis jeg forstår dit spørgsmål ret, så "kommer kommunikationen ind". ved at kattene viser, hvad de ønsker, og jeg viser, hvad jeg ønsker, og så finder vi ud af tingene sammen, uden at der skal opdragelsesmetoder i brug.
jun 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 4 Emner: 22 Svar: 193
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
Mvh Anja
maj 2004
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Opdragelse?