{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.064 visninger | Oprettet:

Nye killinger - hjælp søges :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle katte-elskere,

jeg skal til at have killinger for første gang, og har derfor nogle spørgsmål omkring foder og kattegrus.

Hvilket kattegrus er bedst, klumpe eller ikke klumpe? Og hvilket grus minimerer lugten mest?
Jeg har læst lidt om træpiller, er dét det bedste at bruge hvis man vil undgå lugt?

Hvilket foder kan anbefales? Killingerne er 13-14 uger gamle.

Tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye killinger - hjælp søges :)
  • #1   23. jun 2010 ikke klumpende er bedst, og så skal mormis have killingefoder fra hun er drægtig indtil den dag killingerne er flyttet hjemmefra..

Killingerne skal have killinger foder fra de er ca. 3 uger og til de flytter hjemmefra, hvis i beholder en skal den have til den er 10-12 måneder..

• #2   23. jun 2010 hvor i jylland bor du,for der er en udstilling i billund i weekenden,så der kan man købe alt hvad hjertet begærer af ting og sager til små misser:) Medn killinger skal have killingefoder i ca et år.Her i huset bruger jeg sanabell som ifølge producenten ligger oppe på linie med de andre førende mærker(billigere) Kattegrus kan du sagtens bruge det klumpende til 12-14 ugers killinger,de skulle gerne være over den periode hvor de skal smage.

• #3   23. jun 2010 Alle katte har bedst af at have tørkost til rådighed 24 timer i døgnet, og vådfoder (dåsemad) 2 gange i døgnet - de skal selvfølgelig også have vand til rådighed døgnet rundt smiley

Det er en smags sag hvilken form for kattegrus man foretrækker - jeg kan bedst lide den type kattegrus som består af silica krystaller, men det prøv dig frem og find det der passer bedst til dig smiley

Det er ganske let at fortælle dig hvilket foder du skal vælge, for i de første uger der skal du give killingerne det foder som opdrætteren har givet dem, og når killingerne er faldet til hos dig, så kan du gradvist skifte over til et andet mærke.

Hvilket fodermærke du skal vælge til dine killinger afhænger af hvad dine killinger trives bedst med smiley for det er forskelligt fra kat til kat smiley men husk at nogle katte kan få tynd mave, hvis man brat skifter foder, så der vil være en god ide, at blande det nye foder med det "gamle" foder.

• #5   23. jun 2010 Vi har ikke fået killingerne endnu, de skal hentes på mandag smiley
    Og der er de ca. 13-14 uger gamle.
    Så de vil også være væk fra moderen smiley

• #6   23. jun 2010 Ja, det var fordi det var 11. juni til at starte med, men så blev det rykket smiley

Og mange tak smiley

• #7   23. jun 2010 heidi N - hun spørger hvad killingerne skal have, og det svare jeg på.. Jeg har ikke taget højde for om hun har en mormis eller ej

• #8   23. jun 2010 Lise © - Nej det har alle katte ikke, min hankat æder sig selv ihjel hvis jeg fyldte op hver gang skålen er tom, og så bliver de desuden barfet, hvilket er mere naturligt end tørfoder

• #9   23. jun 2010 Tanja

Hvorfor anbefaler du ikke klumpende grus ??

Mine råd til Jasmin og Silke

Brug en god kvalitets klumpengrus , det betaler sig i det lange løb.

Fodring :
    Giv endelig det tørfoder de er vant til , ellers risikerer du 2 misser med tynd mave. Vil du skifte foder så gør det over nogle dage , ved at blande de to slags, men fodres der med et ordentligt foder , hvorfor så skifte smiley

Vådfoder :
    Er lidt min kæphest. Meget af det vådfoder du kan købe indeholder op til 84 % vand....sikke en literpris der betales ...
    Giv du istedet dine mislinger lidt rå oksefars , kogt kylling eller fisk, du ved så hvad det er de får at spise og de vil elske dig for det smiley

Nogen anbefaler killingefoder til katten er 1 år. Det er ikke sikkert at det er det rette råd, se på dine katte og bedøm selv om de evnt er ved at blive for tykke , så kan det være ved tiden at skifte til voksenfoder.

• #10   23. jun 2010
    *Lisbeth *

Mine katte har altid fået tilbudt noget andet end tørkost 2 gange om dagen, det kan feks være, dåsemad, kogt eller rå fisk, kogt kylling eller råt kød.

• #12   24. jun 2010 Bente P - fordi hvis de spiser gruset, så klumper det ikke i maven

heidi N - Ja jeg ved hvad jeg skrev, og der er ikke taget højde for om hun har katten eller ej, men hvis hun gerne vil have killinger på en hunkat

• #13   24. jun 2010 Tanja
    De er 13 - 14 uger og dermed for længst over den grusspisende alder

• #14   24. jun 2010 Det er da fint nok at nogen foretrækker klumpende grus, men ligefrem at skrive, at det er det bedste det synes jeg er lidt sært, for det er absolut en smagssag - jeg kunne ikke drømme om at bruge andet grus end "krystal grus" - og der lugter aldrig af kat her i huset.

• #15   25. jun 2010 Tak for alle jeres svar, det hjælper en del.

Angående foder osv.:

Hvor tit skal de egentlig fodres? Skal der bare altid ligge mad/vand i skålene, eller er det bedst på bestemte tidspunkter?

• #16   25. jun 2010 Vi har købt noget Golden grey kattegrus, som vi fik anbefalet da det giver mindst lugt.. nogen der har erfaring med det?

det er klumpegrus, og så skulle det vidst give en lille duft af babypudder

• #17   25. jun 2010 Foder og mad skal altid stå fremme, gerne flere steder i huset.

Golden grey er ok grus, synes det bliver lidt som cement når det bliver vådt hvilket er lidt irriterende når vores bakke står på badeværelset og misserne får våde poter inden de går ind i bakken, efter vi har været i bad. Så kager det godt på poterne. Men ellers holder det fint på lugten så på den måde er det meget godt smiley

Kommentér på:
Nye killinger - hjælp søges :)

Annonce