Urenlig kat og baby lige om lidt (langt) {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
Jeg er i en frustrerende situation. Det dilemma jeg står i, bliver forhåbentlig ikke aktuelt, men da jeg først ved hvordan og hvorledes om lidt over to uger, og jeg har termin om 13 dage, har jeg brug for at få afklaret mine tanker lidt.
Så det jeg har brug for at høre, er, hvad I ville gøre i min situation. Godt så Sagen er den:
Vores tre år gamle hunkat Raja (vi har også en hankat) begyndte for 4 uger siden at tisse ved siden af sin bakke (som heldigvis står ude på badeværelset). Jeg ringede få dage efter til dyrelægen, der synes det lød som en reaktion på stress, da det startede efter vi havde været en uge væk på ferie, og det har vi oplevet før, men da fejlede de ikke noget og det gik i sig selv efter 1-2 uger.
Vi gav det 2 uger, og da det ikke var blevet bedre fik vi hende undersøgt ved dyrelægen. Urinprøven (som hun måtte få taget under bedøvelse, da hun hader dyrelæger og end ikke tre af dem kunne holde hende) viste, at hun havde en masse krystaller i urinen.
Hun skal så have noget specielt foder i 4 uger, og noget andet specielt dyrelæge foder resten af sit liv. De to ud af fire behandlingsuger er gået. Samtidig får hun smertestillende. Vi har siden kuren startet holdt døren lukket ud til bakken, sådan at vi har været med når hun har tisset. Når hun så har vist tegn på at ville sætte sig ved siden af bakken har vi løftet hende over i den hvor hun så har tisset i stedet, uden problemer
Siden er hun begyndt at gå direkte i bakken når vi lukker hende derud, så vi håbede lidt at det var blevet bedre.
Men i dag glemte jeg at lukke døren derud til, MAX 30 minutter, og hun har tisset på gulvet igen Jeg mistænker lidt, at det er blevet en "vane" for hende at tisse ved siden af bakken.
Jeg er dybt frustreret og ulykkelig, for jeg elsker hende utrolig højt, selvom det kun er overfor min kæreste og jeg at hun er en dejlig kat. (Hun er ærlig talt ikke venlig overfor gæster, hvilket også går mig på). Men: jeg har termin om 13 dage og jeg har ikke længere det store overskud til at skulle fortsætte med at kontrollere hendes toiletbesøg på den måde, især når udsigterne er så uforudsigelige. Jeg døjer med bækkenløsning så alt hvad jeg foretager mig herhjemme er en prioritering.
Jeg har samtidig også svært ved at se hvordan vi skal få det til at fungere med hende som urenlig når vores lille guldklump kommer.
Hun vil, pga. sin væremåde, temperament osv. slet ikke være egnet til omplacering, så hvis vi skal af med hende vil det nok være aflivning Vi skal om to uger ned og have taget en kontrol-urinprøve på hende igen, hvor hun vel også skal i narkose da de slet ikke kan holde hende dernede. Åh jeg synes det er noget være lort og jeg har det svært med, at jeg ikke tror jeg kan overskue at have hende når babyen kommer. Det er i min verden væsentlig vigtigere end Raja, selvom jeg holder så meget af hende.
Ja det blev ret langt og jeg har sikkert glemt nogle detaljer men spørg bare hvis der er noget der ikke giver mening.
Jeg har brug for at høre, hvad I ville gøre, hvis nu hun stadig tisser på gulvet om to uger?
Er ærlig talt ret stresset over, at babyen kan komme når som helst og der samtidig skal være så mange problemer og usikkerhed omkring det hele med hende, for det er virkelig anstrengende.
Hilsen en trist og meget højgravid Amalie
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 152
De har åbne bakker, og vi bruger krystalgrus som vi har brugt i to et halvt år og ikke har haft problemer med før. Vi har talt om at prøve noget klumpegrus igen, men det er bare en grus-jungle derude så vi aner ikke hvor vi skal starte henne. Altså der er ikke sket nogle ændringer på badeværelset, men vi har indrettet børneværelse og sådan - men det er i rum hvor de alligevel ikke kommer. Kan lige tilføje at vi siden problemet startede (inden vi vidste at hun også havde krystaller) satte en feliway op i stikkontakt, da vi før har haft gode erfaringer med det, hvis hun er blevet stresset.
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 431
Men umildbart tænker jeg at den skal behandles igen..
Hilsen Line der har en datter på 6 måneder og også havde problemet da hun var højgravid, men som nu har en rask kat.
mar 2009
mar 2009
Men jeg håber da som dig, at det ender med en rask og renlig kat. Blev katten igen helt renlig da den var færdigbehandlet?
aug 2006
Jeg ville ikke være nervøs for den og baby.. Ja det er stressende, men jeg synes det var mere stressende for os end kattene som "bare" tog det fantastisk.. (den kat jeg var nervøs for tog det hele i stiv pote og brugte 21 dage på at vende sig til den underlige monster vi havde fået og for 2 minutter siden hev Laura hende i ørerne
aug 2006
mar 2009
Jeg er ret sikker på, at hun ikke vil gøre babyen noget, selvom jeg ikke føler mig 100%. Men jeg tænker mere rent egoistisk, at jeg ikke har overskud til at skulle bakketræne hende samtidig med at vi har fået barn? Netop at det er stressende for min kæreste og mig.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Krystaller og sten er smertefyldt, og hun forbinder sikkert bakkerne med smerter endnu. Jeg vil anbefale sig, sammen med special-foderet at skifte bakke, grustype, for at se om det har en effekt. Samtidig vil jeg anbefale en Feliway i nærheden af tissestederne, som måske kan få hende beroliget igen.
Som sagt er det vigtigt med specialfoderet, men endnu mere vigtigt er det at hun får masser at vædske. Jeg har den erfaring at en vandfontæne øger kattenes drikkelyst. Dåsemad eller råt kød flere gange dagligt vil i hendes tilfælde osse være en rigtig god ide. Desto mere vandholdigt foder og vædske hun får desto mindre bliver risikoen for at krystallerne skal plage hende resten af livet.
sep 2011
Følger: 9 Følgere: 7 Katte: 4 Emner: 4 Svar: 13
Man tager jo heller ikk livet af et barn hvis det tisser i bukserne ( vill ikk lyde hård, men den løsning kan da ikke komme på tale pga det)
Jeg vil sige at i skal prøve at få to katte kasser og forskelllige steder og se om det hjælper:)
Jeg har selv en kat der er alvorlig syg som gør det:( så sent som i dag havde hun både lavet OG tisset ved siden af men det er pga stress ( jeg har stress pga sygdommen altså hendes. Og det kan hun mærke) og diarre pgaa pillerne. men jeg syntes ikke du skal opgive. LOV MIG DET:)
Ønsker jer alt det bedste
Kæmpe knus herfra
mar 2009
Vi har ikke rigtig mulighed for at bruge andre bakker end den åbne vi har. Vi har i et par uger haft to bakker stående, men det gjorde ikke den store forskel. Næste gang der skal skiftes grus prøver vi noget klumpende i stedet for de krystaller vi ellers bruger. Specialfoderet er det eneste hun får, og når de fire uger er gået skal hun fortsætte på noget andet specialfoder som hun og vores hankat har fået før, fra Specifik.
Dyrelægen foreslog også det med vandfontæne, men vi har desværre ikke haft mulighed for at kigge efter en endnu, så indtil videre har jeg bare sat en stor balje med vand op, hvilket allerede har medvirket at de har drukket ekstra.
Kristina > Vi giver ikke op uden kamp, men vil dog ikke mene at de to ting kan sammenlignes, altså et barn der tisser i bukserne og en urenlig kat
Desværre er det eneste sted vi kan have bakken stående der hvor den står, vi har ikke plads til en et andet sted i vores lejlighed, så det er ikke en mulighed. Vi har i et par uger midlertidigt haft to bakker ude på badeværelset (som der næsten ikke er plads til), men det gjorde ikke den store forskel.
Mange tak for jeres svar, de var i hvert fald opmuntrende, og jer ser lidt lysere på det nu.
mar 2009
Urenlig kat og baby lige om lidt (langt)