{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  udstilling før avl??
  • #1   16. jul 2010 OM man gør klogt i det, er nok så meget sagt. Man kan sagtens være opdrætter uden at have været på en udstilling. Men jeg tror holdningen er at man skal have nogle titler på sine avlsdyr for at sælge dem til andre opdrættere. Vi har desværre ikke avlsgodkendelse i Danmark mere. Så den eneste måde du kan bevise eller signalerer til andre at dine avlsdyr er racetypiske og holder sig til standarden er at udstille og få certifikater og evt titler.
    Men nogen har klaret den i mange år uden at udstille. Personligt vil jeg gerne have avlsgodkendelse på avlsdyr, så man ikke avlede på alt med stambog, for det er bestemt ikke alle katte der egner sig.

• #2   16. jul 2010 Mange tak for svaret ;=)

• #3   16. jul 2010 katten har også best af at blive vent til at komme på udstilling fra lille af syntes jeg da en voksen kat der aldrig har prøved det kan bliver meget stressed af det

• #4   16. jul 2010 Enig med Marianne.... jeg mener også at til og være opdrætter høre det og udstille med. Ved der er folk som har forhindringer i form af sygdom, boæl osv. men ellers vil jeg da klart anbefale nye opdrættere og udstille så man ved hvordan skal mine kommende killinger se ud i forhold til standarden

• #5   16. jul 2010 plus at du mange gange får gode kontakter via udstillinger og måske derigennem kan finde en passende han til din pige hvis du skal låne eller en ny pige til dit opdræt ud fra linier som andre har.

• #6   16. jul 2010 Jeg synes at det er en god ting, endda inden man tænker på at købe en avls kat. Jeg startede ud med en kastrat. Og gik på udstilling med.
    Der ved lærte jeg standarten, og villen udsende inden for min race som jeg kan lide. Jeg knyttede kontakter. -Som åbnede dørene . for at købe en avlspige ved en opdrætter .

Inden for min race må jeg sige , at jeg nogle gange synes at der bliver avlet på alt og alle . Og det er et skam.
    Jeg synes at det er vigtig som opdrætter at sæt sig inde i forskellig ting inden for race , fra sygdom ect. til standarten . Og inde for standart der kan udstillig hjælpe , med at får den forståelse.
    .Ikke kun dommens udtagelse men og at se de andres kat , og måske for lov til at mærke og føle.
    Så jeg synes det er en rigtig god ide.

• #7   16. jul 2010 Men hvis man får en kat fra voksen af med tavle, og man ønsker at udstille, kan man vel godt prøve og synes katten ikke om det, så stop igen?

• #8   16. jul 2010 stavefejl er gratis , når man har en livlig killing kravlende på en .
    LOL

• #9   16. jul 2010 Det er fornuftigt at udstille, inden man opdrætter, for at lære racen at kende og for at skabe et netværk.
    Kun meget få af mine avlskatte har titler, inden de bliver brugt i avl - så længe kan jeg ikke vente med en race, der bliver kønsmoden ved 6mdrs alderen. De kan først opnå titler, efter de er 10mdr. For mig er det derfor vigtigere at få dem i gang med at parre osv, mens alderen er optimal end jagten på titler. Andre opdrættere af racen bør kunne se på billeder, om katten er pæn - det siger titler nemlig intet om!

Om vi skal genindføre avlsgodkendelse eller ej - tjah, hvorfor?
    Personligt ville jeg være meget ked, hvis det blev genindført for min race, da det muligvis ville have forhindret mig i at føre nye foundation-linier ind i mit opdræt - linier der satte mit opdræt flere generationer tilbage... Det er og har været en udfordring at få showkatte ud af disse nye linier - det er vist ved at lykkes nu:-)

• #10   16. jul 2010 Jeg vil give dkkorat ret , jeg synes ikke man skal indføre avls forbud.
    Man skulle heller som opdrætter rådgive bedre og anbefale andre som vil starte med at opdrætte. Om standart og ect. Ind bare at sælge ud til avl. Og at det man sælger til avl overholder standarten.
    Det synes jeg er problemet ligger

• #12   16. jul 2010 DKKorat. Jeg vil give dig helt ret, MEN. Du ved lige så godt som jeg at der findes "opdrætter" der avler på alt og alle, hvilket bestemt ikke er godt for de enkelte racer. Men der vil altid være fordele og ulemper ved regler og love. Jeg forstår godt dit synspunkt og i dit tilfælde ville det være skidt. Men nu er det langt fra alle der er lige seriøse, de vil bare producerer den ene killing efter den anden. Man kan så osse sige at det ud fra den alm kattekøber er ligegyldigt om den er racetypisk osv, Men der er desværre så mange der kommer på udstilling og har følt sig snydt og kede af det når de har fået afvist deres kat, der ikke helt lever op til standard. Plus at der i nogle racer er store problemer med nedarvede sygdomme.
    desværre er det ikke alle opdrættere der er lige reelle.

At udstille en voksen kat kan blive en udfordring, især når den ikke har prøvet før. Og det er meget vigtigt at du respekterer kattens signaler. Og det er en god ide at stoppe, hvis du føler den panikker eller andet. Mine er heller ikke vilde med det og jeg vil hellere trække en kat end udsætte den eller steward for noget grimt.
    Som Christa og andre skriver møder man mange på udstilling og man kan derigennem få mange gode kontakter både i Danamrk og udlandet. Det har jeg i hvert fald fået. Men der er osse nogle der er knap så søde, men sådan er det alle steder man færdes.

• #15   16. jul 2010 @Marianne N - vi er enige smiley

• #16   16. jul 2010 ja det syntes jeg - det giver et meget større indblik i hvilken type kat du ønsker at avle mv. Og lærer en masse dygtige og søde venner at kende - skab et godt netværk det er super - og deltag i div. møder og foredrag rundt omkring

hilsen Heidi og co.

• #17   16. jul 2010 jeg ved slet ikke hvad jeg skulle gøre uden udstillingerne.... al det sociale der følger med og en masse dejlige venner smiley

Vil dog lige tilføje at det ikke er alle avlsdyr der egner sig til show smiley vi har eks måtte stoppe vores avlshans udstillings karriere fordi han blev stresset og køresyg, trods det at han har været med fra lille, men pyt han nåede da at få titlen IC. smiley og best in show smiley

• #18   16. jul 2010 Ja jeg syntes det er klogt, hvordan ville du elelrs vide at katten lever op til standarten?

• #20   16. jul 2010 Krista N - Hvordan kan du vide de levet op til standarten, når standarten ændres hele tidne.. hvis du ikke er inde i udstillings verdnenen tjekker man jo netop ikke op omkring hvodan stnadarten er, og en ting er at læse standarten på papir, et andet er at se den i virkeligheden, og få den bedømt hos en dommer..

Så må de tage det som de vil, det kunne egetnlig ikke bekymre mig mindre, det er min mening!

Nej det er jeg ikke, Madeleine er min første racekat, og jeg har selv valgt at tage hende ud af avlen pga af necklessions, da der hverken er beviser for det er arveligt eller det ikke er arveligt..

Hun lægger udemærket op til standarten, men jeg vil ikke ricikere at købere står i samme situation som mig, hvis jeg kan undgå det

• #21   16. jul 2010 Og så kan jeg virkelig ikke se hvad det hjælper at udhænge folk herinde

• #24   16. jul 2010 Krista N - Når man skriver navne herinde, så hænger man folk ud, sådan er reglerne..

Ja det er "sjovt" nok det jeg har svaret dig på, hvis du gider læse det indlæg lige over mit sidste

• #25   17. jul 2010 Øhhh Krista jeg så faktisk Jette Eva Madsen på udstilling så sent som i Marts på DARAK´s udstilling i Herlev så jo dommere går også på udstilling og det synes ejg da er fedt de viser flaget også.

• #27   17. jul 2010 Krista N - Jeg kan ikke i mit indlæg se jeg snakker om bestemte personer, jeg siger MIN mening.. hvis hun er dommer er hun jo netop også opdateret på hendes viden omkring standarten..

Det er jo ikke KILLINGERNGE der skal udstilles, mens avlskatten (syntes JEG)

Jeg skriver ingen steder at man SKAL gøre sådan.. Prøv nu at læs hvad der står istedet for fortolke det som du lyster, jeg har ikke skrevet noget mellem linierne

• #28   17. jul 2010 Det kan godt være man er kat. 2 dommer og har læst standarden på de forskellige racer i den gruppe. Men det er altså ikke ensbetydende med at man tolker stadarden rigtigt. Det er muligt man som dommer selv har opdræt af een af racerne i gruppen og dermed har stor forstand på lige nettop den race. MEN dommeren tolker standarden og forskellige dommere tolker forskelligt. Jeg har et par gange været ude for at en af ovenstående dommere stadig påstår at min race skal have samme profil som NFO, hvilket er helt forkert. Jeg mener osse at dommere skal være uddannet på den race de dømmer, lige som de skal være i nogle af de andre lande. Det vil selvfølge stille lidt størrer krav til den enkelte dommer.
    Krista jeg vil give dig ret i at standarden er den samme for bla NFO som den var for 14 år siden og sådan er det for mange af racerne. Men hvis du ser billeder af top-kattene så er der alligevel en forskel . Hos nogle racer er den mere tydelig end andre. Jeg har en påstand om at ændringerne opstår nettop fordi enkelte dommere selv er opdrættere og måske får nogle kuld hvor der er en lille ændring af fx næse og glidende sker der et skred i hvordan kattene bliver bedømt. Tag perseren. Som den er i dag er det nærmest en ny race. Stadarden for 50 år siden var væsentligt anderledes. Det er dem vi i dag kalder klassiske persere. En race der er ved at uddø.
    Men hvor der er mennesker indblandet vil det altid være vanskeligt/umuligt at finde en løsning alle kan være tilfredse med. Og mennesker tolker forskelligt osse standard på racerne.

• #30   17. jul 2010 Krista N - Hvor skriver jeg at man SKAL tage afsted? Igen jeg skrev hvad JEG syntes, ikke hvad man SKAL..

Igen læs hvad der står og ikke hvad du tror der står

• #32   17. jul 2010 Fordi jeg ikke kan se hvorfor jeg skal svare på dem.. Jeg syntes det er irrelevant, i og med jeg bare skrev min mening..

• #34   17. jul 2010 mette jeg er helt enig. Den forklaring jeg har fået er at vi skal blive af 2 årsager. 1 det betalende publikum, skal have noget at se på. " af respekt for dem hvis katte kommer på scenen.

For mig lyder det åndsvagt at det skulle stresse naboens kat. Hvad så med de katte der sidder i burene hos dommeren der skal udsættes for hujende og råben fra dem der får en kat nomineret eller de der skal på scenen lige efter ??

Krista, vi er enige langt hen af vejen. Jeg kan heller ikke have respekt for dommere der ikke kender min race og alligevel skal dømme dem. Ligeledes er standarden et spørgsmål om tolkning og der tolkes meget forskelligt fra menneske til menneske. det kan man aldrig komme ud over. Men efter min mening burde en dommer uddannes på alle katteracerne i den gruppe man bliver eksamineret i. Sådan er det osse i mange andre lande.

Men i bund og grund behøver man IKKE gå på udstilling for at opdrætte gode katte indenfor standard. Men vælger man udstilling fra, mister man samtidig en mulighed for kontakter. Men i dag er der mange måder at få kontakter på.

• #35   17. jul 2010 respekt for de andre udstillere der får der katte på scenen og får titler. Der skal være nogen til at klappe af dem.

• #36   17. jul 2010 Krista N - Nu er jeg ikke fru, men frøken, og hedder Jensen ikke nielsen smiley

Jeg sagde min mening til trådstarters emne, jeg debaterede ikke fordele og ulemper ved min mening

• #37   17. jul 2010 Marianne N:
    nu skal den pågældende dommer jo dømmer et vist antal i evt. kat 2 for overhoved og blive dommer så mon ikke de lærer alle racer og kende.
    Man kan ikke få sin eksamen hvis man ikke har haft det her antal katte og det inkluderer alle racer ikke bare nogle af racerne så for din races vedkommende må det jo bare være og stavle nogle flere på benene og så komme afsted når der er eksamen.

• #42   17. aug 2010 Jeg syntes nok man bør udstille - også for at se hvordan racen virkelig ser ud - også et godt sted at få en ide om hvad type han der passer til ens hunkat

• #43   18. aug 2010 Hold op Camilla L , man skulle lige læse sig igennem dine lage indlæg i tråden
    Men en er enig .

Kommentér på:
udstilling før avl??

Annonce