Kattebøger Kattebøger
Er der nogen, der kan anbefale nogle gode kattebøger, hvor det, der står i dem, er informationer, man kan stole på???
Jeg har lånt en masse kattebøger på biblioteket, bl.a. en fra 2007, som man skulle tro indeholdt korrekt og relativt opdateret viden. En del af det strider dog kraftigt imod, hvad jeg har læst i andre bøger, samt hvad I erfarne katteejere/opdrættere har skrevet her på KG. Her er nogle eksempler:
1. Killingen skal være mindst 8 uger, når den tages fra sin mor. Det er jo 12 uger, men er lovgivningen først lavet om de senere år?
2. Giftige stueplanter er bl.a. orkidéer. Jeg har læst det modsatte her på KG. Hvad er rigtigt?
3. Svinekød, kylling, ferskvandsfisk og æg skal altid koges, inden det gives til katten. I siger allesammen på KG, at det ikke er noget problem med råt kød.
4. Hunkatte må ikke neutraliseres før den er 6 måneder, og hankatte ikke før de er 8 måneder. Hvorfor gøres det så typisk tidligere?
Så er der vel ikke noget at sige til, at det kan være svært at hitte rede i, hvad der er godt og skidt for katten...
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
*Bekendtgørelse om overdragelse af killinger er vist fra 2009. Måske er det kun Danmark der har sådan en lov, og visse kattebøger bliver oversat i hast og uden omtanke - ser det da i hvert fald ud til :-/.
*Ved ikke med orkideer, men jeg har dem da og satser på de ikke er giftige. Kattene interesserer sig heller ikke for dem.
*Æggehvide bør mig bekendt ikke gives rå (aht. nedbrydning/udnyttelse af B- vitamin) samme gælder fisk. Ferskvandsfisk kan desuden indeholde parasitter - derfor ville jeg ikke give dem rå. Råt svinekød kan - eller kunne engang - give Awjezkys, Aujeskis Av... øhhh(staves???) syge.
*Ved ikke hvor de har det fra med at kattene skal være 6-8 mdr. Tror det er fra "gamle" dage. Det gøres typsik tidligere, dels fordi killinger så er neutraliseret inden de 12 uger gamle flytter til nyt hjem, dels fordi de efter sigende kommer sig hurtigere over indgrebet mens de er så unge.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
sep 2011
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
Derimod kan jeg anbefale The Cat: Clinical Medicine and Management af Susan Little: http://www.amazon.co.uk/Cat-Clinical-Medicine-Management/dp/1437706606
Eller Your Cat: A Revolutionary Approach to Feline Health and Happiness af Elizabeth M. Hodgkins: http://www.amazon.co.uk/Your-Cat-Revolutionary-Approach-Happiness/dp/0312358016
sep 2011
sep 2011
sep 2011
Kattebøger