2.839 visninger
|
Oprettet:
Behøver en indekat blive vaccineret? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg vil nu prøve at få svar på noget omkring vaccinationer.
Det skal siges at jeg altid har vaccineret mine katte 1 gang årligt !!
...... Men har hørt fra forskellige rundt omkring, at når man har indekatte, behøver de ikke vaccineres andet end 1 gang hver 2 år.
Kan det passe?
Spørger man en dyrlæge er det jo nødvendigt - men man skal jo ikke tage ALT hvad en dyrlæge bogstaveligt..
Jeg vil dog alligevel vaccinere dem en gang årligt, men det var mere for at høre om det er nødvendigt, når de alle bor inde, og ikke kommer ud..
okt 2009
Følger: 53 Følgere: 50 Katte: 1 Emner: 88 Svar: 1.835
Dvs. kan de ikke stå indenfor hvis den skulle slippe ud og blive syg hvis den ikke har fået sin årlige vacc.
Så mine katte bliver der hvert år
maj 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 115
Det eneste er at jeg har en hund, som jo kommer ud. Kan han ikke slæbe noget med hjem til dem?
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Killinger SKAL have deres to basisvacciner - of´g den sidste SKAL ligge ved 16 uger hvor killingen ikke længere har antistoffer fra moderen og er igang med at danne eget immiunforvar - så virker vaccinen optimnalt. Den året efter SKAL også gives.
Når overstående er på plads hatr katten antistoffer der dækker MINDST 3 år for Herpes og Calici - 7 år for kattesyge.
Herpes og Calici er normalt katteri problemer
Kattesyge et udekatte problem.
Læs om vacciner her, hvor tit, fordele og ulemper, hvad man kan få, osv:
(link fjernet)
og det går stærkt - der er så vidt jeg har læst ved at komme nye vaccine anbefalinger fra USA, en af dem der lyttes til er DVM Richard B. Ford:
http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml
For lidt og for meget - min personlige mening for meget er farligt!
nov 2008
"det er forskelligt hvor længe en vaccine virker.
Vaccination mod herpesvirus, calicivirus, klamydia og felin leukæmi holder i et år.
Vaccination mod kattesyge – også kaldet panleukopeni- holder i 3 år.
så lever din kat ikke i et miljø med højt smittetryk så er der ingen grund til at vaccinere hvert år mod kattesyge.."
Det er IKKE korrekt - stort set intet af det - dette er hvad er gældende i dag - og hvad der er forsket i i USA - ikke det samme som vaccineproducenternes anbefalinger - eller nogen dyrlæges, de lver jo af det ...
herpesvirus mindst 3 år
calicivirus mindst 3 år
Chlamydia UNDER et år - måske kun ½
felin leukæmi 1 år
kattesyge mindst 7 år
Rabies 1-3 år (afhængig af vaccine fabrikat og kattens alder)
gælder for en fuldt vaccienret kat.
Vi lever i lille Danmarkl - det varer lææænge før opdateringer når herover - det varer endnu længere før de kommer til Jylland - hvorfor - det ved jeg ikke.
H
nov 2008
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 24 Katte: 1 Emner: 59 Svar: 574
nov 2008
Er der 100% antistoffer kan der altså ikke kommes flere antistoffer på.
Kattesygevaccinen (som holder 7 år) er direkte farlig - den er udvundet af kalvenyrer - og aflejerer proteiner i kattens nyre (fundet i 75% af de testede katte) disse proteiner kan medføre katten går med en low grade infektion i nyrerne indtil der ikke er mere at give af. Nyresvigt er stadig den hyppigste dødsårsag på kat - jeg har en klar ide om hvorfor ...
nov 2008
Det er meget få der veleder ordenligt - og de fleste klienter tror desværre det gør det så godt...
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Ps.: Tak for update Lis.
nov 2008
Behøver en indekat blive vaccineret?