Kan ræve tage voksne katte? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Mine to misser, som altid har været indekatte, er nu begyndt at komme lidt ud, da vi er flyttet i hus på landet. Indtil videre er de kun ude nogle timer om aftenen, når vi er hjemme. Og blir lukket ind når vi går i seng.
Men nu har vi fået en kattelem, som de skal lære at bruge, så de også kan komme ud om dagen, når vi er på arbejde. Men er det en dårlig idé? At de er ude, når vi ikke er hjemme. Hvis der nu sku ske noget...
Jeg tænker også på hvad vi gør om natten. Om vi skal låse lemmen der. Men vores hankat er helt umulig om natten/morgenen - Hver nat larmer han afsindigt meget fra kl. 4-5 stykker til vi står op, så det ville måske hjælpe, hvis de kunne gå ud der... Jeg er bare ret sikker på at vi har ræve i området, da vores affaldsposer er blevet slæbt langt ned i haven om natten, og jeg tænker på om en ræv kan tage en kat eller i hvert fald skade den meget. Så jeg har det umiddelbart ikke så godt med at de skal være ude om natten. Også fordi de har levet et beskyttet liv inde i så mange år, så de ved måske ikke hvad de skal passe på eller hvordan de skal forsvare sig.
Hvad gør i med Jeres udekatte..??
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 118
mar 2008
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 3
Det er typisk i perioden efter maj-juni når ræve mor kommer frem fra hulen for at skaffe med til afkommet, at hun kan finde på at tage katte.
Længere henne på året tager ræven primært rådyr kid, så en ræv kan godt tage en kat.
MVH
Julie
aug 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 863
Katte skriger jo helt frygteligt... Jeg er nogle gange styrtet ud af sengen og udenfor, når det lyder alt for voldsomt; blir simpethen så nervøs for om de slår hinanden ihjel :0)
Men som regel er alt roligt igen, når jeg når derud..
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Man har ganske vist set en ræv slæbe af sted med en død kat, men den var død i forvejen (trafikdræbt).
Der er mange andre farer ved det frie liv, jeg ville frygte mere.
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
I kunne måske nok lave en indhegning, så kattene selv kan gå derud om natten, og når I ikke er hjemme. Og så have endnu en kattelem i indhegningen med adgang til det fri, som kun er åben i dagtimerne, mens I er hjemme. Dog kan det blive svært at styre, for når først kvikke katte har fået smag for at komme ud i Store Verden, så lader de nok bare være med at komme hjem til sengetid, hvis det passer dem at være ude om natten … eller sidder og bræger kl alt-for-tidligt i indhegningen for at komme helt ud.
Men - især hvis I bor nær marker - kan en (lille) indhegning/voliere i forbindelse med huset godt være nyttig. Da jeg boede på landet og havde fritløbende katte, var mejetærskeren min største skræk - og jøsses for en larm og ballade en af kattene kunne lave, når de blev holdt inde pga. den mejetærsker.
(Og ih, hvor jeg godt gider se billeder af kattene ude i deres nye have ;-))
mar 2008
Hej søde Tinka, 1000 tak. Jeg er også rigtig glad for at de endelig har fået mulighed for at komme rigtigt ud - de elsker det. Indtil videre har ingen af dem været væk i mere end et par timer, men det kan selvfølgelig godt være at de får mere smag for det senere. Kattelemmen ignorer de indtil videre - det er lettere at mjave ved døren til man forbarmer sig og lukker dem ud, men de må trænes/lokkes lidt til det kommer... Håber I har det rigtig godt. Hils dine dejlige misser. Og jeg skal nok snart smide nogle fotos på af de to små på tur..
mar 2008
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Drengene takker for hilsnen - de har det fint, og er glade for deres lille have. (men en større ville da være fantastisk).
Katja **Og jeg skal nok snart smide nogle fotos på af de to små på tur..**
Jaaaaa! Hvornår er det snart?
dec 2011
Følger: 14 Følgere: 11 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 46
aug 2008
De har jo slet ikke fælles interesserer; hvorfor skulle en ræv gå efter en kat - eller omvendt ?
Måske killinger ?
aug 2008
aug 2008
dec 2011
dec 2011
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Tager katte så ræve ...?
Spøg til side, jeg kender også en (dyrlæge), som da de væltede en garage fandt en ræve-grav nedenunder, den var 'fyldt' med katte-skeletter. Hun mente så også det var trafik-dræbte (eller på anden måde skadede/svækkede) katte den havde taget.
dec 2011
dec 2011
maj 2008
Følger: 32 Følgere: 33 Katte: 1 Emner: 9 Svar: 125
Vores kat har haft kattelem i alle sine 16 år, og kan gå ud når det passer hende.
Jeg har en gang set hende jage en ræv væk fra haven. der er rævegrav kun 20 meter fra vores have, men vi har aldrig haft problemer med dem.
Hvis hund eller kat er ude, så kommer ræven ikke ind i haven, her hos os
jul 2017
Følger: 1 Svar: 1
sep 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 111
nov 2022
Følger: 1 Svar: 1
Kan ræve tage voksne katte?