opdræt: vil I sælge fertil kat til ? {{forumTopicSubject}}
overskriften: vil en seriøs opdrætter sælge en fertil kat m.stamtavle til en 'urutineret' køber ? (løb tør for plads)
Ja nu har jeg forvildet mig ind på diverse racekatssider for main coon med stamtavle.
Jeg leder pt. efter en blandningskilling med maine coons forældre. Men det forhindre jo ikke en i at kikke på dem med tavle...
Sagen er den jeg vil gerne have en fertil hunkilling, jeg er 22 år og har ingen planer om at skulle have killinger på den kommende kat før jeg har et hus eller om ikke andet pladsen til det + der er en hel del omkring avl, jeg skal vide noget om. Men mig og kæresten har i forvejen Benzer (kastrat) og jeg syntes at 2 fuldvoksne katte egentlig er en ok bestand, sådan tidsmæssigt.
Men jeg har mange steder læst på diverse opdræts sider, at nogle de kræver man har haft en 'forsøgskat' før og anbefaler en kastrat man kan stille til udstilling eller andet før man får lov at forsøge sig med de fertile.
Så jer der opdrætter med stamtavler uanset race, vil I sælge fertile hunner til 'urutinerede' køber ?
Hvorfor ? hvorfor ikke ?
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 44 Svar: 299
Jeg havde en overgang en hellig birma periode da jeg boede på fanø, der var der nogle opdrættere der så at man helst havde erfaringer med hellig birma. På nogle opdrætteres side anbefalede man at man lagde ud med en kastrat og fik den udstillet, og prøvede birma verdenen af først.
Mit indtryk var ihvertfald at de fertile ikke blev solgt til 'hvem som helst'...(ikke at nogle katte bliver det..forstå mig ret)
Men Birma virker også en smule mere sjælden end main coon...vil slet ikke tænke på hvad en fertil Birma mis koster hehe
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 63 Emner: 421 Svar: 4.876
okt 2006
Hvis man gør...af ren nysgerrighed.
Bliver man så ekskluderet fra raceklubben eller bliver ens opdrætternavn så frataget ? eller hvordan ?
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
Jeg ville skam heller intet have imod at sælge en avlskat til en "urutineret"..... og ville selvfølgelig stå til rådighed med svar på alt hvad der kunne vare spørgsmål til...... Jeg har selv været urutineret med er "lært" op af svigermor og lærer skam stadig noget af andre også.....
Knuz Christa
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
Og hvis katteverden ikke skal lukke helt, så vil mit svar være ja - hvis de virker fornuftige og som om de har sat sig ind i tingene...
okt 2006
fandt ellers en meget smuk misling fra et sjællansk opdrætteri, knald rød hun killing...men den kostede 6000,- men de røde er også sjældne...så no wonder. Men ved dårligt om jeg turde have kat for så mange penge, selvom den bare skal være indekat...hehe
apr 2006
Følger: 37 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.227
Men det kræver at opdrætteren godkender hannen, da det er en relativt lille genpulje som der arbejdes med.
Ja, jeg ved der er mange briter, men der er ikke mange briter som har de samme egenskaber som Røskva (eller hvodan man nu skal sige det).
Hun er nemlig af den gamle type brite...
Men håber du kunne bruge det til noget
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
Røde hunkatte er nu ikke sjældne....men en pris på 6000 for en avlskat er der mange der tager. Så det er meget almindeligt.
okt 2006
hehe....kan man 'prutte om prisen' når det gælder katte?
Mig og kæresten var ellers ved at snakke om, om vi skulle finde en ægte...så vi kunne komme på udstilling for hyggens skyld og når der engang kom killinger, så skulle det være ditto med stamtavle på en forhåbentligt godt kåret kat. Men får nok aldrig overtalt ham til at give 6000 for en killing hehe...jeg sagde i min evige klogskab, vi nok skulle regne med ihvertfald 3500 - 4000 kr.
okt 2006
Jeg har heller ikke noget imod at underskrive en bindende kontrakt...
Men jeg syntes aldrig jeg har set den 'mellemvej' før, der står altid enten eller, på opdrætternes side. Men det var da helt klart værd at overveje...
okt 2006
Meningen er den kommende kat, skal have killinger, men jeg skal også være 100% inde i tingende før den får, så det kan gøres rigtigt.
Vi skal ikke have flere katte efter hunkillingen, men skal hunkatte have P-piller ? selvom hun ikke kommer ud, og skal holdes med selskab af en kastrat. Er det synd bare at lade hende gå i løb...selvom man ikke skal bruge 'løbet'?
Jeg skal ikke selv have en avlshan, men regner med at finde en hankat (m. tavle) udefra når tiden kommer, forhåbentligt i samråd med en evt. opdrætter.
hvis jeg i det helt taget finder en der tør sælge mig en hunmis hehe
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Jeg vil derudover også give det råd ikke at købe katten for "billigt". Tag en erfaren opdrætter med på råd, så du kan finde frem til en kat der har både gode avlsegenskaber og som lever helt op til standarten. Der er i de seneste år set ALT for mange MCO og NFO på udstillingerne, som ikke burde hverken have været der eller for den sags skyld have været sat i avl. Og nej det er ikke noget jeg selv har fundet på, det har jeg fra flere opdrættere af de omtalte racer.
Med hensyn til at sælge avlskatte til helt nye og uerfarne, så vil jeg sige njaaaaiii. Sagen er den, at jeg altid anbefaler folk at købe en kastrat til udstilling og så bruge et års tid på at lære om racen, inden de begiver sig ud i opdrættet. Jeg er dog blevet overtalt en enkelt gang og har aldrig frotrudt det, for køberen bruger mig som mentor og tager mod råd og vejledning.
Og den med at Hellig Birma er en mere sjælden race. Jo det er rigtigt, især hvis du kigger på stambogsførte killinger i forhold til MCO og NFO. Den ses heller ikke i hobetal på udstillinger. Men det er fordi den er overordentlig svær at opdrætte. Ikke i opdrættet i sig selv, men det er svært at opdrætte katte til udstilling. Hvis en SBI skal være til udstilling, skal den have sokker, handsker og kiler. Og nej, man kan ikke regne med, at fordi forældredyrene har perfekte aftegn, så får killingen det også. Og man kan være helt sikker på, at har en killing gode aftegn, ligner den en hest i hovedet og har store ører, samt vandblå øjne *LOL*
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Er du forresten int. i en killing om et halvt års tid, så går jeg og venter på at May skal komme i løb.. :o) (hvis du ikke har fundet det rigtige til den tid self)
Og når hun har haft killinger skal jeg vist have mig en mco til udstillinger, hehe
okt 2006
har fundet killingen
opdræt: vil I sælge fertil kat til ?