Maine Coon pels {{forumTopicSubject}}
Jeg var hos min familie i dag, og så deres Maine Coon kat, som er noget med de 2-3 år gammel.
Da jeg kiggede på Maine Coon katten, så den faktisk tynd ud, og pelsen var sådan.. "flad" i det? altså det føltes slet ikke tykt eller blødt eller som en pels plejer at gøre.
Jeg har selv haft en Birma, som døde af FIP, og da var pelsen også "mærkelig" og jeg tænkte på FIP, da jeg så maine coonen.
Katten var også tynd om hofterne. Jeg turde ikke rigtig sige noget til ejeren, men jeg overvejer faktisk og lige gøre ham opmærksom på det.
Hvad kan katten fejle? det er da ikke normalt for en Maine coon at have "slatten" pels, vel?
Den sov også rigtig meget, gik 1 meter, og så ned og lægge og sove, og han skulle bare hele tiden lægge ned. Men han var så nok bare træt..
Hvad er Jeres teori?
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 4 Emner: 72 Svar: 1.348
Jeg vil altid vælge at fortælle det, hvis jeg tror et dyr er syg. Heller give ejeren en evt. ubegrundet forskrækkelse end risikere at et dyr lider.
Især hvis det er FIP, det er en smertefuld sygdom, som bør tages i opløbet så katten ikke lider unødigt, da det jo ikke kan gå andet end en vej med FIP.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Jeg havde på et tidspunkt købt en hankilling, og da han var omkring 10 mdr. så han ud, som du beskriver det, og opførte sig også sådan. Han havde meget dårligt hjerte (og blev aflivet).
Hvis denne kat nu ellers havde virket sund og rask, men hele tiden lagde sig ned efter at have gået lidt, ville jeg være bange for, den enten havde en diskusprolaps eller hofteledsdysplasi.
Jeg synes, uanset hvor ubehageligt det end må være for dig, at du bør tale med din familie om det.
Hvis det er pga. dårligt hjerte, kan en dyrlæge konstatere det i første omgang ved at lytte på hans hjerte. (Han kan også undersøge hans ryg- og hofteparti.)
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 13 Katte: 7 Svar: 52
Jeg har selv en veninde og hendes kat havde noget med øjet, men hun kom åbenbart fra det igen og en måneds tid senere var jeg oppe ved hende igen og jeg så at hans øje var blevet meget meget værre og fik min veninde til at se på det.
Zander som katten hed kom til dyrlæge, hvor det vist sig at det lille pus faktisk havde cancer =( Så han blev aflivet samme dag, da han ikke havde det godt.
Jeg har lige et spørgsmål,
Hvad er FIP ?????? For jeg aner det simpelthen ikke.
Jeg ved kun hvad FIV er(Katte AIDS)
Er der en der vil skrive svaret i en besked i min profil?
På forhånd mange tak.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 116
Men jeg tror jeg kontakter dem, og får dem lokket til at gå ned til dyrlægen, for jeg mener da at dårlig pels er en tegn på sygdom.
Han vaskede sig også rigtigt meget, og ejeren sagde også han ikke orkede og gå ud i køkkenet, efter mad - da jeg spurgte om han ikke var lidt for tynd.
Jeg tror jeg sender en sms til ham, og forklarer at jeg har undersøgt lidt på nettet, og det kan være noget alvorligt noget, det han kan fejle, og håber han tager ham til dyrlægen hurtigst muligt
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
Da min burmeser udviklede sukkersyge gik der faktisk et stykke tid før jeg opdagede at hun var begyndt at drikke væsentlig mere og tissede oftere. Jeg lagde heller ikke mærke til at hun faktisk havde tabt sig en del.
Jeg synes helt sikkert at du skal gøre dem i familien opmærksom på din mistanke. Det er da bedre at få checket dyret en gang for meget en en gang for lidt. Sæt nu at dyret fejler noget der kan redde den ved at tage sygdommen i opløbet fremfor hvis sygdommen er skredet for meget frem. Det bedste man kan håbe på er at du tager fejl.
STELLA: FIP er smitsom bughindebetændelse. http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=362/sprog=1/grp=2/menu=9/
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Jeg ville hvert fald sætte stor pris på at nogen fortalte mig det.. Også hvis ejeren slet ikke kender de symptomer, men måske har lagt mærke til noget, og bare tænkt at det da var en fjollet kat at sove så meget.
Og hvis ikke der er lagt mærke til det, så kan det være at noget der ellers kunne reddes, bliver så slemt at det ikke kan.. Så skynd dig hellere at sig det, for kattens skyld
Maine Coon pels