{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.244 visninger | Oprettet:

Hjælp, stjæler og spiser alt ! {{forumTopicSubject}}

Hej KG smiley

Jeg er glad ejer af to cornish rex piger der som overskriften siger, sjæler og spiser alt hvad de kan komme i nærheden af.

det har været en ting som har stået på i et godt stykke tid efterhånden og jeg er ved at løbe tør for madvare (det så ikke helt rigtig men tæt på smiley ) de stjæler alt hvad de kan få fat i og spiser med stor velbehag og noget der minder om et grin..

De bliver fodret til aften dvs. 1 gang om dagen hvor de for tørkost (Oral sensitive care 30 ) som iøvrigt er det eneste de kan spise uden at de kaster op :S og de jo ikke fordi de skal have specielt meget mad for at holde vægten, men det er de absolut ikke enige med mig om.. hvilket så betyder at de stjæler hundens mad, og vores mad hvis vi lige vender ryggen til, og de er ikke sarte, de spiser rugbrød, hvidkål, vafler, pandekager, kerneboller, chips, müsli og jeg kan blive ved.. og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved det andet end at de ikke for lov at være i køkkenet når jeg ikke er hjemme, de gør det nu også selvom jeg er hjemme og sidder lige ved siden af, men jeg er nu lidt bekymret for om de kan klare det i deres maver ? Jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle gode råd og høre om andre har de samme mystiske problem med deres rovdyr..

Mvh. Helle smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, stjæler og spiser alt !
  • #1   26. nov 2010 Nu har jeg ikke haft samme problemer og er på ingen måder ekspert i katte, men det lyder altså som om dine katte er sultne. Jeg har aldrig hørt om nogen som fodrer sine katte én gang om dagen smiley
    Desuden er det slet ikke godt at de spiser alle de ting som du nævner, men min teori er den, at de bliver nødt til det når nu de er så sultne.

Katten her i huset har altid mad stående fremme og det styrer hun fint. Hvis jeg dog lige glemmer, at der ikke er mad i skålen en dag, så grovæder hun også så snart der kommer noget og forsøger at vende op og ned på alt i køkkenet for at finde kattemad.
    Udover der altid er tørkost fremme, så giver jeg hende næsten hver dag en portion vådfoder og malt- og gær godbidder.

• #3   26. nov 2010 Altså. Jeg har hørt om at hunde egentlig, hvis det er heeelt rigtig, kun skal have mad en eller to gange om dagen. Men katte? De må vist godt få som Bellatrix siger, flere gange om dagen hvis ikke hele dagen ..
    Bare min mening smiley

• #4   26. nov 2010 Giver de andre ret.. De er sultne. Mine har også tørfoder stående fremme hele dagen og får så også en lille smule vådmad to til tre gange om dagen. Når de først har vænnet sig til at der står mad hele tiden, så burde de stoppe med at grovæde. Men de vil nok spise meget de første par dage, hvis du vælger at give dem fri adgang til tørfoder:-)

• #5   26. nov 2010 Hvis kattene kun får et måltid mad om dagen, er det bestemt ikke mystisk, at de selv tager hvad de kan få fat i. De når jo at blive hundesultne hvis de skal gå i så mange timer uden mad.

Enten må du fylde madskålene op, så de har adgang til foder konstant døgnet rundt (det lærer de fleste katte at administrere), eller også fordele servering af foderet over mange gange dagligt. Og uanset den ene eller anden model, bør du supplere med vådfoder.

• #6   26. nov 2010 Katte er småspisere og undersøgelser har vist, at de - hvis de har fri adgang til foder - spiser op til 15 gange i døgnet og kun få gram ad gangen.
    På den måde får de optimalt udbytte af deres foder, deres maver bliver ikke så udspilede, så der skal mere og mere til for at opnå mæthedsfølelse, og katten selv bliver ikke så madfikseret, når den har opdaget, at der hele tiden er mad i skålen.

For øvrigt har mine hunde også altid fri adgang til foder og der er altid mad tilbage i skålen, når de har spist.

• #10   27. nov 2010 En kat skal have mad stående hele tiden, så enkelt kan det siges. Husk at det der stor på foder-posen er vejledende og absolut kun et minimum af hvad de skal have, når vi snakker om sunde og raske katte.
    Giv dem noget godt kvalitetsfoder og derudover giv dem vådfoder mindst en gang i døgnet. Eller bedre endnu råt kød, så stjæler de ikke mere.

• #11   27. nov 2010 Før i tiden fik de mad 3 gange om dagen og der var det stadig et problem, de fik ca 90 gram om dagen fordelt på 3 måltider, (efter henvisning fra avler om mængden af mad og at de kun måtte få tørfoder),, og de bliver sjovt nok ikke syge af hvad de spiser af mit mad(og jo har tænkt meget over det at de ikke kan spise ret meget kattemad men godt kan æde min rugbrød og også chokolade?), men af andet kattemad og jo de for også lidt vådfoder men de gav også en satans masse problemer i starten og de kastede op, det er blevet bedre og jeg køber lidt forskelligt for at finde ud af hvad de ikke kaster op af :S

jeg har prøvet i en meget kort periode at de selv fik lov at styre deres mad hvilket de overhovedet ikke kunne, de blev ved at æde og æde til de kastede op, spiste deres bræk og fortsatte på den her måde og det syntes var synd at friste dem på den måde når de ikke selv har en naturlig stopklods..

de har aldrig haft den her fri adgang til mad, og var lidt over et år da jeg købte dem, dvs de var 4 killinger om at dele maden i over et år, så jeg tror måske at de ikke at vant til og nok ikke bliver det ? jeg ved ikke om det er en ide at prøve det igen, men jeg bryder mig ikke om at de går og kaster op over det hele det syntes jeg er rigtig synd smiley

Tak for alle svar smiley

• #13   27. nov 2010 Hov, de var ikke hos avler de fik mad 3 gange om dagen, det var min egen ide -

• #14   27. nov 2010 perioden var på ca 3 uger en måned ? og det var det samme stjæleri selvom smiley

• #15   27. nov 2010 At de "stjæler" kan efterhånde osse være blive en leg/dårlig vane.

Men en ting er sikkert, de får ikke nok at spise. De skal nok med tiden regulerer det, så de spiser det de har behov for. Det kan tage lang tid, da de jo har været vant til at spise som de gør nu. Nogle katte spiser mere end andre, der er meget stor forskel på hvor meget mine spiser. Men de har mad hele tiden og INGEN af dem er hverken under eller overvægtig.
    Grunden til at de kaster op er at de jo ikke ved at det er noget permanent at have fri adgang til maden. Som du selv skriver har de været vant til at måtte dele de sparsomme måltider med søskende. Det gør sådan at de skynder sig at spise sig mætte (overfylde deres maver) og derved kommer de til at kaste op.
    Så ja, det kommer til at tage meget lang tid inden de vænner sig til at spise ordenligt igen.

• #16   27. nov 2010 Jeg tror altså, at hvis de får lov at spise sig mætte i kød/vådfoder flere gange dgl, at de så ikke vil blive ved med at gide overspise tørfoderet. Og hvis de bliver godt mætte, så vil de nok også holde op med at stjæle.
    Prøv at servere vådfoder eller kød minimum 3 x dgl. og så lade skålen med tørfoder være fyldt.

Hvis du er bange for at de bliver fede, så bland vådfoderet med lidt vand (og server kogevand med kogt kød). Det fylder altsammen og kattene er jo åbenbart altædende smiley

Hvis du har erfaring for dårlig mave ved vådfoder, så start op med kogt kylling og hvidfisk (fx sejfilet), og prøv dig forsigtigt frem med små portioner af forskelligt vådfoder.

Forresten: Pas godt på din chokolade. Det er giftigt for katte.

• #17   27. nov 2010 Jeg vil osse lige tilføje at det ikke er helt lige meget hvilket foder du bruger. Vådfoder er bestemt osse vigtigt at bruge noget sundt og nærende og ikke kun de ca 80 % vand mange af dem består af.
    30 g 3 gange om dagen er ikke ret meget. Så i stedet for at dele det op 3 ville jeg bare fylde 1 eller 2 store skåle og så give dem en skefuld vådt/råt 3 gange dagligt. Så er du rimelig sikker på at dine misser får det de skal have at spise.

Og ja, det er rigtigt, du skal passe på med chokoladen. Især hvis det er mørkt. Men selv lyst chokolade kan give forgiftninger.

• #18   27. nov 2010 Jeg kunne godt tænke mig at få eksempler på nogle forskellige mærker i vådfoder, ved dog at lige meget hvad jeg har købt fra hills både i tørt og vådt har de kastet rigtig meget op så det vil jeg ikke gøre igen smiley

• #19   27. nov 2010 så er der Royal Canin, Applaws IAMS der laver begge dele. Men det behøver jo ikke være fra samme mærke. Applaws tørkost udmærker sig osse ved at være uden korn og med højt indhold af kød. Men der er mange andre gode mærker.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #20   27. nov 2010 Også et rigtig godt kvalitets vådfoder hedder porta 21, som du kan bestille her:
    Alle mine katte er helt vilde med det vådfoder. smiley

http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/mcpetshop-fp.htm

• #21   27. nov 2010 Marianne - kender godt applaws og jeg syntes rigtig godt om det og det også rigtig vilde med det, men det er bare så småt at de ikke tygger det og bare sluger det også igen samme problem at de kaster op smiley men bruger det som hygge snacks smiley men mange tak for gode råd alle sammen

• #23   28. nov 2010 Felis F jeg kan godt se at jeg har formuleret det lidt forkert. Du har nemlig ret. Jeg skriver osse højere oppe råt kød. (råt kød er vådfoder i mine øjne) Men når jeg skriver det med de 80% vand i dåsemad er det mere for at slå på at det er vigtigt at de 20% der så er igen er nærende og ikke bare noget bras. Mange vælger, desværre, dåsemad uden tanke for hvad der rent faktisk er i.

• #24   2. dec 2010 Jeg har prøvet med det rå kød hvilket absolut ikke var noget damerne ville have :S kender ikke barf jeg prøver at tjekke det næste gang jeg skal handle og se hvad det er smiley

• #25   2. dec 2010 Katte spiser i følge undersøgelser 15-25 gange i døgnet i løbet af naturen.

Jeg portionsfodrer, men jeg gør det minimun 5 gange dagligt og helst mere.
    Halvdelen er tørkost og den anden halvdel er vådkost eller råt kød/daggamle kyllinger.

Vådkost kan jeg anbefale LUX (fra Aldi, 5,5 kr pr. dåse), Bozita, Real nature, almo nature, animonda osv.

Opkast kommer oftest af at katten spiser tørkosten alt for hurtigt, OG da det så er tørkost, så svulmer det op nede i maven når det bliver fugtigt, og vupti, så lægger hele moletjavsen på køkkengulvet :o)
    Så du kan også komme lidt vand på inden de spiser det, det må dog ikke stå ret længe med vand på, så de skal ikke have mere end at de spiser op med det samme :o)

Mht at stjæle mad - jamen har du det liggende frit fremme? Eller går de i skabene? For mad kan pakkes væk, og skabe kan nemlig børnesikres :oD

• Beathe W
    Beathe W Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 1 Svar: 1
    #26   30. aug 2019 Jeg har en hittekat det har tilgang til tørfoder hele tiden men den undgår at spise det de får også vådfoder kylling fisk og andet kød (har 4 katte ) og den kat går og mjaver og vil have menneskemad istedet for kan mon katte have spiseforstyrrelser ?
    Det er nu fire år siden den kom hos os men den bliver ved med at stjæle mad i nat lå der en halv tomat det var brækket op jeg har nu købt hvidløgsdråber mod orm og lopper og jeg får håbe det hjælper hvis de har orm eller mange lopper så et de også konstant sultne

• #27   30. aug 2019 Min dreng får mad 3 gange om dagen, men stjæler stadigvæk. Eneste løsning er ikke at have mad stående fremme, og holde øje med det man selv spiser :3

Kommentér på:
Hjælp, stjæler og spiser alt !

Annonce