{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
835 visninger | Oprettet:

Britt B
Britt B
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113

Huskat - hvorfra? {{forumTopicSubject}}

Til jer, der har huskatte som indekatte. Hvor har I fået jeres kat(te) fra, og hvor gamle var de, da I fik dem? Hvis killing, hvordan valgte I en, der ville være egnet som indekat? Og har I oplevet adfærdsproblemer med jeres kat(te)?
I nogle kattebøger står der, at visse racekatte er bedre egnet som indekatte end huskatte, men af alle katte i Danmark skulle der være ca. 90 % huskatte, og det er næppe kun 10 % af katteejerne, der har indekatte, så det må vel også gå godt for de fleste med huskatte, tænker jeg.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Huskat - hvorfra?
  • #1   16. jan 2012 Jeg har en huskat der er indekat. Jeg fik ham fra Inges Kattehjem i Glostrup.

Jeg kom derned og blev efter en kort snak vist hen til de killinger jeg kunne kigge på. Der var 4 almindeligt gråbrune stribede katte, 2 sorte og så min Smokey. Jeg så ham og viste uden tvivl at det skulle være ham. Han havde blikfang og en meget nysgerrig og åben personlighed. Han var klar til at springe lige i skødet på mig da jeg åbnede buret. 30 min. senere sad han på bagsædet i bilen i sin transportkasse på vej til sit nye hjem hos mig.

Jeg tror nok at jeg har været temmelig heldig med hans personlighed og hans sind. Han er skøn og tuller mest bare rundt og snakker med sig selv, og nogle gange så snakker han også til mig. Føler ikke jeg har oplevet nogen adfærdsproblemer hos ham.

• #2   16. jan 2012 Mine huskatte er "genbrug".
    Tidligere ejer fik dem som (alt for) små killinger fra internat.
    Han havde dem som 100 % indekatte.
    Jeg overtog dem, da de var 3 år gamle.
    Adfærdsproblemer er der intet af.
    De har adgang til indhegnet have, og jeg tror, at den ene ville have lidt under slet ikke at kunne komme ud. Han løb af og til op ad døre og vægge før. Dette har han ikke gjort én eneste gang, siden han fik haveadgang.

Britt **af alle katte i Danmark skulle der være ca. 90 % huskatte, og det er næppe kun 10 % af katteejerne, der har indekatte, så det må vel også gå godt for de fleste med huskatte, tænker jeg.**

Jeg tror egentlig, at de tal passer nogenlunde. Udenfor kattefora er der med garanti procentvis langt færre, der har indekatte, end man får indtryk af på kattefora.

Og ja, hvis man får huskattekillinger, der ikke har været vant til at løbe frit, så vil det i langt de fleste tilfælde gå godt. Men man kan aldrig være sikker med en killing. Så (som jeg har sagt 500 gange før): Hvis du skal have indekat, så er sikreste valg en voksen kat, der er vant til at være inde, og som trives med det.

• #3   16. jan 2012 Jeg har 3 huskatte.

Pelle har jeg "arvet" af min storebror for lidt over et år siden. Han er oprindelig fra Hilledrød katteinternat.

Stribe er en af vores egne gamle killinger. Hun er født af min gamle kat Sortemis.

Stribe har en killing der bare bliver kaldt lillemis (vi ved ik hvilket køn det er, så den har ik fået noget navn endnu)

Pelle har altid været indekat, så det har aldrig været noget problem. Stribe og killingen er staldkatte. Stribe har fået MANGE killinger, og mange af dem har fået nye hjem - som indekatte (bl.a. har en af dem fået et hjem hos designeren Malene Birger smiley )
    Det har aldrig været noget problem, selvom de er født og opvokset i stalden.

• #4   16. jan 2012 Jeg havde for en del år siden 2 huskatte, som jeg havde hentet på et lille landsted. Og jeg boede det tidpunkt i en lejlighed på 2 sal.

De killinger som jeg hentede havde så været ude, og de kunne ikke tåle at komme ind i en lejlighed.Jeg ikke styre dem på 7 tønder land.
    De var alle vegne.. Jeg valgte at de skulle tilbage og være ude katte igen.

• #5   16. jan 2012 Jeg fik min Pusser fra internat i Ålborg. Hun var omkring et år og fra sommerhusområde.
    Hun boede inde det første år i lejlighed.
    Senere blev hun udekat. Har aldrig haft problemer med hende bortset fra en lungebetændelse, hun fik kort efter jeg fik hende hjem...

• #6   16. jan 2012 Jeg har kun en eneste gang haft adfærdsproblemer med en kat og det var en perser, fra en dengang meget fin og angivelig dygtig opdrætter. Ellers aldrig.
    Jeg vil anbefale dig at få en huskat fra enten Kattens Værn eller de andre internater. Der sidder rigtig mange killinger, ungkatte og voksne katte og venter på et kærligt hjem. Fordelen ved det, er at man får en kat, der er dyrlægetjekket, neutraliseret, vaccineret og øremærket til meget billige penge. Jeg plejer at oplyse om hvad mine pleje-killinger/katte egner sig bedst til og hvilken type familie og det synes jeg de er gode til at finde. Altså katte, der passer ind i den familie og familieaktivitet man har.

• Britt B
    Britt B Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 27 Svar: 113
    #8   17. jan 2012 Helene, jeg kan se af din profil, at du går tur med din kat i sele. Hvor tit går du med den - hver dag eller ? Og hvad er årsagen til, at du har valgt at anskaffe en kat mere? Synes du det, det virker som om, at Smokey keder sig?

• #9   17. jan 2012 MIn huskat er indekat. Jeg købte hende da hun var 13uger smiley

• #10   17. jan 2012 Jeg har en huskat fra inges kattehjem. Hende har der aldrig været adfærdsproblemer med. Det eneste der er, er at hun slet ikke kan med andre katte. Men vi har heller ikke andre katte hos min far, så hun passer fint ind hos os.

Min anden huskat købte vi af en familie der fik et upskuld. Han er også sød som dagen er lang:)

Jeg vil anbefale dig at kigge forbi nogle internater og få en snak med dem om hvad du kan tilbyde:)

Kommentér på:
Huskat - hvorfra?

Annonce