{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.658 visninger | Oprettet:

Ann N
Ann N
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 31

Fjerne tis lugt :S {{forumTopicSubject}}

Hej. Vores hankat har desværre fået den dårlige vane at strinte i vores sofa. Heldigvis er det læder, så dette kan vi få fjernet ved at bruge Rodalon.

Nu mente han så åbenbart at vores gulvtæppe under sofa'en skulle have en tur, og dette er strakt værre.

Nogle der har et super middel til fjerne lugten?

Og vi har snakket med dyrelægen igennem et længere stykke tid, og har prøvet alt fra flere kattetoilet'er, nyt kattegrus, sætte ham ud på katte toilet'et hver gang han lagde op til noget, eller lige havde gjort det (mens vi måske lige havde været væk i 10 min) - Vi har nu også købt sådan en dufte dims du sætter i stikkontakten, som skulle give ham trykhed.

Intet af dette virker rigtig godt på ham.

Han er ca. et år og kastereret. Indekat og lever sammen med en hun som er steriliseret og også ca et år.

Er der nogle der har oplevet dette med deres kat?

Startede efter jeg kom hjem fra skiferie, selvom kæresten havde været hjemme. Det var midt i Januar.Så vi er ret desperate da vi syntes vi har prøvet meget uden held :(...

Anyone?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fjerne tis lugt :S
  • Ann N
    Ann N Tilmeldt:
    apr 2010

#1   6. mar 2011 Nu er der bare gået lang tid siden jeg rejste.. Og han har en legekammerat allerede. Men dyrelægens hankat havde samme problem da hun rejste mens manden var alene med dem. Den stoppede dog med det igen. Men at gøre det i 1½ måned and still going...... smiley

• Ann N
    Ann N Tilmeldt:
    apr 2010

#2   6. mar 2011 Ja tak, må man sige han er =) Men vi har også prøvet at være over ham, altså lege ekstra med ham osv, men igen, syntes ikke det hjalp. Han stoppe i en periode i ca. 1 uges tid, men så blev vores hunkat steriliseret, og han har herefter gjort det reelmæssigt igen smiley

• #3   6. mar 2011 Han både strinter og tisser søer?... Eller kun tisser?
    Du skriver han strinter i sofaen (ikke "på" eller "op ad") Og da strint foregår på lodrette flader må urinen på gulvtæppet snarere være tis end strint.

Du nævner I har haft kontakt med dyrlægen, men nævner intet om urinen er blevet testet (?!) Hvis den ikke er, så synes jeg det vil være en god ide at få gjort. Selv om tisseriet måske skyldes utryghed eller stress, vil det da, om ikke andet, være rart at få udelukket urinvejslidelse. Urinvejslidelser kan i øvrigt også skyldes stress.

Det kunne godt lyde til at han er meget følsom for ændringer (din rejse, hunkatten hjem fra dyrlæge). Har de to katte det i øvrigt godt sammen?

I har prøvet flere bakker... Også en åben bakke uden top? Og står bakken/bakkerne et roligt sted?

Jeg er ikke sikker på det er en god ide, at sætte ham i bakken når han lægger an til noget (han ved jo godt hvad bakken er beregnet til, men fravælger den af en eller anden årsag) - tænker at han måske kan få modvilje mod bakken når han bliver sat i den.... Men hvordan reagerer han, når i sætter ham i bakken?

Prøv forresten at skrive "tisser" eller "urenlig" i søgefeltet. Der har været mange tråde om emnet.

• #4   6. mar 2011 mht. at fjerne tislugt ved jeg ikke ... men der findes vist noget der hedder urine-off eller lign. Om det er godt eller skidt, aner jeg ikke.

• #5   6. mar 2011 Hvis I bruger rodalon, så husk at efterrense med rigeligt vand, da rodalon er meget giftigt for katte.

Forresten, er det "kun" de to samme steder han tisser? I så fald kunne det godt være pga. tislugten, at han bliver ved.

• #6   7. mar 2011 Jeg bruger noget der hedder madrasrens fra bactiren det tager lugten af kattetis. Jeg har brugt det i senge, i barnevogn og sofa.

• #7   7. mar 2011 Noget der er rigtigt godt til at fjerne den liflige "duft" af katteurin er 1 spsk bagepulver opløst i 1 liter vand. Ellers er eddikevand osse rigtigt godt. Vælg den hvide eddike så der ikke afsættes farve.

Jeres fravær har gjort ham usikker og utryg, mange katte er sarte overfor forandringer i dagligdagen. Jeg håber at dyrlægen har undersøgt ham for evt urinvejslidelser, så det er udelukket.
    Hvis urinvejslidelser er udelukket, så tror jeg at det kommer til at tage tid og tålmodighed inden han stopper griseriet igen.

• Ann N
    Ann N Tilmeldt:
    apr 2010

#8   7. mar 2011 Det må jo så være han tisser.
    Og ja han tisser mest i vores 2 personers sofa, meget sjældent i vores 3'er.
    Var kun fordi vi virkelig ville det hele til livs og vaskede sofa'erne helt ned vi så det var en halvstor plet unden vores store sofa. Vi prøvede med alt, men intet hjalp helt, så nu har vi været nødsaget til at klippe det stykke væk, fordi vi simpelhen ikke kunne få lugten væk. 1. Det lugtede - 2. Han ville nok blive ved med at tisse der.

Ud over det smiley Han er ikke tjekket ang. urinvejslidelse, da dyrelægen sagde det IKKE lød som det, på hans opførsel. Men at vi skulle prøve det andet først, og derefter måske teste ham hvis alt andet slog fejl.

Nu var det dyrelægens forslag ang. at sætte ham ud i bakken, da det hjalp med dyrelægens egen hankat.

Og må lige se på det andet i har foreslået at rengøre med smiley

Mange tak for de brugbare svar =)

• #9   8. mar 2011
    ** Han er ikke tjekket ang. urinvejslidelse, da dyrelægen sagde det IKKE lød som det, på hans opførsel. Men at vi skulle prøve det andet først, og derefter måske teste ham hvis alt andet slog fejl.**

Det undrer mig lidt, at dyrlægen ikke har foreslået at teste urinen, men måske er det fordi h*n har fået oplyst, at katten strinter og ikke tisser (?)

Ingen kan faktisk vide, om katten har en urinvejslidelse, før urinen er blevet testet. Og nu hvor alle andre tiltag har slået fejl, så synes jeg da det bør være næste skridt. Hvis det er en urinvejslidelse, så nytter intet andet end behandling (behandling vil sandsynligvis være specialfoder - og, hvis der er bakterier i urinen, desuden antibiotika).

Uanset hvad tisseriet skyldes, så håber jeg problemet løser sig.

Lige et par links:

http://www.inges-kattehjem.dk/?Urenlighed#Urenlighed

http://www.spoergdyrlaegen.dk/katteemner/sygdomme/blaerebetaendelse-flutd-kat

• Ann N
    Ann N Tilmeldt:
    apr 2010

#10   28. mar 2011 Tak for de gode råd, og link.

Han blev testet få dage efter vi skrev sidst. Og testen viste at der ikke var noget galt med ham

Vi har herefter lukket ham og vores hunkat ude i gangen så der har været lukket til stuen (de har haft adgang til gangen og toiletet.)
    Så når vi var på arbejde, eller været ude til andet, er de blevet lukket derude.

Dette har vi haft prøvet i ca 14 dage, Her idag, gav vi ham så en chance og lod døren være åben. Desværre var resultatet det samme. Han tissede i sofa'en igen, selvom den er blevet renset helt af med rodalon i mellemtiden.

Så hvad er der snart tilbage at prøve??

På forhånd tak for hjælpen =)

• #11   28. mar 2011 Det kan måske lyde som noget mærkeligt noget at skrive, men det er næsten lidt ærgerligt, at det ikke var urinvejslidelse, for det er da i det mindste forholdsvis let at kurere.
    Når det er noget adfærdsmæssigt kan det blive et detektivarbejde at finde årsagen og (måske) vanskeligt at gøre noget ved. Det kan også være noget ganske simpelt der kan hjælpe: En ekstra bakke. En anden slags grus. En åben bakke i stedet for lukket bakke. Flytte madskålen (hvis den står nær bakke). Lægge en voksdug eller et stykke plastik over sofaen, (måske Zylkene var en mulighed)... osv. osv.... svært at vide hvad det præcis er, der skal til. Men jo før I finder ud af det, desto bedre.

I ved hvornår det startede, så kæresten må prøve at tænke over alt, der skete på dette tidspunkt, som kan have udløst urenligheden. Èn gang var jo den første, og hvad var der sket lige der?...
    Det kan være så "enkelt" at det var fordi du var væk, og så er det blevet en vane fordi sofaen nu lugter af toilet.

Synes du skulle prøve at læse nogle af de mange tråde der er om emnet, og se om der er noget fra andres råd og erfaringer, der kan give mening ift. jeres situation.

Ellers kan I kontakte en adfærdsbehandler eller en dyrlæge med speciale i etologi . Hvis du googler på "Klinisk Veterinær Etologi" tror jeg du kan finde en liste over disse dyrlæger.

Forresten så er jeg usikker på om "steril blærebetændelse" nødvendigvis kan ses i urinprøve ... måske nogen herinde ved det...?

Jeg krydser fingre for, at I finder ud af det.

• Ann N
    Ann N Tilmeldt:
    apr 2010

#12   28. mar 2011 Tak for det hurtige svar =)

Glemte at nævne at vi har købt en ekstra bakke OG skiftet kattegrus. (dog noget der ligner det gamle)

Mad/vand skålene står i den anden ende af huset, men bliver flyttet ud i gangen når vi går så de har adgang til det. (Står normalt i køkkenet som de altid har gjort)

Og må give dig ret, det ville have været nemmere hvis han havde haft den infektion da vi så vidste hvordan vi skulle gribe det an. Sørgeligt men sandt smiley

Og er i fuld gang med at gennemsøge forumet efter lignende problemer. =)

Hvis jeg ikke kan finde noget brugbart for vores tilfælde, må jeg kigge videre på det du skriver.

Men tak indtil nu, for hjælpen =)

• #13   28. mar 2011 Er den ekstra bakke åben? (spørger fordi flere har oplevet at en urenlig kat bliver renlig straks toppen bliver fjernet).

Når I har ekstra bakke, kan I evt. forsøge med en helt ny slags grus i den ene.

Kan sådan set godt forstå, at I lukker af til stuen, men jeg kan sagtens forestille mig, at det kan forværre hans tisseri. Jeg vil sige hellere voksdug, eller kraftig plastik, over sofaer. eller evt. stille en madskål i sofa.

Som nævnt, jeg krydser fingre og håber på en god opdatering ...

• #14   28. mar 2011 Kristina K, hvor køber du Bactiren henne?

• Ann N
    Ann N Tilmeldt:
    apr 2010

#15   28. mar 2011 Skal også nævnes at vi har købt en duft spray til stikkontakten som skulle afhjælpe mod utryghed. Købte den hos dyrelægen.

Men nu prøver vi at tage låget af den ene kattebakke, og evt. købe noget helt nyt grus til den ene bakke.

Ligge noget over/på sofa'en

Og så må vi håbe på det bedste =)

Kommentér på:
Fjerne tis lugt :S

Annonce