{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.367 visninger | Oprettet:

Jer, der fodrer fugle og katte udenfor {{forumTopicSubject}}

<b>Husk også vand!</b>

Katte kan ganske vist slikke sne i sig, men det giver ikke nær nok væske og nedkøler desuden katten meget.

Mine vildmisser får - ud over mad - også en stor skål med lunkent vand og den bliver næsten tømt.

Og lad være med at komme olie i vandet.
Vandet er nok lidt længere tid om at fryse, men fugle vil ofte instinktivt bade i "åbent" vand. Er der olie i, klistrer deres fjer sammen og de kan så ikke holde varmen og dør.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer, der fodrer fugle og katte udenfor
  • #4   4. dec 2010 ja og så kan der komme nye katte ind i området skide go ide og de nye katte kan slæbe sygedomme med sig.. vildkattene skal indfanges ja når de er syge

• #6   4. dec 2010 så må i holde vildkatte ude af dit matrikel og du din egen kat inde for matrikkel.. hvilket lovgivningen jo også siger du skal altså holde din akt inde på eget matrikkel

• #7   4. dec 2010 Jeg fodre kattene her og bliver sq ved med det for chancen for at kommunen gør noget er ikke særlig stor og så vil jeg hellere have glade og raske katte til og gå rundt end syge og skravlede katte..

*Mega*

Tak det med vand skal jeg også lige huske smiley

• #9   4. dec 2010 Hmm så det du faktisk siger er at hvis din kat bliver bidt og bliver syg så vil du klantre kommunen for ikke og have indfanget den kat smiley FNIS den skal du nok komme langt med

• #10   4. dec 2010 Herreløse katte
    Kommunen er ikke jf. gældende lovgivning pligtig til at indfange/ aflive herreløse katte. Indfangning af herreløse katte sker kun i byområder i samarbejde med Kattens Værn.

(link fjernet)

• #12   4. dec 2010 det er stadig IKKE lovpligtig

og som sagt vil hellere have raske og sunde katte i området og så blive ved med og fodre end syge og skravlede katte som søger tættere ind til husende end i forvejen for at stjæle mad fra skraldespande og huse

• #23   4. dec 2010 susan gør som du vil hos dig og så tager vi andre os af de katte der udenfor og giver dem noget godt man og vand..:-)
    jeg vil også tage rådet til mig til min ude kat sofus..:-)

stephanie

• #24   4. dec 2010 mad..

• #25   4. dec 2010 Felis F

AHHH forkert loven siger at du har pligt til og holde katten på egen grund..

ellers kan jeg faktisk annoncer i avisen i X længde tid og derefter hyrer en jæger til og komme og skyde katten hvis den bliver ved med og komme

§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund

• #26   4. dec 2010 Susan: Dem hos mega er os genudsendte katte som er ordnet og det var en tanke hun kom med da det ikk kun går ud over katte men fugle os..

• #27   4. dec 2010 Susan **jeg synes ikke det er ok at holde dem med foder og vand og dermed holde dem i nabolaget eller kvarteret.**

Det kan da være ligegyldigt, om det er kastrerede vildmisser (som Megas) eller om det er kastrerede katte, man selv har anskaffet, der holdes "i nabolaget eller kvarteret".

• #30   4. dec 2010 Jeg er meget glad for mine vildmisser (genudsætningskatte), for de siger pænt tak for mad ved tit at lægge døde mosegrise og mus på mit dørtrin.

Og jo, de holder til her, for de ved, at der daglig er både vand og mad, og kommer der en strejfer forbi, får den selvfølgelig en bid med.

Og Susan H - du behøver da ikke være bange for smitte udefra, for du har selvfølgelig hegnet din have ind, så andre katte ikke kommer ind og Pedro heller ikke ud, så HAN kan rende ind til naboen og grave i deres bede og snuppe deres lørdagskylling smiley

Og lad os så lige slå én ting fast:

<b>Der findes ikke vildkatte i Danmark.</b> De er uddøde for længst.
    Det var Felis Sylvestris, den havde semi-langhårspels, og selvom man prøvede at opfostre nyfødte killinger, var de ikke til at tæmme.

Det, vi kalder vildkatte, er efterkommere af forvildede tamkatte, dvs. korthårskatte, der i tidernes morgen blev indført sydfra og derfor ikke har hverken hulebygge-instinkt eller genet for at udvikle en pels, der passer til vores klimaforhold. (Genet for korthår er som bekendt dominant.) Killinger deraf lader sig nemt tæmme, og selv voksne "vildkatte" kan søge kontakt med og føle tillid til f.eks. en fast fodervært.

Disse katte holder kun til nær bebyggede områder, og da områder med deres naturlige foderkilder, smågnavere og fugle, svinder mere og mere ind, er de afhængige af den hjælp, vi mennesker giver dem.

Undersøgelser viser da også, at vildlevende katte sjældent bliver mere end et par år gamle, men de har desværre i den tid selvfølgelig formeret sig i uhyggelig grad. Nogle killinger dør, enten pga. sygdom eller sult grundet morkattens dårlige ernæringstilstand, men sammenholdt med antal fødte killinger er det ikke så mange.

De vildlevende katte i Danmark - læg mærke til, at jeg ikke skriver vildkatte - hører som sagt ikke til i den naturlige fauna og indgår heller ikke i en naturlig fødekæde, hvorved menes, de ikke er byttedyr for andre rovdyr (ud over det fåtal en ræv kan snuppe, hvis kattene er svækkede).

Det "rovdyr", der afliver størstedelen, er trafikken.

Rent logisk: Hvis disse katte var i stand til at klare sig selv, så vi nok ikke så mange af dem søge ly i udhuse, garager og under verandaer, rode i affald eller tigge ved dørene.
    Vi kan hjælpe ved at få så mange af dem som muligt neutraliseret og så i øvrigt sørge for, at vores egne katte ikke render ukastrerede omkring.

Og tro så ikke, at vi hjælper ved at tilføre den vildlevende kattebestand nogle langhårsgener. Disse gener er i generationer forstærkede ved intensiv avl, og en sådan pels kræver omhyggelig pleje og hører ikke hjemme i "naturen".
    Jeg har desværre et par gange måttet lade et par store vildkillinger med lang pels indfange og aflive. De var nu ikke svære at få fat på, for deres pels var så sammenfiltret, at de dårligt kunne bevæge sig.
    ---
    En anden gruppe af vildtlevende katte er dem, der har haft et hjem, men som af en eller anden grund er blevet smidt ud eller ikke kan finde hjem. De søger umiddelbart direkte menneskekontakt og har altid akut behov for hjælp.

---

Men dette var et stort sidespring fra trådens start og hensigt, men nok ikke nogen skade til.

• #33   5. dec 2010 Kan ikke se hvad problemet er, jeg har mine katte inde og dermed udsætter jeg dem ikke for evt sygdomme fra andre katte.
    Desværre er det sådan at de katte MEGA og mange andre fodre er kasserede katte/killinger. Og jeg kan igen kun opfordre katteejere til at få deres katte neutraliseret, så de ikke bliver en del af dem der producere disse stakkels herreløse katte.

• #34   11. dec 2010 hov bliver lige nødt til at blande mig herinde... jeg er taknemmelig for at der var nogle som tænkte på at fodre vildkatte...
    min egen kat stak af i ½ år og hvis ikke han var blevet fodret var han død... så jeg er glad... til sidst kunne de nemlig komme så tæt på ham at de kunne læse hans øretattoo... så jeg fik ham hjem igen...

Kommentér på:
Jer, der fodrer fugle og katte udenfor

Annonce