{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.302 visninger | Oprettet:

Pels - Maine Coon {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley

Jeg har et spørgsmål ang. vores helt nye maine coon, Oliver ..

Jeg synes han har en meget lille pels i forhold til mange af de maine coon's jeg har set her på KG. Mit spørgsmål er om pelsen bliver "udviklet" jo ældre han bliver? Og om "manken" også først viser sig senere?

MVH. Lonnie smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pels - Maine Coon
  • #1   12. maj 2009 Kraven kommer først senere.. Lænden på pelsen kommer vel egentlig lidt an på "klimaet".. Min store Hambus har en kæmpe pels men han ynder også at ligge udenfor..

• #2   12. maj 2009 Tak for svaret smiley

Han er indekat, og har også hørt lidt om at indekatte kan have en mindre pels end ude katte.. Men jeg håber på det kommer med tiden smiley

• #3   12. maj 2009 Nej .. Fik af vide at han var en 13 - 14 uger .. Men da jeg så i dag sad og lige ville regne ud præcis hvor gammel han var fandt jeg ud af at han altså først bliver 12 uger på fredag ..

Men det var mere fordi jeg havde set salgs annoncer på maine coon killinger hvor killingerne var en 12 uger ca og de havde mere pels.. så ville bare lige høre om det er individuelt hvornår pelsen "træder frem" smiley

• #4   12. maj 2009 I kan jo heller ikke være sikker på katte er raceren MC - er den ikke det kan der ikke forventes fuld pels.
    Når opdrætteren ikke tager killingens alder alvorligt ved aflevering, er der måske også andet der ikke er så vigtigt.

Er den vaccineret? Hvis ikke er det nu: 12 og 16 uger

• #5   12. maj 2009 Er killingen da fra dig Susanne?

• #6   12. maj 2009 Jeg forstår så ikke din sammenligning, eller havd det er - den kan jo ikke bruges til noget, når det er helt andre katte der er forældre til den her omtalte killing:-)

• #7   12. maj 2009 Nåhhh, sådan - det er måske så sent fantasien mangler.
    G'nat

• #8   13. maj 2009 jeg kunne NEMT se sammenhængningen..Sus...GGG og nu er kl 04.10.....ha ha God dag til dig.

• #9   13. maj 2009 Hej Henrik og Lonnie. Må jeg spørge, om I har købt ham ved Galten, hos en mand ved navn Bjørn?

• #10   13. maj 2009 Lis: Vi så hans forældre, de var begge nogle store flotte MCO. Andre killinger fra samme kuld havde også mere pels, dem ville de dog beholde, og nogle var reserveret. Han har ikke vacc. men jeg har ringet til dyrlægen, og han skal derop i morgen..

Ann: Han er købt i Silkeborg

• #12   13. maj 2009 Ja, på Duborgvej ..

• #13   13. maj 2009 Okay. Han er nemlig desværre FUSKER.... Fremviser også flotte forældre katte....men hunnerne løber ude, og man får kun ½ Maine Coon.....

• #15   13. maj 2009 Den her har været bragt så mange gange - der er sørgeligt den enten ikke bliver læst eller ikke hænger fast:

http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=57959

• #16   13. maj 2009 kan jeg også få en ???? PLEASE......

• #17   13. maj 2009 Hvis den kun er halv main coon og halv huskat, så skal i ikke regne med pelsen kommer senere. Jeg har selv en af slagsen og han ligner en helt almidelig huskat, han er korthåret. Men han er skøn og jeg er helt pjattet med ham alligevel. Hvis man vil være sikker på at få en ægte main coon kat, med semi lang pels, ja så skal man købe en med tavle.

• #18   13. maj 2009 Jeg har også haft den forfærdeligste fornemmelse i maven siden jeg fik ham med hjem .. Hele situationen har bare været for mistænkelig .. De havde både aber, papegøjer, fisk, hunde og katte .. De 2 killinger der var til salg var meget tynde som i kan se på billederne af Oliver.. De kostede kun 1000 kr, hvilket jeg også finder mistænkeligt .. de havde kun orme/loppekur.. Vi så dog andre killinger fra samme kuld, som så sunde ud, og var også noget "tykkere" og større pels.. Jeg vil have ham til dyrlægen i morgen, og så skal han have et ordentligt sundhedstjek, samt vaccination.. Jeg fandt deres salgs annonce på guloggratis, men har søgt på nettet og har fundet deres hjemmeside adresse.. Send en privat besked hvis i ønsker hjemmeside adressen ..

Uhh, jeg er så nervøs for min lille Oliver .. Godt nok har jeg haft katte hele livet, og min mor har også haft maine coon opdræt, men ang. sundhed osv. ved jeg ikke så meget om ved katte ..

• #19   13. maj 2009 Hvis man har en mærkelig mavefornemmelse, efter at have besøgt nogle killinger. Så, skal man sige NEJ TAK, MEN TAK FOR KIGGET.

• #20   13. maj 2009 Maria:
    Så skal det være forældrene der er en blanding.. Moderen er Princess som kan ses på deres side under hunkatte og faderen er hambus som kan ses under hankatte .. Jeg har ikke så meget forstand på det korrekte udseende af maine coons .. Vi var egentlig ikke på udkig efter en kat der bare SKULLE være maine coon, og vi har ikke behov for kat med tavle da vi kun vil "bruge" dem som kælekatte

Lis:
    Nu er det ikke fordi jeg har brugt forummet her før .. Og jeg sidder heller ikke og læser alle de tusinder emner der er .. Men jeg ringede til min mor inden vi tog derud, da min mor før i tiden har haft maine coon opdræt i mange år. Hun sagde vi skulle kigge efter øjne, ører og næse.. og det så helt fint ud ..

• #21   13. maj 2009 Maria:
    Det var først efter at jeg havde fået ham hjem, og efter at have kigget lidt i forummet herinde at jeg begyndte at få en dårlig mavefornemmelse .. Det er ikke fordi jeg får det meget bedre af jeres "dømmende" kommentarer ..

• #22   13. maj 2009 sagde din mor så ikke killingen skulle være vaccineret - og iøvrigt MINDST 12 uger?

og det har INTET med stamtavle at gøre, hvad der er sund fornuft og nødvendigt.

• #23   13. maj 2009 Hej med jer.....Nej man læser jo IK ALT herinde...dèt har i da så ret i..håber det kommer til at gå Godt med jeres nye misser...

• #24   13. maj 2009 Jeg dømmer dig ikke, men du spørger om hvornår pelsen kommer og jeg svarer dig på dit spørgsmål.
    Du skriver en masse fejl og mangler ved stedet du købte din kat og du skriver du havde dårlige mavefornemmelser. Det jeg så siger til dig er, at man altid skal lytte til sine mavefornemmelser. Ser det ud som om der er noget galt, så er der som regel noget galt. I dette tilfælde kan du enda remse adskillige kritik punkter op, om stedet.
    Hvis du synes JEG kommer med dømmende kommentarer, så fatter jeg INTET. Jeg kan ikke se jeg har skrevet noget ubehageligt.

• #25   13. maj 2009 Jeg fik jo også at vide at han var 14 uger .. VED godt de skal være 12 uger .. det var først da jeg kom hjem og havde fået fødselsdatoen på et papir - 20.2.09 at jeg regnede det sammen til at han først bliver 12 uger fredag.. Og derudover så var vores sebastian heller ikke vaccineret, det klarede vi selv .. og jeg har også altid fået at vide at når det bare er indekatte er vaccinationen ikke NØDVENDIG, det sagde dyrlægen også, men de sagde også at de selvfølgelig anbefalede det

• #26   13. maj 2009 Maria:

Det jeg skriver er at det først var EFTER vi havde fået ham hjem jeg begyndte at få det sådan i maven, EFTER jeg havde læst en masse forskellige emner her på KG .. Det med alle dyrene sagde min dengang intet, da jeg altid har vokset op blandt mange dyr.. Det er først EFTER jeg er blevet urolig ..

• #27   13. maj 2009 Susanne: Ja, det er altid nemt at være bagklog .. Men han får et grundigt sunhedstjek sammen med sin vaccination i morgen ..

• #28   13. maj 2009 Henrik & Lonnie .
    "og jeg har også altid fået at vide at når det bare er indekatte er vaccinationen ikke NØDVENDIG, det sagde dyrlægen også, men de sagde også at de selvfølgelig anbefalede det"

Det forståe jeg så ikke, ingen dyrlæge, der har forstand på kat, kan da sige vacciantion IKKE er vødvendig for en killing der kommer fra et KATTERI. Hovedparten af det der vaccineres for ER katterisygdomme - sygdomme der sjældent ses hos den udegående kat.

• #29   13. maj 2009 "Det er ikke fordi jeg får det meget bedre af jeres dømmende kommentarer."
    Prøv at lytte lidt til det Lis hun fortæller dig, du kan måske lære noget. Du har så travlt med at have paraderne oppe, at du slet ikke ser vi prøver at hjælpe dig.

• #30   13. maj 2009 Jeg synes det er så trist, at så mange stadig tænker:"vi skal bare have en kælekat - ikke udstille og ikke opdrætte, så vi har ikke brug for stamtavlen".
    Stamtavlen/registreringen af katten er jo din kvittering på katten. Hvor mange ville gå i Fona eller andetsteds og købe et fldskærms TV, som "bare skal hænge hjemme på væggen" - uden at få en kvittering med på købet?!
    Heldigvis lærer de fleste af denne oplevelse inden de næste gang skal købe kat, men jeg synes, at det er nogle rigtig triste lærepenge, når man tænker på, at udgangspunktet var at anskaffe sig et kæledyr/legekammerat og hyggetrold for de næste 10-15-20 år...
    Og idag hvor det er så let at finde viden om alting via nettet.
    Men jeg håber meget for jer, at det kun har været en forskrækkelse og bekymrende tanker, men at jeres lille mis bliver kendt sund og rask hos dr. dyr imorgen ;o)

• #31   14. maj 2009 Susanne M - men giver du så 6000 kr for dit TV i Bilka uden at få en kvittering? Det var jo ligesom det der var pointen - ikke prisen. Det er jo ikke dyrere at lave en killing med stamtavle end en uden. Men de penge man sparer bliver bare nogle gange 10-doblet i udgifter til dyrlæger. Jeg siger ikke, at det altid er sådan - heldigvis - men vi ser det jo bare SÅ tit.
    Folk må for min skyld købe hvad de vil. Som jeg ser det, så er fordelen ved en racekat, at mange ting er lettere at forudsige pga avlsarbejdet bag. Bl.a. temperamentet. Jeg siger heller ikke, at en stamtavle er en garanti for kvalitet. Man må gerne selv bruge sine øjne, ører og sin sunde fornuft, når man besøger sin "dealer". Og hvis man helst vil have en huskat, så er der faktisk et dansk opdræt af huskatte, og hun Nikie laver de smukkeste sunde katte med det skønneste temperament
    (link fjernet)

Henriette P - det er et rigtig godt udgangspunkt at købe sin kat med kontrakt, også selvom den ikke er registreret. Men jeg kan undre mig over, hvorfor sådanne folk ikke registrerer sine katte, hvis man alligevel gør det så seriøst. Og jeg *kan* altså ikke undgå at tænke, om der er nogle af de krav, man underlægges i klubberne, som man ikke opfylder. Beklager, men det virker bare ikke logisk for mig ;o)

Jeg synes stadig det er så trist - for både dyr og ejer - at de lærepenge skal være så dyre.

• #32   14. maj 2009 Det er en sød kat i har jer... jeg har set andre mco der lignede mere og andre der lignede mindre.. det er svært at vurdere.
    Jeg har kigget på opdrætters katte og igen, der er stor forskel på hvor meget de ligner en mco... men lige pt. vil jeg ikke bekymre mig for jeres kat.. synes han har nogle træk og en pels som ligner at den godt kan blive til noget.....jeg var selv bekymret for min kat da jeg synes han havde en tynd hale, - men det er slut.. han er nu kun 1 stor hale smiley
    Synes dog det er trist med sådanne kattehandlere og de bliver jo holdt igang ved at der er nogle der køber... kender godt opdrætter og hun kender også min holdning til deres zoo...

• #33   14. maj 2009 Susanne M - det er dejligt at høre, at du gør det så ordenligt, men hvis du gerne vil det, hvorfor så ikke bruge registrerede katte af linier undersøgt for diverse sygdomme m.m.? Hmm, nu bliver det vist lidt OT, sorry.

• #34   14. maj 2009 Henrik og Lonnie - Ud fra billederne ser hans pels meget fin ud. Du kan evt. sammenligne med killingebilleder på min hjemmeside. Killingepelsen forsvinder og skiftes ud med den blivende pels, som umiddelbart ser ud til at blive semilang for Olivers vedkommende. Der er jo stor forskel på pels - nogle har kæmpe mængder af underuld, mens andre har mindre, og nogle ligger lige midt imellem.

• #35   14. maj 2009 Hej allesammen smiley

Vi er nu kommet hjem fra dyrlægen, og Oliver er sund og rask. Han vejer 1,6 kg .
    Det eneste jeg egentlig ville høre med denne tråd var om Olivers pels ville blive mere udviklet senere, og om hvornår "manken" somregel viser sig, og om det hele var individuelt fra kat til kat.

Tak til jer der besvarede mit egentlige spørgsmål, det har været til stor "hjælp" smiley

Susanne M:
    Det kan godt være at det ikke koster så meget ekstra at få tavle på en kat, MEN racekatte med tavle koster nu alligevel det dobbelte end racekatte uden tavle. Og tavlen betyder ikke noget for mig, det eneste der betyder noget for mig er at jeg får et dejligt nyt familie medlem. MEN jeg har da nok alligevel lært lidt til næste gang jeg skal købe misser, og hvem ved, måske bliver den næste kat med tavle? Men det skal da også kun være hvis den kat jeg forelsker mig i er en kat med tavle smiley

• #36   14. maj 2009 Susanne M :

HOV! Det var en fejl fra min side smiley Den var egentlig rettet til Christina B.. Tror det var fordi det indlæg jeg svarede på af hendes der havde hun rettet hendes til dig.. Og så har jeg kludret lidt i det smiley

• #37   15. maj 2009 Hej Lonnie....dejligt at høre...held og lykke med ham....

• #38   15. maj 2009 Henriette P: Mange tak for de søde ord smiley

Kirsten L: Mange tak smiley

• #39   16. maj 2009 Jeres lille nye trold ser rigtig fin ud..........og hvad pelsen angår kan der være stor forskel på hvor meget pels din kat får i forhold til sine søskendene uden der er fusk indblandet og det ser ud til at den bliver langhåret........men du udtaler at du altid har fået af vide at indendørskatte ikke skal vaccineres ........de folk ved sku ikke hvad de snakker om......selvfølgelig skal indendørs katte vaccineres hvert år indtil der dukker en vaccine op som holder i flere år af gangen og hvis ikke de bliver det er risikoen stor for at få virus i sit katteri for det florere jo i luften........med hensyn til kvantitet og kvalitet får du hvad du betaler får det siger sig selv.........og jeg forstår slet ikke at folk køber katte som ikke er sundhedstjekket og fået deres orme og vacciner som udgangspunkt..............om de bliver kort eller lanhåret det er jo et spørgsmål om det er rene paringer........resten er fusk.......du ved aldrig når folk skriver at de er uden tavler hvad de er blandet med.......så er der sikkert mange som vil komme op af stolen og sige sikke noget pjat men det kan være svært at dokumentere hvem forældrene i virkeligheden er........og det er især hos kattehandlerne dette foregår........gør jer selv en tjeneste og læs Lis kæmpe indlæg inden du går i gang med at købe kat og selvfølgelig kan der også være nogle problemer hos registrerede opdrætter men i mindre omfang...........kh. Løverne

• #40   16. maj 2009 Pia L,

"selvfølgelig skal indendørs katte vaccineres hvert år indtil der dukker en vaccine op som holder i flere år af gangen og hvis ikke de bliver det er risikoen stor for at få virus i sit katteri "

Det har du ikke helt ret i.
    Basisvaccinenerne kan man under ingen omstændigheder komme udenom: 12, 16 og året efter de 16 uger, som vil være aktuelt for den kat dr her tales om, men så behøver man bestemt ikke vaccinere hvert år for ikke katterikatte, og faktisk heller ikke katterikatte der ikke rejses med og udstilles.

Der er også en bagside ved at overvaccinere!

Læs det her om vaccinering, også hvor længe de "holder":
    http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=56911
    http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=57107
    http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=57460

Kommentér på:
Pels - Maine Coon

Annonce