{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.839 visninger | Oprettet:

Behøver en indekat blive vaccineret? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg vil nu prøve at få svar på noget omkring vaccinationer.

Det skal siges at jeg altid har vaccineret mine katte 1 gang årligt !!

...... Men har hørt fra forskellige rundt omkring, at når man har indekatte, behøver de ikke vaccineres andet end 1 gang hver 2 år.
Kan det passe?
Spørger man en dyrlæge er det jo nødvendigt - men man skal jo ikke tage ALT hvad en dyrlæge bogstaveligt..

Jeg vil dog alligevel vaccinere dem en gang årligt, men det var mere for at høre om det er nødvendigt, når de alle bor inde, og ikke kommer ud..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Behøver en indekat blive vaccineret?
  • #1   23. jun 2010 Min dyrlæge siger at, hvis jeg vil være sikker på mine katte er ordenligt beskyttet hvis de ved et uheld skulle slippe ud så SKAL de have hvert år!
    Dvs. kan de ikke stå indenfor hvis den skulle slippe ud og blive syg hvis den ikke har fået sin årlige vacc.
    Så mine katte bliver der hvert år smiley

• #2   23. jun 2010 De bor alle inde.. smiley
    Det eneste er at jeg har en hund, som jo kommer ud. Kan han ikke slæbe noget med hjem til dem?

• #4   23. jun 2010 Det er IKKE rigtigt katte skal vaccineres hvert år for at være beskyttet - skift dyrlæge til en der ved hvad der tales om.

Killinger SKAL have deres to basisvacciner - of´g den sidste SKAL ligge ved 16 uger hvor killingen ikke længere har antistoffer fra moderen og er igang med at danne eget immiunforvar - så virker vaccinen optimnalt. Den året efter SKAL også gives.

Når overstående er på plads hatr katten antistoffer der dækker MINDST 3 år for Herpes og Calici - 7 år for kattesyge.

Herpes og Calici er normalt katteri problemer
    Kattesyge et udekatte problem.

Læs om vacciner her, hvor tit, fordele og ulemper, hvad man kan få, osv:
    (link fjernet)

og det går stærkt - der er så vidt jeg har læst ved at komme nye vaccine anbefalinger fra USA, en af dem der lyttes til er DVM Richard B. Ford:
    http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml

For lidt og for meget - min personlige mening for meget er farligt!

• #5   23. jun 2010 Ulals skriver:
    "det er forskelligt hvor længe en vaccine virker.

Vaccination mod herpesvirus, calicivirus, klamydia og felin leukæmi holder i et år.
    Vaccination mod kattesyge – også kaldet panleukopeni- holder i 3 år.

så lever din kat ikke i et miljø med højt smittetryk så er der ingen grund til at vaccinere hvert år mod kattesyge.."

Det er IKKE korrekt - stort set intet af det - dette er hvad er gældende i dag - og hvad der er forsket i i USA - ikke det samme som vaccineproducenternes anbefalinger - eller nogen dyrlæges, de lver jo af det ...

herpesvirus mindst 3 år
    calicivirus mindst 3 år
    Chlamydia UNDER et år - måske kun ½
    felin leukæmi 1 år
    kattesyge mindst 7 år
    Rabies 1-3 år (afhængig af vaccine fabrikat og kattens alder)

gælder for en fuldt vaccienret kat.

Vi lever i lille Danmarkl - det varer lææænge før opdateringer når herover - det varer endnu længere før de kommer til Jylland - hvorfor - det ved jeg ikke.

H

• #6   23. jun 2010 Undskyld stavefejl - især i dit navn Ulla - men kvoten for at slette er brugt:-)

• #7   23. jun 2010 min dyrelæge siger også vert anden år vis man ik bruger katten i udstilling

• #8   23. jun 2010 Den forskning der foregår i USA viser at der kan måles 100% antistoffer på en fuldt vaccineret kat 3 år efter - nu siger de 5 år efter. Der er ingen test tilgængelig - det er rene laboratorie test

Er der 100% antistoffer kan der altså ikke kommes flere antistoffer på.

Kattesygevaccinen (som holder 7 år) er direkte farlig - den er udvundet af kalvenyrer - og aflejerer proteiner i kattens nyre (fundet i 75% af de testede katte) disse proteiner kan medføre katten går med en low grade infektion i nyrerne indtil der ikke er mere at give af. Nyresvigt er stadig den hyppigste dødsårsag på kat - jeg har en klar ide om hvorfor ...

• #9   23. jun 2010 Dyrlægerne kan vel næste lægge næste års budget ud fra hvad de forventer af indtjening på vaccinerne, suk ...

Det er meget få der veleder ordenligt - og de fleste klienter tror desværre det gør det så godt...

• #10   23. jun 2010 Der er jo så osse nogle regler hvis man udstiller. Men Generelt vil jeg sige at ganske alm indekatte kan man "nøjes" med at vaccinere hvert andet år. Husk at de ved et uheld kan smutte ud.

Ps.: Tak for update Lis.

• #11   23. jun 2010 Jamen jeg forstår ikke hvorfor I anser det for større risiko hvis katten smutter ud - hvad gør risikoen større? - det eneste jeg kan se der er risiko med Leukæmi og Aids - sidstnævnte kan der ikke vaccineres mod. Det kan der heller ikke mod slåskampe og bylder:-)

Kommentér på:
Behøver en indekat blive vaccineret?

Annonce