{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.134 visninger | Oprettet:

spørgsmål inden anskaffelse af kat {{forumTopicSubject}}

hej KG smiley

mig og kæresten overvejer at skaffe kat smiley

der hænger en seddel oppe i brugsen med killinger der gives væk. så jeg har nogle spørgsmål?

jeg går ikke ud fra at der er vaccinationer og ormekur med når de er gratis.

hvad skal sådan en lille mis have. altså hvor mange vaccinationer og hvor gamle skal de være når de skal have dem? hvad koster de?

hvor mange gange ormekur skal de have, og hvad koster de?

er det bedst med 1 eller 2 katte når de skal være alene mens vi er i skole? og vil det gøre den store forskel med 2?

hvor mange penge bruger i om måneden på jeres misser?

uha, det var mange spørgsmål.

håber der nogen der vil svare en kommende misse ejer smiley

MVH heidi

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål inden anskaffelse af kat
  • #1   7. sep 2010 killinger skal vaccineres 2 gange, ved 12 og 16 uger - pris omkrng 500 pr gang.

Ormekur kan kun fås på recept hos dyrlægen - pris kender jeg ikke.

Giv ormekur ca 14 dqge før der vaccineres.

Det er synd for en killing at være alene - den keder sig.

Husk de skal være MINDST 12 uger - gerne mere

Jeg har mange katte - så hvad "driften" af 2 koster ved jeg ikke

• #3   7. sep 2010 tak smiley men hvis jeg først får den som 12 ugers. og skal give dem ormekur 14 dage før. kan vaccinationen så vente til de er 14 uger?

• #4   7. sep 2010 Som du selv er inde på er der nok ikke vaccineret osv når de er gratis smiley Man kan lokkes af ordet "gratis", men der vil være udgifter efterfølgende som du selv spørger ind til. Personligt ville jeg besøge katteinternat her sidder mange killinger pt. Her er du sikker på de er dyrelæge tjekket, fået orm/loppekur givetvis den 1 vaccine ( de får 2 vacciner indenfor kort tid) Der er selvfølgelig en pris, men i dette foruden det førnævnte betaler i for neutralisering og øremærkning. Vi gav ca. 1000 kr for en killing ved Inges kattehjem - hvilke bestemt ikke er dyrt. Der er ligeledes www.hittekilling.dk
    Priser på dyrlægebesøg og vacciner er lidt forskelligt, så prøv at google på nogle dyrlæger i nærheden af jer. Hvor ofte med ormekur er der en delte meninger om, så der vil jeg lade være at give svar.

Vi har haft stor glæde af at have 2 i samme alder - uanset hvor meget vi leger osv. så kan vi mennesker ikke lære dem kattesprog osv. Men jeg er dog er af den holdning, at man igen skal gøre op med sig selv om man har økonomi til 2 katte (ikke det er meget mere dyrt).

Jeg ved ikke hvor vi bruger, men vælger i tørkost (nogle barf deres katte) så køb det gode (dette kan være en jungle men søg på foder her på siden), vådkost og grus.

Håber det kan bruges ellers kan du finde svar på meget af det i forum her på siden smiley

• #5   7. sep 2010 Heidi B - Du får den FØRST når den er mindst 12 uger smiley det siger loven.

• #6   7. sep 2010 Husk også at have overvejelser mht til dyrelæge, det kan godt løbe op i MANGE penge, så er det en god ide at lave en opsparing, jeg sætter hver månede 500 ind på en konto som kun er beregnet til hvis vi skal til dr dyr med en af misserne smiley

• #7   7. sep 2010 Forresten held og lykke, håber i vælger 2 katte, det bliver både misserne glad for og dig og kæresten smiley

• #8   8. sep 2010 Jeg har lige nu en killing til salg gennem foreningen hittekilling. Han er opvokset sammen med vores norske skovkattekilling og har haft vores missemor som amme. Prisen for en sådan killing er 950kr og med i prisen er vaccine, øremærke og neutralisering. Jeg tror de færreste dyrlæger er så billige, så jeg syntes også du skulle kigge forbi www.hittekilling.dk

• #9   8. sep 2010 **uha, det var mange spørgsmål.**

Uha, nej, slet ikke. I hvert fald ikke i forhold til, hvor mange ting du skal have med i overvejelserne INDEN anskaffelse af killing(er) / kat(te).

Jeg vil nøjes med at nævne en enkelt ting, du skal være opmærksom på. Hvis katte(ne) skal være indekat, så lad være at anskaffe katte, der har været vant til at komme ud.

Og så liiiige en ting til: Neutralisation og (øre)mærkning må være en selvfølge.

• #10   8. sep 2010 Du kunne jo bede dem der har killingerne om at sørge for ormekur og første vaccine - så betaler du bare.

Kan ejeren ikke se det er godt for killing og ny ejer - så er der nok meget det kniber med at se fornuften i.

• #11   8. sep 2010 Vil også sige, gå efter katte eller killinger, hvor ejerne kan se det smarte i at levere dem vaccinerede, neutraliserede osv. Således at det er en opdrætter der går op i kattenes bedste, så de er godt præget til at skulle leve det liv som kælekatte, de skal hos dig.
    Det er det mest tåbelige sted at spare. For det første er det langt dyrere for dig at klare dyrlægeudgifterne selv (ved flere katte/killinger er der typisk rabatter at hente) og desuden skal du huske på, at katte gerne lever 15-20 år. Vil du virkelig risikere at komme til at stå med en kat, der måske er urenlig, kradser hvor den ikke må eller er adfærdsvanskelig på anden vis? Det er meget vigtigt, at killingerne er ordenligt socialt præget, det er i en meget tidlig alder, at det virkelig har betydning - lang tid før du får dem.
    Man må også forvente, at en 'færdig' killing er opvokset på bedre kvalitetsfoder, end den der er gratis.
    Det er en joker at tage gratis-killinger til sig. Måske går det godt, men tør du tage chancen med dine nye familiemedlemmer?

• #12   8. sep 2010 Hvis jeg var dig og din kæreste, så ville jeg helt klart vælge at betale for en kat/killing fra et af vores mange internater. I får en kat/killing der er tjekket af dyrlæge, vaccineret, neutraliseret og øremærket. Skal i selv have disse ting gjort, hvilket efter min mening er et must, så bliver det dyrere med en "gratis" kat/killing.
    Pris om måneden kan være svært at sige. Det afhænger meget af hvilket foder og grus man vælger. Her vil jeg så lige indskyde at det foder og grus der umiddelbart virker billigt, i længden kan vise sig at være dyrere. Jeg vil tro at det vil koste omkring 200-250 pr kat med kvalitetsfoder og godt grus pr måned. Jeg har aldrig regnet det ud, så det er bare et gæt. Derudover er det en rigtig god ide at lave en katteopsparring i tilfælde af at katten skulle blive syg.

• #13   9. sep 2010 tak for jeres svar smiley

Kommentér på:
spørgsmål inden anskaffelse af kat

Annonce