{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Valg af kat {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Vil sige jeg er ny her.
Vi er en familie som er på jagt efter en kat. Den skal være stor, vi har kig på main coon eller norske skovkat. Vi vil have en ægte kat da vi har planer om udstilling. Info om familien er, vi har pt. 1 huskat, 2 golden retriever som udstilles lidt, 2 børn på hhv. 7 og 9 år. Vi bor på et nedlagt landbrug, hvorfra min kone driver en hundepension. Vi er lidt i tvivl om valg af race, og jeg kan absolut ikke finde ud af stambogregler for katte. Vil gerne finde kattens svar på Dansk kennel klub. Info søges.

Mvh. Henrik

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af kat
  • #1   13. maj 2010 Det er Felis Danica der paraplyorganisation for de 4 danske hovedklubber

Katteklubben
    Racekatten
    Jyrak
    Darak

• #2   13. maj 2010 Hejsa,

hvis I gerne vil udstille, og har forventninger om at katten skal klare sig godt, så er det en fordel at finde en opdrætter, som har et godt kendskab til udstillinger, og som ved hvilken type kat, der indenfor vedkommendes race, vil klare sig godt.

Felis Danica svarer til DKK inden for katteverden, og kan findes på www.felisdanica.dk, men som opdrætter/udstiller er man ikke medlem af FD, men derimod i en af de 4 hovedklubber som udgør FD. De fire hovedklubber hedder: Jyrak, Katteklubben, Darak og Racekatten.
    Uanset hvilken klub man vælge kan man frit udstille i alle 4 klubber, så man skal nok vælge efter den klub, der har flest udstillinger og andre arrangementer i nærheden af jeres bopæl.

Både den Norske Skovkat og Maine Coon har specialklubber, hvor man kan kigge nærmere på racen, og finde opdrættere, og hvis I vakler i mellem hvilken race det skal være, så kan man læse mere om racerne, og eventuelt finde et par opdrættere af hver race, som man kunne få lov til at besøge, for at møde racen "live".

Held og lykke med at finde den rigtige kat.

• #5   13. maj 2010 Enig med de andre, men vil lige spørge om i har tænkt på andre racer ville passe ind. Grunden til jeg spørger er at mange stopper ved de 2 racer og måske overser andre racer, der ikke lige er in.

• #6   13. maj 2010 Hvorfor skulle man kigge efter racer man ikke var intereseret i?

Da jeg ville have en racekat ville jeg havde en Europé og det var så det jeg gik efter og fik..

• #7   13. maj 2010 Tanja, fordi at mange ikke går videre end til de racer de lige har hørt om fra naboer og venner. Min første racekat var osse en MCO og først efter den fik jeg kendskab til at der faktisk var mange flere semilanghårede. JA JA min dumhed, men der er helt sikkert flere der laver den.

• #8   13. maj 2010 Tak for de mange indput.

Vi har truffet vores valg ud fra de oplysninger vi pt. har fundet samt ønsker til vores komne kat.
    Den skal være stor (+5 kg) gerne semilanghåret og omgængelig med andre dyr, hund, kat og så passe ind i familien. Den vil få løbegård (ude/inde) og ellers opholde sig i huset sammen med restan af familien.
    Som sagt er vi helt nye i race katte, og har fundet ud af det er lidt anderledes end med hunde. input modtages stadig, også med forslag til racer.

Venligst
    Henrik

• #9   13. maj 2010 Vil også lige sige aat vi ikke står og skal have katten imorgen, men venter gerne på den rigtige. smiley

• #10   13. maj 2010 God ide Henrik. Prøv at Google semilanghåret kat. Så skulle der gerne komme flere racer frem. Min 10 mdr "baby" vejer godt 5 kg, han er IKKE til salg skal lige slåes fast. Eller tag på et par udstillinger og se hvad der er og snak eventuelt med nogle af udstillerne. Held og lykke med at finde den rigtige kat for jer.

• #11   14. maj 2010 Nemlig Ulla, de var osse med i mine tanker og nogle andre racer. Der er jo stadig en del der ikke er så udbredt. Ikke fordi det er dårlige katte, men fordi man ikke helt har fået øjnene op for dem endnu, eller der er så få at de rent faktisk har været ved at uddø som race. Bl.a den race jeg har.

• #12   14. maj 2010 Marianne N - Jeg havde så ikke hørt om Européen fra venner og familie, jeg er den eneste i min familie og nærmeste vennekreds der har en Europé..

Jeg går på udstilling, så er udemærket klar over der findes andre racer, men hvorfor kigge på racer jeg ikke har lyst til at eje? Det er da spild af både min og de opdrætter jeg besøgers tid

• #13   14. maj 2010 Tanja, nu var det jo ikke dig der spurgte og ikke dig jeg svarede. Og hvis du læser det Henrik skriver, har de IKKE lagt sig 100% fast på de 2 racer endnu. Så jeg forsøger bare at henlede opmærksomheden på andre racer, der bla opfylder kravet om en "stor" race. Og sådan som jeg læser det, så bliver der bl.a. bedt om input i den forbindelse.

• #14   14. maj 2010 nu spurgte jeg også til hvorfor man skulle gå ud til andre racer hvis man vidste hvad man vil have..

• #15   14. maj 2010 Hej Henrik,

du kan læse mere om de forskellige semilanghårsracer her:

http://www.jyrak.dk/index.php?SectionID=107&WebsiteID=1&LanguageID=1

En god ide er også at besøge en udstilling, hvis I endnu ikke har bestemt jer for en race, der kan I se stortset alle de forskellige semilanghårskatte, og snakke med både opdrættere og udstillere.

Men hvis katten skal være 5 kg. + så synes jeg bestemt at Norsk Skovkat og Maine Coon er værd at kigge nærmere på, da de er de to største racer rent vægtmæssigt, og jeg opdrætter birma, så det er ikke bare for at anbefale den race jeg selv har. smiley

• #16   14. maj 2010 Hvad med en Ragdoll? Det er jo en stor kat og meget sød og omgængelig.

Eller måske en Tyrkisk Van?

• #17   14. maj 2010 osse gode muligheder. Jeg har Tyrkeren og har bestemt aldrig fortrudt det valg.

• #18   14. maj 2010 "mange stopper ved de 2 racer og måske overser andre racer, der ikke lige er in"

Dertil kom mit spørgsmål, som jeg ikke kan se jeg har fået svar på..

• #19   14. maj 2010 Hvis i vil have en stor basse, så ville jeg ville en kastreret Mco han, de kan blive rigtig store 6-10 kg

• #20   14. maj 2010 hvor kommer det fra de vil avle ??

• #21   14. maj 2010 Troede det var udstilling !!!

• #22   15. maj 2010 Tusind tak for alle de indput der kommer.
    Vi har intet besluttet endnu, men søger info, og dette forum er jo perfekt hertil. Det er korrekt vi vil udstille, og måske avle. Men det kræver jo at vi sætter os endnu mere ind i det. Som udgangspunkt er det udstilling, men gør vores komne kat sig godt her kan avl komme på tale, For at gøre det kalrt, så har vi ikke lagt os fast på nogen race endnu, men kun tænkt Norsk skovkat og maine coon, da det skal være en stor kat. Der er dog kommet et par forslag her som vi pt kigger lidt på da intet er bestemt endnu.

/Henrik

Kommentér på:
Valg af kat

Annonce