Blanding og Raceren {{forumTopicSubject}}
Hej kvinder/Mænd!!
Jeg har et stykke tid undret mig over noget.
På kattegalleri og guloggratis, sviner folk hinanden til
og gerne i debatter om katte angående stamtavle
og man kun burde få killinger på katte med stamtavle.
Jeg forstår ikke at folk kan være så onde ved hinanden?
Og hvad så hvis man alt i alt, bare vil have en sød blandingsmis?
Det er der jo intet galt i.
Jeg har 3 dejlige damer og de bliver forkælet i hovede og r**
og ville aldrig bruge 5000,-+ på en raceren kat, når jeg kan nøjes med
en blandings, som er lige så sød og dejlig.
Kan godt se at produktionen af katte er steget ekstremt.
Men så burde folk jo bare sterillisere deres dyr.
dec 2008
Følger: 1 Katte: 4 Emner: 16 Svar: 44
Men syntes bare at tingene stadig kunne siges på pænere måder.
Og det er jo ikke alle der får huskat killinger, der er "dumme i hovederne"
De får måske nogle kuld, men de får dem vacc, orme og loppekur, sørger for at beholde dem til uge 12 og kun sælger dem til gode mennesker (eller hvad der lyder, som gode mennesker)
dec 2008
Men syntes bare man generalisere folk med huskatte killinger.
Sådan en, som mig f. eks jeg får killinger en gang i August og mine er hjemme til uge 12, blive vacc o.v.s og ville ikke bare sælge dem til tilfældige mennesker
Det er også tit derfor man ser omkring 5-600,- på en blandingskat. For på den måde, så sikre sælger jo sig at det er mennesker der VIL have en kat
Altså det ville jeg nu mene..
dec 2008
Derfor syntes jeg også det er fint, ligesom det i Ekstra Bladet, men nogen i kokkedal, der samler alle kattene ind og får dem aflivet ved en dyrlæge, hvis de ikke er chippet eller øremærket.
F. eks min mormor bor i Spanien og 1 gang om året, samler de katte ind i det område hun bor i også er der en dyrlæge der frivilligt sterillisere/Kastere disse katte, også får de et lille hak i øret, så man kan se de er ordnet, så vildkattene ikke producere flere killinger.
Dette burde der seriøst også gøre i Danmark. Hvis jeg var dyrlæge, ville jeg frivilligt gøre det 1 gang om året.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 71
Elsker begge overalt på jorden, MEN synes det meget forkert den holdning folk har til lige netop blandings katte.. der er så mange salgs annoncer fordi man har ladet dem få for mange kuld og de er virkelig ikke til at afsætte.. det er købers marked.
syntes der burde indføres neutralisering hvis kattene ikke skal bruges til avl.
maj 2012
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 11 Katte: 1 Emner: 22 Svar: 153
Personligt mener jeg at nogle af priserne er helt henne i vejret og det må jeg tilstå jeg er imod. Jeg mener ikke man skal avle for at tjene penge, for mig er tanken langt ude og så synes jeg ikke det er et opdræt jeg vil støtte.
Synes også de typiske kommentarer som "Jamen har du set hvad de tavleløse sælges for?" er lidt, langt ude. Hvorfor ikke sælge dem til den pris de burde sælges til uanset hvad markedet siger? Så tror jeg man skal spørge sig selv om man gør det af kærlighed til racen eller af kærlighed til penge.
Hvis det kunne betale sig at købe racekatte er jeg overbevist om mange flere ville købe dem og af den grund måtte folk der avler uden grænser tænke sig om da det ville være mere eller mindre umuligt at komme af med killingerne.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
Men jeg har altid neutraliseret mine katte, fordi det altid har været kælekatte
maj 2012
må indrømme jeg også har set nogle temmelig høje priser ved opdræt, men så de jo også sikret at de der køber katten virkelig gerne vil have den. Ville stadig støtte dem frem før at støtte dem der bare lader katte få killinger i en endeløs strøm. Desuden vil jeg også mene at man er bedre sikret med hensyn til de forhold de har haft og kommer fra ved en avler fremfor en der har haft en "upser" - hvilket mange blandingsracer er.
ved godt det forkert at sige alle blandingsrace katte er "upser" men hvis de så faktisk er planlagte forstår jeg slet ikke hvorfor .. det vare flere salgs annoncer i et overfyldt marked.
mar 2007
Jeg mener at det skulle være mere simpelt at få racekattene ud i verden og støtte op om avl og køb af racekatte, da der er mere kontrol med tavlerne. Flest folk har heller ikke forstand på tavler og klubber fordi de aldrig løber ind i sådan en situation hvor de kan lære det. I stedet for at der var mange flere der havde tavle katte og kunne formidle budskabet rundt. Men desværre synes jeg at der er alt for meget af disse kredse med tavle katte og kredse med uden tavle og de ser ikke ud til at blande sig meget med hinanden så nogen kan lære af den anden.
Synes netop at "tavleklubben" er en alt for lukket kreds for dem der vil betale den ekstra sum for at have tavle på og støtte en pengepung ekstra meget.
mar 2007
mar 2007
mar 2007
maj 2012
nu jeg jo ikke ligefrem medlem af "tavleklubben" idet jeg ikke har en racekat, men hvis jeg skal have kat igen skal det være.
Elsker mine blandingsracer og ville ikke bytte dem væk for selv den dyreste kat, MEN de var ikke "planlagt" og hvis jeg ikke havde taget dem, hvem siger så nogen anden ville?
min kæreste har en kammerat, jeg også skrev om i et andet forum indlæg, der igår anskaffede en killing, spontant. han har sagt han vil af med den "gamle" killing hvis det ikke går mellem dem fordi "den er bare så nuser". hvis det var katte han havde skulle give mere for ville han nok ikke "bare" smide den anden kat væk. eller anskaffe sig katte uden at vide hva han går indtil.
mener ikke blandingsracer skal forbydes eller noget i den stil, men de må da være dem der er nemmeste at avle?
synes det burde være sådan at der er folk der er godkendt til avl, og så er der privat personer med kælekatte.
for mig betyder tavlen at de kommer fra et ordentligt sted, har fået ordentlig pleje og man er seriøs i sit køb.
mar 2007
mar 2007
maj 2012
mente at der burde være direkte GODKENDTE huskat avler, ikke ligesom det der foregår nu. altså folk der har fået en eller form for atest at de må avle huskatte, og de der ikke har skal pålægges at neutralisere deres katte.
udover det tror jeg der er sket en misforståelse ... jeg mener ikke det er rigtigt nogle avler tager FOR høje priser, MEN at jeg ikke ser det forkert i de tager mere for deres race katte end huskatte/blandingskatte.
mar 2007
mar 2007
Men self er det bare min mening Ikke at jeg mener det skal være forbudt at lave blandings katte, men jeg mener at folk skal blive bedre til at belære hinanden i stedet for bare at råbe og skrige. Der er ingen der har lyst til at lære af en med en negativ instilling til det at udgive viden.
maj 2012
maj 2012
mar 2007
Men jeg mener ikke det er en grund til at se rødt, jeg mener i stedet at disse opdrættere skal dele den viden og erfaring de besidder og forsøge at være positive og skabe positive oplevelser for folk mht. tavlekatte.
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 482
dec 2008
Eller have plads, råd og tid til at tage sig af killingerne.
F. eks når min hunkat føder (hun bliver sterilliseret når killingerne er taget fra hende og hun er klar), så hvis jeg ikke kommer af med mine, så vil jeg hellere selv beholde dem
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.016
Blandingskattene, beklager jeg kan slet ikke se formålet - er det penge måske? ser gang på gang hvor vigtigt det er killinger bliver langhåret eller skal have det ene eller et andet racepræg - hvorfor? fordi det skal være fint, eller fordi det lange hår kan give både kat og ejer dårlige oplevelser?- fatter heller ikke hvorfor de er dyrere når de er langhårede ...
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 14 Katte: 10 Emner: 122 Svar: 478
Jeg elsker dem begge to rigtig højt, jeg elsker alle slags katte og det kan da godt være nogle folk ikke ville betale 5000kr for en kat, og folk hellere køber en blanding
Det er også helt okay, så skal de også bare kalde det en blanding og ikke ligge den under racekat! Jeg ville hellere end gerne betale 5000kr for en kat fordi man får alt med til den Jeg kunne også betale 200kr for en kat uden noget, men udgifterne ville stadig løbe op i 3000 eller mere hvis man skal have den neutraliseret, chippet, øremærket og 2x vacc.
Jeg var også sådan i starten med at jeg ikke ville betale så meget for en kat, lige indtil jeg fik min elskede Europé, nu er jeg tilhænger af både racekatte og blandinger. Men hvis jeg skulle ud og købe en ny kat idag ville jeg vælge en racekat fra en ordenlig opdrætter Der ved jeg hvad jeg får og kan forvente af temperament fra min nye kat
Når jeg engang flytter i noget større skal jeg have en ny misling, har overvejet internat kat da disse har mest brug for hjælp også en racemis ligesom vi har nu en af hver
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 377 Katte: 4 Emner: 183 Svar: 7.237
Eks. MCO, Norsk skovkat og perser har tendens til arvelige sygdomme og dem der avler for sjov tester ikke for disse "gen-fejl". Når man så tager en højere sum for dem så er det altså i min optik at snyde kunden!
Jeg har en huskat - eller jeg vil mene 2, men ham I ser på billedet har gener efter Norsk Skovkat og disse gener er lige præcis dårlige tænder fra starten af. Det var et ups-kuld, så jeg beskylder dem ikke for at gøre noget bevidst, men hvis de havde neutraliseret den Norske Skovkat, så var der ikke blevet en ny form for huskat ud af det.
Jeg er til overskudskatte som oftest er huskatte. Jeg går ind for neutralisering og slår på det gang på gang, for jeg synes at der er mere plan i at neutralisere end at aflive.
Det er nok fordi vi er så forskellige at der ind imellem flyver med gnister på sådan et forum.
Blanding og Raceren