{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.285 visninger | Oprettet:

Udstilling og avl... {{forumTopicSubject}}

Jeg har været til et par udstillinger efterhånden både som tilskuer og medhjælper, og skal også selv afsted for først gang med mine egne i juni.

Det er vidt forskelligt i hvilket omfang de enkelte opdrættere deltager i udstillinger, hvorfor jeg tænker følgende:

Hvor vigtigt er det at gå på udstilling som opdrætter?? Og findes der meninger om, hvorledes og hvor meget en kat skal være certificeret, før man vil lade den gå i avl eller er stamtavlen bare nok??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udstilling og avl...
  • #1   23. maj 2008 Det er vigtigt at udstille, så man kan følge med i, hvor racen bevæger sig henad. Detr er også på udstillinger, man skaber kontakter til andre opdrættere.

• #2   23. maj 2008 Der er ingen regler for katte som hos hunde.
    Katte i avl det er faktisk os som opdrættere der afgør om de er gode nok til det, ikke dommere.
    Jeg synes det er fedt og tage på udstillinger og vise min kat frem og nyde selvskab med andre opdrættere.

• #3   23. maj 2008 Synes bare jeg har lagt mærke til, at nogle opdrættere stort set ikke udstiller, mens andre bruge rigtig meget tid og ressourcer på at komme afsted.

Jeg tager selv afsted for at få et større kendskab til maine coon og for hyggens skyld.

• #4   23. maj 2008 Har du tænkt over, hvad det er for nogle opdrættere, der ikke udstiller? Ofte er deres katte ikke særligt racetypiske;-)

• #5   23. maj 2008 Jeg udstiller eksempelvis min race Tyrkisk Van for at folk skal få mere kendskab til denne, da mange folk tror det er en skovkat de ser på!

• #6   23. maj 2008 ddkkorat - De opdrættere jeg snakker om er registrede opdrættere hos FD.

Har måske nærmere lagt mærke til at normen i avlen de forskellige steder måske ikke helt er den samme.

F.eks. har jeg kendskab til en opdrætter, der på hjemmesiden reklamere med, at kattene er udstillingsegnede og egnede til avl... Har dog ikke kunne finde vedkommende på stamnavn nogensteder hos medlemsklubberne...

Hvordan kan man sige, at en kat er udstillingsegnet, hvis man selv kun i ringe grad udstiller??

• #7   23. maj 2008 Christa Pihl J - Hehe... Ja, ikke heldigt når man tager i betragtning, at racerne ikke er lige meget repræsenteret herhjemme...

• #8   23. maj 2008 nej og derfor gør vi jo også et kæmpe stykke arbejde for og frembredde racen Tyrkisk Van....
    Vi er efterhånden sneget os derop af og folk husker da også at det er racen der "svømmer" eller elsker vand såå vi er på rette vej.
    Og det er fedt at man som opdrætter kan være med til dette.
    Har lige været i Holland på show, jeg havde den eneste Tyrkiske Van på udstillingen og tro mig Hollænderne var målløse og virkelig imponerede over lille Don d. og hans væsen og ville da gerne vide hvad dette dog var for en race.

• #9   23. maj 2008 Christa Pihl J - Ja... I dit tilfælde kan jeg godt set, at det er ekstra vigtigt med udstillinger. Avlsarbejdet er vel heller ikke lettere med en race, der ikke er nær så udbredt som maine coon eksempelvis.

• #10   23. maj 2008 nej for vi skal jo passe extra meget på vi ikke bliver ved med og blande de samme linier pga der findes så lidt af dem.

• #12   24. maj 2008 UHA det er et stort emne med mange forskellige løsninger....

Du kan opdrætte, aldrig udstille og lave BIS katte.
    Du kan opdrætte, udstille meget og aldrig lave BIS katte

Alt afhænger af viden og et ønske om at holde standarten

Jeg syntes det ville være en go idè, hvis alle avlskatte for at kunne få stamtavle på deres afkom, som min. skulle ha en ex 1. Men så skulle de tvungne 10 skide lange timer på en udstilling afskaffes, så katteudstillingen foregik som en hundeudstilling gør

• #14   24. maj 2008 Hvad er værdien af udstillingerne så, hvis det hele beror på subjektive vurderinger fra dommere og de enkelte opdrættere??

Jeg havde forestillet mig, at udstillinger var vigtige i et katteri i forbindelse med udvælgelse af katte til næste kuld... Eller er det bare en forestilling?

• #21   24. maj 2008 Jeg er enig med Lis, selvfølgeligt er en EC eller EP titel rigtig flot og imponerende, men den kan fåes på mange forskellige måder, og medmindre katten har deciderede fejl, så skal man bare blive ved længe nok/vælge de rette udstillinger.

Jeg kommer selv på udstillinger med mine katte, og jeg synes rigtigt nok det er et godt redskab i min opdræt. Men alt med måde, nogle dommere er jeg enig med, andre er jeg ikke, og det kan lade sig gøre fordi standarden kan fortolkes, ergo findes der mange forskellige typer i samme race og hvad én dommer synes er gode ører, synes en anden er for små/store.

Jeg synes ikke, at det gør at bedømmelserne er uden værdi, men snarere at man efter noget tid har dannet sig en ide om, hvordan man selv synes en god birma (NFO, EXO, etc.) skal se ud, og derfor har man også en god ide om hvad man kommer med og ens kats stærke og svage sider.
    Men hvor meget man udstiller, det kommer jo også an på så mange andre ting, har man overhovedet nogle katte der kan lide at udstille? Måske man har en BIS kat gående derhjemme, fordi man ikke vil tage den med når den ikke kan lide det?
    Så jeg synes det er vigtigt at udstille, også i forhold til at skulle danne sig et netværk, men jeg mere det er vigtigt fordi det er en læringsprocces, end for at høste titler hjem.
    Det er også godt at se masse katte af egen race, og finde ud af hvad man selv kan lide og derefter følge med i bedømmelserne og finde ud af mere præcist hvad det er, der giver det look man godt kan lide.

• #24   24. maj 2008 Krista "Babette" N

Du skriver hvad jeg tænker *S*

Ja selvfølgelig skal prisen på en udstilling så ned.

Det med at få sine katte bedømt, det giver jeg ik meget for, da dommerne har forskellige opfattelser. En WW der pludselig får et ex 3 - den holder altså ik i min verden. Og som Lis skriver, har man pengene, så kan mange katte få titler, hurtigst går det hos de racer, som der ik er mange af til udstillingerne.

Ragdollen har ligeledes ændret sig, så nu skal den ligne en Birma/Perser. Hvem fik det igennem....jo det gjorde dommerne, den første gang de valgte en sådan som BIR.

• #25   24. maj 2008 hende jeg har købt var ikke glad for at være afsted, så nu hvor jeg har købt hende, ved jeg ikke om jeg skal ta hende med og se om det er noget hun kan vænnes til eller om det bare er det.

så en video+tråd om en hvorfor hendes kat ikke skulle udstille mere, man kunne bare se katten ik ku li det, derfor ville hun ikke smiley

nu ved jeg så ikke hvad jeg skal med min, vil gerne vise jeg er seriøs med at udstille osv men jeg vil heller ikke tvinge hende hvis hun ikke kan li det

• #28   24. maj 2008 En show kat må nødvendigvis være en avlskat, men en avlskat må nødvendigvis ikke være en showkat, og ikke alle er avlskatte (med mindre vi er ovre i farveavl / linier man vil arbejde med)

Jeg syntes også at det er tankevækkende, når en opdrætter får killinger, så er alle killingerne egnet til avl.....hvis køber bare betaler for en åben stambog....

• #30   24. maj 2008 Jeg håber da ikke det er SÅ galt fat Anne..... hvad så med alle dem, der neutraliserer deres killinger inden salg, så vidt jeg ved kan de da i alt fald ikke "mis"bruges i avl.

• #31   24. maj 2008 Ja selvfølgelig de katte hvis type er helt hen i hampen med mange "fejl"..

Men ofte sælges der jo til folk der gerne vil starte med opdræt (læs folk der ik ved bedre), og så står de med avlskatte hvor der er rigtigt meget at arbejde med, for at få deres opdræt op i nærheden af standarden

• #33   24. maj 2008 okay på den måde....men det er da forhåentlig ikke alle der gør det......

• #34   24. maj 2008 Intet af det vi skriver her, er jo ment som at ALLE gør det. De fleste opdrættere er jo heldigvis seriøse og deres ansvar bevidst

• #38   24. maj 2008 jeg synes det er billigt..... tænk på at man bliver underholdt en hel dag..... for de penge.....

• #41   24. maj 2008 jeg skal til og have et kuld på min prinsesse Celinea og min holdning er helt sikkert at jeg er slet ikke dygtig nok til og sælge avlskatte så det gør jeg ikke. Folk kan tigge og bede mig fra nu af og til juleaften men de kan købe en kælekat....
    Hvis jeg evt. selv beholder det er noget andet, for så LOVER jeg ikke andre noget... og det har jeg ikke lyst til sålænge jeg ikke er erfaren nok.

• #44   30. maj 2008 anita O

Hold da op en start du fik!!!

Så kan det da vist kun gå "ned af bakke" fra den oplevelse *S*

• #45   30. maj 2008 anita O

Håber det fra nu af, bliver legende let. Det kan jo ik andet...

Find dig en mentor. En go mentor vil hjælpe med ALT

Held & Lykke med dit opdræt *S*

• #47   30. maj 2008 Camilla skriver: Hvorfor skal dommerne afgøre om en killing er egnet til avl???

nope ikke en god ide, da flere dommer ser med forskellige øjne...

Hm, e kat til show behøver ikke være en kat som er egnet til avl i min verden, der tænker jeg på stamtavlen..

Jeg kikker også mest på stamtavlen, eller retter sagt først stamtavlen, så kikker jeg på katten....

Det med at tage på udstillinger, plejer jeg at gøre, det er mest for hyggens skyld og møde andre med samme interresse...

og så for at får bedømt mine katte, ikke kun en gang..
    Og jo da, jeg håber at de kan får sig nogen titler, da jg jo godt ved at det har noget at sige, at mie avls katte har en titel....

Men jeg er nu lidt som lis, stamtavle rytter

Kommentér på:
Udstilling og avl...

Annonce