{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.233 visninger | Oprettet:

Hvor tit skal en hunkat have killinger {{forumTopicSubject}}

Sidder og tænker en del på hvor forskellige opdrættere er. Kikker på en masse hjemmesider med avl og af forskellige racer.
Da jeg også bevæger mig en del på kattefora, studsede jeg over at jeg så en kat, som fik killinger, med 4 mdr. mellemrum. En ung hunkat, som ved første kuld kun lige var over 1 år.
Er det forsvareligt at lade sin pige få killinger, så tit? Jeg mener især de store racer, skal have tid til at udvikle sig færdigt inden de skal være mødre, samt at uanset om der er få eller mange killinger i et kuld, skal moderen have tid til at blive sig selv, inden hun igen parres. Når hun føder allerede efter 4 mdr. igen, har hun jo haft helt små, inden hun igen er parret.
Er dette hvad avl går ud på? Eller hvad sker der lige her?
Jeg er glad for jeg ikke er opdrætter da jeg absolut aldrig ville byde mine dyr sådan et liv.. Mange kalder folk uden registreret opdræt for AVLER. Hmm, hvad er dette så? registreret AVLER?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor tit skal en hunkat have killinger
  • #1   24. okt 2008 Svineri.. Synes da de fleste siger at katten kun skal have et kuld om året. Vil du ikke sende mig navnet på den opdrætter i en besked? Det er jo rart at vide hvem man skal undgå..

  • #3   24. okt 2008 Under alle omstændigheder kan en hunkat da umuligt være klar til, at skulle have killinger efter kun 4 mdr. Skal man så trække drægtigheds perioden fra, ja så har den hunkat da dårligt en pause. Nej det er bestemt ikke sådan man burde behandle sin kat. Min mening.

  • #4   24. okt 2008 Jeg vil så mene, at selvom en hunkat skal trækkes ud af avl, så har man ikke nød at drive rovdrift med 3 hurtige kuld lige efter hinanden. Med kun 4 mdr imellem, så er det jo alle 3 kuld inden for et år. Hvis man selv har født børn, ved man hvor opslidende man er efter fødsel og de første mange mdr.

  • #5   24. okt 2008 Som registreret opdrætter er man underlagt 24 mdr. reglen, som hedder at en hunkat maks må få 3 kuld på 24 mdr.

    Synes det er synd at lade en hunkat få killinger med så kort tid mellem. kuldene, jeg venter altid og lader først min hunkat blive parret når hun er parat til det.


  • #6   24. okt 2008 Jamen det vil jo realistisk sige, man kan lade sin hunkat få 3 kuld med 4 mdr. imellem, og så neutralisere hende? Og det tæger da på alle at få børn/unger, og hvad hver art nu får.
    Lis D
    jeg siger ikke det ER forkert. Jeg spørger, og er bare nysgerrig. Og i mit univers er detforkert, at få med kun 4 mdr. imellem


  • #7   24. okt 2008 Som opdrætter må en hunkat få 3 kuld på 24 mdr. Hunkatten skal være fyldt 1 år ved 1. kuld.

    Nogle racer er hurtigt udviklede, andre kan godt tåle at vente.

    Om en hunkat kan klare at få de 2 af kuldene lige efter hinanden, er vel op til hunkattens sundhed/fysik. Nogle hunkatte er slet ik gode til at få killinger, så for deres vedkomne, så ville et kuld om året være useriøst - dog lovligt....


  • #8   24. okt 2008 Enig med dig!

  • #9   24. okt 2008 Altså dividere man 24 med 3, så giver det 8 mdr mellem hver kuld. Ikke 4, synes bestemt 4 mdr er i underkanten, men det kan jo også være et ikke planlagt upser kuld efter de 4 mdr.
    Nogle hunkatte går i løb mens de har små killinger, og har der været en hankat som man ikke lige har fået gemt væk, ja så er skaden ligesom sket. Ikke at jeg ville bryde mig om det skulle ske for mig, bestemt ikke, så må man sgu lære at holde sin hankat væk. -Men det er jo sket for nogen.

    Det vil sige, hunkatten har haft killinger i de 12 uger (omregner vi til omkring 3 mdr), så er der 3 mdr hvor hunkatten kan komme sig, og 2 mdr med killinger i maven.
    Det skal altså lige siges, at det kan være svært for nogen at holde en hunkat i lang tid uden den skal gå i løb. P-piller er ikke min store favorit, men det er da også hårdt for hunkatten gentagne gange at gå i løb uden at blive parret.

    Jeg prøver selv, så vidt omfang som muligt, at holde min hunkat i lang tid uden at blive parret. For mit vedkommende gælder det ikke om at få mange kuld lige efter hinanden, men det skal være hyggeligt, og min hunkat skal kunne klare det, og have kræfter til alle sine killinger.

    Min hunkat var 13 mdr da hun fik sit første kuld, omkring 9 mdr efter det første kuld blev født, blev hendes 2. kuld født. Det har været en okay periode for MIN hunkat, og hun har nået at komme sig rigtig meget, og har hygget sig i nogle mdr. Hun har været i god kondition under hele perioden også drægtighedsperioden.


  • #10   24. okt 2008 Nu er jeg ny i opdræt og spørger måske dumt.. Men den regl med 3 kuld på 24 mdr.. Må den så aldrig få killingere mere eller hvordan er det.. Eller er det 3 kuld på 24 mdr også må man starte forfra med 3 kuld på 24 mdr... ????
    Er bare nysgeri :o)


  • #12   24. okt 2008 Du må blive ved med at avle på din hunkat til den dør. -I følge reglen fra FiFé.

    Om man så bliver ved til katten er 3 år, eller om man bliver ved til katten er 9 år, er helt op til hver enkelt, og det BØR være en vurdering fra opdrætter, udfra hvordan katten fungerer med killinger, fødsler, drægtighedsperiode osv. -ALT taget i betragtning.
    Hvis man ikke neutralierer sin hunkat i en "tidlig alder", bør man også overveje hvor lang tid man mener der bør gå mellem hver kuld. Skal hunkatten gå i mange år indtil man vurderer at den har tjent sin værnepligt, skal man måske overveje at sætte 24-reglen en smule op for sig selv. -Bare MIN mening.
    Men nej, der er som sådan ikke nogen begrænsninger fra FiFé om hvor mange kuld en hunkat i alt må få.


  • #13   24. okt 2008 DK MISLING -med 4 bimsekillinger .

    Oki, tusind tak for dit gode svar, så ved jeg det :o)


  • #14   24. okt 2008 Felis F:
    Man kan søge om tilladelse til at få mere end 3 kuld på 2 år. Hvis ens hunkat, gentagne gange indenfor kort tid, går i kraftige løbetider, kan man få lov til at få flere kuld på den. Men der skal søges tilladelse, og ofte er det et krav at hunkatten bliver sterilliseret efter et vist antal kuld. -Selvom hunkatten fungerer helt fint med killinger fødsler og det hele.


  • #15   24. okt 2008 Karina(23) Med Jasmin og Georgia<3 B:
    Det var så lidt smiley


  • #16   24. okt 2008 hippentossen:

    Men hvad vil du så gøre med en hunkat som går i løb hver 14. dag i 6 mdr?


  • #17   24. okt 2008 vil give dig ret i, at det er synd hvis en hunkat får killinger i for tidlig en alder, men nu er det også sjældent en hunkat går i løbetid før den er 10-11 mdr. Eller er det bare mig som går med skyklapper?
    Og når jeg siger SJÆLDENT, mener jeg sjældent, ikke dermed sagt at det aldrig sker.


  • #20   24. okt 2008 Felis F:
    Så vidt jeg ved snakker vi om registreret opdræt, og der er det vel kun racekatte?
    Okay, nogle racer kan vel også gå tidligt i løb.

    Hippentossen:
    Jeg mener ikke om det generer jer med løbetider, det regner jeg med man er indstillet på inden man køber fertil hunkat.
    Men det er ikke smart for en hunkat at gå mange løbetider over UDEN at blive parret. Det kan give stor risiko for underlivsbetændelse m.m.
    Kan godt se det ikke er smart at din hunkat gik i løb så tidligt, men godt i fik skilt han og hunkat ad.


  • #21   24. okt 2008 Nu ved jeg jo ikke hvem der hentydes til og det er sådan set også lige meget..

    så jeg ved ikke hvad der er skyld i at denne hunkat har fået kuld med 4 mrd i mellem..

    men det kunne jo være der kun kom en killing og det var bedst for katten at får et kuld mere, eller at killingerne var døde eller døde meget tidligt.. så er det jo bedst at parre hende hurtigs muligt..

    Og så er der muligheden.. ups...


  • #22   24. okt 2008 Jeg har ikke læst hele tråden så jeg svare bare ud fra det første der blev skrevet.
    Min kat får lob til at få killinger 1 gang om året, når hun er færdig i avl bliver hun neutraliseret og bliver boende her hos mig som hun gør nu.

    Jeg ville ikke lave killinger på min kat oftere end en gang om året, medmindre at der var sket noget og dyrlægen anbefalede det for kattens egen skyld. ellers ikke.



  • #23   24. okt 2008 Hvis den første fødsel f.eks. har været kejsersnit anbefales det at parre hunkatten igen efter 8-12 uger.
    Arvævet fra kejsersnitter bliver stift i løbet af 6-8 måneder, og ønsker man et kuld mere på hunkatten skal hun parres inden dette sker, for at fjerne risikoen for endnu et kejsersnit.


  • #24   24. okt 2008 ja den slags er ok for så er det også for katte morens egen skyld

  • #25   24. okt 2008 hippentossen:

    Jamen man kan ikke sige, at går hunkatten så og så mange løbetider over, så er den i risikofaren.
    Jeg har hørt om en hunkat som gik 3 løbetider over (avlskat som havde fået to eller tre kuld før), og hun fik faktisk underlivsbetændelse, men der kan også gå meget lang tid.
    Har hørt om en hunkat som normalt gik på p-piller mellem kuld. Hun havde lige haft kuld, opdrætter giver hende p-piller igen som normalt, og hun fik underlivsbetændelse efter 1. pille.
    Så det kan være en hårfin balance, og meget svært at sige. Jeg har ikke lyst til at min hunkat skal gå løbetider igennem uden at blive parret, så jeg satser lidt på vinterperiodens strejke smiley og håber der går helt ind til foråret før hun går i løb igen.
    Nu har jeg heldigvis en hunkat som ikke går ret meget i løb, hele sommerperioden har hun ikke været i løbe tid, først 4 mdr efter hendes killinger flyttede.


  • #26   24. okt 2008 Anne R siger: Som opdrætter må en hunkat få 3 kuld på 24 mdr. Hunkatten skal være fyldt 1 år ved 1. kuld.


    Hvor får du den regel fra, med at de skal være 1 år gamle ved første kuld?


  • #27   24. okt 2008 Thomani:
    Det er en FiFé-regel. Som registreret opdrætter (som den nævnte situation her omhandler), er man underlagt en del regler, deriblandt 24 mdr-reglen.


  • #28   24. okt 2008 Thomani:

    Nå, jeg skrev vist liiiidt for hurtigt smiley

    Så lige nu, at det er at katten skal være 1 år ved første kuld du spurgte til. Sorry :S


  • #29   24. okt 2008 Misling> Det er helt i orden, den kan jo smutte for enhver ;o)

  • #30   24. okt 2008 Hehe... Det håber jeg da smiley

  • #31   24. okt 2008 man behøver jo ikke følge den regl, og med det mener jeg at bare fordi at man må lave 3 kuld på den tid så behøver man ikke.
    man kan sagtens gøre som mange andre et kuld pr år og så må den godt få mere end de 3 kuld.
    men uanset hvad man gør så kender man bedst sin kat og man kan se om de vil kunne klare et kuld mere, hvis i forstår.

    men kigger hvordan hun var sidst var det så godt som det plejer eller havde hun ingen interesse alle sådan nogen ting.


  • #32   24. okt 2008 Heidi. Jeps, men man skal også bare passe på, fordi hvis katten skal gå i et halvt år med løbetider, fordi man ikke vil parre den, da den ikke skal have mere end et kuld om året, så skal man måske lige overveje det igen?

  • #33   24. okt 2008 var så lidt

Kommentér på:
Hvor tit skal en hunkat have killinger

Annonce