{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.062 visninger | Oprettet:

Katte KAN leve udelukkende af tørkost {{forumTopicSubject}}

Ja, det skriver disse dyrlæger i hvert fald.

(link fjernet)

Ved at mange herinde er dybt uenige. Denne dyrlæge mener ikke at det er nødvendigt med andet end tørfoder, men skriver dog at man kan give dem råt kød som scaks engang i mellem.

Hvad er jeres holdning?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte KAN leve udelukkende af tørkost
  • #1   20. nov 2011 *snacks

• #2   20. nov 2011 Kopieret fra hjemmesiden:

*Kattens daglige mad kan som det eneste, uden problemer, bestå af et kvalitets tørfuldfoder. Mange har den opfattelse, at det er synd at katten ikke får vådkost ved siden af, men det er en misforståelse. Mange katte foretrækker faktisk tørkost og så længe man har rigeligt med frisk vand stående fremme til katten, er der intet problem i kun at fodre med tørkost. Engang imellem kan man forkæle katten og give den en lille portion vådkost. Man kan sagtens nøjes med at fodre med vådkost, men det er i længden ikke særlig økonomisk, da man ofte må smide urørt mad ud, da vådkost ikke har samme holdbarhed som tørkost.*

• #5   21. nov 2011 Hvis man eks. ser på div. diætfoder som faktisk virker og som betyder at katten ikke må leve end af andet af det, ja så er det jo tydeligt at katte kan leve alene af tørkost. Der er jo så nogle katte der ikke er så gode til at drikke som andre og det kan man jo så kompensere for.
    MEN - katte kan sagtens leve af tørkost, men MIN mening er at det skal være noget ordentligt og hermed mener jeg et af de store mærker som Hills, RC, Eukanuba og hvad det nu ellers hedder.

Godt at du sætter det til debat, for jeg skal love for at der er delte meninger om foder her på KG:-)

• #6   21. nov 2011 Marianne P> Ja, jeg vælger lige at holde mig neutral, da jeg ikke har nogen reel dokumentation for det ene eller det andet:-) Og så kunne det være sjovt at se hvad folk havde af meninger:-)

• #7   21. nov 2011 Susan> Der står i hvert fald at de kan leve af tørkost uden problemer. De skriver desuden at mage katte faktisk foretrækker torfoder, og det giver jeg ham/hende ret i. Jeg kender mange, hvis katte ikke får andet end tørfoder og i de fleste tilfælde er det fordi at kattende ikke vil have andet end tørfoder:-)

• #8   21. nov 2011 Tastefejl er gratis i dag;-)

• #9   21. nov 2011 Selfølgelig kan de leve udelukkende på tørfoder - men hvor længe inden de får dårlige nyrer, dårlige tænder, problemer med hårboller osv ?

• #10   21. nov 2011 Chicabee>> Hårboller?? Det hjælper vådfoder da ikke noget på?? Jeg har igennem hele min barndom haft kat, som udelukkende har fået tørkost. Og vi har aldrig haft en kat med nyreproblemer. Men om det er held, det kan ingen jo vurdere. Den sidste vi havde da jeg boede hjemme blev 14 år, og endte sine dage på vejen:-(

• #11   21. nov 2011 Nu hjælper tørkost jo med at holde tænderne i orden.......
    Det er i hvert fald den info jeg har fra dyrlæger og dyrhandlere

• #12   21. nov 2011 * Chicabee* Opdræt af hellig birma *: Hvordan skulle de få dårlige nyrer, tænder og kaste hårboller op, hvis ikke de får vådfoder?

Min mening er at giver man den rigtige tørkost er det mere end nok. Vådfoder giver jeg for at forkæle dem.

Ellers råt kød.

• #13   21. nov 2011 Slankekost fra Hills fåes udelukkende som tørkost. Dette er med til at give mig troen på at de sagtens kan leve af tørkost alene.

• #14   21. nov 2011 Jeg er helt enig i at de kan få dårlige nyrer af tørkost og for lidt væske. Men hvis katten drikker nok væske, så bør det kunne holde ph'en i kattens urin på det rigtige niveau. Vådfoder gør i øvrigt ikke noget specielt for hverken hårboller eller tænder, så vidt jeg er orienteret.

Råt kød er med til at holde deres tænder stærke, men det bør ikke være skåret så småt ud at katten ikke skal flå kødet fra hinanden. Mange giver katte fars og har nu snakket med flere dyrlæger (snakket med én og mailet med to) som siger at HVIS man skal give dem råt kød, så bør det være i større strimler/stykker, så katten kan flå det:-)

• #15   21. nov 2011 Mine katte lever også næsten kun af tærfoder, da de som regel ikke kan spise ret store mængder vådfoder. De deler en lille pose ,,bidder i gelé-Whiskas'' i 4. Og det får de måske to tre gange om ugen. Så det er dælme ikke ret mange gram:-/

• #16   21. nov 2011 Arrgh! TØRfoder

• #17   21. nov 2011 Mine levede os en lang periode uden vådkost faktisk de 2 første år smiley den eneste grund til de får vådkost nu er efter min hunkat blev forgiftet (ætset) i munden kunne hun ikke spise andet og nu er hun blevet en lille kælling som kun vil spise hvis det er blandet op med vådkost, altså tørkosten og jeg kan ikke kun give den ene for så stjæler min hankat maden smiley men de er 3 og de deler 2 poser om dagen så det er ikke meget smiley

• #18   21. nov 2011 Anja det går godt med at stave i dag smiley

• #19   21. nov 2011 Caroline> He he, ja. Det går hurtigt henover tasterne;-)

• #20   21. nov 2011 Jeg vil henvise til denne artikel (på engelsk ) omkring nyeste forskning omkring hvad udelukkende foder med tørkost kan medføre : http://catinfo.org/

• #21   21. nov 2011 Der er jo hele tiden nye forskinger omkring det ene og det andet.

Køber mit kattemad hos en der kun handler præmie foder. Han ved meget om ernæring til hunde og katte. Og vådfoder gør intet for katten andet at det er en lækker snack for dem der kan li det smiley

Han tager Danmark rundt, er på katte og hundeudstillinger. osv.

Så længe man køber det rette tørkost så er der ikke noget problem. smiley

• #24   21. nov 2011 Noget ævl?

Det kan da diskuteres! Hvor har du dine facts fra. Felis...?

• #25   21. nov 2011 I øvrigt har jeg 6 Smuksakker: Deres kost er Arion tørfoder til store katte, det har de altid adgang til, de får vådfoder 2-3 gange om ugen- ikke altid de gider det. og for jævnligt daggamle kyllinger og råt kød, rnen de gider det ikk rigtng......

Og de er super til at drikke vand!

• #26   21. nov 2011 "Det kan da diskuteres! Hvor har du dine facts fra. Felis...?"

Line, det ville du vide, hvis du læste, hvad Felis skrev (se linket).
    Desuden er der heldigvis mange dyrlæger, der i dag mener det samme, bl.a. Hanne Hallsson, der skriver noget nær det samme i sin bog "Hunden, katten og dig".

For øvrigt får katte ikke renset tænder og tandhalse ved at knase tørfoder. Det får de ved at bide gennem skind og kød.

• #27   21. nov 2011 Felis: Jeg har ikke den store erfaring med kattes og deres ernæring men vil vove den påstand at tørfoder er godt for kattes tænder lige så vil som tørkost er det for hundes det renser tænderne så der ikke kommer tandsten ligesom knogler fra dyr ville gøre det i naturen. Med den logik burde katte tager mere skade af naturlig kost for knogler er da væsentligt hårdere end tørkost.

Jeg har som skrevet ikke den store viden på dette område men mine får vådfoder engang om dagen og det udelukkende for at sikre at de får nok væske men ja selvfølgelig kan de leve af tørkost men man risikerer jo så de mangler væske smiley

• #29   21. nov 2011 Athendora - det syntes jeg ikke, meeen der er jo delte meninger og fred være med det smiley hæ hæ og nu bliver jeg/vi slagtet smiley

• #32   21. nov 2011 Kan kun give Chicabee ret.
    Min gamle kat fik udelukkende tørfoder, fordi det var det eneste hun ville spise - hun døde af lever- og nyresvigt.
    Dyrlægen spurgte dengang hvad hun blev fodret med og da han hørte hun kun fik tørkost, ja så havde han grunden!

• #33   21. nov 2011 Vi fodrede først vores gamle kat med vådfoder, og hun rørte stort set ikke tørkosten. Hun var tynd og ranglet og lige meget hvad vi fodrede hende med så hun ikke sund ud og vil ikke røre andet end hendes vådfoder.
    Vi var rimlig langt ude fordi vi havde prøvet alt, så da vi kom ud til foderstedet hvor vi købte vores hestefoder sagde han at han havde noget hun bare ikke kunne lade være, og ganske rigtigt hun åd og åd.
    Hun vil ikke have vådfoder mere, hun drikker mere, og hun har taget på og ser fin ud nu.

Så her efter jeg har fået Malou får hun kun hendes killingtørkost og det foder vi har til den gamle, og hun æder på livet løs. hun får tilbudt vådfoder hver men vil ikke have det.

Jeg tror katten vælger det der er bedst for den, og tror at vådfoder er en dårlig erstatning for rå kød, tænk hvad man stopper i for at det skal holde sig. Tørkost er det bedste herhjemme

• #36   21. nov 2011 Min ene kat vil kun have tørfoder, selvom de andre får råt og kogt kød og vådmad af flere slags. Men fru jasmin vil ikke have det og så længe hun har muligheden for det er det fint med mig, jeg kan jo ikke stoppe det i halsen på hende.

• #37   21. nov 2011 Mette S - It's STILL a kind of Magic! ;o) - ENIG!
    Man hører gang på gang ; jamen det har dyrlægen sagt ..
    Selvom det er stik modsat hvad man skal gøre.

Som FX at folk renser kattes øjne med kamillete ... neeeeej venner, hold nu smiley

• #38   21. nov 2011 Susan

ja det er rigtig nok, men hvordan kan det være at begge vores katte vælger vådfoderet fra, trods de får det tilbudt hver dag? jeg ser gerne de spiser det, men det gør de bare ikke, de vælger tørkost

• #40   21. nov 2011 Susan - god sammenligning smiley !!

• #41   21. nov 2011 Susan, det er lige netop det strategi du beskriver jeg har brugt på begge katte, vores den gamle kat stoppede selv med at spise vådfoder fra den ene dag til den anden.

jeg har prøvet alle mærker, varianter, og ihærdigt prøvet at gøre det mere atraktivt, men vil de ikke spise det, så ser jeg snart ingen grund til at præsentere det for dem mere, så længe jeg ved de får det de skal have. Et stykke kogt kylling glider dog ned i ny og næ, så det får de selvfølgelig .

• #43   21. nov 2011 Susan - whiskas (?) bruger sukker for at gøre dem sukker afhængig ! Og det bruger de i alt !?! Så jeg bruger ikke det mærke overhovedet købte engang noget vådkost ved en fejl men mine katte ville ikke spise det !

• #44   21. nov 2011 bruger hills sience plan kitten til Malou på 16 uger, og til mine forældres bruger vi det fra foder eksperten.

Har undersøgt begge mærker for alle gældende regler, og natriumindholdet ikke er for højt. det er kvalifoder til begge.

Det eneste vådfoder Malou har accepteret lidt er varianten fra netto med tun

• #45   21. nov 2011 Altså ale mærker der sælges af kattefoder er jo godkendt inden for standarden så tror ikke det er noget man oplever susan.

Det regner jeg i hvert fald med

• #48   21. nov 2011 Jeps det er dem kan huske jeg så noget om det i debatten eller noget i den dur smiley og blev så forarget da det var det jeg fodrede min gamle kat med og sjovt ville han heller ikke spise andet og han blev mærkelig hvis han fik tilbudt andet !! Så nu er det bandlyst hos mig smiley prøvede at give mine katte brusk igår det var sjovt Laura vidste ikke hvad hun sku med det berta legede med det og Nielsen spiste det hele med velbehag smiley

• #50   21. nov 2011 Jeg har hele min barndom haft katte hos mine forældre der udelukkende fik tørkost og hvad de selv kunne fange i naturen, og det levede de fint på.. Så flyttede jeg hjemefra og fik katte selv der også bare fik tørkost og havde det fint.. <Så læste jeg en dag en tråd her om at katte skulle havde vådkost så det fik de da.. Og jeg fik opkast overalt på mit gulv !
    Så nu er vi tilbage ved tørkosten og det er det..

• #51   21. nov 2011 Maria P - så prøv at give det i mindre doser ..
    Kun at give tørkost er altså ikke godt smiley

• #52   21. nov 2011 De er 2 og fik ikke mere end en ske fuld til deling så det kan næsten ikke være mindre doser smiley

• #53   21. nov 2011 Hmm, har du prøvet lidt forskellige mærker og konsistenser?
    Vådfoder er jo ikke kun en god "snack" men også vigtigt da det indeholder meget vand osv ..

• #56   21. nov 2011 De er blevet bud lidt af det hele.. Men valgte i stedet at havde rinde vand til dem. Ved da godt at de stadig ikke drikker 1.5 liter om dag men det hjælper da på det..

• #58   21. nov 2011 Nej det er faktisk ikke så slemt.. De har en beholder der kan rumme 3 liter vand med en pumpe og køle element og så cirkulere det rundt.. smiley

• #60   21. nov 2011 Jeg vil give Felis fuldstændig ret i det han/hun skriver. Tørkost er primært produceret for at gøre det nemmere for ejeren af katten. Dermed skal jeg da indrømme at jeg også fodre mine med tørkost, men at det ikke er deres primære foder.

Herhjemme tilbydes vådkost morgen og aften (primært LUX fra ALDI), samt tørkost af kornfrie-varianter. Hertil tilbydes råt kød, men jeg har desværre kun 1 kat, der spiser den slags. Jeg håber da at de 2 andre får smag for det engang i fremtiden.

• #61   21. nov 2011 Sikke da en dyrlæge, han må tjene godt på urinvejsproblemer, for min overbevisning er at det er det eneste man får ud af at fodre kun med tørfoder. Et rigtig godt eksempel på en dyrlæge/klinik der IKKE aner hvad der er rigtigt i forhold til katte og ernæring.

• #64   21. nov 2011 Hvad gør man så når man vil sine katte det bedste og de ikke gider æde andet end tørkost ?

• #65   21. nov 2011 Didde F - ja det er det, problem jeg prøver mig frem med smiley
    For vores ville nemlig også leve lykkeligst (i hans forstand) på kun tørfoder, for det der vådfoder... det er da noget mærkeligt noget, synes han smiley
    Jeg tror jeg får tvunget omtrent 30 gram vådfoder i ham på en god dag. Han tigger om det, men han æder ikke så meget af det, så han får mini portioner af det, så det ikke bliver dårligt.

Jeg sover dog med nogenlunde god samvittighed om natten idet, jeg afprøver forsk. vådfoder til jeg finder noget han syns er godt - og har vandskåle stående i hvert rum, og dem tømmer han faktisk på 1-2 dage. Og så vil jeg investere i et par vandfontæner efter nytår, så det fremmer lysten til at drikke vand for ham.

Mere kan jeg ikke se, vi kan gøre - os med kræsne katte. smiley

• #66   21. nov 2011 Didde: Tænker du kan blande det tørkost og vådfoder?

• #67   21. nov 2011 Trine - vådfoder bliver jo relativt hurtigt dårligt når det står ude i modsætning til tørfoder pillerne.
    Ja herhjemme ville det bare resultere i sulten kat, der sortere føden og et stort økonomisk spild smiley

• #68   21. nov 2011 jeg har også prøvet en del, men nej, tørkost er deres farvorit.

• #69   21. nov 2011 Thilde: Det er vel en start og et forsøg værd smiley

• #70   21. nov 2011 Hehe jamen ellers et godt råd hvis det virkede smiley Gør det dog desv. ikke herhjemme.

• #71   21. nov 2011 Jeg vil ikke gøre mig alt for kog nu, og jeg har heller ikke noget link eller en bog at henvise til. Men min kat får altså vådfoder hver dag. Primært fordi jeg tror det er bedre for hende at få mad, der minder om naturlig katteføde. Og har man en gang set (og ikke mindst hørt) sin kat stå og smaske i en tallerken godt vådfoder, så dropper man det ikke igen. Min bimse står og spinder, når hun spiser sit vådfoder. Og hun kommer selv morgen og aften, når det er ved at være madtid, og tigger. Så det må jo smage hende. Og det er også vigtigt for mig - det skal smage godt! Hun skal ikke snydes for interessante smagsoplevelser bare fordi hun ikke må komme ud og fange en fugl.

• #72   21. nov 2011 *klog

• #73   21. nov 2011 hun har selvfølgelig tørfoder stående til fri afbenyttelse. Men det spiser hun ikke med samme velbehag

• #79   22. nov 2011 Didde, jeg ved godt at det er meget nemt at sige, men du bliver bare nødt til at prøve dig frem. Der findes et utal af dåser/bakker i forskellige mærker, køb en af hver slags, jeg er sikker på at den på et tidspunkt nok skal udse sig nogle den kan lide. Du kan også forsøge at sætte noget frisk frem mindst en gang dagligt, så den finder ud af at mor synes jeg skal spise dette. Denne fremgangsmåde har jeg haft held med i forhold til råt kød, men det tager tid, hvilket det altid gør, når katte skal "lære" noget nyt.

• #80   23. nov 2011 Tænkte godt at der var ange forskellige meninger omkring dette emne.

Jeg har selv svært ved at få andet end Whiskas vådfoder i dem, men det er de til gengæld også glade for, så det for de. De er generelt alle tre gode til at drikke vand, men de drikker absolut ikke 1,5 liter om dagen. Tvivler lidt på om der overhovedet er nogle katte der drikker så meget:-O

Har nu et par gange forsøgt mig med råt kød og de kigger bare fornærmet på mig og vender sig om og spankulerer væk fra det igen! Dumme dyr:-Z Så nu lever de af tørkost og Whiskas vådfoder.

• #81   23. nov 2011 ange=mange

• #84   23. nov 2011 Af hvad jeg kan regne/se mig frem til drikker vores 5 kg 9 mdr. killing ca. 2-3 dl i døgnet og får derudover vådfoder 2 gange om dagen (dog i alt nok ca. 30-40 gram)
    Det er skisme alt jeg kan gøre smiley

• #88   23. nov 2011 Til jer hvis katte ikke gider vådfoder, har i prøvet pate?

Det elsker mine, plejer at blande det med vådfoder med sovs og så hælder jeg ekstra vand ved, det guffer de bare i sig med det samme.

Mit køber jeg i super bedst og mener det hedder goumet.

• #89   24. nov 2011 Camilla M - Ja

Kommentér på:
Katte KAN leve udelukkende af tørkost

Annonce