Spørgsmål ved oprettelse af kat {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg simpelthen nødt til at spørge..
Jeg har set MANGE semilanghårede katte herinde, hvor der står at den er enten Maine Coon eller Norsk skovkat.
Nu er mit spørgsmål så....
Hvordan kan personerne lige vide, at den er en MCO eller NFO??
Selvfølgelig kan man ved dem med stamtavle se det, men der hvor faren er ukendt, eller den er købt på et internat...
hvordan kan man så vide, hvilken race(blanding) katten er??
Slår man lige flip med en mønt - plat er skovkat - krone er Maine coon, eller hvordan kan man lige vide, at katten er helt raceren .... whatever??
Jeg spørger fordi jeg undres meget over dette... OG så vil jeg lige pointere, at det ikke er en tavle / ikke tave diskussion.
Jeg vil bare gerne vide, hvordan katteejere af semilanghårede katte, af ukendt herkomst, kan klassificere katten...
Håber nogle vil svare ;-))
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 38 Svar: 179
Der er der maaaaange som har de forskellige heste indenunder de forkerte racer..
Men ja godt spørgsmål (:
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Hvordan kan katteejere vide, at den smukke (huskat???) kat de har, er en blanding af racer og ikke en huskat??
Jeg tænker især på internatkattene, eller de katte der er hentet på en gård, men også de helt almindelige korthårskatte der er smækket ind under blanding af racer..
Hvordan kan I vide, at katten ikke er en super skøn huskat??
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 63 Emner: 421 Svar: 4.876
da jeg fik peanut i pleje sagde de os at det var en abby men det hun ikke, hun var en blanding men ikke ren abby og vidste man ikke bedre ville man jo tro at folk som dem måske vidste det og så ville man altså gå udfra at katten er den og den race... gav det mening?
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
Blandning hus eller Racekar, de er alle skønne
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 93 Svar: 603
Det synes jeg er synd.
Huskat, blanding eller racerene - synes de alle er lige dejlige:
Som Hanne også siger
okt 2006
ALLE katte er dejlige, det er bare ærgeligt, at nogle menneser ikke kan se det skønne i sin kat, og er NØDT til at få den til at være noget den ikke er ...
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 79 Svar: 550
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 93 Svar: 603
Bare et undrende spørgsmål..
jun 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 1 Emner: 36 Svar: 453
Nova´s forældre er en ragdoll og en skovkat , begge med tavle .
Nova er derefter parret med en maine coon med tavle og det er hendes datter Smukke også !
jun 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 1 Emner: 36 Svar: 453
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 26 Emner: 24 Svar: 1.698
Jeg har endag set en korthåret under Maine Coon og jeg tror at jeg er den eneste der pt kan "blære" mig med, at have en vaskeægte korthåret Maine Coon
okt 2006
Det er måske som Zoe siger, at mange vil se en race i sine huskatte, og derfor opretter den som en sådan...
Det her handler ikke om, hvorvidt vi elsker vres dyr eller ej, for selvfølgelig er alle katte dejlige væsner, og selvfølgelig elsker vi vores dyr.. Det er slet slet ikke det jeg spørger til.
Min undren går bare på, hvorfor nogle mennesker ikke bare vil acceptere, at deres dejlige huskat eller blanding er det de er.. Huskat eller blanding...
okt 2006
Nej jeg undrer mig over, dem der har anskaffet en kat, uden at vide til ophavet på katten, promte sætter den ind under en eller anden race, eller som et minimum - blanding af racer.
På mig virker det som om, vores elskede huskat er ved at forsvinde fra landkortet, og det er da mere end ærgeligt....
okt 2006
Må jeg godt lige pointere, at huskatte, blanding af racer og tavlekatte ALLE som en er dejlige, og at ingen elsker sin kat mere, bare fordi den er med/uden tavle - okay ? ! ? !
okt 2006
Nogle finder en semilanghåret kat på en rasteplads, og vupti er det helt bestemt en raceren NFO eller MCO. Og i sådanne tilfælde er det jeg undrer mig, for hvorfra ved de, at katten er en sådan race?? slår de plat eller krone??
Som jeg ser det, så er huskatten desværre ved at uddø i Danmark, for det er åbenbart ikke fancy at have en huskat - og hvor er det bare drønærgeligt.
Jeg ved godt, at der ofte er en heftig debat om SNOBBEDE opdrættere med deres FINE stamtavler, men det er slet ike der jeg vil hen med denne tråd.
I øvrigt vil jeg godt sige, at stamtavlerne ikke er guldbelagte, så de er nu ikke såååå fine igen. De er såmænd "bare" kattens dåbsattest, som man kan finde en hulens masse oplysninger ud fra.
Natascha - det kan godt være du har ret...
Jeg ville ønske, at flere ville se på deres kat helt objektivt, og se på kattens forældre (begge forældre hvis det er muligt) og så først derefter vurdere om den er en blanding af racer, eller om de er beriget med en skøn huskat.
Spørgsmål ved oprettelse af kat