1.547 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Opdragelse. Opdragelse.

Hvordan lærer i jeres katte ting de ikke må? Jeg har fået en del råd men vil hører hvad folk herinde syntes virker. Har fået afvide man enten kan sprøjte vand i hovedet på dem, tag dem i nakkeskindet eller give time out hvor de bare ingen opmærksomhed får. De første to syntes jeg bare lyder ondskabsfuldt (kan godt være det bare er mig). Så jeg har prøvet med time out syntes bare ikke det har nogen virkning?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opdragelse.
  • #1   26. jan 2016 Vi har det meget bedre med at se på det omvendt - dyr forstår ikke afstraffelse. For at de skal kunne forstå at det hænger sammen med en handling skal "afstraffelsen" ske inden for to sekunder, ellers ødelægger man bare bånden mellem en selv og dyret.
    Vi prøver meget med at belønne positiv adfærd, f.eks med godbidder.
    Eller med at kæle katten og rose den.

• #3   26. jan 2016 Som der er sagt så forstår dyr ikke afstraffelse. Så det gælder om at rose ønsket adfærd og hurtigt få dyret fjernet fra uønsket adfærd. Går katten fx på et bord den ikke må så fjern den. Kradser den i møblerne så fjern den hurtigt og stil den over til nærmeste kradsetræ.
    Men altså herhjemme bliver "nej" og lignende også brugt, men det bedste ville nok være hvis man kunne lade være - så jeg skal slet ikke være hellig ??

Hvis Peanut bider eller river i os prøver vi at pibe/miave som hvis det gør ondt på en kat og det får hende altid til at stoppe og begynde at slikke os i stedet - så sødt smiley

• #4   26. jan 2016 Hvis jeg vil stoppe katten I at bide mig (den "nye" er dårligt opdraget til at lege med fingre) så puster jeg ham let i hovedet, så jeg kan få mine hænder fri, og så finder jeg et legetøj. Og så giver jeg ham en godbid når vi leger så han ved pinden er god

• #5   26. jan 2016 det første mine lærer når de flytter ind, er NEJ og NED. Og så er det IND.
    og så bruger jeg vand når de virkelig har svært ved at hører.

det virker her i huset med 14 rovdyr.
    selv kalle som kun har boet her i 1½ mdr har allerede lært hvad han hedder og NEJ. nu arbejder vi på IND og NED.

men det vigtigste er tålmodighed - og rigtig meget af det.

aldrig fysisk afstraffelse. og det med og ikke give dem opmærksomhed syntes jeg faktisk er mere ondt end andet.

• #6   26. jan 2016 det er kun synd at bruge vand hvis det er udenfor i koldt vejr
    da jeg var på kv og folk spurgte til hvordan de skulle holde fremmede katte ude af deres haver, var svaret altid VAND. bare ikke om vinteren.

• #7   26. jan 2016 Jeg bruger aldrig vand og bestemt aldrig at løfte katten i nakkeskindet. At løfte i nakkeskindet er meget smertefuldt for katten. At give timeout er som at hælde vand på en gås, for katten aner ikke, hvorfor den straffes med at blive spærret inde.

Jeg lærer mine katte NEJ og NED. Og så hedder det konsekvent at stoppe katten i det uønskede. Men lige meget hvor meget man prøver, man kan aldrig være sikker på, at katten ikke gør det alligevel, når man vender ryggen til. smiley

• #8   26. jan 2016 Her er der ikke så meget de ikke må, men de bliver altid pillet ned af køkkenbordet, måske tager min opdragelse tid, men den tager ikke kattenes tillid til mig smiley
    Mitti bider, og hvergang jeg tror nu er han stoppet fordi der har været en lang periode hvor det ikke er sket.
    Han bider/napper når han bliver kælet og han gerne vil kæle igen, så slikker og napper han,,, lidt værre er det når han er sikker på han ikke får nok opmærksomhed, feks hvis jeg har travlt, eller endnu værre, at jeg er på vej i bad, så er det mine ben han napper smiley men han fanger dem ikke og er ikke "ond" selvom jeg også får blå mærker.
    Det hjælper nu og da at pibe, men det kan også blive værre, fordi han vil insistere på, at det er nu han skal have opmærksomhed, og det er tids og situations bestemt, men ikke vildt ønsket smiley jeg flytter ham, blokere og siger ahh, og så forsvinder det helt i længe perioder, men lige nu er det startet igen, jeg tror det er fordi jeg har været en del mere hjemmefra end ellers, og så her mit barnebarn været her= Mitti går på soveværelset og får ikke den opmærksomhed han plejer smiley
    Min erfaring med de katte jeg har haft, er at det er et sted mellem 1 1/2 og 2 år, når jeg syntes de falder til ro og bliver den voksne kat man kommer til, at leve med, og de har der deres små særheder, men man har fundet en måde, at bo sammen på som passer både mig og katten, og de ved ca hvad de ikke må og endnu bedre hvad de må.
    Mine har alle lært, at komme når jeg kalder, de har lukket have, på den absolut dovne måde smiley de har fået lidt vådkost hvergang de kom ind, og jeg skærper det nu og da når de bliver lidt dovne, så tager vi lige et par dage hvor de igen får lidt vådkost, hvergang de kommer ind.

• #9   26. jan 2016 jeg bruger kun vand når jeg har to katte som ikke ligefrem leger. har nemlig et par af hankattene som godt kan finde på at slås, og her kommer vandet ind i billedet

• #10   26. jan 2016 Først vil jeg sige at nakkeskindet er no-go og slet slet ikke at løfte katten i nakkeskindet, der sidder en masse nervetråde i nakkeskindet på katten som man kan river over og dermed pådrage varig skade på katten og det er der jo ingen der har lyst til.

Dernæst så at lærer en kat noget som helst kræver tålmodighed og katten forstår måske ikke beskeden de første 100 gange men måske på et tidspunkt så vælger den at forstå hvad det er man vil have eller ikke vil have den til, men et bestemt nej og et enkelt sprøjt med vand kan være en hjælp.

Hvad er det helt præcist du vil lære din kat ikke at gøre???
    Husk på hvis det er indekat du har så må der ikke være for mange steder der ikke er tilladte for katten at komme.

• #11   26. jan 2016 Det sådan noget som at kravle op på bordet, kradse på væggen og hænge i gardine

• #12   26. jan 2016 Den med at gå på bordet er måske en kamp du aldrig vinder, du kan måske lærer katten ikke at være på bordet når du ser det, men når du ikke er dertil at se det, så kan fristelsen blive for stor, jeg har måttet opgive med min den lille,den store har aldrig gået på borde, men den lille hun gør det når jeg ikke ser det, hun ved hun ikke !å men hun er bare for nysgerrig.

De 2 andre ting jamen det er kun gentagne nej der hjælper og så at aflede opmærksomheden, jeg bruger også et klap i hænderne for at fjerne opmærksomheden fra det forbudte og så efterfulgt af et meget bestemt nej, men som sagt så er det tålmodighed der er vigtig, for katte lærer kun det de vil.
    Afstraffelse og skæld ud ender de ikke du opnår højst at katten bliver bange for dig,de skal fanges i gerningsmanden øjeblikket og stoppes med det samme med en høj lyd eller et nej og så fjernes fra det uønskede.

• #13   26. jan 2016 Som de andre skriver: nakkeskind = no-go.. Jeg gør det i huset her, at det er bestemt "AH" .. Jeg havde til at starte med en hankat som simpelthen var "skudt i låget" som andre sagde.. Jeg havde derfor kontakt til en adfærds ekspert som sagde at en kat (og de fleste andre dyr) ikke forstår hvis du f.eks siger "nej, det vil jeg ikke have" - altså sætninger. Det bedste er bare at sige kattens navn og så en bestemt ting. Her virker "AH" meget bedre.. Hvor andre bruger "nej".. Er en af dem på køkkenbordet eller stuebordet så er kommandoen et bestemt" ned" efterfulgt af et knibs.. Er de rigtig stride, f.eks at de hopper op med det samme på køkkenbordet så er det vand og det er et enkelt sprøjt.. Og i samme sekund kommandoen.. Jeg har 3 missere og de er yderst forelsket i mine spisebordsstole, de er åbenbart herlige at kradse i, hvilket det lyder til din kat også tænker om dine gardiner og til det må jeg sige at jeg har prøvet ALT uden held.. Vand, at fjerne katten over til et kradsetræ, nej, produktet "gå væk" og citron og intet har virket, måske det er det samme i dit tilfælde..

Alle mine er leget med flere gange om dagen så jeg er sikker på at de ikke har destruktiv adfærd grundet kedsomhed. (kun indekatte)..

Derudover er der kun at sige "tålmodighed er en dyd" og så vær konsekvent smiley

• #14   26. jan 2016 "Har fået afvide man enten kan sprøjte vand i hovedet på dem, tag dem i nakkeskindet eller give time out hvor de bare ingen opmærksomhed får. "

Du har helt ret, det er ondt- og i øvrigt nytteløst - at behandle katte sådan smiley
    Hvor får man egentlig sådan noget modbydeligt sludder at vide henne nu om dage?

Hvis din kat er indekat (?) så bliver du nødt til at indrette hjemmet efter at katten bor der. Hjemmet er indekattens territorium, og der skal være plads til udfoldelse. Der skal bl.a. være høje steder, hvor katten kan klatre/hoppe op og være i fred, og gode kradsemuligheder. Og så skal katten selvfølgelig også have lov til at fræse noget energi af. Og ejeren skal også lege med sin kat.

Hvis der er alt for mange forbud mod gardiner, borde osv. så opnår man blot en frustreret kat.... og et dårligt forhold mellem kat og menneske.

Mine katte laver næsten aldrig ballade, og de er ALDRIG blevet straffet. De er såmænd heller aldrig blevet opdraget - de har bare efterhånden fundet ud af hvad jeg gider og ikke gider. Måske er de specielt godt begavede smiley
    Fx må de være på alle borde, men når jeg laver mad, er de ikke på køkkenbordet. Og det har aldrig været nogen kamp. Vi bliver bare enige om tingene eller indgår kompromisser.

En ting vi aldrig blev enige om var, at jeg ikke ville vækkes ved, at de ragede i mørklægningsgardinet, men det blev de ved med (selvfølgelig, for de ville jo sidde i vinduet). Og så måtte jeg jo sørge for, at de slet ikke kunne komme til det gardin, så løsningen blev at jeg lavede en slags gardinspærring, der bliver sat op hver aften inden sengetid.

Der er grænser for hvad man kan lære en kat at lade være med, og så må man tage sine forholdsregler (ligesom man gør med små børn), og fjerne eller beskytte ting, man ikke vil have ødelagt af kattekløer.

• #15   26. jan 2016 Ja mine gardiner har ikke nået gulvet i mange år smiley de er uden for nå vide smiley

• #17   26. jan 2016 Nej, ned og hush er kommandoer, mine katte er bekendt med.

det skal blot siges nok gange, så lærer de, hvad det betyder

• #19   27. jan 2016 Jeg vil ikke have mine katte på køkkenbordet for eksempel. Det der hjælper her hjemme, er at jeg siger højt nej samtidig med at jeg klapper et højt klap i mine hænder, så hopper de automatisk ned.

(selvom de nok går der når jeg ikke ser det) har dog kun meget sjældent kattepoter jeg kan se på bordet)

• #20   27. jan 2016 min er opdraget ved jeg sagde nej og ned, så han går ikke længere på bordene, men han skal lige se hvor min grænse går engang i mellem og laver ulykker smiley ps man kan ødelægge nerve banerne i nakken hvis man tager dem i nak eller skylder

profilbillede
  • #22   27. jan 2016 Felis : nej ikke mere smiley det havde jeg... smiley

Kommentér på:
Opdragelse.

Annonce